handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med axlarna


Micke_B
2005-02-13, 13:32
Har sökt men inte riktigt fått svar på mina frågor.

Är lite missnöjd med mina axlar, dom vill inte riktigt växa.

Mitt nuvarande upplägg:

Mån: Mage/Axlar/Triceps
Tis: Kondis
Ons: Rygg/Biceps
Tors: Kondis
Fre: Bröst/Ben/Mage
Lör: VILA
Sön: VILA eller kondis beror på hur jag känner mig

Jag äter bra och ligger på energi plus. Jag ökar/växer bra i alla muskelgrupper utom axlarna dom står ganska still, när jag säger axlarna menar jag denna muskel:

http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidLateral.html

Så här tränar jag Axlarna nu:
Militärpress (Tungt, 3-6reps, 3set)
Hantellyft år sida (8-10reps, 3set)
Framsida tränar jag med att lyfta en viktskiva framåt uppåt(4-8reps, 3set)
Framåt lutande hantellyft, liggande på bänk för baksida(8-10reps,3set)

Tycker jag inte får någon bra kontakt där jag vill. Så om ni har något bra förslag på vad jag bör tänka på eller någon bra övning att rekomendera som verkligen får det att kännas i http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidLateral.html den muskeln vore jag tacksam.

Doctor Snuggles
2005-02-13, 13:58
Personligen tycker jag att 1H - stående axelpress, och explosiva drag till hakan är det som tar bäst på axlarn, där jag får mest kontakt iaf. Sen är det ju så att vissa muskelgrupper svarar olika bra hos olika människor.
Testa att lägga axlarna först när du tränar, och fördubbla antalet set, och hoppa över isolationsövningarna.

pellepedal
2005-02-13, 14:17
Pröva att inte träna axlarna alls under en månad. Axlarna är den mest övertränade muskelgruppen av alla.

bear.flowertwig
2005-02-13, 15:23
Pröva att inte träna axlarna alls under en månad. Axlarna är den mest övertränade muskelgruppen av alla.

Intressant att prova kanske men för mig var det tvärtom, prioritet(först i passet) och varierad träning som har fått bröst och axlar som släpat att bli bättre.

Thony
2005-02-13, 15:25
Fre: Bröst/Ben/Mage

Diggar din fredags träning.. *whatever* elller kanske *rolleyes*

tristan
2005-02-13, 17:23
Fre: Bröst/Ben/Mage

Diggar din fredags träning.. *whatever* elller kanske *rolleyes*


varför inte?

capoje
2005-02-13, 17:44
varför inte?



Därför det kanske duker upp en supakväll..då ere inte så stabilt av att va helt slutkörd i bena..kanske =)

Thony
2005-02-13, 20:23
varför inte?
´

Tränar du seriöst ? Där har du då svaret.

gasoliner
2005-02-13, 21:32
Så här skulle jag köra det istället, ger längre vila för axlarna då de involveras mkt i bröst /tricepspasset.

som nämnt ovan är det vanligt att axlarna tränas för mkt då de är med i istort sett alla överkroppsövningar, (till mindre eller större del.)

samt att du med detta upplägg faktiskt får med magen som antagonist på ryggdagen.

Mån: Ben/vader/Mage
Tis: Kondis
Ons: bröst/Axlar/Triceps
Tors: Kondis
Fre: Rygg/ biceps/Mage
Lör: VILA :eating:
Sön: VILA + morgonpromenad

samt under en period köra enligt dessa repsantal,( jag får ingen alls kontakt om jag kör för tungt på axlarna.)

Militärpress (minst 8-10reps, 2set)
Hantellyft åt sidan (10-12reps, 2set)
liggande i cablecross f.baksidan(10-15 reps 2set)

Sheogorath
2005-02-13, 23:02
Så här skulle jag köra det istället, ger längre vila för axlarna då de involveras mkt i bröst /tricepspasset.

som nämnt ovan är det vanligt att axlarna tränas för mkt då de är med i istort sett alla överkroppsövningar, (till mindre eller större del.)

samt att du med detta upplägg faktiskt får med magen som antagonist på ryggdagen.

Mån: Ben/vader/Mage
Tis: Kondis
Ons: bröst/Axlar/Triceps
Tors: Kondis
Fre: Rygg/ biceps/Mage
Lör: VILA :eating:
Sön: VILA + morgonpromenad

samt under en period köra enligt dessa repsantal,( jag får ingen alls kontakt om jag kör för tungt på axlarna.)

Militärpress (minst 8-10reps, 2set)
Hantellyft åt sidan (10-12reps, 2set)
liggande i cablecross f.baksidan(10-15 reps 2set)

Ah! Ett utmärkt upplägg. Plocka bort magen från ryggpasset och lägg underarmar där och du har ett av de bästa tänkbara splitterna, i min mening. And what's up med högrepsen? Ner på 4-6 med dig pressen och dragen för baksidan, och kör på 6-8 i hantellyften. Tungt skare va' :cool:.

