handdator

Visa fullständig version : Bra kvällsmål?


hobbitar
2005-02-13, 10:41
Är detta bra att äta innan man går och lägger sig. Ett glas Onaka Filmjölk, Gainer, Tonfisk:

bubbe
2005-02-13, 10:55
beror väl på, du har väl bra förutsättningar att öka din vikt om du smäller i dig en gainer innan läggdags, iofs kanske du får alldeles för mycket socker i dig och du känner dig för pigg för att sova.

annars är det väl långsamt protein och fett som är rekomendationen före läggdags.

Thony
2005-02-13, 10:56
Gainer är absolut inte bra.. Tonfsik däremot :hbang: Eller keso, kessella ..

hobbitar
2005-02-13, 11:05
Gainern är sockerfri. Jag har väldigt svårt för att lägga på mig fett. Inehåller Onaka-filen mycket socker?

MyungChul
2005-02-13, 11:09
det är det du får kolla på näringedeklarationen på paketet. jag tror den inte innehåller något tillsatt socker, borde stå "varav sockerarter" då. men jag kanske har fel. annars så är det skönt med lite jordnötter/cashewnötter/sojaböjor med tonfisk/keso/kesella...

HenrY
2005-02-13, 11:19
Såg inte gott ut iaf...

z_bumbi
2005-02-13, 11:45
Gainern är sockerfri.

Vad är det då för gainer?

Thony
2005-02-13, 12:04
Gainer= snabb energi, vad skall du med snabb energi på kvällen innan läggdags ?

King Grub
2005-02-13, 13:11
En gainer innehåller snabba kolhydrater även om det är komplexa kolhydrater, maltodextrin t ex, och är det absolut sämsta du kan trycka i dig innan du går och lägger dig, om du inte tränat direkt innan.

hobbitar
2005-02-13, 19:32
Vad är det då för gainer?

Jag råkade skriva fel :D Jag menar att den innehåller inget TILLSATT socker, men iof spelar det ingen roll eftersom kolhydraterna består av maltodextrin....

Varför är det inte bra att trycka i sig snabba kolhydrater på kvällen om man VILL gå upp i vikt?

bubbe
2005-02-13, 19:36
maltodextrin är tillsatt socker, dock av annan art än vanligt socker.

du vill inte precis innan sängdags ha en super blodsocker topp, som bildar en super blodsocker nedgång, mitt under sömnen. Bättre lagra på med långsam energi som håller natten ut.

hobbitar
2005-02-13, 19:43
maltodextrin är tillsatt socker, dock av annan art än vanligt socker.

du vill inte precis innan sängdags ha en super blodsocker topp, som bildar en super blodsocker nedgång, mitt under sömnen. Bättre lagra på med långsam energi som håller natten ut.

OK, ska tänka på detta!

Nu när du skrev det här om sockertoppar och nedgångar, är det bara jag som tycker vissa överdriver angående det här? Jag kan smälla i mig kakor, tårtor godis m.m... utan att känna av den där "Sockerkicken" som många säger att dom får.

En gång på en fotbollsmatch fick varje spelare en liten sockerbit för att vi skulle bli pigga inför nästa halvlek :)

King Grub
2005-02-13, 20:21
Jag kan smälla i mig kakor, tårtor godis m.m... utan att känna av den där "Sockerkicken" som många säger att dom får.

Då har du kanske förstört din känslighet med för många "sockerkickar"... ;) När man äter bra känner man hur dåligt det är när man för en gångs skull avviker.

snej
2005-02-13, 21:25
Jag har aldrig förstått mej på det här ''sockersuget'' som så många har..? Jag har aldrig känt något sådant, varesej för godis, chips eller kakor o dylikt. Jag tycker typ inte ens det är gott med godis, framförallt inte kakor o sånt. Enda gången jag kan känna att det skulle kunna vara gött är typ med choklad på bakfyllan, skulle vara då isf..

