handdator

Visa fullständig version : Begreppet discoträning


PowPow
2005-02-11, 01:29
Haj

Många jiddrar med begreppet discoträning. Jag har förstått att det är något negativt, men vad betyder det egentligen?

Någon räv med rätta lingot som kan hjälpa mig? :bow:

Hades
2005-02-11, 03:07
Haj

Många jiddrar med begreppet discoträning. Jag har förstått att det är något negativt, men vad betyder det egentligen?

Någon räv med rätta lingot som kan hjälpa mig? :bow:
Discoträning: Mycket bänkpress, bicepscurls och kabelövningar, men stor avsaknad av benträning och tunga basövningar.

Vet inte riktigt var uttrycket kommer från, men skulle gissa att det kommer från att folk bara vill se bra ut på dansgolvet men skiter i helheten. Inte för att man kommer se särskilt bra ut i några sammanhang alls med discoträning, men ändå.

En annan möjlig orsak till namnet skulle kunna vara att det ser ut som någon sorts 70-80-tals-disco-dans när vissa kör övningar i cable-crossen.

RobbeliRobban
2005-02-11, 06:54
Disco måste ju inte vara just pecs/biceps, det är ju enbart ett namn för vissa som begränsar träningen till ett fåtal kroppsdelar/övningar för att kunna glänsa med.

Det extremaste jag sett i den vägen är en kille som bara tränade snedhantelpress och underarmscurl (det var det som syntes i halvuppknäppt skjorta med uppkavlade ärmar.)

nemd
2005-02-11, 07:37
Disco måste ju inte vara just pecs/biceps, det är ju enbart ett namn för vissa som begränsar träningen till ett fåtal kroppsdelar/övningar för att kunna glänsa med.

Det extremaste jag sett i den vägen är en kille som bara tränade snedhantelpress och underarmscurl (det var det som syntes i halvuppknäppt skjorta med uppkavlade ärmar.)


Haha vilken lirare ;)

jwzrd
2005-02-11, 09:31
Disco måste ju inte vara just pecs/biceps, det är ju enbart ett namn för vissa som begränsar träningen till ett fåtal kroppsdelar/övningar för att kunna glänsa med.

Det extremaste jag sett i den vägen är en kille som bara tränade snedhantelpress och underarmscurl (det var det som syntes i halvuppknäppt skjorta med uppkavlade ärmar.)

Men jag har slutat med det nu :cryout:

Tolkia
2005-02-11, 10:22
Jag tycker att det verkar om om begreppet "disco" har genomgått en lätt förskjutning från betydelsen som beskrivs ovan i riktning mot något slags "träning som den som fäller omdömet tycker är 'mesträning' av något slag" - motsatsen till "disco" är ju såklart ens egen träning. ;)

Elajt
2005-02-11, 10:25
Typiska exempel på disco tärning, Arnold, Ferrigno, Lee Priest, Jay Cutler osv...

RobbeliRobban
2005-02-11, 10:37
Men jag har slutat med det nu :cryout:

Slutat och slutat, mig lurar du inte, nu är det snart sommar så nu har du lagt till bicepscurl och vadpress (för att flexa i piratbyxorna). Men såfort sommaren är över, då blir det grundprogrammet med snedhantel och underarmscurl igen.

pellepedal
2005-02-11, 10:44
Discoträning: Mycket bänkpress, bicepscurls och kabelövningar, men stor avsaknad av benträning och tunga basövningar.

Vet inte riktigt var uttrycket kommer från, men skulle gissa att det kommer från att folk bara vill se bra ut på dansgolvet men skiter i helheten. Inte för att man kommer se särskilt bra ut i några sammanhang alls med discoträning, men ändå.

En annan möjlig orsak till namnet skulle kunna vara att det ser ut som någon sorts 70-80-tals-disco-dans när vissa kör övningar i cable-crossen.

Bänkpress?
De brukar väl mest köra cablecross och pec-deck?

mentzer
2005-02-11, 11:38
Discoträning: Mycket bänkpress, bicepscurls och kabelövningar, men stor avsaknad av benträning och tunga basövningar.


Bänkpress=tung basövning

jwzrd
2005-02-11, 11:55
Slutat och slutat, mig lurar du inte, nu är det snart sommar så nu har du lagt till bicepscurl och vadpress (för att flexa i piratbyxorna). Men såfort sommaren är över, då blir det grundprogrammet med snedhantel och underarmscurl igen.


Jag vet :cryout:

Hades
2005-02-11, 11:58
Bänkpress?
De brukar väl mest köra cablecross och pec-deck?
Nej, de brukar alltid börja med bänkpress.

Hades
2005-02-11, 11:59
Bänkpress=tung basövning
Stor avsaknad, inte total avsaknad.

qwioutd
2005-02-11, 12:20
Discoträning: Mycket bänkpress, bicepscurls och kabelövningar, men stor avsaknad av benträning och tunga basövningar.

Vet inte riktigt var uttrycket kommer från, men skulle gissa att det kommer från att folk bara vill se bra ut på dansgolvet men skiter i helheten. Inte för att man kommer se särskilt bra ut i några sammanhang alls med discoträning, men ändå.

