handdator

Visa fullständig version : Kasein efter träning, skitbra?


KIRE
2005-02-11, 09:55
Läste här att 6g protein räcker precis efter träningen och att det viktigaste var att man hade en bra nivå aminosyror timmarna efter träningen.

Isåfall borde det väl vara helt utmärkt att dra i sig tex 100g kasein + kolhydrat i slutet av träningspasset. Sex gram av dom kommer gå ganska fort för kroppen att ta upp och därefter så bara ökar nivåerna i flera timmar.

Vad är för och nackdelar med detta?

King Grub
2005-02-11, 10:17
De tre fyra timmarna är tillfället för plötsliga tillflöden av aminosyror, inte långsam höjning av aminosyrenivåerna i blodet.

Det närmaste timmarna efter träning är kritiska:

"whey protein ingestion promoted a greater increase in amino acid levels in the blood and a greater rate of protein storage during the first two hours after feeding compared to casein. However, the rate of protein storage returned to baseline within three to four hours after feeding."

Tre till sex timmar efter kaseinintag leder det till högre aminosyrekoncentrationer i blodet i jämförelse med vassle.

"Casein ingestion promoted a more modest but prolonged increase in amino
acid concentrations that were greater than the whey group during three to six hours after feeding."

Irrrelevant i sammanhanget eftersom du absolut bör fylla på med med protein timmarna efter träning och därmed också hålla aminosyrekoncentrationen hög.

Även om proteinet är långsamt kan du inte tillgodogöra dig 100 gram på en gång.

Vassle, i synnerhet hydrolysat, stimulerar insulinutsöndring tillsammans med kolhydrat betydligt bättre än kasein, något som kan vara av värde för proteinbalansen.

"tissue amino acid uptake and possibly also post-exercise net
muscle protein balance were increased after the ingestion of this insulintropic
mixture."

Kasein stimulerar leucinbalans sämre än vassle: en klar nackdel efter träning:

"Peak leucine net balance over time was greater for WH (347 +/- 50 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg) than CS (133 +/- 45 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg), but peak phenylalanine balance was similar for CS and WH."

Just leucin är det avförande för det anabola gensvaret:

"Studies evaluating changes in protein synthesis after exercise consistently report post-exercise anabolic responses enhanced by food intake. Interestingly, recent work suggests that the anabolic response is associated with the signaling role of leucine."

Om du av någon anledning inte skall äta något mer efter träningen, är det antagligen en fördel med en lite större mängd kasein jämfört med vassle, med annars ser jag inte många fördelar.

Ref:

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications.

Wooch
2005-02-11, 10:21
Skulle nog vilja säga att kasein är ganska långsamt. Vassle lämpar sig nog bättre vid detta tillfälle. Sedan så är det kanske bättre att dela upp proteinintaget till flera små, istället för en enda stor.
Hoppas det blev rätt nu.

För seg

KIRE
2005-02-11, 16:20
tack
BRA svar grub!

PowPow
2005-02-11, 17:59
Vassle direkt efter träningen.. Ägg ännu en stund efter det, och kassein innan man går och lägger sig.

Borde väl vara bra.. eller?

Edit: Nu snackar jag abra proteinmässigt. Jag menar inte att man ska slopa kolisarna.

King Grub
2005-02-11, 18:03
Vassle direkt efter träningen.. Ägg ännu en stund efter det, och kassein innan man går och lägger sig.

Borde väl vara bra.. eller?

Edit: Nu snackar jag abra proteinmässigt. Jag menar inte att man ska slopa kolisarna.

Vilken källa proteinet kommer från de kommande målen spelar nog ingen större roll, bara det är fullvärdigt.

PowPow
2005-02-11, 18:08
Vilken källa proteinet kommer från de kommande målen spelar nog ingen större roll, bara det är fullvärdigt.


Allright
Och med tanke på att ägg och kassein (kesella) är smarrigt och lätt, så är det ju perfekta kvällsmål.

