handdator

Visa fullständig version : Svacka i bänkpress!


hammer95
2005-02-12, 09:45
Jag har varit i en svacka sedan ca 1 månad nu! Blivit sämre än för 1 månad sedan denna veckans bänkpress gick åt skogen, men förra veckan var jag nästan tillbaka i toppform!

Jag undrar om man ska börja kör med smalt grepp efter bänkpress för att få en bättre balans i lyften?

AcidSleeper
2005-02-12, 10:18
Smalt grepp i bänkpress tar mer på triceps än bröst, men det är kanske det du vill??

z_bumbi
2005-02-12, 10:20
Ålder?

Har tränat hur länge?

Hur ser din träning ut?

pellepedal
2005-02-12, 10:40
Ser kosten, sömnen, resten av livet likadant ut?

RobbeliRobban
2005-02-12, 12:16
Man stannar alltid ibland, man kan inte ha en konstant utvecklingskurva som bara går uppåt hela tiden. Antingen nöter du på som vanligt, och tar dig förmodligen förr eller senare ur platån/svackan, eller så experimenterar du med tex någon/några variabler: Volym, frekvens, intensitet, hastighet, belastning eller fixar något annat som "är en felande länk" tex. svaga axlar, el. dyl.

Vill du ha bra svar från någon som kan mer än mig, får du som andra nämnt bifoga mer information, och en utförligare beskrivning.

Karl_alfred
2005-02-12, 12:22
Hur tränar du? hur ofta? hur mycket? på vilket sätt?

Hur äter du? Vad äter du? hur ofta?

Hur sköter du dig i övrigt? sömn? fylla? osv

Sheogorath
2005-02-12, 14:12
Ja, för mig hjälpte det min styrkeutveckling avsevärt att hålla smalare än traditionellt. Håller en tumlängs avstång från början av den räfflade markeringen på en OL/SL-stång. Till en början blir du naurligtvis något svagare, men jag ökade sedan snabbt för att nu ligga 15 kg över min första träningsvikt i plan bänkpress med "traditionellt bred" fattning.

En strategi jag har för att bryta dödlägen i bänken är att lägga en pressövning för axlarna innan jag kör bänk, t.ex. stående militärpress eller sittande hantelpress (utan ryggstöd, förstås). På så sätt föruttröttar du axlarna och delvis triceps och kommer att bli kanske 10 kg svagare i bänken (beroende på träningsvikt, naturligtvis: utgår från mig nu). Dock återfår du de här kilona inom loppet av ett par veckor eller någon månad, och när du kör på samma vikt EFTER tre set axelpressar som du gjorde som FÖRSTAÖVNING innan, då är det dags att lägga bänken först igen, och då ska du se att du ökat åtminstone 2,5 kg i bänken, och sen kommer få en mycket snabb styrkeökning med ytterligare kanske fem kilon inom loppet av ett par veckor.

Jag ska göra så här varje gång jag inte ökat i bänken på en månad. Ska börja med min andra sådana föruttröttande cykel nu efter viloveckan. Sist jag gjorde det ökade jag från 87.5 till 95 kg på bara fem veckor efter att jag återigen lade bänken först.

hammer95
2005-02-12, 19:23
Jag fyller 17 år i början av mars. Har styrketränat kontinuerligt nu i ca 3-4 månader. 192 - 193 cm lång och väger 90kg.
Jag har en träningsdagbok

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35611&page=1

Men har inte lagt in alla pass pga. brist på tid, men saken är den att jag inte lyckas att öka nu. Jag ökar i alla andra övningar!