En annan möjlig orsak till namnet skulle kunna vara att det ser ut som någon sorts 70-80-tals-disco-dans när vissa kör övningar i cable-crossen.

disco träning är väll när nybörjare springer runt mellan alla maskiner på gymmet helt osammanhängande... kör 2 set springer till nästa... och whops så har dom kört hela kroppen på 1 dag, och gör samma sak dagen efter

pellepedal
2005-02-11, 13:07
disco träning är väll när nybörjare springer runt mellan alla maskiner på gymmet helt osammanhängande... kör 2 set springer till nästa... och whops så har dom kört hela kroppen på 1 dag, och gör samma sak dagen efter

Nä.. Det är nåt Nautilus-tjafs.

jwzrd
2005-02-11, 13:09
Nä.. Det är nåt Nautilus-tjafs.

Låter som SG VIIb Ultra tycker jag.

pellepedal
2005-02-11, 13:14
Låter som SG VIIb Ultra tycker jag.

hehe.. *slap*

Hur kunde jag veta att det skulle komma från dig?

PowPow
2005-02-11, 13:18
:laugh:
Att man kunde snacka så mycket om det begreppet.

Men tack allesammans iaf! Nu har jag tagit mig ett steg högre på brgreppsstegen. ;)

jwzrd
2005-02-11, 13:21
hehe.. *slap*

Hur kunde jag veta att det skulle komma från dig?

*puss* :D

pellepedal
2005-02-11, 13:22
*puss* :D
tihi... :em: :naughty:

jwzrd
2005-02-11, 13:24
tihi... :em: :naughty:

Vi skulle egentligen testa varandras program. Du kör som jag säger i 3 månader, jag som du under samma period. Se vem som piskar upp vem i brygga (alltså för att lära sig nya saker om sig själv och sin träning) :D

pellepedal
2005-02-11, 13:33
Vi skulle egentligen testa varandras program. Du kör som jag säger i 3 månader, jag som du under samma period. Se vem som piskar upp vem i brygga (alltså för att lära sig nya saker om sig själv och sin träning) :D

Bara för att klargöra.. Jag kör inte strikt efter SG längre.. Men jag har behållit en hel del principer därifrån som jag inte överger.
Men låt oss inte göra om det här till ännu en tråd om vad som är det bästa träningsupplägget.

jwzrd
2005-02-11, 13:36
Bara för att klargöra.. Jag kör inte strikt efter SG längre.. Men jag har behållit en hel del principer därifrån som jag inte överger.
Men låt oss inte göra om det här till ännu en tråd om vad som är det bästa träningsupplägget.

Det tänkte jag absolut inte göra. Det vore ändå kul att kontrollerat på något sätt träna efter den andras "bästa metod".

pellepedal
2005-02-11, 13:48
Det tänkte jag absolut inte göra. Det vore ändå kul att kontrollerat på något sätt träna efter den andras "bästa metod".

Jo.. Men jag skulle ha svårt att överge mitt nuvarande upplägg, då jag är så grymt nöjd med resultatet av det. :naughty:

jwzrd
2005-02-11, 14:22
Jo.. Men jag skulle ha svårt att överge mitt nuvarande upplägg, då jag är så grymt nöjd med resultatet av det. :naughty:

Men förhelvete, jag försöker få dig i säng, var inte så svårflirtad!

RobbeliRobban
2005-02-11, 14:25
men herregud. Ni båda har säkerligen stagnerat lite efter ett halv-år eller så, byt då.

jwzrd
2005-02-11, 14:26
men herregud. Ni båda har säkerligen stagnerat lite efter ett halv-år eller så, byt då.

Min träning ligger ju här, alla kan se om jag stagnerat eller inte.

Griip
2005-02-11, 14:29
Här på västkusten kallas det bad/beachträning och inte disco. Hur som helst, det är larvigt.

jwzrd
2005-02-11, 14:32
Jag vill skilja dom två åt. Disco-träning är ofta halvt seriöst, men innefattar dock alltid bara bänk som basövning, resten är kablar och trötta ryggmaskiner. Ofta tränar disco-prinsarna 7 olika varianter av push-downs tex.

Sheogorath
2005-02-11, 15:13
Jag vill skilja dom två åt. Disco-träning är ofta halvt seriöst, men innefattar dock alltid bara bänk som basövning, resten är kablar och trötta ryggmaskiner. Ofta tränar disco-prinsarna 7 olika varianter av push-downs tex.

Och gärna dubbel bicepsposering i cable crossen. Fyfan... Måste nog vara den mest discoiga övning jag sett. Får mig att vilja spy av avsmak...

End of rant *grr27*

z_bumbi
2005-02-11, 15:27
Och gärna dubbel bicepsposering i cable crossen. Fyfan... Måste nog vara den mest discoiga övning jag sett. Får mig att vilja spy av avsmak...

End of rant *grr27*


Bra övning iofs.

jwzrd
2005-02-11, 15:29
Bra övning iofs.

