handdator

Visa fullständig version : "Jag visste inte vad Phuket var"


Bucyrus
2005-02-12, 09:47
Laila Freivalds i dagens DN: " Jag visste inte vad Phuket var". " Jag hade absolut ingen aning om det". " Det räcker inte med den ena kunskapen, att det fanns många svenskar där, utan man måste ha också den andra om vad en tsunami är", säger utrikesministern. *screwy* man häpnar... Dags för en ny utrikesminister :thumbup: / Bucyrus :furious:

Baan
2005-02-12, 09:51
nja tycker man ska ha mer kriterier på en utrikesminister än om han/hon är kass på geografi elelr ej, känner många som är sjukt bra på att kunna varje litet skitland i världen men det säger ingeting förutom att dom är bra på geografi :)

sen har ju världens mäktigaste president inte så bra koll på saker och ting, Bush, så varför ska våra utrikesministrar ha så bra koll ;)

Jax
2005-02-12, 09:55
Nä jag visst inte heller vad Phuket var, men det hade tagit mig max två minuter att ta reda på det. Vad som är så förbannat svårt för en minister med UD till hjälp att göra samma sak förstår jag inte riktigt.

Baan
2005-02-12, 09:59
kanske inte haft tid att kolla upp det eller blivit överaskad av någon nyhet och blivit tillfrågad att ge en kommentar. Rätt starkt att vara ärlig och säga att hon inte har koll ändå (om det är så att hon inte haft en chans att kolla upp det) istället för att låtsas veta vad det handlar om :)

Jax
2005-02-12, 10:02
Intervjuen var nu i efterhand. Hon erkände att hon inte visst vad Phuket var när hon fick reda på katastrofen. Det kan väl kännas helt okej att hon inte visst, men då får hon väl anstränga sig för att ta reda på vad det handlar om. Har man ansvaret så kan man inte sitta och rulla tummarna i väntan på mer info. En bra ledare agerar. Sådana var det visst väldigt ont om. Patetiskt!

Baan
2005-02-12, 10:06
fast du säger det själv, hon visste inte vad phuket var när hon hörde nyheten, det är väl helt okej? enda det säger är att hon är taskig på geografi :D

Jax
2005-02-12, 10:08
Vad hon visst och inte visst är egentligen irrelevant, det som som spelar roll är att hon inte skaffa sig information om vad Phuket var. Vilket som sagt inte hade tagit mer än någon minut.

Bucyrus
2005-02-12, 10:12
nja tycker man ska ha mer kriterier på en utrikesminister än om han/hon är kass på geografi elelr ej, känner många som är sjukt bra på att kunna varje litet skitland i världen men det säger ingeting förutom att dom är bra på geografi :)

sen har ju världens mäktigaste president inte så bra koll på saker och ting, Bush, så varför ska våra utrikesministrar ha så bra koll ;)
Menar inte att hon ska veta det mesta om geografi. Hon säger ju: "Jag hade absolut ingen aning om det".....Om inte annat så har hon väl kompetent personal under sig. Som utrikesminister borde hon ha AGERAT istället för att gå på teater som hon gjorde.

Bucyrus
2005-02-12, 10:15
kanske inte haft tid att kolla upp det eller blivit överaskad av någon nyhet och blivit tillfrågad att ge en kommentar. Rätt starkt att vara ärlig och säga att hon inte har koll ändå (om det är så att hon inte haft en chans att kolla upp det) istället för att låtsas veta vad det handlar om :)
Håller med om att det är starkt att vara ärlig å säga som det var.

Yankeee
2005-02-12, 10:22
Gah Bucyrus, det var ju jag som skulle länka och skratta över hennes dumhet :cryout:

Seriöst, hur kan man som utrikesminister vara så ignorant? Har hon ingen släkt, inga vänner? Om hon mot förmodan inte skulle han det så skulle hon som Jax säger kunna ta reda på var (eller vad) Phuket låg (är) på mindre än 1 minut. Det är helt ofattbart för mig, sådan dumhet, idioti, jag är mållös. När ska vi få folk med vett och utbildning som ministrar?

Jay-Z
2005-02-12, 10:32
O-H M-Y GOD!

Hon vet varken vad en tsunami är eller vad Phuket är.

Nu har jag inte läst artikeln, men det verkar inte som estniskan hade gjort någon strong insats på Jeopardy.

Tycker det är skandallöst att någon som ska ska representera svenska folket på den nivån inte har den blekaste aning om vilka resmål svensken uppskattar. En aning koll på omvärlden bör nog en utrikesminister ha.

