handdator

Visa fullständig version : svårt att gå upp i vikt


deinneman
2005-02-13, 12:07
tjena! jag är ny här så jag kan väll berätta lite om mig.

Jag är 16 år ca 187 lång och väger runt 73-74 kg och har tränat över 1 år nu!

men nu så äre det så att jag hatr väldigt svårt att gå upp i vikt! äter bra tycker jag och massor. äter minst 6 gr om dagen varav ca 4 mål är riktig måltid samtidigt som de andra är kanske mackor och sånt. jag tränar också runt 4 gr i veckan och tar kostillskotten super mass fuel och creatin complete efter träningspasset har har laddat upp med vanligt kreatin i början.

jag är inte svag och har kanppt någe fett alls på kroppen tycker jag fast jag äter massor och inte någe viktväktar tjafs inte. har enligt mina kompisar stora muskler fast detta och jag är väll lite av det som vissa skulle säga bra deffad fast jag just nu inte vill detta utan vill se lite mer halvbullig ut och väga runt 80 kg.

så är det någon som kan ge mig någe tips på någon tillläg i måltiderna med något som kan göra att man går upp i vikt på et bra sätt för jag vet fan inte om jag pallar att trycka i mig mer mat än vad jag gör nu asså.

MVH Daniel

Agent Orange
2005-02-13, 12:41
så är det någon som kan ge mig någe tips på någon tillläg i måltiderna med något som kan göra att man går upp i vikt på et bra sätt för jag vet fan inte om jag pallar att trycka i mig mer mat än vad jag gör nu asså.

MVH Daniel
Torrostade jordnötter är ett lätt och bra (tror jag) sätt att få i sig stora mängder energi. Om du lägger till säg en halv påse varje kväll så går du nog upp i vikt rätt snart.

Thony
2005-02-13, 12:56
möla i dig mer mat.. Går man inte upp=äter för lite/tränar för mkt


/ jordnötssmör är en höjdare *popcorn*

Loke
2005-02-13, 14:40
Pasta är din vän. Det är även havregrynsgröt.

Lägg på mer på tallriken än vad du orkar, men ät upp allt ändå. Det är jobbigt i början, men med tiden vänjer man sig.

Se till så att du alltid äter mest av alla vid bordet. Skaffa stora kompisar för ökad effekt.

Se till så att du får dåligt samvete så fort du känner dig minsta hungrig.

Om du ändå inte lyckas kan du börja ha i lite olja i maten du äter. Det är väldigt koncentrerad energi, så det behövs inte mycket för att det ska göra skillnad.

drkrupp
2005-02-13, 15:14
Svårt att äta mycket? Så här gör man:
- Lasta tallriken full.
- Ät upp det som är för mycket, så blir det lagom kvar.
:eating:

big_rabbit
2005-04-24, 22:10
Jag har också fruktans värt svårt att gå upp i vikt... men det är bara bit ihop... jag tyck inte jag har gåt upp något i vikt men ändå vägde jag 55 kg för lite mer än ett år sen och nu väger jag ca 70 kg!!! det är bara 15 kg men kilorna kommer ju eftersom!!! men alla har ju olika svårt att gå upp i vikt!'

det jag kan säja är bara äta mycke träna mycke...

försök att kliva upp i tid varje dag och käka frukost och ställ klockan när du ska käka...bry dig inte så jävla mycke om allt jävla snack att du ska dra i dig nån jävla smörja som säjs vara bra för att gå upp i vikt....ät husmans kost dock kan du ju försöka få i dig mycket protein.

och ät redigt innan du går och lägger dig!

King Grub
2005-04-25, 05:57
Jag har också fruktans värt svårt att gå upp i vikt... men det är bara bit ihop... jag tyck inte jag har gåt upp något i vikt men ändå vägde jag 55 kg för lite mer än ett år sen och nu väger jag ca 70 kg!!!

Då har du verkligen inte svårt att gå upp i vikt. ;)

myggan
2005-04-29, 00:58
jag gick upp från 57kg till 76kg på 6-7 månader kanske.. men nu har det tagit helt stopp, har gått upp 2-3 kg på 5-6 månader nu.. har svårt att äta mer än vad jag gör nu
kan magen bli så chockad av mitt plötsliga kcal intag (har ätit ytterst lite hela mitt liv fram tills 1 års sen) så att man stagnerar i viktuppgång eller handlar det alltid om att man får i sig för lite kcal?

WHITEFOLKS
2005-04-29, 01:11
I princip handlar det om för litet kcalintag.