GymTT
2005-02-13, 21:32
Byt ut din Gainer och kör Fairing Sloow protein innan läggdags istället, långsamma näringaämnen. *flex*

MVH TT

JAM
2005-02-15, 00:07
Är detta bra att äta innan man går och lägger sig. Ett glas Onaka Filmjölk, Gainer, Tonfisk:
Gainern har många redan klagat på.

Vidare tycker jag att det såg vansinnigt tråkigt ut... ;)

stefannn
2005-02-15, 10:51
Gainern har många redan klagat på.

Vidare tycker jag att det såg vansinnigt tråkigt ut... ;)

håller faan med ...lägg tonifsken på en macka och på med löite majjo så blir det finfint... kanske en banan till också ...
och som sagt skippa gainern du får ju i dig tillräckligt med proteinändå...

hobbitar
2005-02-15, 13:04
JO det ser kanske inte så gött ut men jag äter mest för att bli stor =)

En annan fråga, finns det någon dryck/kräm som inehåller långsamma kolhydrater, alltså inte kosttillskott utan något man kan köpa i en livsmedelsaffär?

Mac
2005-02-15, 15:00
Mjölk/Yoghurt.. :thumbup:

hobbitar
2005-02-15, 20:27
Mjölk/Yoghurt.. :thumbup:

Jag har för mig att det var nån här på forumet som sa att mjölk inehåller snabba kolhydrater?

Spyder
2005-02-15, 21:11
men också långsamt protein..

hobbitar
2005-02-15, 21:18
men också långsamt protein..

Jo men nu frågade jag efter krämer/drycker med långsamma KOLHYDRATER.

Grisen
2005-02-15, 21:22
Jag har för mig att det var nån här på forumet som sa att mjölk inehåller snabba kolhydrater?

Mjölk innehåller absolut inte snabba kolhydrater (GI runt 50 tror jag). Du bör läsa på om kosten om du vill bli stor.

Wooch
2005-02-15, 21:23
Mjölk har väl långsamma kolhydrater.

hobbitar
2005-02-15, 21:31
Mjölk innehåller absolut inte snabba kolhydrater (GI runt 50 tror jag). Du bör läsa på om kosten om du vill bli stor.

Eftersom det var någon här på forumet (längesedan minns inte vem) som skrev att det inehöll snabba kolhydrater trodde jag det var så. Men nu vet jag att det inte stämmer.

Ja jag måste erkänna att min kosthållning inte är på topp. Nån gång när jag har orken ska jag sätta mig ner och läsa på ordentligt.....

King Grub
2005-02-15, 21:40
Mjölk ger insulinutsöndring som druvsocker, trots långsamma kolhydrater. Kanske det du tänkte på?

hobbitar
2005-02-15, 21:51
Mjölk ger insulinutsöndring som druvsocker, trots långsamma kolhydrater. Kanske det du tänkte på?

Nja nu blev det lite för avancerat för mig =)

Men är det ok att dricka mjölk/filmjölk innan man går och lägger sig?

Grisen
2005-02-15, 23:06
Ja, långsamt protein och långsamma kolhydrater dock väldigt hög insulin utsöndring. Kanske inte det bästa att smälla i sig väldigt stora mängder mjölkprodukter vid sängdax, om du tävlingsdeffar. Men annars är det säkert inget problem.

TPS
2005-02-15, 23:18
Kan tipsa dig om smaksatt mjölk. Muu mjölk från ARLA, titta in chockladen. Oehört närringsrik.

King Grub
2005-02-16, 06:54
Kan tipsa dig om smaksatt mjölk. Muu mjölk från ARLA, titta in chockladen. Oehört närringsrik.

Energirik, menar du. Tillsatt socker innebär knappast mer näring.

LunaSpice
2005-02-16, 13:11
Ett glas mjölk, en fullkornsmacka med makrill/tonfisk på + mandlar/nötter kan kanske vara ett alt.= Gärna en frukt till också. Då har du långsamma kolhydrater, långsamt protein + bra fett som ger dig bra återhämtnings och byggförutsättningar under natten.