handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning för kvinnor?


Doctor Snuggles
2005-02-11, 17:21
Någon som har lite bra referenser på om det gäller samma regler för glykogeninlagring för kvinnor som för män, efter träning?

Herkulez
2005-02-11, 17:24
klart det gäller. ca 1gram kolisar/kg kroppsvikt.

Doctor Snuggles
2005-02-11, 17:41
klart det gäller. ca 1gram kolisar/kg kroppsvikt.

Ok, men jag försöker förklara för en tjej som vill ha hårda fakta. Hon tror inte alls på de uppgifter jag har gett henne, utan citerar från böcker hon har från KI och GlaxoSmithKline.

King Grub
2005-02-11, 18:01
Att den avstängda fettinlagringen från kolhydrat efter träning gäller även för kvinnor visar nedanstående studie:

Br J Nutr. 2001 Jun;85(6):671-80. Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man.

"Net whole-body and hepatic de novo lipogenesis could be more active in women than in men, but no comparison has been made between men and women in the two phases of the ovarian cycle after ingestion of a large carbohydrate meal. OBJECTIVE: We hypothesized that net whole-body de novo lipogenesis could be larger in women than men, and that glycogen and fat balance could be, respectively, lower and higher, following a large pasta meal ingested after rest or exercise. DESIGN: The metabolic response to a pasta meal (5 g dry weight/kg body mass) was studied in six men and six women (matched for age and BMI) in the follicular and luteal phases, following rest or exercise (90 min at 50% VO(2max)). Protein, glucose, and fat oxidation, and net whole-body de novo lipogenesis were computed for 10 h following ingestion of the meal using indirect respiratory calorimetry corrected for urea excretion. RESULTS: No net whole-body de novo lipogenesis was observed in any group in any situation (postrest and postexercise). When the meal was ingested following exercise, fat oxidation was significantly higher and glucose oxidation was significantly lower (P<0.05) than following the period of rest, and in a given experimental situation, the respective contributions of protein, fat, and glucose oxidation to the energy yield were similar in men and women in both phases of the cycle. CONCLUSIONS: The contribution of substrate oxidation to the energy expenditure as well as fat and glycogen balance, and the effect of a previous exercise period, were similar in men and women in both phases of the cycle following ingestion of the large carbohydrate meal."

Eur J Clin Nutr. 2003 Sep;57(9):1107-15. Metabolic response to a large starch meal after rest and exercise: comparison between men and women.

Och själva glykogeninlagringen:

"We conclude that postexercise CHO and CHO-Pro-Fat nutritional supplements can increase glycogen resynthesis to a greater extent than Placebo for both men and women."

J Appl Physiol. 1997 Dec;83(6):1877-83. Postexercise protein-carbohydrate and carbohydrate supplements increase muscle glycogen in men and women.

King Grub
2005-02-11, 18:05
Ingen skillnad mellan kvinnor och män:

"We conclude that (1) female athletes have the capacity to accumulate supranormal levels of muscle glycogen, and (2) when exercise-trained males and females are fed comparable amounts of CHO relative to lean body mass, there is no gender-related difference in their ability to accumulate supranormal levels of muscle glycogen."

Eur J Appl Physiol. 2001 Oct;85(6):533-8. Muscle glycogen supercompensation: absence of a gender-related difference.

Doctor Snuggles
2005-02-11, 18:07
Tack. Problemet är att jag visade just den första studien, men hon ansåg att källorna inte var säkra. Fick aldrig riktigt reda på vilka kriterier hon använde för det påståendet, men hon menade på iaf att det inte räckte, hon ville ha mer källor...
Poängen är att hon anser att alla borde äta efter GI metoder (eler som diabetiker gör) och att även om förbränningen är högre efter träning, att det inte är bra att äta kolhydrater - de lagras som fett osv

King Grub
2005-02-11, 18:08
Vilka källor anser hon vara "säkrare" än British Journal of Nutrition? Aftonbladet Hälsa?

Doctor Snuggles
2005-02-11, 18:13
Vilka källor anser hon vara "säkrare" än British Journal of Nutrition? Aftonbladet Hälsa?