King Grub
2005-04-29, 06:07
jag gick upp från 57kg till 76kg på 6-7 månader kanske.. men nu har det tagit helt stopp, har gått upp 2-3 kg på 5-6 månader nu.. har svårt att äta mer än vad jag gör nu
kan magen bli så chockad av mitt plötsliga kcal intag (har ätit ytterst lite hela mitt liv fram tills 1 års sen) så att man stagnerar i viktuppgång eller handlar det alltid om att man får i sig för lite kcal?

En större kropp förbrukar mer energi, så i takt med att du ökar i vikt, särskilt muskelmassa, ökar också den mängd kalorier du behöver för att fortsätta öka, eller ens stå still i vikt.

myggan
2005-04-29, 11:42
kan det skilja väldigt mycket från person till person (med samma livsstil) hur mycket kcal man förbränner på 1 dag ?

jag tänker på hur många kraftiga människor det finns som inte äter alls mycket men dom har ju blivit stora ändå.. så det måste väl skilja en hel del genetiskt eller vad man skall säga från person till person

man tycker ju att om man har så bra förbränning som t.ex jag har borde man kunna trycka i sig mer mat men det funkar inte så på mig :(

WHITEFOLKS
2005-04-29, 12:14
tror inte metabolismen skiljer sig mer än 15% eller nåt sålänge man inte blandar in sjukdomstillstånd. (ren gissning)

King Grub
2005-04-29, 12:15
tror inte metabolismen skiljer sig mer än 15% eller nåt sålänge man inte blandar in sjukdomstillstånd.

Förutsatt att kroppvikt och muskelvikt är jämförbara. Myggan nämner ju bara livsstil.

WHITEFOLKS
2005-04-29, 12:52
sant missade att nämna den faktorn, men det är ungefär de siffrorna de rör sig om? (tänkte om du sett några studier på det hela)

Rataxes
2005-04-29, 12:53
jag tänker på hur många kraftiga människor det finns som inte äter alls mycket men dom har ju blivit stora ändå.. så det måste väl skilja en hel del genetiskt eller vad man skall säga från person till person

15% skillnad åt endera hållet ger ju att en person med en basförbrukning nära den övre gränsen förbrukar mer än 500 kcal mer än en lika stor person med samma livsstil som har en basförbrukning nära den nedre gränsen, om man utgår från att basförbrukning är 2000 kcal. Det kan ju alltså röra sig om en ganska betydlig skillnad från person till person. 500 extra kcal om dagen är ju 2 stora pizzor extra i veckan :)

myggan
2005-04-29, 18:09
jag resonerar praktiskt och hoppas på ett seriösare svar än min hypotes:

tänker på att vissa folk lägger på sig hejdlöst med kilo när dom börjar trycka i sig snabbmat/snacks/läsk mm.. medans jag alltid har kunnat äta vad som helst utan att det har märkts..
vissa kan ju inte ens äta en bulle en gång utan att dom får ångest för dom tycker det syns.. men jag kan äta ett 10-pack känns det som..

hur går allt sånt ihop ?

King Grub
2005-04-29, 18:15
Det gör det inte.

95% av alla som säger att dom kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, eller dom som åt andra hållet säger att dom inte kan äta ett dugg utan att lägga på sig fläsk, underskattar/överskattar sitt energiintag och/eller underskattar/överskattar sin energiförbrukning.

jesse
2005-04-29, 19:16
man tycker ju att om man har så bra förbränning som t.ex jag har borde man kunna trycka i sig mer mat men det funkar inte så på mig :(

De som brukar kännetecknas av en ectomorph kroppstyp är just att de är långa o smala, har en ganska hög förbränning men att de samtidigt kan ha en ganska dålig aptit.

myggan
2005-04-29, 20:13
De som brukar kännetecknas av en ectomorph kroppstyp är just att de är långa o smala, har en ganska hög förbränning men att de samtidigt kan ha en ganska dålig aptit.


då är jag en sån där ectomorph ! :(

får väl försöka trycka i mig massa nötter och sånt då för att trycka upp vikten

mmmCay
2005-04-30, 00:01
får väl försöka trycka i mig massa nötter och sånt då för att trycka upp vikten

Räknar du dina kalorier? Har du räknat upp din energiförbrukning?

myggan
2005-04-30, 10:20
nej jag har ganska stressig vardag så jag trycker bara i mig så mycket mat jag förmår, men jag är alltid mätt i stort sett