Micke_B
2005-02-14, 08:20
Tack för alla bra tips.

Thony: Är inte riktigt med på vad du menar är fel med min fredag, tycker den funkar bra.

Gasoliner: Det låter vettigt det du säger. Ska ta och prova det upplägget. Men morgon promenaden skippar jag nog när jag inte har mål att bränna fet nu utan förbättra kondis och massa.

Sheogorath: Vad det gäller mage så gillar jag att köra den två ggr/vecka, men jag slänge in underarmarna som du sa på Fredag.

så här få det bil:

Mån: Ben/Vader/Mage
Tis: Kondis
Ons: Bröst/Axlar/Triceps
Tors: Kondis/Mage
Fre: Rygg/Biceps/Underarmar
Lör: VILA, ev kondis
Sön: VILA

Vad det gäller reps antalat har jag nu i Januari tagit en lugn månad med lite "högreps träning" har legat på 10-15reps på samtliga övningar, mest för att förbättra tekniken. Men det är så mycket roligare att köra tungt, känns konstigt och så och göra massa reps på små vikter när man vet att man kan lasta på mer. Men men ska prova att lägga om schemat som ovan först och fortsätta att köra tungt och om det inte funkar får jag prova att köra lite fler reps på axlarna.

Sheogorath
2005-02-14, 10:33
Tack för alla bra tips.

Thony: Är inte riktigt med på vad du menar är fel med min fredag, tycker den funkar bra.

Gasoliner: Det låter vettigt det du säger. Ska ta och prova det upplägget. Men morgon promenaden skippar jag nog när jag inte har mål att bränna fet nu utan förbättra kondis och massa.

Sheogorath: Vad det gäller mage så gillar jag att köra den två ggr/vecka, men jag slänge in underarmarna som du sa på Fredag.

så här få det bil:

Mån: Ben/Vader/Mage
Tis: Kondis
Ons: Bröst/Axlar/Triceps
Tors: Kondis/Mage
Fre: Rygg/Biceps/Underarmar
Lör: VILA, ev kondis
Sön: VILA

Vad det gäller reps antalat har jag nu i Januari tagit en lugn månad med lite "högreps träning" har legat på 10-15reps på samtliga övningar, mest för att förbättra tekniken. Men det är så mycket roligare att köra tungt, känns konstigt och så och göra massa reps på små vikter när man vet att man kan lasta på mer. Men men ska prova att lägga om schemat som ovan först och fortsätta att köra tungt och om det inte funkar får jag prova att köra lite fler reps på axlarna.

Ser riktigt bra ut. När du kör mage 2ggr kan du ju köra med belastning (10-12 eller 12-15 eller så) ena dagen och bara med kroppsvikten till maxrep (kanske på boll: många gillar det men jag tycker inte att man någonsin kommer till failure) andra dagen. Många kör så med bra resultat.

tristan
2005-02-14, 21:39
´

Tränar du seriöst ? Där har du då svaret.

a men jag fattar inte varför inte det skulle funka? Orkar man så orkar man. Är man vek så är man :thumbup: :D Jag påstår att det ligger i psyket. Att han är trött i brösten kommer inte inverka på benen i någon stor grad alls ellerhur?

Och är man seriös så är det väl inget problem. Då vet man vad man vill och man orkar ge järnet. Är man mindre seriös känns det kanske omotiverat att ta i och att ta ut sig?

Big Al
2005-02-15, 01:55
Pröva att inte träna axlarna alls under en månad. Axlarna är den mest övertränade muskelgruppen av alla.Håller med Pelle!, axlar används ju i nästan alla övningar, nuförtiden så tränar jag bara ca 3-4set axlar i slutet av bröstpasset, räcker gott å väl!

Tips på en skön å bra axelövning är knäsittande axelpress i smithmaskin! :thumbup:

Micke_B
2005-02-15, 08:27
Jo vila i all ära men som jag har schemat nu så får axlarna ganska bra vila eftersom jag bara har två dagar som invoverar överkroppen i veckan.


Knäsittande? Ska jag sitta på knä på golvet då? eller hur menar du?

mentzer
2005-02-15, 10:47
Därför det kanske duker upp en supakväll..då ere inte så stabilt av att va helt slutkörd i bena..kanske =)
Seriöst att planera träningen efter sina supakvällar.

mentzer
2005-02-15, 10:59
Pröva att inte träna axlarna alls under en månad. Axlarna är den mest övertränade muskelgruppen av alla.
För ett tag sedan hävdade du väl att få tränar så hårt att de kan bli övertränade.

Big Al
2005-02-16, 09:23
Jo vila i all ära men som jag har schemat nu så får axlarna ganska bra vila eftersom jag bara har två dagar som invoverar överkroppen i veckan.


Knäsittande? Ska jag sitta på knä på golvet då? eller hur menar du?Yes knäna på golvet!