handdator

Visa fullständig version : Proviva Yogurt och mängd till min mage?


Trytter
2005-02-13, 22:08
Jag är medveten om att det redan finns ett antal trådar om oroliga magar och i många av dem är Proviva nämnt.
Däremot hittar jag inte riktigt svaret på min egen fråga så jag tänkte kolla på Provivas hemsida.
Nu verkar det som att den inte funkar som den ska så jag frågar här istället.
I alla fall tänkte jag prova Provivas yogurt naturell för min mage som är tämligen "orolig" om man säger så.
Det jag inte riktigt är säkert på är hur mycket Yogurt man behöver äta varje dag för att få den verksamma effekten om man säger så...
Snackar vi dl eller måste man rentav klämma en hel liter om dan? :confused:

Någon som vet eller har testat får gärna bidra med svar.

Tack

Tolkia
2005-02-13, 22:12
Min mamma drack Provivas "blåbärssoppa" för sina magbesvär (magkatarrsliknande besvär p.g.a. stress och stora mängder argsinta värktabletter) och tyckte sig bli hjälpt; hon konsumerade nog ett dricksglas om dagen ungefär.

z_bumbi
2005-02-13, 22:27
Börja med en mindre mängd och öka sen vartefter tills det märks någon effekt, börjar det bli mycket yoghurt varje dag så testa shotsvarianterna som är mer koncentrerade.

Märker man effekt av stora doser så kan man få köpa liknade dryck via sjukvården men den smakar inte lika bra å andra sidan.

Vastrix
2005-02-14, 19:51
Börja med en mindre mängd och öka sen vartefter tills det märks någon effekt, börjar det bli mycket yoghurt varje dag så testa shotsvarianterna som är mer koncentrerade.

Märker man effekt av stora doser så kan man få köpa liknade dryck via sjukvården men den smakar inte lika bra å andra sidan.

Det Z_bumbi skriver om kallas fermenteradhavreblandning och kan köpas i de stora matbutikerna. Det är dock inte alla som har det hemma men frågar du runt så hittar du förhoppningsvis någon i din närhet. Förpackningen är liten (2dl), oansenlig, vit med svart text: "fermenterad havreblandning". Den smakar inget vidare men du kan blanda ut den i morgonfilen eller liknande. Den innehåller en _mycket_ hög koncentration av bakterier så du behöver bara inte ta så mycket.
Ang. mängden: jag har för mig att studierna är gjorda på 4dl/dag dryck/yoghurt (de har samma bakteriekonc.). Detta motsvarar, i antalet bakterier, en "shot". Proviva är dock inget läkemedel utan Functional food men det är kanske en annan diskussion?
Har du fler frågor så fråga på eller ring till skånemejeriers mejeriforum 040-313900. Förresten så funkar http://www.proviva.com/ för mig.

/V.

GymTT
2010-12-26, 17:30
Om man får flika in och fråga, hur är det med Proviva? Är det något att ha?

Apos78
2010-12-26, 17:41
För proviva kan nog 5 dl dagligen sägas vara en lagom dos men det är till viss del individuellt. Ett alternativ är att prova Sempers magdroppar på apoteket. Lättare att dosera och billigare.

machine gun
2010-12-26, 22:54
För att få i sig rekommenderad dos av aktuell bakteriekultur handlar det om 4 dl/dag av Provivas fruktdrycker, skulle tro att det är samma koncentration i yoghurten. Annars kan man ta 1 st Proviva shot per dag, det är lite smidigare.

EDIT: Såg nu att tråden visst var urgammal. Bra bump!