handdator

Visa fullständig version : Yttrandefrihet


Droog
2005-02-11, 16:42
Åke Green friades idag. Ett slag för yttrandefriheten säger jag men vad tycker ni? Ska man få säga vad som helst utan restriktioner, vill ni ha absolut yttrandefrihet? http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,602134,00.html

palme
2005-02-11, 16:45
Ett klart fall av hets mot folkgrupp enligt mig, men vad vet jag.

jwzrd
2005-02-11, 16:45
Ni som röstar Ja, fattar ni att det innebär att jag skulle kunna driva en fet förtalskampanj mot er?

"<namn> gillar att spänna på barn blahblah" och sprida sådana rykten, skriva om det överallt osv.

Yankeee
2005-02-11, 16:48
Nej. Har inget bra argument direkt. Det måste finnas lite "nivå" på samhället.

reinholdsson
2005-02-11, 16:51
Ni som röstar Ja, fattar ni att det innebär att jag skulle kunna driva en fet förtalskampanj mot er?

"<namn> gillar att spänna på barn blahblah" och sprida sådana rykten, skriva om det överallt osv.

Men förtal är väl fortfarande olagligt. Varför skulle man inte kunna tycka att alla ska få yttra sin åsikt och samtidigt tycka att förtal är dåligt?

Yttrandefriheten har ju vissa begränsningar, som hets mot folkgrupp osv vad jag vet.

jwzrd
2005-02-11, 16:55
Men förtal är väl fortfarande olagligt. Varför skulle man inte kunna tycka att alla ska få yttra sin åsikt och samtidigt tycka att förtal är dåligt?

Yttrandefriheten har ju vissa begränsningar, som hets mot folkgrupp osv vad jag vet.

Men.. om jag tycker att det är så att just du gillar att spänna på barn, det är min åsikt. Jag vill uttrycka den. Varför får jag inte göra det för dig, det var väl absolut yttrandefrihet du ville ha?

I dagsläget får man säga/trycka nästan vad som helst, men man får inte diskriminera tex en folkgrupp genom att sätta en negativt klingande ettikett på den som helhet (hets mot folkgrupp), man får inte ljuga öppet om andra på ett kränkande sätt (ärekränkning, förtal osv). Det är alla saker som inskränker "yttrandefrihet" som sådant.

Vad jag vill komma till är att absolut eller total "frihetnågot" inte är möjligt för alla samtidigt. Min totala frihet att säga vad jag vill, går ut över dig när min förtalskampanj rullar ut.

palme
2005-02-11, 16:55
Yttrandefriheten har ju vissa begränsningar, som hets mot folkgrupp osv vad jag vet.

Ja och det är där jag anser att killen gjorde fel, eller igentligen hela rättsväsendet som ser på det som en yttrandefrihetsfråga när det igentligen borde va åtal om hets mot folkgrupp...

Inte jätteinsatt såg bara på tv imorse och då verkade det iaf solklart.

jwzrd
2005-02-11, 16:56
Ja och det är där jag anser att killen gjorde fel, eller igentligen hela rättsväsendet som ser på det som en yttrandefrihetsfråga när det igentligen borde va åtal om hets mot folkgrupp...

Inte jätteinsatt såg bara på tv imorse och då verkade det iaf solklart.

Men det är ju en yttrandefrihetsfråga. Han får inte säga vad han vill. När han sa det han ville, så hetsade han mot en folkgrupp.

reinholdsson
2005-02-11, 16:58
aha, missade absolut :em:.

Gillar dagens system.

palme
2005-02-11, 17:05
Men det är ju en yttrandefrihetsfråga. Han får inte säga vad han vill. När han sa det han ville, så hetsade han mot en folkgrupp.

Ja ok.

Han borde blivit dömd för hets iaf.

30cm
2005-02-11, 17:09
Ni som röstar Ja, fattar ni att det innebär att jag skulle kunna driva en fet förtalskampanj mot er?