Nej. Hon är utbildad fysiker och kan en hel del kemi, men jag vet som sagt inte exakt hur hon menade att de inte var säkra, bara att för t.ex göra en avhandling, så skulle källorna behöva vara flera och formaliseras på rätt(?) sätt (hon baserar sin kunskap på just avhandlingar hon läst om GI osv).

Kanske lite mer studier generellt om glykogeninlagring och kolhydrater efte träning skulle hjälpa. Håller på att leta igenom kollozeum, men det finns ju inte samlat... så det tar en stund... Hilfe? :D

Hoffa
2005-02-11, 18:52
När ämnet ändå diskuteras, fettinlagringen är ju avständ efter ett hårt styrketräningspass. Men är även fettförbränningen det? Alltså dom 4 timmarna som följer efter passet? Rent teoretiskt borde den vara det eftersom kroppen ställer om sig från katabol till anabol när den får näring och då kan den ju inte förbränna fett ur fettdepåerna samtidigt som den slussar in energi i musklerna eller?

Jay-Z
2005-02-11, 19:06
Varför försöka övertyga nån som inte vill bli övertygad. Jag tycker hon låter som en superakademiker, och jag vet jag träffar de dagligen, som har gett sig den på att ha rätt. In absurdum.

Men vad har avhandlingar om GI att göra med avstängd glykogeninlagring efter träning?

Kan vi inte få läsa hennes källor? :)

King Grub
2005-02-11, 19:23
När ämnet ändå diskuteras, fettinlagringen är ju avständ efter ett hårt styrketräningspass. Men är även fettförbränningen det? Alltså dom 4 timmarna som följer efter passet? Rent teoretiskt borde den vara det eftersom kroppen ställer om sig från katabol till anabol när den får näring och då kan den ju inte förbränna fett ur fettdepåerna samtidigt som den slussar in energi i musklerna eller?

Först: det är nyproduktion av fett från andra källor som kolhydrat som är avstängd efter ansträngning. Du kan fortfarande lagra in fett från fett. Ytterligare en anledning att snåla i på fettet timmarna efter passet och i stället basera måltiderna vid den tidpunkten på kolhydrat och protein.

Vad gäller fettförbränningen efter träning:

"Post-exercise, there is a substantial lipid mobilization from adipose tissue and only a small fraction of this is taken up in the lower extremities. This leaves a substantial amount of NEFAs for either NEFA/TAG (triacylglycerol) recirculation post-exercise or immediate oxidation."

J Physiol. 2000 May 1;524 Pt 3:919-28.

Doctor Snuggles
2005-02-11, 19:35
Har inte exakta namn på hennes källor.
Men har nu letat igenom kollo och hittat en hel del matnyttigt. Återstår att se.

Hoffa
2005-02-11, 19:37
Först: det är nyproduktion av fett från andra källor som kolhydrat som är avstängd efter ansträngning. Du kan fortfarande lagra in fett från fett. Ytterligare en anledning att snåla i på fettet timmarna efter passet och i stället basera måltiderna vid den tidpunkten på kolhydrat och protein.

Vad gäller fettförbränningen efter träning:

"Post-exercise, there is a substantial lipid mobilization from adipose tissue and only a small fraction of this is taken up in the lower extremities. This leaves a substantial amount of NEFAs for either NEFA/TAG (triacylglycerol) recirculation post-exercise or immediate oxidation."

J Physiol. 2000 May 1;524 Pt 3:919-28.

Man tackar. :thumbup:

Men som du sade tidigare i en annan tråd, så är det ingen idé att nolla fettet timmarna efter träning...

King Grub
2005-02-11, 19:39
Man tackar. :thumbup:

Men som du sade tidigare i en annan tråd, så är det ingen idé att nolla fettet timmarna efter träning?

Nej, om inte annat går du miste om upptaget av fettlösliga vitaminer. Men det räcker säkert med det naturliga fett som finns i maten, utan att man behöver tillsätta någon extra olja eller matfett, eller välja ål i stället för rödspätta, t ex.