Nu förlorar jag nästan all respekt för dig :D

JJ
2005-02-11, 15:31
Bra övning iofs.
Varför är den bra? Har sett folk köra den och inte riktigt fattat vitsen.

PowPow
2005-02-11, 15:35
Den där dubbla bicepsdragen i höga CC har jag faktiskt kört förr. Fick tipset om att den skulle bra att köra sist, som en stretchövning.

Men det var jättesvårt att kunna få någon överbelastning utan att tappa tekniken helt.. tyckte jag iaf.

Tjoho! Jag har varit disco! :hbang: :smash:

Sheogorath
2005-02-11, 15:39
Den där dubbla bicepsdragen i höga CC har jag faktiskt kört förr. Fick tipset om att den skulle bra att köra sist, som en stretchövning.

Men det var jättesvårt att kunna få någon överbelastning utan att tappa tekniken helt.. tyckte jag iaf.

Tjoho! Jag har varit disco! :hbang: :smash:

Som stretchövning? Gör chins med fullt sträck, för böbelen. Eller rak skivstångscurl med full sträck. Eller preachercurl med rak stång. Eller... osv :). Finns många övningar som är helt överlägsna för stretching.

Beast
2005-02-11, 15:41
Typiska exempel på disco tärning, Arnold, Ferrigno, Lee Priest, Jay Cutler osv...

haha, jag hoppas verkligen du skämtar nu!

z_bumbi
2005-02-11, 15:51
Varför är den bra? Har sett folk köra den och inte riktigt fattat vitsen.

Den tar på biceps *flex* , konstant belastning genom hela rörelsen och man har möjlighet att justera belastning på handleder bättre än med både hantlar och skivstänger.
Det sista är viktigt för ganska många människor inklusive mig själv.

Kablar är antingen överskattat eller underskattat hos de flesta som tränar, lite kabelträning som komplement till den vanliga träningen har ingen dött av men man blir inte tokstor av att bara köra 15 set cablecross.
Har man tränat ett tag och har lärt sig rätt teknik så funkar kablar lika bra som någon annan typ av träning, om man vet vad man håller på med och om man inte glömmer bort grunderna.

TTT
2005-02-11, 15:54
Enhands koncentrationscurl i kabelmaskin där man låter överarmen vila mot en bänk är helt underbar. Kalla det disco men jag kör vad jag tycker tar bäst.

JJ
2005-02-11, 16:01
Den tar på biceps *flex* , konstant belastning genom hela rörelsen och man har möjlighet att justera belastning på handleder bättre än med både hantlar och skivstänger.


Jo, men jag föredrar att curla från undre trissan om det ska kablas. Visst, låser handlederna men man kan hantera mer vikt.

Jompi
2005-02-11, 16:02
Fråga : jompi, big vik, fintan , jan, fetto_maiden, mysfarbrorn, X change mohahaha:laugh:

z_bumbi
2005-02-11, 16:09
Jo, men jag föredrar att curla från undre trissan om det ska kablas. Visst, låser handlederna men man kan hantera mer vikt.

Det är ingen som har sagt att det är den enda bra övningen eller för den delen den bästa övningen, allt beror på vad man känner för och vad tycker funkar. Dock är det väldigt lätt att man går överstyr med hardcore-tänket och aldrig kan köra något annat än de vanligaste basövningarna för att de är "bäst", antagligen är de det men sen är ju frågan om kroppen gillar att träna "bäst" hela tiden eller vill ha lite variation.

Fatalist
2005-02-11, 16:23
Och gärna dubbel bicepsposering i cable crossen. Fyfan... Måste nog vara den mest discoiga övning jag sett. Får mig att vilja spy av avsmak...

End of rant *grr27*


Skitskön ju! :D

Av den anledningen att det inte stramar så hemskt i underarmen när jag kör den som det gör i vanliga stång/hantelcurls!

bubbe
2005-02-11, 16:57
Det är ingen som har sagt att det är den enda bra övningen eller för den delen den bästa övningen, allt beror på vad man känner för och vad tycker funkar. Dock är det väldigt lätt att man går överstyr med hardcore-tänket och aldrig kan köra något annat än de vanligaste basövningarna för att de är "bäst", antagligen är de det men sen är ju frågan om kroppen gillar att träna "bäst" hela tiden eller vill ha lite variation.

Jojo, men det är skillnad mot när man ser killen verkligen står och skall visa vilka snygga biceps han har, i en dubbelpose i CCn. Bäst är när det finns spegel så dom själva kan se hur otroligt sexiga biceps dom har pumpat upp.

bubbe
2005-02-11, 16:58
skön flumtråd btw.

fintelligens
2005-02-11, 17:14
Fråga : jompi, big vik, fintan , jan, fetto_maiden, mysfarbrorn, X change mohahaha:laugh:


hahaha, just det jag tänkte på :)

King Grub
2005-02-11, 17:14
Dubbelbicepsdrag i cablecross har en given plats i varje armpass! :thumbup: Total spänning, sträck och kontraktion genom hela setet.

spacedog
2005-02-11, 18:35
Gärna kablar, men först en rejäl basövning. *flex*

Disco för mig är de där räkstimmen som kör bänkpress och bicepscurl och kanske någon annan övning som de hittat i en tidning. Ofta finns det en "ledare" som förmodligen var den som köpte nämnda tidning och som förklarar för de andra hur man skall träna för att få en viss form på biceps, eller hur sit-upsen skall utföras för att bränna fett på magen. Han har inte sällan redan köpt ett lyftarbälte och handskar. Kanske också en Gold's Gym-tröja. En sådan där tjock. Nackdelen är att de tar upp plats. Fördelen är att de skänker viss underhållning. Lyckligtvis försvinner de efter två månader då de ger upp styrketräningen för att istället satsa på någon ny, tuff kampsport. Som de läst om i en tidning.