"<namn> gillar att spänna på barn blahblah" och sprida sådana rykten, skriva om det överallt osv.

Rykten sprids ju även idag.
Visst, sprid ett rykte om att jag sätter på barn. So what? Jag vet ju att jag inte gör det, och ingen kan bevisa att jag gör det. Varför ska jag bry mig?

jwzrd
2005-02-11, 17:11
Ja ok.

Han borde blivit dömd för hets iaf.

Japp självklart. Vi har inte absolut yttrandefrihet. Vi tycker inte att det är ok att säga vad som helst om tex någons sexuella läggning, därför åker man på Hest mot folkgrupp om man gör det som han gjorde det. Jag håller också helt med.

jwzrd
2005-02-11, 17:12
Rykten sprids ju även idag.
Visst, sprid ett rykte om att jag sätter på barn. So what? Jag vet ju att jag inte gör det, och ingen kan bevisa att jag gör det. Varför ska jag bry mig?

Om det står på förstasidan i DN att du förgriper dig på barn, ett gäng artiklar, bilder med fotomontage osv så skulle du inte stå där och rycka på axlarna och spela tuff.

Griip
2005-02-11, 17:26
+ att vi på Kolo hade jagat dig :devil:

30cm
2005-02-11, 17:44
Rätta mig om jag har fel men har inte USA det så?
Alltså en totalt liberal massmedia medan vi har "socialt ansvar". Visst skriver dem mycket skit där, men det funkar ju iaf.

Baan
2005-02-11, 17:49
Rätta mig om jag har fel men har inte USA det så?
Alltså en totalt liberal massmedia medan vi har "socialt ansvar". Visst skriver dem mycket skit där, men det funkar ju iaf.

nej för fan, lägg upp en kommunistisk skylt så riskerar du i värsat fall fängelse i vissa delstater..

jag tycker det är bra att yttrandefriheten stramas åt genom restriktioner som att man inte får lägga upp nazistisk/rasistisk/pedofil/övrig skit. Det förgyllar inte min vardag på något sätt

30cm
2005-02-11, 17:54
Vem säger att rasism är fel?
Nästan alla, inklusive jag.

Men varför ska rasisters åsikter förtryckas? De bör bemötas öppet som alla andra.

Yankeee
2005-02-11, 17:55
Vem säger att rasism är fel?
Nästan alla, inklusive jag.

Men varför ska rasisters åsikter förtryckas? De bör bemötas öppet som alla andra.

Pedofiler också?

Baan
2005-02-11, 17:59
Vem säger att rasism är fel?
Nästan alla, inklusive jag.

Men varför ska rasisters åsikter förtryckas? De bör bemötas öppet som alla andra.

för jag ger fan i derar åsikter... å varför ska dom försöka sprida sin kampanj när dom ändå lagmässigt teoretiskt aldrig borde kunna få komma till makten, för att ta ett exempel nu.

30cm
2005-02-11, 18:06
"Pedofiler också?"

Jag försvara inte pedofilövergrepp.
Det borde vara lagligt att uttrycka sina åsikter i alla frågor, inkusive pedofili.

Om vi säger att en pedofil argumenterar för att legalisera sex med minderåriga så möter vi honom och slår honom lätt i en debatt. Alltså blir det ingen lagförändring och pedofili förblir olagligt.

Yankeee
2005-02-11, 18:10
"Pedofiler också?"

Jag försvara inte pedofilövergrepp.
Det borde vara lagligt att uttrycka sina åsikter i alla frågor, inkusive pedofili.

Om vi säger att en pedofil argumenterar för att legalisera sex med minderåriga så möter vi honom och slår honom lätt i en debatt. Alltså blir det ingen lagförändring och pedofili förblir olagligt.