KIRE
2005-02-12, 10:53
Det finns professorer på just KI som har helt andra åsikter om
betydelsen av GI än vad som är den generella uppfattningen
bland folk på detta forum. Så att hon tvivlar lite på vad som
skrivs på ett internetforum kan man väl inte klandra henne för
direkt.

William
2005-02-12, 11:59
Det är ju en sak att tvivla på GI som lösningen på alla problem, men det lär inte inte finnas ngn välutbildad individ som anser att långsamma kolhydrater är bättre än snabba efter ett hårt träningspass för att maximera återhämtning och glykogeninlagring.

Mvh

William

Doctor Snuggles
2005-02-12, 12:32
Det finns professorer på just KI som har helt andra åsikter om
betydelsen av GI än vad som är den generella uppfattningen
bland folk på detta forum. Så att hon tvivlar lite på vad som
skrivs på ett internetforum kan man väl inte klandra henne för
direkt.

Precis. Tror att det var ungefär hennes inställning. Har dock skickat en massa referenser och texter som hon skulle kolla upp.

Själv så kan man ju inte undgå att undra om det verkligen är bra, ur en hälsosynpunkt, att allltid toppa insulinutsöndringen efter träning.

William
2005-02-12, 12:36
Precis. Tror att det var ungefär hennes inställning. Har dock skickat en massa referenser och texter som hon skulle kolla upp.

Själv så kan man ju inte undgå att undra om det verkligen är bra, ur en hälsosynpunkt, att allltid toppa insulinutsöndringen efter träning.

Personligen tror jag inte det är ngn fara om man toppar endast efter ett hårt träningspass. Flera toppar dagligen skulle möjligtvis kunna ha en negativt effekt på längre sikt.

Mvh

William

Doctor Snuggles
2005-02-12, 12:54
Personligen tror jag inte det är ngn fara om man toppar endast efter ett hårt träningspass. Flera toppar dagligen skulle möjligtvis kunna ha en negativt effekt på längre sikt.

Mvh

William

Nej, jag tror inte det heller. Men tro är inte lika med bevis. :D
Undrar om det finns några studier gjorda på långvarig intagning av efterträningsdrinkar eller dyl.

King Grub
2005-02-12, 13:10
Nej, jag tror inte det heller. Men tro är inte lika med bevis. :D
Undrar om det finns några studier gjorda på långvarig intagning av efterträningsdrinkar eller dyl.

Nej, men däremot rekommendation att förlägga toppning av blodsocker och insulin till just i samband med träning och äta lågglykemiska, näringsrika kolhydrater resten av tiden.

"This supplementation program should center on
consuming liquid carbohydrates prior to, during, and
immediately after the resistance-training session,
whereas the remainder of the carbohydrate consumption,
from the healthy diet, should focus on low-glycemic
carbohydrate sources (fruits, vegetables, and
grains). It is important to make sure that athletes
do not consume the majority of their carbohydrates in
their diet from high-glycemic sources (sugars, candy,
soda, sports drinks, etc.) because this practice may
have some adverse effects on health."

Carbohydrate Supplementation and Resistance Training, Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

William
2005-02-12, 13:36
Nej, jag tror inte det heller. Men tro är inte lika med bevis. :D


Det är iof sig sant. :)

Undrar om det finns några studier gjorda på långvarig intagning av efterträningsdrinkar eller dyl.

Jag har inte sett ngn sådan studie och jag tvivlar på att det finns ngn ännu iaf. För tillfället får man nog förlita sig på kvalificerade gissningar baserat på dagens kunskaper om kost och fysiologi.

Mvh

William

KIRE
2005-02-12, 14:10
Det är ju en sak att tvivla på GI som lösningen på alla problem, men det lär inte inte finnas ngn välutbildad individ som anser att långsamma kolhydrater är bättre än snabba efter ett hårt träningspass för att maximera återhämtning och glykogeninlagring.

Mvh

William

Det tror inte jag heller.
Men jag är inte heller någon professor.

King Grub
2005-02-12, 14:14
Men det är John Ivy, världens främste forskare inom området, som rekommenderar högglykemiska kolhydrater, och mycket av dem, efter träning (Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications).