handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott


PowPow
2005-02-14, 01:22
Tjoflöjt

Tänkte införskaffa Excell vassleprotein här på kolozzeums shop. Ska främst ha den till morgondrinken (tillsammans med havregyn och mjölk). Någon som har tips på smak? Jag brukar gillar choklad. Någon som har testat excells vassle med chokladsmak?

Och hur är det egentligen med vassle då man inte tränar? Man ska ju inte ta gainer om det inte är runt träningspasset. Men är det maltot som gör att man inte ska ta det? Eller är det dåligt att inta vassle (som ju tas upp väldigt snabbt) vid andra tidpunkter än runt träning (och morgonen)?

King Grub
2005-02-14, 07:29
TEller är det dåligt att inta vassle (som ju tas upp väldigt snabbt) vid andra tidpunkter än runt träning (och morgonen)?

Ja, just att det tas upp snabbt ger en dålig proteinbalans jämfört med långsamt protein, plus att vassle ger lika stor insulinutsöndring som samma mängd energi från druvsocker.

PowPow
2005-02-14, 14:04
Ja, just att det tas upp snabbt ger en dålig proteinbalans jämfört med långsamt protein, plus att vassle ger lika stor insulinutsöndring som samma mängd energi från druvsocker.


OKej, så då håller jag vassleintaget till runt träning och på morgonen.
Tack för svar!

PowPow
2005-02-15, 23:13
Ingen som har något att säga om Excell vassleprotein här på kolozzeums shop? Tips på smak, t.ex (tänkte köra med mjök)..

Är den lätt att blanda ut eller måste man köra med stavmixer (eller liknande)?

Scratch89
2005-02-15, 23:15
Ingen som har något att säga om Excell vassleprotein här på kolozzeums shop? Tips på smak, t.ex (tänkte köra med mjök)..

Är den lätt att blanda ut eller måste man köra med stavmixer (eller liknande)?
Hahaha! Smaken är ju som baken!
Samt, måste du blanda pulvret med stavmixer så smakar det nog INTE gott :laugh:

Mindek
2005-02-15, 23:28
Inga problem att blanda, alla smaker är goda.

PowPow
2005-02-16, 00:21
Hahaha! Smaken är ju som baken!
Samt, måste du blanda pulvret med stavmixer så smakar det nog INTE gott :laugh:

Vad jiddar du nu om?
Skulle det inte vara gott om man blandar med stavmixer? Blandar man med mjölk så brukar det ju bli betydligt godare med stavmixer.. mycket fluffigare och mer likt milkshake.

Sen kan det vara bra att veta att det går att blanda utan mixer också ju. Det är ju inte alltid man blandar hemma.

PowPow
2005-02-16, 00:21
Inga problem att blanda, alla smaker är goda.

Allright! Tack för svaret

DjaN
2005-02-16, 17:40
Fråga..

Vilket märke av protein vassle är bäst? Förhoppningsvis kan ni svara utan att bryta några regler här inne, för att jag vill gärna veta :)

aliquis
2005-02-16, 17:54
märket lär inte spela så stor roll, typen spelar väl en del men hur skall man veta vad som faktiskt är bäst? grub verkar ju övertygad om att en hydroliserat vassleprotein är bäst.

EiseltUK
2005-02-16, 18:06
Fråga..

Vilket märke av protein vassle är bäst? Förhoppningsvis kan ni svara utan att bryta några regler här inne, för att jag vill gärna veta :)



Vassle produceras i grund och botten av kossor enligt en genetisk uppsättning som resulterar i att mjölkproteinet har en viss given sammansättning av aminosyror som är anpassad för att kalvarna som dricker mjölken - innehållande bl a vassle - ska kunna växa och bli starka.

Det finns ännu inget kosttillskottsföretag som har kunskap eller resurser att modifiera kossornas gener så att de producerar ett vassleprotein som är bättre än någon annans.

Välj ett som du uppfattar som bra till ett rimligt pris.