*rolleyes*

Sve
2005-02-11, 19:04
Bra övning iofs.

jag trodde du var ironisk....

z_bumbi
2005-02-11, 19:38
jag trodde du var ironisk....

Inte ett dugg faktiskt. :)

pellepedal
2005-02-11, 19:41
Men förhelvete, jag försöker få dig i säng, var inte så svårflirtad!
Men varför säger du inte det direkt?!?
Du vet ju att jag gillar när du går rakt på i stället. :naughty: :booty:

Entity
2005-02-12, 14:40
Visste inte att alla ni här tycker det är så negativt att träna sig till en snygg kropp ??? Hmm och så nämner ni arnold som disco byggare, man kunde väl inte bli mer proportionerad än han ???
Jag bygger givetvis för styrka, men också för att jag vill få en snyggare kropp. Men ser det andra mer som en bonus, jag kör mycket basövningar i form av hantelpress , bänk m.m ...Men tror ändå de som inte vågar erkänna de bygger för att få en finare kropp ljuger. Visst finns kanske 10% som gör det för styrkelyft eller motsvarande. Men resten gör det fan för att få snyggare kropp. Och varför ska det va fel ?

Är det bättre o vara småfet och stark då ? Eller se ut som de i strongman tävlingen ? Är det idealet ?? Undrar vad ni som inte "disco" bygger har för mål med eran kropp ?
*grr27*

King Grub
2005-02-12, 14:44
Hmm och så nämner ni arnold som disco byggare, man kunde väl inte bli mer proportionerad än han ???

Inte? :confused: Arnold var väl inte speciellt symmetrisk?

Jorgen
2005-02-12, 14:54
Hmm och så nämner ni arnold som disco byggare, man kunde väl inte bli mer proportionerad än han ???
Frank Zane, Bob Paris, Francis Benfatto!

//Jörgen

Jense
2005-02-12, 14:55
disco är folk som tränar bröst o bicep 3 gånger i veckan och aldrig växer.

backen
2005-02-12, 15:08
Hoppsan ! Känner mig väldigt träffad av beskrivningen på discoövningar,
mycket kabelövningar blire... :em:

Men nu har jag börjat med både marklyft och knäböj :thumbup:

HenrY
2005-02-12, 15:13
disco är folk som tränar bröst o bicep 3 gånger i veckan och aldrig växer.

haha, beskriver exakt några som finns på mitt gym!:D Dom tränar bröst, för att sedan gå över till biceps träning. Vi kallar dom just "Discokillarna". Men det är iaf roligt att kolla på dom när dom tränar, hihi.
Disco för mig är iaf när man bygger överkroppen (oavsett om man kanske bygger en skit snygg överkropp, symmetrisk o allt) men inte kör ben. Det är disco för mig!

Entity
2005-02-12, 19:23
Inte? :confused: Arnold var väl inte speciellt symmetrisk?

Kanske missförstår det hela, men jag tyckte hans kropp såg bra ut, han var ju lika stor överallt ...

Kan du ge ett exempel på vad du menar ? Kanske missförstår det hela.

Jense
2005-02-12, 19:26
Kanske missförstår det hela, men jag tyckte hans kropp såg bra ut, han var ju lika stor överallt ...

Kan du ge ett exempel på vad du menar ? Kanske missförstår det hela.


haha ja, hans underarm va lika stor som hans lår.. så det stämmer väl till viss del

Jorgen
2005-02-12, 21:09
Kolla på Zane.
http://digilander.libero.it/mrolympia2/zf47.jpg

eller Bob Paris.
http://www.geocities.com/Hollywood/4847/y2km023.jpg

Där kan man snacka om symetri.

//Jörgen

King Grub
2005-02-12, 21:41
Kanske missförstår det hela, men jag tyckte hans kropp såg bra ut, han var ju lika stor överallt ...

Kan du ge ett exempel på vad du menar ? Kanske missförstår det hela.

Arnold hade ingen symmetrisk kropp om man tittar på hela fysiken. Långt därifrån. Han vann helt "enkelt" på grund av att han var större och i bättre form än sina konkurrenter, men han var långt från symmetrisk. Många av hans samtida medtävlare var betydligt mer symmetriskt byggda, men proffsbyggning är inte bara symmetri.

- M -
2005-02-12, 21:52
...Den tidige Arnold hade ju bara två tandpetare i arslet. Ingen bra symmetri.