Hade varit roligt att höra Bosse Ringholm säga: "Ja du, KG, begreppet bull and bear-market låter ju förskräckligt bekant, men jag kan inte riktigt placera det. Och den där platsen. Vad hette den sade du? Wall Street? Wall...hmmm...det ligger inte i Jerusalem?"

Styrkebyggare
2005-02-12, 10:46
Laila Freivalds i dagens DN: " Jag visste inte vad Phuket var". " Jag hade absolut ingen aning om det". " Det räcker inte med den ena kunskapen, att det fanns många svenskar där, utan man måste ha också den andra om vad en tsunami är", säger utrikesministern. *screwy* man häpnar... Dags för en ny utrikesminister :thumbup: / Bucyrus :furious:

Ja, det är sannerligen intressant.... Med tanke på att utrikesministerns och UD's arbetsuppgifter till stor del är att tillvarata svenskars intressen och rättigheter i andra länder så kunde det kanske vara på sin plats att åtminstone känna till de största resmålen... Om man nu INTE gör det så kanske rätt inställning hade varit att undersöka saken istället för att utgå från att det inte var nåt att jäkta över... Inkompetens och statisk cementhäckskultur när den är som värst *grr*

Allan
2005-02-12, 10:59
O-H M-Y GOD!

Hon vet varken vad en tsunami är eller vad Phuket är.

Nu har jag inte läst artikeln, men det verkar inte som estniskan hade gjort någon strong insats på Jeopardy.

Tycker det är skandallöst att någon som ska ska representera svenska folket på den nivån inte har den blekaste aning om vilka resmål svensken uppskattar. En aning koll på omvärlden bör nog en utrikesminister ha.

Hade varit roligt att höra Bosse Ringholm säga: "Ja du, KG, begreppet bull and bear-market låter ju förskräckligt bekant, men jag kan inte riktigt placera det. Och den där platsen. Vad hette den sade du? Wall Street? Wall...hmmm...det ligger inte i Jerusalem?"

Nån på UD skulle ha haft det ja. Att känna till svenskars resmål utomlands är helt enkelt inte en uppgift för utrikesministern - måhända att gemene man blir upprörd över det men DET kommer aldrig att kunna användas mot henne.
Apropå allmänbildning - vad heter finansministern?

allan

Pez
2005-02-12, 11:00
Apropå allmänbildning - vad heter finansministern?

allan
Frågar du oss här eller är det en öppen fråga till Laila Freivalds? ;)

Allan
2005-02-12, 11:02
...han heter inte Ringholm i varje fall..... :cool:



allan

Bite
2005-02-12, 11:04
Nån på UD skulle ha haft det ja. Att känna till svenskars resmål utomlands är helt enkelt inte en uppgift för utrikesministern - måhända att gemene man blir upprörd över det men DET kommer aldrig att kunna användas mot henne.
Apropå allmänbildning - vad heter finansministern?

allan
Per(Pär?) Nuder :D

skaparn
2005-02-12, 11:12
Per(Pär?) Nuder :D

Pär tror jag bestämt.

Jag är inte alls förvånad eller upprörd faktiskt. Att veta vad en badort i Thailand heter och ligger kanske är bra när man spelar TP men man kan nog sköta sitt jobb med att upprätthålla diplomatiska kontakter ändå.

Med det inte sagt att jag vill ha Hycklare Freivalds som representant, det är en annan femma. Hycklare kommer då från problemet med att kombinera socialdemokratiskt vurm för allmännyttan och samtidigt ombilda sin egen lägenhet till bostadsrätt.

Att jag själv är usel på kartgeografi kan visserligen påverka mig till att gå i försvar för missen...

Jay-Z
2005-02-12, 11:12
Nån på UD skulle ha haft det ja. Att känna till svenskars resmål utomlands är helt enkelt inte en uppgift för utrikesministern - måhända att gemene man blir upprörd över det men DET kommer aldrig att kunna användas mot henne.
Apropå allmänbildning - vad heter finansministern?

allan

Allan, det kommer att kunna användas emot henne. Vänta bara till kvällspressens nyanserade bevakning kommer igång. Det skulle förvåna mig oerhört om de inte kör minst en tvåveckorskampanj mot henne. Nu nyanserade hon i och för sig sitt uttalande på TV4. Hon kände tydligen till Phuket som ett populärt resmål. Men i det här läget är skadan redan skedd.

Det kanske inte kan användas emot henne i den bemärkelse att det blir KU-förhör eller liknande, eller ens att det blir diskussioner om en eventuell avgång.

