handdator

Visa fullständig version : doserat kreatin fel vad ska jag göra?


patH
2005-02-14, 06:12
började min kreatin kur förra veckan men igår kväll så slog det mig att jag faktiskt tagit helt fel dos varje dag. (klantigt? ja väldigt :() har alltså tagit hälften av vad jag borde gjort, skulle tagit ca 9 skopor om dagen ca 22g.
så min fråga nu är.. ska jag höja dosen denna veckan? eller ska jag lägga ner kuren och påbörja en ny nästa vecka? eller ska jag kanske skära ner på dosen och köra på som vanligt tills kuren är slut? :confused: :confused:

muskelbyggarn
2005-02-14, 08:24
Testa och höj upp till 22g per dag i 3 dagar och kör sedan underhållsdosering. Det hade nog jag gjort. Om du får effekt av kreatin så kanske du får vänta några dagar längre innan du känner av det.

Vänl,,,
Tobbe

Mac
2005-02-14, 15:51
skopan som medföljer...är väl 6 gram? Då borde väl 4 skopor/dag räcka? du får då i dig ca 24g kreatin?

vad har du för skopor och kreatin?

patH
2005-02-14, 16:31
skopan som medföljer...är väl 6 gram? Då borde väl 4 skopor/dag räcka? du får då i dig ca 24g kreatin?

vad har du för skopor och kreatin?

nej tydligen inte.. kör på dalblads vanliga kreatin monuhdrat (bla bla stavning vad det nu heter?) följer iofs inte deras dos men det står
"5 skopor (ca 12.5g) 2 gånger dagligen i en vecka" alltså borde 9 eller 8 skopor vara runt 22 g

Mac
2005-02-14, 19:10
ok..jag kör på eiselt kreatin...den skopan är 5-6gram!

Patte
2005-02-14, 19:17
En tesked är ungefär 5g. Kör på 4-5st sådana om dagen så är det lugnt. Alla sorter borde väga ungefär samma (om det nu är vad det står på etiketten och det inte är allt för mycket fukt i den).

patH
2005-02-14, 22:56
En tesked är ungefär 5g. Kör på 4-5st sådana om dagen så är det lugnt. Alla sorter borde väga ungefär samma (om det nu är vad det står på etiketten och det inte är allt för mycket fukt i den).

jojo men nu va det inte så att jag undrade över skopan utan jag undra om jag ska öka, börja om eller skära ner på kuren =)

JAM
2005-02-15, 00:11
skopan som medföljer...är väl 6 gram? Då borde väl 4 skopor/dag räcka? du får då i dig ca 24g kreatin?

vad har du för skopor och kreatin?
Matvåg... ;)

Patte
2005-02-15, 04:29
jojo men nu va det inte så att jag undrade över skopan utan jag undra om jag ska öka, börja om eller skära ner på kuren =)

Bara att öka på lite och känna efter. Gör som Muskelbyggarn skrev och ligg på 25g i 3dagar och sen underhållsdosering.

MyungChul
2005-02-17, 19:19
jojo men nu va det inte så att jag undrade över skopan utan jag undra om jag ska öka, börja om eller skära ner på kuren =)

det är ju i princip samma fråga eftersom du inte vet hur stor skopan är.. :MrT:

jwzrd
2005-02-17, 19:43
Men stopp nu, proteinnasaren försöker bara luras. Man har gjort studier på effekten hos kreatin, och maxeffekten nås redan vid 2.5g om dagen. Med laddning når man maxeffekt någon dag tidigare, men man tappar också maxeffekt tidigare. Det behövs ingen laddning, det som händer är att man binder ännu mer vätska, får ondare i magen och pissar mer kreatinin.

z_bumbi
2005-02-17, 19:48
Men stopp nu, proteinnasaren försöker bara luras. Man har gjort studier på effekten hos kreatin, och maxeffekten nås redan vid 2.5g om dagen. Med laddning når man maxeffekt någon dag tidigare, men man tappar också maxeffekt tidigare. Det behövs ingen laddning, det som händer är att man binder ännu mer vätska, får ondare i magen och pissar mer kreatinin.