Allan
2005-02-12, 22:24
Nu ska vi reda ut det här - termen discoträning dök upp under tidigt åttiotal, och betyder egentligen att man bara tränar övningar där man kan se sig själv i spegeln. Det hela lanserades i en artikel i tidningen Rolling Stone, och just den artikeln blev sedan filmen Perfect med John Travolta och Jamie Lee Curtis. Där skrivs det om "disco bodybuilders" som just de där som var tvungna att glo på sig själva hela tiden, vara perfekta i håret, solbrända, ha matchande kläder etc - för er som inte var med då kan jag meddela att det var så jävla annorlunda mot idag att det inte är klokt.

Nå, på den tiden frodades discoträningen även i Stockholm - jag vet att den fanns i resten av landet också, men jag har ingen överblick där. Det var extremt ytligt. Men på den tidenm tränade disconissarna hårt; det var bara det att de inte tränade övningar utan spegel. Alltså ytterligt lite ben och inga ryggövningar.
Sedan har begreppet förskjutits och idag avser det väl mer folk som företrädesvis tränar överkropp, med tonvikt på de tre b:na -bröst, biceps och baxlar. Tränar man ben är man inte lioka mycket disco.

allan

Entity
2005-02-12, 22:26
Så varför gnäller alla över disco byggare när man säger man tränar för att få en snygg kropp ?

Langster
2005-02-12, 22:33
Alla övningar kan vara bra och ha sin plats i ett träningspass. Det finns inga "discoövningar".
Däremot finns det discobyggare, som endast väljer att träna de muskler han själv tror ska göra honom attraktiv på t.ex dansgolvet.
Ofta handlar det om det de själva ser i spegeln, framifrån alltså, bröst, biceps och mage (benen syns ju inte, man har ju byxor). Övriga muskler tränas väldigt sparsamt.

Jag tycker att det är den korrekta bilden av discobyggare. Men jag vill även gå in på det mer outforskade området "Kvinnliga Discobyggare".

Det finns kvinnliga varianter av discobyggare. Jag har delat upp dessa i två varianter. Version 1 tränar RUMPAN, för att göra den MINDRE i första hand, helst med isolerande övningar med för låga vikter för att det ska ge nån effekt. Även mage tränas, men mycket av tiden på gymmet spenderas på den minst jobbiga konditionsmaskinen. v.1 av kvinnlig discobyggare slutar oftast träna efter ett par månader eftersom resultaten uteblir pga för dålig insats på gymmet. v.1 har oftast väldigt dålig kroppsuppfattning och är helt övertygad om att vågen är ett totalt mått på attraktivitet.

Den mer avancerade - v.2 får faktiskt resultat av träningen, oftast för att hon är så fast besluten om att bli "snygg" att hon aldrig lägger av. v.2 är mer lik den manliga varianten än v.1, hon tränar de muskler som syns i spegeln. T.ex tränas armar för att Madonna har snygga armar, det har hon läst i en damtidning iaf. Tunga basövningar är totalt uteslutet eftersom hon tycker att hon blir ful när hon tar i, dessutom vill hon inte få några "bulliga" muskler, de ska vara långa och slanka... Resultaten blir dock aldrig vad de skulle kunna vara pga att hon lever på kolhydrater. Fett är uteslutet och kött känner hon sig uppblåst av. v.2 drömmer även om att skaffa silkontuttar.

Allan
2005-02-12, 22:34
Så varför gnäller alla över disco byggare när man säger man tränar för att få en snygg kropp ?

För att det är fjolligt!

allan

Toljanen
2005-02-12, 22:35
Så varför gnäller alla över disco byggare när man säger man tränar för att få en snygg kropp ?
För att discobyggare ser fördjävliga ut! :D

Cyco
2005-02-12, 23:08
Alla övningar kan vara bra och ha sin plats i ett träningspass. Det finns inga "discoövningar".
Däremot finns det discobyggare, som endast väljer att träna de muskler han själv tror ska göra honom attraktiv på t.ex dansgolvet.
Ofta handlar det om det de själva ser i spegeln, framifrån alltså, bröst, biceps och mage (benen syns ju inte, man har ju byxor). Övriga muskler tränas väldigt sparsamt.

Jag tycker att det är den korrekta bilden av discobyggare. Men jag vill även gå in på det mer outforskade området "Kvinnliga Discobyggare".

Det finns kvinnliga varianter av discobyggare. Jag har delat upp dessa i två varianter. Version 1 tränar RUMPAN, för att göra den MINDRE i första hand, helst med isolerande övningar med för låga vikter för att det ska ge nån effekt. Även mage tränas, men mycket av tiden på gymmet spenderas på den minst jobbiga konditionsmaskinen. v.1 av kvinnlig discobyggare slutar oftast träna efter ett par månader eftersom resultaten uteblir pga för dålig insats på gymmet. v.1 har oftast väldigt dålig kroppsuppfattning och är helt övertygad om att vågen är ett totalt mått på attraktivitet.

