handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett måste man lägga på sig för att öka?


Slartibartfast
2005-02-12, 11:33
Deffar som bäst och ska fortsätta fram till sommaren. På hösten ska jag börja bygga igen. Hur mycket fett måste man lägga på sig för att man ska kunna bygga muskler? Jag har ingen lust att börja se ut som jag gör nu (inte för att jag ökar nu heller) bara för att kunna lägga på mig muskelmassa.

Herkulez
2005-02-12, 11:38
du kan nog ligga rätt lågt, se på piranha han håller inte många procent året runt ändå bygger han på bra.

Tips är att äta dietmat året runt fast i mängder, 1ätardag i veckan, samt köra lite kardio med.

King Grub
2005-02-12, 13:05
Ett måttligt överskott räcker; problemet ligger snarare i att vara helt säker på att man verkligen ligger på överskott om det blir för nära +-0 gränsen.

Slartibartfast
2005-02-12, 17:53
Kan väl vara en idé att hålla koll på midjemåttet. Om man ökar utan att midjemåttet ökar borde man ju ligga ganska bra till.

aliquis
2005-02-12, 20:37
Äsch, enklare o öka midjemåttet utan resten. Sluta göra allt så komplicerat ;)

ilikeu
2006-10-20, 19:29
tänkte fråga hur mycket fett% kan man ligga på max för att ändå bygga bra ??

för att jag har läst här att om man lagrar för mycket fett så bygger man inte lika bra.

Philippp
2006-10-20, 20:11
måste man ligga på överskott i 48timmar efter träningen eller är det ENDAST på dagar man går till gymmet?

King Grub
2006-10-20, 20:20
tänkte fråga hur mycket fett% kan man ligga på max för att ändå bygga bra ??

för att jag har läst här att om man lagrar för mycket fett så bygger man inte lika bra.

Går inte att ge några övergripande siffror som stämmer på alla.

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodycompositionn.html

Fet bör man inte äta sig i alla fall. 10-15% kroppsfett, kanske.

måste man ligga på överskott i 48timmar efter träningen eller är det ENDAST på dagar man går till gymmet?

På ett energiunderskott blir det sällan mycket till anabolism.

pragmatist
2006-10-21, 09:49
Deffar som bäst och ska fortsätta fram till sommaren. På hösten ska jag börja bygga igen. Hur mycket fett måste man lägga på sig för att man ska kunna bygga muskler? Jag har ingen lust att börja se ut som jag gör nu (inte för att jag ökar nu heller) bara för att kunna lägga på mig muskelmassa.

Det är nog individuellt, vissa personer med naturligt låg bf% kan bygga bra på 6-8% medan andra kanske behöver ligga högre för att hormoner och annat ska tuffa på i bra takt. När man sedan nått "tillräcklig" nivå så finns det nog inget självändamål att bli fetare för muskeluppbyggnadens skull - utom möjligen om detta hjälper en lyfta tyngre vikter.

zirak
2006-10-21, 16:30
[QUOTE=King Grub]Fet bör man inte äta sig i alla fall. 10-15% kroppsfett, kanske.[QUOTE]

10-15% är väll ändå vad man ska ligga på normalt?

King Grub
2006-10-21, 16:43
Läs artikeln.