Samma sak med rasism. Det är bara slöseri med resurser. Ingen vill betala för något som är självklart för det flesta bara för att någon rebellisk tonåring vill ha "rättvisa"

Baan
2005-02-11, 18:12
det är ingen poäng låta idioter som rasister och pedofiler förpesta vår vardag med deras skitsnack när dom realistiskt sett aldrig kan komma någonstanns förutom få lite makt i någon skitort i skåne (fördommar hehe)

30cm
2005-02-11, 18:17
Yankee: Slöseri med vilka resurser? Hur menar du?

Baan: Näe visst, antagligen misslyckas dem. Så vad är vi så rädda för?

Yankeee
2005-02-11, 18:18
Yankee: Slöseri med vilka resurser? Hur menar du?


Han ska väl argumentera mot någon? Jag kanske tolkade ditt inlägg fel. Jag tolkade det som att du tyckte att folk skulle gå till t.ex domstol och börja argumentera för sig sak.

30cm
2005-02-11, 18:23
Jag menade t.ex. riksdagen (vem som nu skulle välja en pedofil), debatt på SVT (varför de nu skulle ha med en sån grej ;)) eller debattartiklar i dagstidningen.

Om medier inte vill ha med så dumma frågor så är det upp till dem. Men staten ska inte tvinga media att utesluta minoriteternas åsikter.

Yankeee
2005-02-11, 18:25
Om medier inte vill ha med så dumma frågor så är det upp till dem. Men staten ska inte tvinga media att utesluta minoriteternas åsikter.

Det är nog helt enkelt så att ingen vill se en pedofil argumentera, därför ser eller hör man ingen. Staten har knappast något med det att göra.

30cm
2005-02-11, 18:40
Visst är det bra! Därför är det mer intressant att disskutera rasism. Hets mot folkgrupp är förbjudet. Det inskränker yttrandefriheten.

Men nu ska jag käka rödspätta

mange_
2005-02-11, 18:57
jag fattar inte hur folk kan säga att det är ok att säga vad man vill!!...tycker verkligen inte man ska få kränka folk öppet och dessutom uppmana folk till annat skit också...nej usch ner med religionerna....

30cm
2005-02-11, 19:22
Tänk om det var olagligt att kritisera religionen, religionsfrihet har ju inte alltid funnits. Jag är själv mycket kritisk mot kristendomen och även om hela Sverige är emot mig så vill jag kunna säga att jag tror att kristendomen är fel.

Ingen vet exakt vad som är rätt och fel. Normerna förändras ständigt. Därför bör vi ha en öppen disskussion så att systemet kan förändras efter normena.

Griip
2005-02-11, 19:40
Hade jag fått 1 öre för varenda gång jag tänkt "Vafan visar dem den där j-vla skiten för på MIN TV!? Hur vågar dem!?" när dem visar nån idiot som tjafsar om vad han/hon tror på, ja, då hade jag kanske haft en 50 öring nu..

Detta var förresten något jag kom på efter Baans sista post.

Grahn
2005-02-11, 23:24
Jwzrd man kan ha yttrandefrihet och lagar mot förtal, de utesluter inte varandra.

Såvida du inte tolkar absolut väldigt bokstavligt.

jwzrd
2005-02-11, 23:30
Jwzrd man kan ha yttrandefrihet och lagar mot förtal, de utesluter inte varandra.

Såvida du inte tolkar absolut väldigt bokstavligt.

"Absolut" är nyckelordet i tråden. Och jo, förtal är precis det man kan bli dömd för, om man "pratar skit" om någon tillräckligt mycket för att personen ska ta illa vid sig. Tex påstår att personen har den ena eller den andra läggningen.

ölobrännvin
2005-02-11, 23:31
Jag tycker vad fan jag vill men inte säger jag till alla vad som precis flyger igenom mina tankar jämt. Bättre en ciggarett i handen än en fot i skogen... Bernt Dahlbäck

Grahn
2005-02-11, 23:33
"Absolut" är nyckelordet i tråden. Och jo, förtal är precis det man kan bli dömd för, om man "pratar skit" om någon tillräckligt mycket för att personen ska ta illa vid sig. Tex påstår att personen har den ena eller den andra läggningen.