Den mer avancerade - v.2 får faktiskt resultat av träningen, oftast för att hon är så fast besluten om att bli "snygg" att hon aldrig lägger av. v.2 är mer lik den manliga varianten än v.1, hon tränar de muskler som syns i spegeln. T.ex tränas armar för att Madonna har snygga armar, det har hon läst i en damtidning iaf. Tunga basövningar är totalt uteslutet eftersom hon tycker att hon blir ful när hon tar i, dessutom vill hon inte få några "bulliga" muskler, de ska vara långa och slanka... Resultaten blir dock aldrig vad de skulle kunna vara pga att hon lever på kolhydrater. Fett är uteslutet och kött känner hon sig uppblåst av. v.2 drömmer även om att skaffa silkontuttar.


:D så sant som de var sagt

jwzrd
2005-02-12, 23:26
Återigen detta problem i kroppsbyggning om orden "proportioner" och "symmetrisk". Proportioner är helt enkelt storleksförhållandet mellan två olika saker. Symmetri är likhet på båda sidor om en tänkt centrumlinje. Exempel:

Symmetri innebär att armarna ser exakt lika ut.
Proportion innebär att stroleksförhållandet mellan tex armar och ben är "bra". Dvs fullständigt godtycke. Symmetri lämnar ingenting öppet för tycke och smak, det är något absolut.

Tar man arnold som exempel så var han inte symmetrisk eftersom hans högerarm är en del större än hans vänsterarm. Med dagens mått är hans proportioner knappast bra heller, men helt i paritet med vad som ansågs snyggt och balanserat då.

Jorgen är IFBB-domare och förstår inte något så grundläggande? Det du visar bilder på är byggare som alltid ansetts ha snygg och balanserad fysik. Coleman är symmetrisk tex, (förutom en liten grej på vänster lats), men har inte samma proportioner som byggarna i den här tråden.

Jorgen
2005-02-12, 23:38
Tack för förklaringen jwzrd. Men jag vet redan vad symetri betyder. Betydelsen av ordet är bla anledningen till att det heter "fysikrond" inom AF och inte "symetrirond". Anledningen till att jag använda ordet i min post var dels av ren vana och sen så användes ordet redan i tråden och jag ville inte leka besserwisser och rätta folk.
Jag har inte mätt varken Coleman, Paris, Zane eller Arnold så hurvida dom är symetriska eller inte kan jag inte uttala mig om.
Jag är för övrigt inte domare inom IFBB utan SKKF.

//Jörgen

Bucyrus
2005-02-13, 00:50
...Den tidige Arnold hade ju bara två tandpetare i arslet. Ingen bra symmetri.
Jag har sett smalare tandpetare.......Arnold är 19år på denna bild :thumbup:

Entity
2005-02-13, 01:36
För att det är fjolligt!

allan

Kan ni ge exempel då på en riktig disco byggare?
Då menar jag mer normala personer inte pro BB,....

Iom de ser så jävliga ut, så man vet hur man inte ska se ut :)

Jag tränar ju som sagt för att man ska se bra ut, skulle aldrig vilja se ut som en body buildare dock , ja menar då de som tävlar eller i närheten, det är absolut inte snyggt. Hellre brad pitts kropp med lite muskler o lågt kropps fett. Gymnasters kroppar tycker jag ser väldigt bra ut, fast det är ju svårt att få när man är längre.

jwzrd
2005-02-13, 02:23
Kan ni ge exempel då på en riktig disco byggare?
Då menar jag mer normala personer inte pro BB,....

Iom de ser så jävliga ut, så man vet hur man inte ska se ut :)

Jag tränar ju som sagt för att man ska se bra ut, skulle aldrig vilja se ut som en body buildare dock , ja menar då de som tävlar eller i närheten, det är absolut inte snyggt. Hellre brad pitts kropp med lite muskler o lågt kropps fett. Gymnasters kroppar tycker jag ser väldigt bra ut, fast det är ju svårt att få när man är längre.

Din genomsnittsdeffade 17-åring med något större biceps och bröst. Dvs, din genomsnittlige 17-åring.

bubbe
2005-02-13, 09:10
Jag tränar ju som sagt för att man ska se bra ut, skulle aldrig vilja se ut som en body buildare dock

Tycker du verkar beskriva disco på ett ypperligt sätt.

Man kan träna av en massa anledningar, att träna för att man tror man får mycket tjejer, eller se snygg ut (filmskådisplagiat), andra tränar för att bygga muskler där det är själva anledningen, inte för att dom skall vara sexiga, andra kanske tränar för att öka sin styrka, sen finns det en hel drös med tränande som skall öka sin förmåga i någon sport, förutom nämda ovan.

z_bumbi
2005-02-13, 11:58
Langster: Mycket sanningar om kvinnliga discobyggare. :thumbup:

Tricklev
2005-02-13, 12:56
Så varför gnäller alla över disco byggare när man säger man tränar för att få en snygg kropp ?

Man har ingen snygg kropp för man tränar bröst och biceps, krävs mer än så *screwy*

Entity
2005-02-13, 13:45
Man har ingen snygg kropp för man tränar bröst och biceps, krävs mer än så *screwy*


Jag tränar hela kroppen, vilket jag tror 90% av alla som tränar gör, är tveksam om det finns så många som bara kör triceps o biceps nu för tiden ?
Varför är det fel o träna för att få snygg kropp ? Är det lika fel att köpa fina kläder för att se bra ut också då ???