Nuvarande finansminister är Pär Nuder, dock kunde jag inte stava till det. Bosse Ringholm kunde jag i alla fall stava till. Och han har ju åtminstone varit finansminister.

Allan
2005-02-12, 11:12
Per(Pär?) Nuder :D
:thumbup:

Mannen som gav gubbkarriären ett ansikte.... *rolleyes*


allan

skaparn
2005-02-12, 11:14
:thumbup:

Mannen som gav gubbkarriären ett ansikte.... *rolleyes*


allan

Gubbe? Han är ju född 1963.

Allan
2005-02-12, 11:14
Det kanske inte kan användas emot henne i den bemärkelse att det blir KU-förhör eller liknande, eller ens att det blir diskussioner om en eventuell avgång.



Exakt. Det är faktiskt vare sig Expressen, Aftonbladet eller nåt annat media som ska avgöra om hon gjort fel eller inte.

allan

Allan
2005-02-12, 11:16
Gubbe? Han är ju född 1963.

Han var gubbe redan som ungdomspolitiker. Han verkligen personifierar den grupp som satt politiken som karriärsstege.

allan

Jay-Z
2005-02-12, 11:17
Exakt. Det är faktiskt vare sig Expressen, Aftonbladet eller nåt annat media som ska avgöra om hon gjort fel eller inte.

allan

Nej, det håller jag med om. Men det är ändå de som kommer påverka gemene mans uppfattning om detta. Och de tar gladeligen på sig domare, jury och bödelsrollen. Oavsett vilka parlamentariska processer vi har i Sverige.

skaparn
2005-02-12, 11:19
Han var gubbe redan som ungdomspolitiker. Han verkligen personifierar den grupp som satt politiken som karriärsstege.

allan

Lysande analys! Det håller jag med om. Pär, i gott sällskap av flera som gjort karriär inom rörelsen.

Svårt att tro han endast är 42 och att Östros är 40 när man hör dom i radio (eller TV för den delen, de har en gubbig utsträlning) nu när jag börjar tänka på det.

Bite
2005-02-12, 11:22
Han var gubbe redan som ungdomspolitiker. Han verkligen personifierar den grupp som satt politiken som karriärsstege.

allan
Vad jag förstår saknar han ekonomisk utbildning överhuvudtaget, i övriga Europa brukar finansministrarna vara tämligen högutbildade enligt uppgift. I nuders fall är det tydligen lång och trogen tjänst...men det är klart, han har väl en stab som tar fram utredningar, analyser etc

Allan
2005-02-12, 11:22
Lysande analys! Det håller jag med om. Pär, i gott sällskap av flera som gjort karriär inom rörelsen.

Svårt att tro han endast är 42 och att Östros är 40 när man hör dom i radio (eller TV för den delen, de har en gubbig utsträlning) nu när jag börjar tänka på det.

På samma vis som man pratade om Erlanders pojkar, om Palmes pojkar - kan man prata om Perssons pojkar. Låter som honom, klär sig som honom.

allan

Bite
2005-02-12, 11:23
På samma vis som man pratade om Erlanders pojkar, om Palmes pojkar - kan man prata om Perssons pojkar. Låter som honom, klär sig som honom.

allan
Skulle säga Perssons pack.. :D

Aslan
2005-02-12, 11:25
Köttberg 4-life =)

Allan
2005-02-12, 11:26
Vad jag förstår saknar han ekonomisk utbildning överhuvudtaget, i övriga Europa brukar finansministrarna vara tämligen högutbildade enligt uppgift. I nuders fall är det tydligen lång och trogen tjänst...men det är klart, han har väl en stab som tar fram utredningar, analyser etc

Han är jurist. En minister ska inte vara den främste experten på sitt område. Ministern är att likna vid ordföranden i en bolagsstyrelse - ska leda och fördela arbetet och vara ansiktet. Den/de som leder det dagliga arbetet i detalj är statssekreteraren, som är att likna vid en VD. Sedan finns det en driva med politiskt/opolitiskt sakkunniga - och där finns det expertis kan jag lova.

allan

Bucyrus
2005-02-12, 11:26
På samma vis som man pratade om Erlanders pojkar, om Palmes pojkar - kan man prata om Perssons pojkar. Låter som honom, klär sig som honom.

allan
...å kliar varandra på ryggen :D / Bucyrus

Allan
2005-02-12, 11:27
Skulle säga Perssons pack.. :D

Redan en etablerad beteckning tyvärr.

allan

Bite
2005-02-12, 11:30
Redan en etablerad beteckning tyvärr.