Mja men hur ser du att det har att göra med huruvida du får säga att du inte gillar tex homosexuella? I sverige är det ju helt okej att säga att alla män är våldsverkare medans man inte får säga att biblen säger att homosexualitet är en synd då den ena hamnar i häktet och den andra tituleras kvinnoförkämpe.

Att säga att yttrandefrihet utesluter lagar mot förtal är väl att vara lite petnoga med vad han menade med absolut.

Jense
2005-02-11, 23:34
jag tycker alla ska få heila lite varsom. att jag ska få säga att jag ogillar homos, nasister, islamister, judar, rasister, mina vänner, min familj, alla djur, mig själv. men först och främst vill jag säga att detta va ett litet kvällsskämt.


nej, yttrandefrihet är bög.

jwzrd
2005-02-11, 23:41
Mja men hur ser du att det har att göra med huruvida du får säga att du inte gillar tex homosexuella? I sverige är det ju helt okej att säga att alla män är våldsverkare medans man inte får säga att biblen säger att homosexualitet är en synd då den ena hamnar i häktet och den andra tituleras kvinnoförkämpe.

Att säga att yttrandefrihet utesluter lagar mot förtal är väl att vara lite petnoga med vad han menade med absolut.

Det enda jag egentligen säger är att man inte kan ha en helt fri yttranderätt, eftersom den går ut över andra. (Som all total frihet).

Green frikändes väl iofs av hovrätten eftersom man ansåg att han gjorde en bibeltolkning. Intressant att man kan disktriminera fritt sålänge man är frireligiös. Bibeln framför allt!

Tricklev
2005-02-11, 23:47
Låt mig se om jag tolkat rätt, det är okey att snacka skit om homosexuella osv så länge man citerar bibeln, när man själv drar upp egna åsikter, meningar osv, det är då man hamnar i skit?

För övrigt hatar jag Yttrandefrihet, samtidigt som jag älskar det.

Grahn
2005-02-11, 23:59
Det enda jag egentligen säger är att man inte kan ha en helt fri yttranderätt, eftersom den går ut över andra. (Som all total frihet).

Green frikändes väl iofs av hovrätten eftersom man ansåg att han gjorde en bibeltolkning. Intressant att man kan disktriminera fritt sålänge man är frireligiös. Bibeln framför allt!

Tja men man kan ha yttrandefrihet.

Själv tycker jag lagen om hets mot folkgrupp är rätt kass och att den aldrig borde införts likt alla andra diskriminerande lagar.

ölobrännvin
2005-02-12, 00:03
Mja men hur ser du att det har att göra med huruvida du får säga att du inte gillar tex homosexuella? I sverige är det ju helt okej att säga att alla män är våldsverkare medans man inte får säga att biblen säger att homosexualitet är en synd då den ena hamnar i häktet och den andra tituleras kvinnoförkämpe.

Du är så klok, varför ska kvinnor få håna oss män husomhelst ( inga särskrivningar här inte) men så fort en man sägeråh vilken fiiin tant så blir man anklagad för att spöa kvinnor.

Bjorne
2005-02-12, 00:45
Man bör då kunna skrika "Heil Hitler" samtidigt som man gör en "Hitler-hälsning" och sedan hävda att man bara citera Hitler...


EDIT: Den här artiklen borde också kunna klassas som HMF:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,461311,00.html

Bytar man ut "vit man" emot "svart man" skulle det garanterat bli annat av det...