Jag är 28 och alla de kompisar jag har tränar för att se bra ut, visst och att få styrka då med givetvis, jag startade själv träningen för jag hade ont i ryggen. Men visst hoppas man på att man ska bättre ut för allt slit man gör.

Mitt schema
Pass 1:
Bänkpress
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Mage
Puschdowns
axelpress

Pass 2:
Latsdrag mot bröst
Kabelrodd
Chins
Ryggresningar
Framåtlutande Hantellyft
Bicepscurl

Pass 3
Benpress
Benspark
Bencurl
Vadpress


Tycker det är på tiden folk slutar gnälla på att folk tränar för att se bättre ut, lika gärna som folk köper en BMW för att förbättra imagen, eller plockar ögonbrynen. Och om nu folk bara vill träna 2 muskelgrupper så låt dem göra det.

Tricklev
2005-02-13, 14:09
...
Är inget fel på att träna för en fin kropp, självklart inte, är det som 99% gör, vare sig dom säger det eller ej.

Dock har ju inte alla samma ideal över vad en "snygg" kropp är.

bubbe
2005-02-13, 15:09
Tycker det är på tiden folk slutar gnälla på att folk tränar för att se bättre ut, lika gärna som folk köper en BMW för att förbättra imagen, eller plockar ögonbrynen. Och om nu folk bara vill träna 2 muskelgrupper så låt dem göra det.

jag gnäller ICKE, vi har alla olika inriktningar, en del vill träna disco, en del har andra anledningar, rehabilitering är också en väldigt vanlig orsak att man befinnner sig på gym. Klart som fan det är lätt att klanka ner på discobyggare just pga den omanliga anledningen att man gör detta är för att se snygg ut. Så är vårat samhälle idag, rätt eller fel, jag bryr mig inte. Men det är helt enkelt inte min melodi att plocka ögonbrynen, köra bmw pga imagen (bmw kör man för körglädje), köpa märkes kläder, ha rätt solglasögon mm. Visst kan jag skaffa prylar som är snygga, men jag gör det inte för att andra tycker det är snyggt. Jag tränar kroppen för det är tillfredställande att kunna modifiera den och nå till de målen jag sätter upp.

Entity
2005-02-13, 16:18
jag gnäller ICKE, vi har alla olika inriktningar, en del vill träna disco, en del har andra anledningar, rehabilitering är också en väldigt vanlig orsak att man befinnner sig på gym. Klart som fan det är lätt att klanka ner på discobyggare just pga den omanliga anledningen att man gör detta är för att se snygg ut. Så är vårat samhälle idag, rätt eller fel, jag bryr mig inte. Men det är helt enkelt inte min melodi att plocka ögonbrynen, köra bmw pga imagen (bmw kör man för körglädje), köpa märkes kläder, ha rätt solglasögon mm. Visst kan jag skaffa prylar som är snygga, men jag gör det inte för att andra tycker det är snyggt. Jag tränar kroppen för det är tillfredställande att kunna modifiera den och nå till de målen jag sätter upp.


Och inte gnäller jag på dig ?? Så respektera alla som vill göra det för att se bra ut.
Tror ingen gnäller på att brudar ser fräsha ut, varför ska killar inte få va det?

Allan
2005-02-13, 16:35
Med facit i hand kan jag säga att det vi kallar discoträning är skadligt. Kroppen mår inte bra av att ha en saftig överarm och två tandpetare som går ner i skorna. Kroppen mår inte heller bra av att redan från tidiga tonåren utsättas för mattortyr i avsikt att skapa minimalt med underhudsfett. För att inte tala om fettförbrännande preparat och doping. Dessutom lär du vara rätt ovanlig om du är tjugoåtta och fortfarande tränar för andra ska tycka att det ska se bra ut.
Ingen skugga på dig - folk får ha vilka orsaker de vill för att träna, men jag tycker det är fjolligt att göra det för att se snygg ut. I min värld har utseendet spelat allt mindre toll vartefter jag blivit äldre, och skulle nån idag vilja ha mig för att jag har snygg kropp skulle jag nog betacka mig.
Jag solar inte offentligt, jag undviker badplatser, jag har aldrig kortärmat på mig - för rätt vad det var hade jag hamnat på "för mycket muskler"-kartan, utan att jag egentligen satsat på det.
Men träna på du! Du lär få leva med att vi kallar utseendeträning för disco!

allan

bubbe
2005-02-13, 17:27
Och inte gnäller jag på dig ?? Så respektera alla som vill göra det för att se bra ut.
Tror ingen gnäller på att brudar ser fräsha ut, varför ska killar inte få va det?

många gnäller på brudar som har gått för långt i sin tro på att få det "perfekta utseendet" i vanligt tal kallas det för anorexia. Detta gäller nog inte dig, tror inte alls du har gått över "gränsen", dom flesta ligger väl i tonåren när detta händer, men det finns ju faktiskt vuxna som också råkat illa ut pga av sin fixering att kroppen måste uppnå det perfekta idealet i samhället.

