handdator

Visa fullständig version : Blodfetter


STarfish
2005-02-12, 15:57
Nu är jag inte så insatt i det här med kolestrol och blodfetter men låt säga att dom är en rätt höga, värdena eller vad man ska säga. Kan man fixa det genom att äta ordentligt en lång tid? inget permanent alltså?

Kan man få höga blodfetter av skräpmat, nikotin och alkohol?

kolestrol och blodfetter är det samma sak?

Kan knappt nåt om hjärta och kärl och allt vad det heter men jag vill bara ha lite koll på det, blev nyfiken när jag läste lite i en bok från apoteket.

Har en kompis som dagligen äter ute, röker och dricker 2-4 ggr i veckan och han flåsar som en ko bara han ligger i soffan och glor på tv, räknar med att han verkar helt färdig när det gäller kolesterol och blodfetter. om man nu har hamnat i hans situation kan man ordna upp det med bra kosthållning?

Man vill ju inte gå och få en blodpropp eller hjärt attack, har själv levt som ett sånt svin i yngra dagar. Men lever väldigt hälsosamt nu.

William
2005-02-12, 16:11
Nu är jag inte så insatt i det här med kolestrol och blodfetter men låt säga att dom är en rätt höga, värdena eller vad man ska säga. Kan man fixa det genom att äta ordentligt en lång tid? inget permanent alltså?

Kan man få höga blodfetter av skräpmat, nikotin och alkohol?

kolestrol och blodfetter är det samma sak?

Kan knappt nåt om hjärta och kärl och allt vad det heter men jag vill bara ha lite koll på det, blev nyfiken när jag läste lite i en bok från apoteket.

Har en kompis som dagligen äter ute, röker och dricker 2-4 ggr i veckan och han flåsar som en ko bara han ligger i soffan och glor på tv, räknar med att han verkar helt färdig när det gäller kolesterol och blodfetter. om man nu har hamnat i hans situation kan man ordna upp det med bra kosthållning?

Man vill ju inte gå och få en blodpropp eller hjärt attack, har själv levt som ett sånt svin i yngra dagar. Men lever väldigt hälsosamt nu.

Blodfetter är i dagligt tal detsamma som kolesterol. Dock innefattar begreppet olika fraktioner som triglycerider, HDL, LDL etc. Finns en del trådar som tar upp exakt vad de olika fraktionerna är.

Den absoluta merparten av fall med för höga blodfetter beror på ohälsosam livstil och går i allra högsta grad påverka med livsstillsförändring som innefattar ökade motionsvanor och förbättrad kosthållning. Rökning är givetvis en faktor som ska elimineras för optimal hjärt-kärlhälsa!

Sen finns det även genetiska varianter på blodfettsrubbningar som inte går att påverka lika mycket utan mediciner men de är väldigt sällsynta.

Alkohol i måttliga mängder sänker blodfetter hos medelålders individer.

Följ de allmäna kost- och motionsråden här på forumet så är du en bra bit på vägen!

Mvh

William

Styx
2005-02-13, 13:08
Dålig kosthållning (högt intag av mättade fetter), rökning och stillasittande livsstil är alla riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar (att vara man är också en riskfaktor). Moderat intag av alkohol har ju däremot visat sig vara en skyddande faktor. Sen kommer genetiken som påverkar alla dessa faktorer i någon riktning.
Självklart går det bromsa upp utvecklingen genom att ta bort riskfaktorerna ur sitt liv (även om det diskuteras om utveckling av atheroskleros, åderförkalkning, är reversibel eller inte).
Det vanligaste genetiska felet relaterat till blodfetterna är familjär hyperkolesterolemi vilket innebär ett fel på LDL-receptorn. Att man har mutationen i denna receptor på båda kromosomerna (homozygot) är väldigt ovanligt men att man bär mutationen på en kromosom (heterozygot) är faktiskt inte helt ovanligt (1:100-1:300 kanske...) och ligger antagligen bakom många av de som verkar ha hjärt-kärlproblem i släkten.

STarfish
2005-02-13, 15:55
Dålig kosthållning (högt intag av mättade fetter), rökning och stillasittande livsstil är alla riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar (att vara man är också en riskfaktor). Moderat intag av alkohol har ju däremot visat sig vara en skyddande faktor. Sen kommer genetiken som påverkar alla dessa faktorer i någon riktning.
Självklart går det bromsa upp utvecklingen genom att ta bort riskfaktorerna ur sitt liv (även om det diskuteras om utveckling av atheroskleros, åderförkalkning, är reversibel eller inte).
Det vanligaste genetiska felet relaterat till blodfetterna är familjär hyperkolesterolemi vilket innebär ett fel på LDL-receptorn. Att man har mutationen i denna receptor på båda kromosomerna (homozygot) är väldigt ovanligt men att man bär mutationen på en kromosom (heterozygot) är faktiskt inte helt ovanligt (1:100-1:300 kanske...) och ligger antagligen bakom många av de som verkar ha hjärt-kärlproblem i släkten.

Är det ovanligt att folk i ung ålder går och dör av stroke, hjärt attacker, hjärn attacker eller får kärl kramp och blodproppar som kan va farliga? men folk runt 15~30

Vad jag fick läsa på en sida så snacka dom bara om när man blir gammal, men låt säga man lever som ett svin hela livet går man säkert mot en tidig död eller det är helt och hållet individuellt.

precis som rökning vissa kan överleva hela livet medans andra får cancer av att bara titta på ciggen.

z_bumbi
2005-02-13, 16:02
Är det ovanligt att folk i ung ålder går och dör av stroke, hjärt attacker, hjärn attacker eller får kärl kramp och blodproppar som kan va farliga? men folk runt 15~30

Tyvärr inte så ovanligt att man får kraftiga kärlförändringar redan i 20-30 års ålder idag, för lite motion och fel mat är ingen bra kombination.

Cilia
2005-02-13, 17:39
Tyvärr inte så ovanligt att man får kraftiga kärlförändringar redan i 20-30 års ålder idag, för lite motion och fel mat är ingen bra kombination.

så om man ändrar på sin livsföring förändras även kärlen tillbaka igen? Eller är det kört så tillvida att allt man kan göra är att inte förvärra skadan?

z_bumbi
2005-02-13, 17:43
Självklart går det bromsa upp utvecklingen genom att ta bort riskfaktorerna ur sitt liv (även om det diskuteras om utveckling av atheroskleros, åderförkalkning, är reversibel eller inte).

Cilla: Jag går på det här då jag inte vet så mycket mer. :)

Styx
2005-02-13, 19:54
Starfish>> Det är väldigt ovanligt att folk i 20-30 års åldern råkar ut för sådant som du nämner. Dom som råkar ut för det har det genetiskt, så där vet man ju ofta om man är i riskzonen.
En annan hjärtdöd som drabbar unga, men ändå ovanligt, är myokarditer, alltså inflammation i hjärtmuskeln. Av den anledningen ska man aldrig träna när man känner sig krasslig, absolut inte om man har feber.

Cilia, z_bumbi>> Kärlförändringar, sk "fatty-streaks" ser man redan på 1-åriga barn (så de kanske inte ska kallas förändringar då). Dessa områden kan senare utvecklas till atherosklerotiska plack, exakt vad som utlöser denna utveckling tvistar man om. Som z_bumbi säger så är utvecklingen av "mogna" plack något som sker under lång tid, många år, och som jag skrev så är det inte fastställt om det är reversibelt. Troligen är det ändå det, till en viss grad iaf.

Cilia
2005-02-13, 21:42
tack stryx *S*