Allan
2005-02-12, 01:07
Det finns en paradox i det här - när Åke Green hävdar sin rätt att påstå att homosexuella är sinnessjuka etc, och påstår att han slåss för yttrandefrihet - så måste man minnas att om han verkligen fick bestämma skulle homosexuella inte ha nån yttrandefrihet alls.
När diverse nassar och andra löss (lägg till kommunister) tjoar om censur ska man komma ihåg att fick DE makten skulle det vara skottpengar på folk som hade andra åsikter. Vare sig Åke Green, nazister eller andra är för yttrandefrihet för alla - bara åt sig själva! De kommer garanterat inte strida för att militanta islamister eller andra tokstollar ska få säga precis vad de tycker.
Totalt yttrandefrihet förutsätter också total respekt för andra. Tycker ni att vi har det i vår värld just nu? Jag tycker inte att vi ska ha total yttrandefrihet - det är en utopi, precis som ett samhälle utan lagar i övrigt. Kunde vi lita på att friheten inte missbrukades må det vara hänt - men det verkar ligga rätt långt bort.


allan

Tricklev
2005-02-12, 14:59
Min lillebror skapade en gång en poll "Är herkulez en kissballong", han fick sig en tillsägelse *slap*

Approprå ingenting ;)

Bjorne
2005-02-12, 15:19
Det finns en paradox i det här - när Åke Green hävdar sin rätt att påstå att homosexuella är sinnessjuka etc, och påstår att han slåss för yttrandefrihet - så måste man minnas att om han verkligen fick bestämma skulle homosexuella inte ha nån yttrandefrihet alls.
När diverse nassar och andra löss (lägg till kommunister) tjoar om censur ska man komma ihåg att fick DE makten skulle det vara skottpengar på folk som hade andra åsikter. Vare sig Åke Green, nazister eller andra är för yttrandefrihet för alla - bara åt sig själva! De kommer garanterat inte strida för att militanta islamister eller andra tokstollar ska få säga precis vad de tycker.
Totalt yttrandefrihet förutsätter också total respekt för andra. Tycker ni att vi har det i vår värld just nu? Jag tycker inte att vi ska ha total yttrandefrihet - det är en utopi, precis som ett samhälle utan lagar i övrigt. Kunde vi lita på att friheten inte missbrukades må det vara hänt - men det verkar ligga rätt långt bort.


allanFör att uppfostra folk till ansvarsfulla individer krävs det ansvar från första början...

skaparn
2005-02-12, 15:20
När diverse nassar och andra löss (lägg till kommunister) tjoar om censur ska man komma ihåg att fick DE makten skulle det vara skottpengar på folk som hade andra åsikter. Vare sig Åke Green, nazister eller andra är för yttrandefrihet för alla - bara åt sig själva! De kommer garanterat inte strida för att militanta islamister eller andra tokstollar ska få säga precis vad de tycker.


Ja, troligtvis. Men det ursäktar inte vårat åsiktsförtryck. Snarare tvärtom, vi bör vara extra försiktiga så vi inte blir det vi förbjuder.

jwzrd-> Du tolkar "frihet" som fan tolkar bibeln. Jag låter per automatik det begreppet förutsätta att min frihet inte sker på bekostnad av någon annan. Och som Grahn påpekade så får vi som samhälle vaka över det hela med hjälp av lagar mot förtal.
Nog har du väl ändå förstått skillnaden mellan att jag säger "du har sex med katter" (förtal) och "det faktum att någon har sex med katter är fruktansvärt och dessa människor är en cancersvulst" (gränsfall till hets).
Men jag medger att alternativet _absolut_ yttrandefrihet medför att man kan tolka det som du gjort.

Åke Green själv hävdar ju att han aldrig gått på homosexuella utan endast homosexualitet. Döm själva av detta utdrag ut predikan
Bibeln tar upp här och undervisar om dessa abnormiteter. Och sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer till och med att våldta djuren. Inte heller djuren går fria för människans sexuella behov och brand som är tänt i en människa utan till och med det kan man ägna sig åt.

RobbeliRobban
2005-02-12, 16:45
Kul att idioten Åke Green sätts dit som fan, när andra religiösa fanatiker får säga lite vad som helst, och tom driva friskolor. Ulf Ekman anyone? Eller har det med Uffes ekonomi att göra, mer pengar=mer rättigheter?