handdator

Visa fullständig version : Rimligt att ha ont var efter ryggpass?


Kalleh
2005-02-13, 13:41
Ramlade in på en fundering efter fredagens ryggpass. Efter ett ordentligt ryggpass brukar jag främst få träningsvärk i ryggmuskulaturen, men också underarmarna och biceps. Underarmarna kan jag förstå eftersom jag oftast kör ganska tungt och har lite halvkass greppstyrka. Och biceps har jag alltid räknat med att få ont i efter ett ryggpass men nu började jag fundera...

Bör man få träningsvärk i biceps efter ett ryggpass eller är det ett tecken på att man inte kör övningarna rätt eller tillräckligt strikt?


Om det kan vara till hjälp såg passet ut ungefär såhär:

Chins m. vikt: 3 set
Chins u. vikt: 3 set
Shrugs: 4 set
Latsdrag m. roddhandtag: 3 set
Latsdrag bak huvudet: 3 set
Hantelrodd: 2 set

pellepedal
2005-02-13, 14:19
Testa att använda dragremmar.
Kör lättare och striktare!

Baan
2005-02-13, 14:24
chins tär ju en del på biceps så det är väl inget konstigt; att få en del tränignsvärk i biceps efter rygg är inget konstigt alls annars heller.

Kalleh
2005-02-13, 15:06
Testa att använda dragremmar.
Kör lättare och striktare!


Att använda dragremmar, är inte det bara att trampa sig själv på tårna? Jag blir ju inte direkt starkare i underarmarna av att fuska... :confused:

z_bumbi
2005-02-13, 15:13
Träningsvärk i biceps och underarmar är väl ganska normalt efter ryggträning? Inte förlamande träningsvärk men så att man känner av det i alla fall.

Thony
2005-02-13, 15:21
Ramlade in på en fundering efter fredagens ryggpass. Efter ett ordentligt ryggpass brukar jag främst få träningsvärk i ryggmuskulaturen, men också underarmarna och biceps. Underarmarna kan jag förstå eftersom jag oftast kör ganska tungt och har lite halvkass greppstyrka. Och biceps har jag alltid räknat med att få ont i efter ett ryggpass men nu började jag fundera...

Bör man få träningsvärk i biceps efter ett ryggpass eller är det ett tecken på att man inte kör övningarna rätt eller tillräckligt strikt?


Om det kan vara till hjälp såg passet ut ungefär såhär:

Chins m. vikt: 3 set
Chins u. vikt: 3 set
Shrugs: 4 set
Latsdrag m. roddhandtag: 3 set
Latsdrag bak huvudet: 3 set
Hantelrodd: 2 set


Mkt tjockleks träning *rolleyes*

Kalleh
2005-02-13, 15:24
Mkt tjockleks träning *rolleyes*

Haha, det ser inte alltid ut så.

Mikeman
2005-02-13, 16:26
Det är omöjligt att koppla ur biceps helt under ryggträning, men det ligger mycket mentalt med. Tänk "RYGG" när du utför övningarna.

jwzrd
2005-02-13, 16:51
Mkt tjockleks träning *rolleyes*

Han kanske inte larvar sig med att tro att man har nån tjocklekoidis eller nån annan konstig muskel på ryggen som inte tränas av alla andra ryggövningar.

AnimalGen
2005-02-13, 17:16
Så länge du också har värk i ryggen är det inget problem, men har du värk i armarna och inte ryggen har du ett problem.

Yankeee
2005-02-13, 18:07
Så länge du också har värk i ryggen är det inget problem, men har du värk i armarna och inte ryggen har du ett problem.

Varför det?

AnimalGen
2005-02-13, 18:10
För då kanske använder han mer armar än rygg under övningen.

Toljanen
2005-02-13, 18:52
Att använda dragremmar, är inte det bara att trampa sig själv på tårna? Jag blir ju inte direkt starkare i underarmarna av att fuska... :confused:
Är det underarmarna du prioriterar under ett ryggpass?

Yankeee
2005-02-13, 18:53
För då kanske använder han mer armar än rygg under övningen.

Eller så är det som för alla andra i början att man är inte är lika stark i armarna som i ryggen.

Thony
2005-02-13, 20:16
Han kanske inte larvar sig med att tro att man har nån tjocklekoidis eller nån annan konstig muskel på ryggen som inte tränas av alla andra ryggövningar.


vem har sagt nåt om att larva sig ? Jag anser inte att 2 set hantelrodd bygger mkt massa..

Kalleh
2005-02-14, 17:17
1) Nej, jag prioriterar inte underarmarna under ett ryggpass men jag tycker det är onödigt att använda dragremmar om man klarar av att hålla vikten utan.

2) Schemat jag bifogade var ett ryggpass bland många, alla ser inte likadana ut. Jag kör förhållandevis mycket hantelrodd och liknande övningar annars. Ryggträningen går bra.

3) jwzrd: tjocklekoidis :bow:

4) Tack för svaren. Jag bara funderade på om jag kanske körde ostrikt eftersom jag får träningsvärk i biceps men det verkar ju som om det är helt normalt i min ålder.

pellepedal
2005-02-14, 18:21
Testa att köra med remmar, och sen lägger du till ett pass i veckan för underarmarna.
Låt inte ryggträningn bli lidande pga att du har svaga underarmar.

RobbeliRobban
2005-02-14, 19:51
Han kanske inte larvar sig med att tro att man har nån tjocklekoidis eller nån annan konstig muskel på ryggen som inte tränas av alla andra ryggövningar.

Your the man. Men roddövningar bygger ju tjocka lats, medan "draguppifrån" övningar bygger vidd på lats? eller är det så att rodden bara tar på teres, o annan skit som ger tjockare rygg och draguppifrån bara på latsen? Första teorin är ju precis samma princip som bänkpress ger massa och hantelflyes definition på pecsen, och det går ju inte att argumentera emot ;) ;) :cryout: