handdator

Visa fullständig version : Vilka grönsaker/frukter är nyttigast?


Bjorne
2005-02-12, 21:56
Tänkte som jag tidigare skrivit påbörja en deff under några månader, deff på gränsfall till för lågt energiintag, för att sedan kunna bulka året ut utan att vara allt för fet i slutet.

Tänkte börja käka frukt/grönsaker för att minska chansen att bli sjuk, då jag antar att den chansen stiger lite då man ligger på näringsunderskott.

Så, hur många tomater, apelsiner, salladshuvuden bör man trycka i sig i veckan, om ni förstår mitt tänkade? :)

Callister
2005-02-12, 22:02
Allt som heter något med kål + Broccoli. <-- all there is to know. ;)

Zakath
2005-02-12, 22:11
Ät de grönsaker du gillar bäst också, se till att blanda med färgerna!

Sjävl äslkar jag paprika + kokta grönar ärtor/bönor/broccoli med salt och olja!

Pellefant
2005-02-12, 22:22
Banan är inte så jättebra tror jag jmf. med andra frukter, någon kanske vet mer?

Baan
2005-02-12, 23:51
jag käkar mest tomater, mest av vanans skull, visst dom innehåller väl järn osv men det är mest en smaksak för min del

Man and Machine
2005-02-13, 00:05
I princip all frukt utom banan (pga för mycket energi). Bönor = billigt, nyttigt, mättande och gott.

aliquis
2005-02-13, 01:04
Vad för mycket energi? per 100g möjligtvis, men säg att en person väljer att äta 100g banan istället för 200g äpple då? Bananer i sig är väl näringsrika, rätt dumt att säga åt folk att inte käka dem.

"Mycket fett i bananer"... Callister har rätt, alla former av kål är nyttiga, rotgrönsaker, riktigt gröna saker som typ spenat, bär. Tomater (med undantag från en antioxidant), gurka, sallad, majs m.m. är väl inga riktiga höjdare, men det är ju gott =P

Man and Machine
2005-02-13, 02:16
Jag menar inte att banan skulle vara mindre nyttigt. Men det är energirikt. Eftersom deffen skulle vara "på gränsen till det lägsta" känns det mer att kunna äta 2 äpplen istället för en banan för att kunna äta mer men ändå få i sig samma kcal mångd. Har du utrymme för kalorierna så skulle jag själv inte uteslutit banan.

davidh
2005-02-13, 11:00
Den dagen jag inte kan äta en banan pga det höga kaloriinnehållet, då ska jag.....sluta träna eller nått.

KIRE
2005-02-13, 11:38
Jag tycker man ska undvika fruktos om man kan. Sålänge man bara äter
lite påverkar det inte resultaten (mindre än ca 30g/dag eller nått).
Så resultatmässigt är det kanske skitsamma.

Men fruktos är det som höjer GHRELIN mest nästan, det betyder att hungern kommer plåga dig som XXXXXXXXXXXXXXXXX... ungefär ;)

TPS
2005-02-13, 13:34
Kiwi och frukter liknade har ju otroligt mycket C-vitaminer som kroppen älskar.