handdator

Visa fullständig version : Argument


Hoffa
2005-02-12, 15:11
Har inlett en diskussion men en frälst low-carbare som jag försöker övertyga att äta bars inte är speciellt bra. Han kör med Atkins Endulge bar, innehålls förteckning här:

http://atkins.com/shop/productinfosheets/Infosheet__EndulgesupsmallTMsmallsup_Caramel_Nut_C hew.html

Ibland har han andra bars, men alla verkar innehålla 9 g fett (4,5 mättat) och 17 g kolhydrater, där 2-3 är socker, resten maltitol och xylitol osv (sötningsmedel).

Mina argument var ju som vanligt att han kommer gå upp sen när han måste börja äta vanlig mat, men det bet inte på honom. Så jag måste försöka bevisa att dessa bars är dålig mat helt enkelt. Vitaminer & mineraler får han i sig säger han genom tabletter så det funkar inte heller. Men jag sökte på atkins här på forumet och hittade denna tråden med en intressant studie.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33714&highlight=atkins

Den sista posten där som Hobbes postade visar på en intressant studie.
Det står i slutet att:

Conclusions: This study demonstrated that substitution of other macronutrients for carbohydrate is effective for reducing postprandial glycemia. However, the insulin response may not decrease to the same degree and, for some bars, may actually be elevated compared with white bread.

Läser man i studien så står det att just Atkins baren gav 71 % lägre blodsocker svar än Vitt bröd, det är ju bra. MEN den hav bara 26 % lägre insulin svar än Vitt bröd!

Detta måste ju betyda att om två personer äter samma mängd vittbröd som en Atkins bar så får den som äter Atkinks baren bara 26 % lägre insulin utsöndring!
Nu är det inte samma bar i testet som denne person som jag argumenterar med äter, men dom skiljer inte speciellt mycket från varandra.

Isåfall kan jag säga att den där baren du äter utsöndrar 75 % av vitt bröd så du kan egentligen ta 30 g vitt bröd och få mindre insulin utsöndring.

På något sätt vill jag visa på att dom här barsen är dåliga under diet.
Om dom inte är det så får jag svälja min stolhet och gratulera honom. :devil:

aliquis
2005-02-12, 21:01
Spelar väl ingen roll hurdant insulinindex o grejer de har. Det enda intressanta är väl att choklad, mjölkfett och jordnötter kanske inte är världens bästa livsmedel men kanske framförallt att kolhydrater inte alls är dåligt.

Baan
2005-02-13, 00:16
jordnötter är dock rätt bra, bra fettsammansättning och protein%.

Intressant dock att när jag var i NYC så hade dom jordnötspropaganda på tunnelbanan sponsrat av USA jordnötsbonnar :D

mmartin
2005-02-13, 01:02
hmm väntar med spänning på kunnigt svar.. är nog inne på andra linjen att bars funkar utmärkt även på diet med bra resultat, förutsatt man har koll på totalla kcal-mängden under dagen...

aliquis
2005-02-13, 01:15
jordnötter är dock rätt bra, bra fettsammansättning och protein%.
Choklad utan sockret och annat fett är säkert ok också, men i det här fallet verkar det ju röra sig om en person som ersätter en o annan måltid med bars och anser sig lösa vitaminerna med tillskott, och i det fallet tror jag inte en chokladochjordnötsmåltid är något vidare.

Baan
2005-02-13, 01:53
det jag anmärkte på var att du drog flera livsmedel över samma kam, men det stämer inte angående jordnötter. jordnötter är bra helt enkelt *grr27*

:D

King Grub
2005-02-13, 06:48
hmm väntar med spänning på kunnigt svar.. är nog inne på andra linjen att bars funkar utmärkt även på diet med bra resultat, förutsatt man har koll på totalla kcal-mängden under dagen...

Svar på vad? :)

EiseltUK
2005-02-14, 10:58
Man måste tänka på att Atkins-barsen bara är ett substitut för godis. I Atikins dieten ingår normalt inga halv- eller helfabrikat så givetvis blir bars en kompromiss om man går på diet.

/ Henrik