handdator

Visa fullständig version : Låsgrepp


autowah
2005-02-13, 21:49
Hur håller man egentligen stången i s.k. låsgrepp? Det nämns ibland, men jag hittar ingen bra förklaring på exakt hur man håller.

30cm
2005-02-13, 22:17
det är inte samma sak som reversed grip va?

z_bumbi
2005-02-13, 22:31
Jag tror Allan har skrivit en bra beskrivning vid något tillfälle, leta reda på den.

Kortfattat så stoppa in tummen under de övriga fingrarna, försök lyfta, släpp stången och grina en stund och sen försök igen.
Det gör väldigt ont om man inte är van..

Langster
2005-02-13, 22:58
Jag testade det alldeles nyligen, trodde inte det skulle funka, men det gör det faktiskt. Men det känns som att naglarna ska slitas av från tummarna! Den enda övningen man egentligen har användning för det greppet är väl marklyft, men omvänt grepp är ju så mycket skönare. Skulle hellre använda remmar än att utsätta mig för det där!

Allan
2005-02-13, 23:03
Det innebär att du klämmer fast tummen med pek- och långfinger när du
knutit handen runt stången. Man vänjer sig rätt snabbt vid smärtan.

allan

HookersUnited
2005-02-13, 23:04
Det gör väldigt ont om man inte är van..
Visst känner man av det, men så himla farligt är det inte.

Baan
2005-02-13, 23:05
Det innebär att du klämmer fast tummen med pek- och långfinger när du
knutit handen runt stången. Man vänjer sig rätt snabbt vid smärtan.

allan

finns det någon fördel med greppet eller är smärta fördelen?

Allan
2005-02-13, 23:06
Tja, det är det greppet alla tävlingslyftare använder....

allan

30cm
2005-02-13, 23:09
Tja, det är det greppet alla tävlingslyftare använder....

allan

finns det någon fördel med greppet eller är smärta fördelen?

Baan
2005-02-13, 23:14
Tja, det är det greppet alla tävlingslyftare använder....

allan

du menar det är ett statusgrepp :D

menar du samtliga SL/OL aktiva? (på en högre nivå)

z_bumbi
2005-02-13, 23:16
Visst känner man av det, men så himla farligt är det inte.

Inte ens första gången du testade?
Jag har inte kört med låsgrepp regelbundet då jag inte är tyngdlyftare och inte heller kör några av de övningarna där tumlås är en så fördel så jag har aldrig hunnit vänja mig.

Jorgen
2005-02-13, 23:35
finns det någon fördel med greppet eller är smärta fördelen?
Tja, du tappar ju inte greppet om stången lika lätt.
Lite ont är bara skönt. ;) Men tumlås gör ju rejält ont (iallafall på mig) när man kommer upp i lite vikter. Jag kör med dragremmar i mark istället.

//Jörgen

HookersUnited
2005-02-13, 23:40
Inte ens första gången du testade?
Som sagt så känns det men långt ifrån lika mycket som jag hade fått för mig. Men det kan ju vara ganska individuellt och så är det ju inga monstervikter jag lyfter... *cry*

z_bumbi
2005-02-13, 23:51
menar du samtliga SL/OL aktiva? (på en högre nivå)

OL, det är inte många styrkelyftare som kör med låsgrepp när han/hon kan köra med omvänt grepp i marken.

Doctor Snuggles
2005-02-14, 00:00
Är det bara jag som inte får några särskilda styrkevinningar av det greppet? Gör inte sådär aldeles för ont heller, känns mest bökigt och obekvämt, som om jag inte kan hålla i med pekfinger och långfinger ordentligt. Har iof inte provat i ett ryck-grepp...

Baan
2005-02-14, 00:21
OL, det är inte många styrkelyftare som kör med låsgrepp när han/hon kan köra med omvänt grepp i marken.


jag tänkte det men eftersom allan sa lyftare så trodde jag man kunde sätta valfritt ord före :D

ETK_TIS
2005-02-14, 15:11
På apoteket finns ett sport tape att köpa (Hansaplast) hjälper lite mot nötningen som lätt blir vid frivändningar ;)