/ Henrik

King Grub
2005-02-16, 18:52
Det finns ännu inget kosttillskottsföretag som har kunskap eller resurser att modifiera kossornas gener så att de producerar ett vassleprotein som är bättre än någon annans.

Men ett koncentrat och ett isolat är inte ett hydrolysat när det gäller hur det påverkar olika faktorer:

Hydrolysat har snabbast upptag:

"Several studies have shown that protein hydrolysates made up mostly of di- and tripeptides are absorbed more rapidly than amino acids and protein
hydrolysates containing larger peptides, and much more rapidly than whole
foods.

The considerably greater absorption rate of amino acids from the dipeptide
than from the amino acid mixture appears to be the result of uptake by a system that has a greater transport capacity than amino acid carrier system, thus minimizing competition among its substrates. This is a desirable trait for athletes who wish to maximize amino acid delivery to muscle."

De stimulerar insulinutsöndring mer:

"After ingestion of the intact protein, plasma amino acid responses
over this 2-h period were in general lower than the responses observed after
ingestion of the protein hydrolysates.

This would be in line with several studies demonstrating that an increase in
plasma insulin concentration, during conditions of hyperaminoacidemia,
further increases net muscle protein balance in vivo in humans. Such a stimulating effect on net protein balance may in part also be a consequence of a stimulating effect of leucine on skeletal muscle protein synthesis, independent of an increase in insulin levels."

Dessutom kan de ge en snabbare glykogeninlagring:

"addition of a mixture of protein hydrolysate and amino acids to
carbohydrate-containing solution can stimulate glycogen resynthesis."

Ref:

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

van Loon LJC, Saris WHM, Kruijshoop M, Wagenmakers AJM (2000b)
Maximizing postexercise muscle glycogen synthesis: carbohydrate
supplementation and the application of amino acid or protein hydrolysates.
Am J Clin Nutr 72:106-111.

van Loon LJC, Kruijshoop M, Verhagen H et al. (2000a) Ingestion of protein
hydrolysate and amino acid-carbohydrate mixtures increases postexercise
plasma insulin responses in men. J Nutr 130:2508-2513.

van Loon LJC, Saris WHM, Verhagen H, Wagenmakers AJM (2000c) Plasma
insulin responses after ingestion of different amino acid or protein
mixtures with carbohydrate. Am J Clin Nutr 72:96-105.

Baan
2005-02-16, 19:04
kanske lite OT, men vore inte modersmjölk (eller proteinet som finns i modersmjölk) vara det bästa för oss människor ?

kanske självklart men bara en tanke, har hört det nämnas innan, men antar att det är praktiskt omöjligt att framställa?

Pretender
2005-02-16, 19:39
kanske lite OT, men vore inte modersmjölk (eller proteinet som finns i modersmjölk) vara det bästa för oss människor ?

kanske självklart men bara en tanke, har hört det nämnas innan, men antar att det är praktiskt omöjligt att framställa?

Tror Fairing säljer ett protein som har samma fördelning som modersmjölken... plus att det innehåller någon annan substans som stimulerar immunförsvaret, vilken också finns i modersmjölk.
Edit: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28

/P

Lizard
2005-02-16, 20:12
kanske lite OT, men vore inte modersmjölk (eller proteinet som finns i modersmjölk) vara det bästa för oss människor ?

kanske självklart men bara en tanke, har hört det nämnas innan, men antar att det är praktiskt omöjligt att framställa?