allan
Javisst, jag försökte inte uppfinna hjulet

Jax
2005-02-12, 11:46
Han är jurist. En minister ska inte vara den främste experten på sitt område. Ministern är att likna vid ordföranden i en bolagsstyrelse - ska leda och fördela arbetet och vara ansiktet. Den/de som leder det dagliga arbetet i detalj är statssekreteraren, som är att likna vid en VD. Sedan finns det en driva med politiskt/opolitiskt sakkunniga - och där finns det expertis kan jag lova.

allan
Ja men det är ju det som är grejen. Allas våran utrikesminister agerade ju inte tillräckligt resolut. Och det är ju fan att det inte ens går att erkänna så att man kan försöka ta reda på vad som gick fel så att det går bättre om det händer något liknande igen. När man ser andra länder reagera snabbare och bättre så borde man inse att något har gott fel.

RobbeliRobban
2005-02-12, 11:59
Herregud. Sossarna borde verkligen rensa ut en del i sitt parti. Freiwaldz, Sahlin och ärkepuckot Bodström så hade sverige blivit gladare. Sosseanhanget (dvs stödpartierna) borde även kasta ut Fridolin (han är mer populist än Jörg Haider), och Peter Eriksson (han är psykopat). VP borde kasta ut allihop och ta tillbaks Lars Werner.

Allan
2005-02-12, 12:06
Ja men det är ju det som är grejen. Allas våran utrikesminister agerade ju inte tillräckligt resolut. Och det är ju fan att det inte ens går att erkänna så att man kan försöka ta reda på vad som gick fel så att det går bättre om det händer något liknande igen. När man ser andra länder reagera snabbare och bättre så borde man inse att något har gott fel.

Förutom det faktum att både i Finland, Norge och Danmark är man oerhört missnöjda med hur deras regeringar agerade, och framhåller Sverige som ett gott exempel på hur det hela borde ha skötts. Det enda land där man sluppit kritik är Italien. I Sverige fick Freiwalds kritik för att hon åkte till Thailnad, i Finland krävde man utrikesministerns avgång för att han INTE åkte.

allan

Allan
2005-02-12, 12:06
Herregud. Sossarna borde verkligen rensa ut en del i sitt parti.

Hmmm...och vem skulle göra det då?

allan

RobbeliRobban
2005-02-12, 12:09
Hmmm...och vem skulle göra det då?

allan

Ingen aning. Men de borde, ifall de vill ha min röst igen.

Jax
2005-02-12, 12:18
Rensa ut skit behöver nog de flesta partier göra, men det är lättare sagt än gjort.

Det som däremot inte behöver göras är att i ren dumdristighet envisas med att inte erkänna sina brister. Om Laila säger att det här och det här hade kunnat gjorts bättre så skulle det vara utmärkt. Men det finns det uppenbarligen väldigt stor rädsla för att göra.

Sen finns det länder som agerade snabbare än Sverige. Tyskland t.ex.
Dessutom borde inte det spela någon roll om vi så hade agerat bäst av alla länder, man borde ändå se över systemet efter en sådan händelse. Självklart är det inte något som är lätt att vara förberedd på, men att i efterhand hävda att man gjorde allt rätt är bara korkat.

Och vare sig man är sosse eller något annat så borde man inse att partipolitik borde vara ganska underordnat i ett sådant här läge. Synd bara att ingen verkar tycka det, i alla fall inte pressen och Laila & Co.

Bjorne
2005-02-12, 12:18
sen har ju världens mäktigaste president inte så bra koll på saker och ting, Bush, så varför ska våra utrikesministrar ha så bra koll ;)Ett fel gör inte ett annat rätt *slap*

Yankeee
2005-02-15, 19:22
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=379335&previousRenderType=6

"Jag har försökt att problematisera, men då blir jag ju angripen så då drar man slutsatser att jag inte vet vad Phuket är. Det är klart att jag kände till Phuket. Men vad jag försökte problematisera det var ju vad man kan förstå hos sig själv om man inte får konkreta informationer. Men det missförstås och det används emot mig"

*rolleyes*

Megatuttarna
2005-02-15, 19:26
Fan Allan du kan ju det här! Kör statsvetenskap tillsammans med statsrätt just nu och det är just sånt här som dyker upp

Grisen
2005-02-15, 20:03
Fan Allan du kan ju det här! Kör statsvetenskap tillsammans med statsrätt just nu och det är just sånt här som dyker upp

OT; Finns det med på juristutbildningen?

Megatuttarna
2005-02-15, 21:17
OT; Finns det med på juristutbildningen?

Statsvet. läses på egen hand