Jag har mest hittat runt 10 g så vi har nog inte riktigt läst samma studier. :)

Hur tappar du maxeffekten förövrigt?

MFredde
2005-02-18, 00:47
En fråga till er som kan detta

Tar kreatin nu och tar cirka 25 gram om dagen i 3 dagar, sen använder jag inget alls på 3 dagar, och sen 25 gram om dagen i 3 dagar igen. hade tänkt göra så i 8 veckor. Har läst nånstans att med så höga doser så får man i sig det mesta, Men när man tar kreatin varje dag utan vila så blir "fibrer/celler" whatever inte känsliga längre och kreatinet upptas inte, stämmer detta?. Och vad tror ni om att ta det 25gram om dagen i 3 dar å sen vila å sen samma igen i 8 veckor?..

Mvh

z_bumbi
2005-02-18, 07:54
MFredde: När du slutat med en vanlig omgång kreatin (ca 10 g/dag) så tar det ungefär en månad för kreatinnivåerna att sjunka ner till den normala nivån (Mycket beroende på hur mycket du har tagit åt dig, hur du tränat osv.) så om du tar 25 g x 3 dagar så bör du i alla fall hålla kreatinförråden fulla fast du inte äter något kreatin i tre dagar.

Det blir förövrigt ett något försämrat upptag/inladdning/what ever efter ett tag men ser man till tiden det tar att gå tillbaka till normal nivå så gör den lilla skillnaden inget i längden.

MFredde
2005-02-18, 14:55
z_bumbi tack för ditt snabba svar, nu vet jag! :D

jwzrd
2005-02-18, 15:06
Jag har mest hittat runt 10 g så vi har nog inte riktigt läst samma studier. :)

Hur tappar du maxeffekten förövrigt?

Vet faktiskt inte. Jag såg kurvor på hur pass "mättad" man var på kreatin tror jag. Konstigt nog så ökade "frontload-gänget" snabbast, men efter 3 veckor var det antingen jämnt, eller så var det där "frontload-gänget" plötsligt började tappa mättnad. Dom körde då det vanliga 20-25g om dagen första veckan eller hur det nu var man skulle göra när man vill slänga bort pengar.

Patte
2005-02-18, 16:37
http://www.creapure.de/creapure/img/products/2-1-1_2.gif
Creatine levels significantly increase after Creatine loading (goups 1 and 2). Without maintenance phase Creatine levels drop (group 2). Low-dose long-term supplementation (group 3) results in same increase as short-term high-dose loading.

http://www.creapure.de/creapure/img/products/group1.gif Grupp 1: 20 g for 6 days (day 0: 123.37, day 7: 145.12, day 21: 139.25, day 35: 132.39).

http://www.creapure.de/creapure/img/products/group2.gif Grupp 2: 20 g for 6 days, 2 g for next 28 days (day 0: 119.45, day 7: 143.63, day 21: 144.24,
day 35: 143.07).

http://www.creapure.de/creapure/img/products/group3.gif Grupp 3: 3 g for 28 days (day 0: 121.76, day 14: 136.54, day 29: 142.04)

Källa: http://www.creapure.de/creapure/html/e/sports_creatine.htm

z_bumbi
2005-02-18, 16:47
Synd att man inte testade med 10 g under underhållsfasen på en gång där, då hade man sett om det var nödvändigt att stoppa i sig mer kreatin än 3 g under underhållsfasen eller inte.
Jag har alla referenser på någon gammal backup (Hoppas jag.) men jag har för mig att det är en skillnad på 5 och 10 g även om man ser på ett längre perspektiv, kan inte svära på det dock.

Edit: Kom just på att om man laddar i 6 dagar med 25 g så har de flesta fyllt så mycket som de kan och då räcker 3 g ganska långt enligt den studien.