Det bästa (och nu får jag Sverker på mig) torde bestå av samma aminosyresammansättning som dina egna muskler består av (om man enkom äter protein för att stimulera hypotrofi), alltså mänskliga muskler. Däremot är det nog överlägset att ta dem i hydrolyserad form (ja, jag vet, det hela börjar bli jäkligt äckligt), men har svårt att föreställa mig hur en platsannons till fabriken skulle utformas... :confused:

Lizard

Baan
2005-02-16, 21:29
Det bästa (och nu får jag Sverker på mig) torde bestå av samma aminosyresammansättning som dina egna muskler består av (om man enkom äter protein för att stimulera hypotrofi), alltså mänskliga muskler. Däremot är det nog överlägset att ta dem i hydrolyserad form (ja, jag vet, det hela börjar bli jäkligt äckligt), men har svårt att föreställa mig hur en platsannons till fabriken skulle utformas... :confused:

Lizard

jodå det anser jag ganska självkalrt, men hmmmm känns ganska långsökt att fråga efter om någon har människa på burk :D modersmjölk känndes mer "realistiskt"

Sverker
2005-02-17, 07:45
Det bästa (och nu får jag Sverker på mig) torde bestå av samma aminosyresammansättning som dina egna muskler består av (om man enkom äter protein för att stimulera hypotrofi), alltså mänskliga muskler. Däremot är det nog överlägset att ta dem i hydrolyserad form (ja, jag vet, det hela börjar bli jäkligt äckligt), men har svårt att föreställa mig hur en platsannons till fabriken skulle utformas... :confused:

Lizard


Det finns skrönor på ALLA korvfabriker om Bert-Ove som på kvällen körde en sista sats korvsmet i stora kvarnen innan han gick hem.

Sverker
2005-02-17, 07:48
Tror Fairing säljer ett protein som har samma fördelning som modersmjölken... plus att det innehåller någon annan substans som stimulerar immunförsvaret, vilken också finns i modersmjölk.
Edit: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28

/P

Laktoferrin. Finns naturligt i mjölken för att hålla tillbaka de otrevliga bakterierna i magen på de som dricker mjölken.
Blir det mindre belastning på immunförsvaret i tarmarna så kan proteinet användas till att byggas in i musklerna istället.

RobbeliRobban
2005-02-17, 08:28
Tips på smak!!! (jag måste dra ner nivån) är jordgubb eller vanilj. De smakar bäst, och smaken "växer" inte efter ett tag.

choklad skall man hålla sig undan, en drink kan vara god, men sen blir man förföljd av den där unkna bismaken som man ganska snart äcklas av.

Finns de i andra avarter som banan banan, mintchoklad,mm är det mer att gambla om det är gott eller ej (oftast ej)

Lizard
2005-02-17, 08:37
Det finns skrönor på ALLA korvfabriker om Bert-Ove som på kvällen körde en sista sats korvsmet i stora kvarnen innan han gick hem.


Hmmm....tur jag inte äter korv då... :D

Sammasättningen i sädesvätskan var iofs inte den jag referrerade till utan snarare den i muskelmassan som ju redan innehåller det exakta förhållandet av aminosyror. Nu var det inte ett särskilt realistiskt förslag, i alla fall inte att tillverka ett proteintillskott av mänsklig muskelvävnad om man inte går omvägen att manipulera fram det från någon anna källa och i en annan form. Vem vill ha en bicepstek på tallriken?! :eating:

Lizard

Pez
2005-02-17, 11:26
Hmmm....tur jag inte äter korv då... :D

Sammasättningen i sädesvätskan var iofs inte den jag referrerade till utan snarare den i muskelmassan som ju redan innehåller det exakta förhållandet av aminosyror. Nu var det inte ett särskilt realistiskt förslag, i alla fall inte att tillverka ett proteintillskott av mänsklig muskelvävnad om man inte går omvägen att manipulera fram det från någon anna källa och i en annan form. Vem vill ha en bicepstek på tallriken?! :eating:

Lizard
Jag misstänker att det inte var "sädesvätska" Sverker syftade på heller.. utan snarare att Bert-Ove gillade att mala ner sina vänner och bekanta... :D

jwzrd
2005-02-17, 11:55
Jag misstänker att det inte var "sädesvätska" Sverker syftade på heller.. utan snarare att Bert-Ove gillade att mala ner sina vänner och bekanta... :D

Var inte så petig, kan vi inte få båda?