Men kassein innan läggdax borde väl vara bra, med tanke på att det är så långsamt. Så att man har proteindepåerna fyllda under natten.

MrBulk
2006-09-27, 20:11
Har jag förstått detta rätt?

Jag dricker RHB direkt efter träning och en timme efter det så tar jag 250g kesella (tillsammans med gröt) och 1,5-2 timmar efter det tar jag en till kesella (tillsammans med frukt).
Kommer jag att få mer muskelutveckling ifall jag byter ut dessa två kesellor till 50/50 vassle/kasein- pulver eller enbart vasslepulver?

King Grub
2006-09-27, 20:16
Omöjligt att svara på. Kasein och vassle verkar vara likvärdigt vad gäller effekt på proteinbalansen en timme efter styrketräning.

MrBulk
2006-09-27, 20:56
Jag läste tidigare inlägg i den här gammla tråden att kroppen behöver en ordentlig dos med aminosyror på en gång medans kesella tog flera timmar på sig att ge sig ut i blodbanan.

King Grub
2006-09-27, 20:57
Efter styrketräning råder inte samma regler som i vila.

Du kan i många fall inte använda gamla trådar som referenser. Nya saker framkommer hela tiden. När man testade en jämförelse mellan kasein och vassle efter träning, visade det sig att resultaten från studier på intag i vila inte var gällande vid det tillfället - både proteinerna skapade likvärdig anabolism:

Tipton & Wolfe, Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:

MrBulk
2006-09-27, 21:29
Ok, tack för svaret, Grub.

EiseltUK
2006-09-28, 08:53
Vassle direkt efter träningen.. Ägg ännu en stund efter det, och kassein innan man går och lägger sig.

Borde väl vara bra.. eller?



Verkar lite jobbigt. :D

Varför inte köra på en blandning av kasein och vassle istället?

aliquis
2006-09-28, 09:28
Har jag förstått detta rätt?

Jag dricker RHB direkt efter träning och en timme efter det så tar jag 250g kesella (tillsammans med gröt) och 1,5-2 timmar efter det tar jag en till kesella (tillsammans med frukt).
Kommer jag att få mer muskelutveckling ifall jag byter ut dessa två kesellor till 50/50 vassle/kasein- pulver eller enbart vasslepulver?Kesellan ÄR väl en blandning av det? Eller är allt vassleprotein borta ifrån den? I vilket fall som helst lär ju kesellan vara nyttigare eftersom det är mat, pulvren är ju mest bara protein.

Sverker
2006-09-28, 18:28
Det är väldigt lite vassleprotein i Kessella. Någon procent eller så.Nästa allt protein i Kessella är kasein.

Kung Bruno
2007-08-02, 00:33
Ref:

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications.

Hur mycket kasein kan det vara i "efterträningsdrinken" för att inte allt ska sabbas? Har nämligen Great Nutritions Best Whey och det står något om kalciumkaseinat på baksidan ... *mini*

Morty
2007-08-02, 01:48
Jag kör bara whey80 och florsocker efter träning. Vill vara säker >_>

King Grub
2007-08-02, 04:16
Hur mycket kasein kan det vara i "efterträningsdrinken" för att inte allt ska sabbas?

100%?

Eddie Vedder
2007-08-02, 05:23
Jag kör bara whey80 och florsocker efter träning. Vill vara säker >_>

Florsocker!?:confused:


Varför?

Timme
2007-08-02, 07:49
Jag kör bara whey80 och florsocker efter träning. Vill vara säker >_>

Vill du ha kolhydrat så är nog maltodextrin att föredra.

Handcuff
2007-08-02, 10:18
Florsocker!?:confused:


Varför?

Halsbränna?

Alfred Nobel
2007-08-02, 10:20
Vill du ha kolhydrat så är nog maltodextrin att föredra.

Eller dextropur (med tanke på sötman då)