handdator

Visa fullständig version : Köpa stereo


obesogen
2005-02-12, 18:53
Jag är helt okunnig när det gäller elektronik och är sugen på en ny stereo. Jag skulle vilja ha hela kitet, cd, lp, radio, förstärkare(tror man ska ha en sån?) o högtalare. Det är viktigt att den inte är för dyr, är snygg och att ljudet är ok. Har någon några tips? Ja köper gärna begagnade prylar

Laan
2005-02-12, 18:57
Du får nog ta och deffiniera dyr...

n1tro
2005-02-12, 19:28
om jag skulle köpa en stereo skulle jag köpa en som kan "streama" musik från datorn, dvs att den kan spela upp mp3filerna från datorn...

Piranha
2005-02-12, 19:29
Berätta din budget , berätta om den skall va till hembio eller bara musik mm ..

Vastrix
2005-02-12, 19:36
Kom ihåg: "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet"

/V.

aliquis
2005-02-12, 21:32
Heh, jag har fars tants gamla yamahastereo från typ 80-talet här, de orkade inte ha den hemma längre då den tog plats. Förstärkare, radio, högtalare, kassettdäck och skivspelare samt bänk, vad bjuder du? ;)

kapten-lars
2005-02-12, 22:33
Jag skulle inte köpa en stereo med en massa lampor och 3d effekter på equalizern och med cd växlare iaf..

Mikeman
2005-02-12, 22:47
Det bästa du kan göra är att åka ner till nån stereohandlare och LYSSNA. Ljud är väldigt individuellt vad man tycker om. Välj ut någr intressanta modeller och lyssna.

obesogen
2005-02-12, 23:33
Typ mellan 5-8 tusen skulle den kunna kosta

aliquis
2005-02-13, 01:23
begagnat kanske, stativhögtalare.

Yankeee
2005-02-13, 02:17
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/hemmabiosystem/detail/SYSTEM_Denon_DHT500SD.htm?id=5884 kanske?

nordlander
2005-02-13, 03:47
www.fyndborsen.se har prisvärda saker

Andyh
2005-02-13, 04:36
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/hemmabiosystem/detail/SYSTEM_Denon_DHT500SD.htm?id=5884 kanske?

om man framförallt ska ha systemet för att lyssna på musik och då och då se nån film så ser jag ingen mening med att punga ut med en massa pengar för att få surround ljud.

dessutom har denon ingen separation i ljudbilden, det är fruktansvärt grumligt och att försöka "hitta" instrumenten är nästintill omöjligt. Jag trodde denon skulle va bättre men dom jag provlyssnat lät inte bättre än sony, jvc och liknande. Men vill man kunna säga att man köpt stereon på hifiklubben så varför inte, det är juh trots allt lite billligare än att köpa Nad's instegsmodeller.

AcidSleeper
2005-02-13, 07:49
om man framförallt ska ha systemet för att lyssna på musik och då och då se nån film så ser jag ingen mening med att punga ut med en massa pengar för att få surround ljud.

Då har du inte upplevt riktig hemmabio!

obesogen
2005-02-13, 10:49
Ok det verkar som ingen verkar vara särskilt insatt eller intresserad av att tipsa :em: någon som kan ge mig en länk till nått forum där det finns folk som håller på med stereos o sånt så slipper jag fråga er?

mini_Arnold
2005-02-13, 11:03
Ok det verkar som ingen verkar vara särskilt insatt eller intresserad av att tipsa :em: någon som kan ge mig en länk till nått forum där det finns folk som håller på med stereos o sånt så slipper jag fråga er?

Du har ju fått tips? Bra sådana också tycker jag.
Bästa var nog nordlanders: "fyndbörsen.se"
Billiga förstärkare åtminstone resten kollade jag inte

Är också på jakt efter nåt liknande men tänker vänta en månad till och köpa något finare..
Annars säljer exempelvis siba förstärkare för 1500:- och ett par golvhögtalare för 600:-

Resten vet jag inte

s_himself
2005-02-13, 11:05
Andyh:

Många av dagens recievers spelar faktikst bra i 2 kanal också. Jag kan stå ut med att ljudet i 2 kanal är lite sämre, bara jag har tillgång till att köra hemmabio.

Alternetivet är ju att köpa en separat 2 kanalare, men DET skulle bli dyrare! Annars får du ju en bra budget reciever för 3-4k. Själv ska jag så snart jag har pengar köpa mig en marantz SR4400. Har fått bra kritik vad gäller att spela 2 kanal. Jag tar nog inte i för mycket om jag säger att det förmodligen är en av de bästa recievers i den prisnivån (utgående modell, kostar på de flesta ställena 3500:- men går säkert att pruta ner till 3k)

Men det här är ju hur jag ser det hela :)



Obesogen: Kolla in Prisjakt.nu dom har ett bra forum för hemmabio/Hifi osv. Hänger själv där lite då och då! Nu vet jag vilken reciever jag vill ha så nu har jag inte varit där på ett tag :)

obesogen
2005-02-13, 11:28
Obesogen: Kolla in Prisjakt.nu dom har ett bra forum för hemmabio/Hifi osv. Hänger själv där lite då och då! Nu vet jag vilken reciever jag vill ha så nu har jag inte varit där på ett tag :)

Tackar! det var precis det jag leta efter

s_himself
2005-02-13, 11:36
Vassego.

Jag menar, sålänge ni inte är audiofiler tror jag inte det gör så hemskt mycket om man lyssnar på 2 kanal genom en reciever. Så stor skillnad är det inte! Man måste inprincip jämföra med två eller flera olika förstärkare för att igentligen höra nån skillnad.

Jag hade en gammal Pioneer RDS-409SX eller va fan den heter. En reciever som va billig, men gjorde sitt jobb tyckte jag. Jag råkade bränna ingångarna på den för någon månad sedan, så nu lånar jag en polares gammla pioneer.. en 2 kanalare som är typ 30 år, men levererar riktigt bra ljud! Visst det är skillnad på ljud, men man vänjer sig efter ett tag. Nu mer hör jag knappt att denna spelar så mkt bättre än min reciever. *rolleyes*

Sony
2005-02-13, 12:25
www.hififorum.nu kan rekomenderas starkt också, många kunniga som kan ge tips om var du ska börja leta...

Laan
2005-02-13, 12:37
www.hififorum.nu kan rekomenderas starkt också, många kunniga som kan ge tips om var du ska börja leta...


Ska du in på den eller liknande seriösa hifi sidor, så föreslår jag att du söker, efter som det har varit uppe 300gånger, och att de flesta där inte är intresserade av saker i det segmentet.

Sony
2005-02-13, 12:50
Om han borde söka istället för att skriva för att det redan varit uppe kan man ju undra varför det dyker upp trådar om 3-split eller 4-split på träningsdelen, måste finnas 100 trådar om det...

Yankeee
2005-02-13, 12:52
om man framförallt ska ha systemet för att lyssna på musik och då och då se nån film så ser jag ingen mening med att punga ut med en massa pengar för att få surround ljud.

dessutom har denon ingen separation i ljudbilden, det är fruktansvärt grumligt och att försöka "hitta" instrumenten är nästintill omöjligt. Jag trodde denon skulle va bättre men dom jag provlyssnat lät inte bättre än sony, jvc och liknande. Men vill man kunna säga att man köpt stereon på hifiklubben så varför inte, det är juh trots allt lite billligare än att köpa Nad's instegsmodeller.

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte lyssnat på den där. Har en kompis som har köpt den och han är nöjd. Iof är han ingen audiofil.