handdator

Visa fullständig version : Konditionskost

Max
2005-02-13, 22:55
Jag undrar vad jag skall äta för livsmedel för att maximera mina försök till att få bättre blodvärden och därigenom bättre kondition.

Järn är väl bra, speciellt hemjärn som intas tillsammans med c-vitamin. Köttbullar och potatis med lingon en höjdare?
Eller är köttfärssås med pasta "bättre energi" för att kunna ge max. vid nästa träning och på så sätt få ut mer av sin träning? nån med egna reflextioner

Olsson
2005-02-14, 00:47
Rör det sig om mkt och eller hård konditionsträning så är ju regel att stoppar i sig mer kolhydrater bara. Potatis är näringsrikare än vanlig pasta men det kan vara tungt att få i sig tillräckligt med energi från potatis, så därför är pasta (som är energitätare) ett vanligare alternativ för folk som kör mycket konditionsträning. Själv föredrar jag fullkornspasta som innehåller mer näring än vanlig pasta. Välj det du tycker bäst om och variera.

I övrigt är det inga konstigheter väl. Läs igenom King Grubs guide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) där står allt du behöver veta och lite till. Att räkna kalorier är väl inget du behöver ge dig in på utan se till så du får bra livsmedel bara så blir det nog bra.

Sverker
2005-02-14, 07:09
Hemejärn behöver inget C-vitamin:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30629&highlight=tv%E5v%E4rt+j%E4rn

Hemejärn är det röda färgämnet i blod, hemeglobin och det röda färgämnet i kött, myoglobin.

skaparn
2005-02-14, 09:06
Kan man verkligen _förbättra_ blodvärden genom kost. Rör det sig inte bara om att man kan se till att få i sig järn nog att man inte försämrar sin potential.

Dessutom vet jag av egen erfarenhet att det inte behöver vara ett samband melllan fulla järndepåer och högt blodvärde.

edit: förtydligande
jag menar alltså att du troligtvis med en blandad kost får i dig tillräckligt med järn etc för att blodvärdet ska ha nått sitt max och att det därför inte finns så stor anledning att bekymra sig extra för vilken kost som boostar hb.

z_bumbi
2005-02-14, 09:14
Kan man verkligen _förbättra_ blodvärden genom kost. Rör det sig inte bara om att man kan se till att få i sig järn nog att man inte försämrar sin potential.

Dessutom vet jag av egen erfarenhet att det inte behöver vara ett samband melllan fulla järndepåer och högt blodvärde.

edit: förtydligande
jag menar alltså att du troligtvis med en blandad kost får i dig tillräckligt med järn etc för att blodvärdet ska ha nått sitt max och att det därför inte finns så stor anledning att bekymra sig extra för vilken kost som boostar hb.

Har man låga halter av järn i blodet kan man ju öka dessa, har man inte fulla förråd (Väldigt vanligt bland kvinnor.) så kan man under en längre tid fylla på lite i taget.

Kroppen reglerar ju upptaget självt men det är ju dumt att lägga kosten så att man kan förhindra ett naturligt upptag..

Max
2005-02-14, 22:46
Tack för svaren.
Olsson: Nej, det är inte särskilt mycket, det rör sig om ett par-tre timmeslånga pass i veckan. Bra mat utan att krångla till det kanske löser allt, men man undrar ju om man kan optimera sig :)

Jag läste i en bok att man genom träning kunde förbättra sina hb-värden och därför prestera bättre, varför frågan om kosten kunde agera som flaskhals och inte bara träningen.

Prankie
2005-02-14, 23:01
När jag skulle donera blod fick jag värde 134, och 135 var gränsen för donation. Är det dålig eller? Jag tycker jag sköter kosten bra och motionera ofta. Kanske måste börja sköta finlir som vitaminer och mineraler också?

z_bumbi
2005-02-15, 08:42
När jag skulle donera blod fick jag värde 134, och 135 var gränsen för donation. Är det dålig eller? Jag tycker jag sköter kosten bra och motionera ofta. Kanske måste börja sköta finlir som vitaminer och mineraler också?

Det finns en marginal inbyggt i systemet så du har låga men inte väldigt låga värden, om du hade haft dåliga värden hade de nog sagt det.

Finlir vet jag inte om du måste börja med men att äta frukt och grönt är ju ingen dum idé, om du nu inte redan gör det.

skaparn
2005-02-15, 09:16
Har man låga halter av järn i blodet kan man ju öka dessa, har man inte fulla förråd (Väldigt vanligt bland kvinnor.) så kan man under en längre tid fylla på lite i taget.

Kroppen reglerar ju upptaget självt men det är ju dumt att lägga kosten så att man kan förhindra ett naturligt upptag..

Ja, du har förstås helt rätt. Har själv testat mig några gånger och jag har välfyllda depåer men lågt HB, dock kan det ha andra orsaker och jag ska inte blanda ihop detta med generella kostråd.