handdator

Visa fullständig version : Ändra nåt i kosten?


johnnytex
2005-02-13, 15:44
Har gått hemma nästan i en månad nu och mått dåligt, börjar få riktigt träningsångest. Men tänkte jag kunde gör nåtgot vettig under uppehållet. Fila lite på mitt kostupplägg tex. Ni kan ju säga vad nu tycker om min kost.

Det är inga speciella mål, ökning är det det enda som jag strävar efter. Inga tävlingar lr nåt sånt. 18år, tränat i styrke tränat i drygt ett år. Iaf här kommer en typisk dag. Inga exakt värden men man kan få ett hum iaf?

Frukost 7.30
2dl havre (gör gröt på det)
2dl lättmjölk
1st kokt ägg
1st kiwi alt apelsin
1st grovbrödmacka med keso och skinka

Middag 11.00

Bah. Detta är nog dagens sämsta mål, skolmaten. Brukar iaf ligga runt 45g kolisar och 25g protein här. För är det dåligt mat, kan vi faktiskt äta fil och müli och mackor. :thumbup:

Mellanmål 14.00
2dl lättfil
0.5 dl müsli
1 grovbrödmacka med keso och skinka
1st apelsin/äpple
Halv näve sötmandel

Träning 15.00-16.30

För och efterdrinnk kring träningen. 1g kolisar o.5g prott per kropps kg.

Middag 17.00

Pasta/Potatis
Något i kött väg typ köttfärssås, skinka, kyckling, osv
2-3dl lättmjölk
Sallad/morätter


Kvällsmat 21.00
1st ägg
grovbrödmacka med keso + skinka
2dl lättmjölk
halv näve sötmandel
1st frukt

That´s it. Vad tycker ni?

johnnytex
2005-02-13, 15:47
Åh, vart är edit-knappen när man behöver den. Ska tillägga att jag väger 74kg och är cirkus 183cm.

King Grub
2005-02-13, 16:19
För mycket protein i både före- och efterträningsdrinken. Sprid ut proteinet på ett flertal mindre mål följande träningen i stället; kanske 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt i timmen tillsammans med 0.2 gram protein per kilo kroppsvikt i timmen. Det är de sensate optimala rekommendationerna. :thumbup: (Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications).

johnnytex
2005-02-13, 16:39
För mycket protein i både före- och efterträningsdrinken. Sprid ut proteinet på ett flertal mindre mål följande träningen i stället; kanske 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt i timmen tillsammans med 0.2 gram protein per kilo kroppsvikt i timmen. Det är de sensate optimala rekommendationerna. :thumbup: (Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications).

Och ja som tyckte jag var optimal med både för- och efterdrink :D

Okey, ska tänka på det. Tackar.

sanoj
2005-02-13, 18:13
Heter inte det man äter efter frukosten lunch? Eller? :D

johnnytex
2005-02-13, 18:39
Heter inte det man äter efter frukosten lunch? Eller? :D

Jo så är det nog. Men same shit different name.

CroCop
2005-02-13, 18:43
Är det bättre att inta ett snabbt protein (vassle) närmsta timmarna efter passet utöver efterträningsdrinken eller är ett långsammare alternativ att föredra då?

30cm
2005-02-13, 18:49
Såvida du inte går och lägger dig vid 21:00 ett till mål precis innan läggdags. Kolhydratfritt eller iaf fattigt t.ex. ägg.

King Grub
2005-02-13, 19:07
Är det bättre att inta ett snabbt protein (vassle) närmsta timmarna efter passet utöver efterträningsdrinken eller är ett långsammare alternativ att föredra då?

Jag tror inte vassle är nödvändigt; jag tror inte att det kommer att göra någon skillnad oavsett proteinkälla, bara den är fullvärdig, i och med att påfyllnaden av aminosyror är mer eller mindre konstant.