handdator

Visa fullständig version : Hur skall jag äta innan fettförbränning?


Prowler
2005-02-14, 09:58
har sökt, men hittar inga direkta bra svar om just denna situation.

På min vilodag efter jobbet så brukar jag dra ut och springa med fettförbränning som syfte. Hur skall jag egentligen äta innan jag drar? Jag skall väl inte äta något direkt innan om jag skall förbränna? Att man ska äta (mestadels kolhydrater då) ca två timmar innan löpträning har jag hört, men det gäller väl vid konditionsträning? För att förbränna så mycketf ett som möjligt så skall man väl ha låga insulinnivåer?


Lunchen äter jag vid 12.15 tiden, tar någon frukt + lite solrosfrön vid 15.00. Är hemma vid 16.00 då jag normalt (de dagar jag styrketränar) äter ett kolhydratrikt mål för att styrketräna efter ca en timme. Kan jag hoppa över detta mål och sticka ut och springa på direkten? Har troligen ganska låga insulinnivåer då va? Känns så i alla fall...

Tacksam för svar!

King Grub
2005-02-14, 10:07
Optimal fettförbränning når du efter 6 eller fler timmar på fastande mage, men kan du inte utföra aktiviteten på morgonen är så lång tid som möjligt efter en måltid en god idé. Ditt upplägg låter bra, med en måltid förlagd när du kommer hem från rundan.

Prowler
2005-02-14, 10:13
Optimal fettförbränning når du efter 6 eller fler timmar på fastande mage, men kan du inte utföra aktiviteten på morgonen är så lång tid som möjligt efter en måltid en god idé. Ditt upplägg låter bra, med en måltid förlagd när du kommer hem från rundan.


Tack för snabbt svar! Då kör jag på det! Måltiden efter kan vara samma som efter ett styrketräningspass, eller hur? Sen riktig mat osv...

HenrY
2005-02-14, 10:55
Tack för snabbt svar! Då kör jag på det! Måltiden efter kan vara samma som efter ett styrketräningspass, eller hur? Sen riktig mat osv...

njae, inte snabba kolhydrater tror jag...men vassle är bra!
Eller?

King Grub
2005-02-14, 10:57
njae, inte snabba kolhydrater tror jag...men vassle är bra!
Eller?

Varför inte snabba kolhydrater efter konditionsträning? Kolhydrater efter konditionsträning ökar fettförbränningen och att tillföra kolhydrat+protein omedelbart är av största vikt.

"Probably the study best illustrating the effect of
nutrient timing on muscle tissue protein synthesis and
accretion is that by Levenhagen et al. (2001). These
researchers studied the effects of a
carbohydrate/protein supplement on protein synthesis
and degradation after a 60-minute moderate intensity
exercise bout of cycling. Subjects were given the
supplement immediately or 3-hours after exercise.
Protein degradation was unaffected by supplement
timing, but leg protein synthesis was increased
approximately 3-fold above basal when
supplementation occurred immediately post exercise.
No increase in protein synthesis occurred when the
supplement was delayed 3-hours, and only when the
supplement was immediately provided after exercise
was there a positive protein balance (the rate of
protein synthesis exceeded the rate of protein
degradation). It was also of interest to note that when
supplementation occurred immediately compared to 3-
hours after exercise, there was a greater fat oxidation."

REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE
PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

skaparn
2005-02-14, 12:42
Att man ska äta (mestadels kolhydrater då) ca två timmar innan löpträning har jag hört, men det gäller väl vid konditionsträning? För att förbränna så mycketf ett som möjligt så skall man väl ha låga insulinnivåer?


Lunchen äter jag vid 12.15 tiden, tar någon frukt + lite solrosfrön vid 15.00. Är hemma vid 16.00 då jag normalt (de dagar jag styrketränar) äter ett kolhydratrikt mål för att styrketräna efter ca en timme. Kan jag hoppa över detta mål och sticka ut och springa på direkten? Har troligen ganska låga insulinnivåer då va? Känns så i alla fall...

Tacksam för svar!

Två timmar innan löpning kan ju uppröra magen en smula, jag lägger om möjligt måltiden fyra timmar innan och äter sedan banan en timme innan. Och det ser ju ungefär ut som ditt nuvarande upplägg, undvik fibrer om du får problem med magen under löpningen.

Tycker du ska satsa mer på att maximera prestationsförmågan istället för att ha låga insulinnivåer för optimal procentuell fettförbränning.
Hård löpning med fyllda förråd kommer alla gånger bränna mer nominellt fett än medioker löpning orsakad av energibrist.