handdator

Visa fullständig version : Magra mjölkprodukter är inte bra?


baldrick
2005-02-13, 13:54
Har nu hört från flera håll att fettet i magra mjölkprodukter, såsom minimjölk och
"light" yoghurt är riktigt dåligt för kroppen.

Enligt resonemanget så är fettet så finfördelat att det når ut i de fina blodkärlen och kan där göra skada. Det skulle då inte vara samma med normala mjölkprodukter för att fettet är "större". Sant eller falskt?

Min första reaktion var att fettet i normala mjölkprodukter också "smälts" och delas upp i magen & tarmen?

King Grub
2005-02-13, 14:00
Nej, det stämmer inte. Det är en myt som lever kvar från begynnelsen av homogenisering av mjölk, då man teoriserade att de fettkulor man krossade fettet till skulle tas upp i tarmen onedbrytna och cirkulera i blodbanorna. Men det stämde inte och är en ren myt.

Förresten: vilket fett i minimjölk?

baldrick
2005-02-13, 14:10
Nej, det stämmer inte. Det är en myt som lever kvar från begynnelsen av homogenisering av mjölk, då man teoriserade att de fettkulor man krossade fettet till skulle tas upp i tarmen onedbrytna och cirkulera i blodbanorna. Men det stämde inte och är en ren myt.

Förresten: vilket fett i minimjölk?


Precis det svar jag ville ha.

Nej, där är kanske inget att tala om, men frågan gick fram i vart fall så jag är nöjd utan klyveriet. ;-) Tack för svaret! :-)