Johan O
2005-02-13, 18:14
Jag tränar hela kroppen, vilket jag tror 90% av alla som tränar gör

Från vilken planet kommer du ifrån. :D

Är nog snarare så att 90% bara tränar överkropp... *screwy*

mr_ping2
2005-02-13, 19:04
Tycker vi ska börja använda det nya uttrycket istället, "schackspelare".

Det är killen som går på gymmet, har tränat många år, men det inte syns alls. Han tror han är stark, främst i bänkpress och biceps.

Ändå har han ingen bröstkort eller armar.


Detta fenomen finns på alla gym och handlar om en sak. HAN ÄTER INTE

30cm
2005-02-13, 19:34
ex. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=13776&stc=1

bubbe
2005-02-13, 19:38
ex. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=13776&stc=1

haha, dom kvalificerar ju inte ens in under disco, möjligtvis disco-olja?

mr_ping2
2005-02-13, 19:58
Ja, fan va skumma armar... as-små underarmar...är det olja på dom tro ?

30cm
2005-02-13, 20:07
jo, visst men det är en tydlig illustration. Dem skulle bara ha oljat in brösten lite också.

Entity
2005-02-13, 20:13
många gnäller på brudar som har gått för långt i sin tro på att få det "perfekta utseendet" i vanligt tal kallas det för anorexia. Detta gäller nog inte dig, tror inte alls du har gått över "gränsen", dom flesta ligger väl i tonåren när detta händer, men det finns ju faktiskt vuxna som också råkat illa ut pga av sin fixering att kroppen måste uppnå det perfekta idealet i samhället.

Håller helt o hållet med, det är jäkligt sjukt tycker jag...media skapar ju detta hysteri och ingen man kan göra åt det. Jag köper inte mycket kläder direkt, men jag tycker om att kunna köpa något snyggt då och då.

Jag startade ju som sagt träningen för min onda rygg och för ja tycker att jag var väldigt tanig i största allmän het :) Jag vill ha en fin kropp för mig själv o ingen annan, ja menar det är ju inte många som kommer spana in min gluteus maximus ?? :) Visst ska man gå på insidan, men utseendet spelar ju ändå mycket roll, det kan jag erkänna själv, men sen måste det ju finnas något bakom också.


De bilderna var ju ganska sjuka kan jag hålla med om !! Som sagt jag är inte ute efter 50 cm armar, utan lagom kropp, lite konturer så är jag nöjd.

PowPow
2005-02-13, 20:35
FAnken vad märkliga armar. Ser ut som om hans axlar ska gå ur led, så klena som axlarna är i jämförelse med biceps/triceps.

Är det olja i armarna eller? HÖrde nåt om att man kunde spruta in olja i musklerna för att få dem att svälla, eller nåt sånt. Nåt korkat var det iaf.

bubbe
2005-02-13, 20:51
FAnken vad märkliga armar. Ser ut som om hans axlar ska gå ur led, så klena som axlarna är i jämförelse med biceps/triceps.

Är det olja i armarna eller? HÖrde nåt om att man kunde spruta in olja i musklerna för att få dem att svälla, eller nåt sånt. Nåt korkat var det iaf.

tja varför inte, om tjejer kan fylla på med silikon, kan väl killar fylla på med olja i armarna. Där har vi ju våra viktigaste attribut för hur det läckraste paret på discogolvet skall se ut.

Metal_boy_
2005-02-13, 21:09
Av kablar och andra sk: discoövningar, får jag bra kontakt och resultat. Dvs att så länge dom är bra och jag växer, så skiter jag i vad fan det kallas.

- M -
2005-02-14, 13:32
Jag har sett smalare tandpetare.......Arnold är 19år på denna bild :thumbup:

Ja visst, men sen växte överkroppen åtta storlekar till men inte benen. Dom kom inte ifatt ens någorlunda förens långt senare.

whiz
2005-02-22, 19:44
Yo! Jag är ny här, men jag tycker nog att 95% av alla som tränar, tränar disco. Dock är det rätt bra, för man får ofta ha DL-platformarma för sig själv, samt power-racken. Dock kan det vara lurigt att komma åt bänkarna ibland.
Go go disco! :P

Allan
2005-02-22, 19:48
Ja visst, men sen växte överkroppen åtta storlekar till men inte benen. Dom kom inte ifatt ens någorlunda förens långt senare.

Allt är relativt. Man måste komma ihåg vad som var idealet på den tiden. Arnold var inte känd på den tiden för att ha dåliga buggar, det måste man komma ihåg.

allan

IfK
2005-02-22, 23:13
om tjejer kan fylla på med silikon, kan väl killar fylla på med olja i armarna. Där har vi ju våra viktigaste attribut för hur det läckraste paret på discogolvet skall se ut.

:laugh:
Dra åt helvete, höll på att sätta maten i halsen.
Hahahaha. Fan, mannen, gör inte sådär.

Trance
2005-02-22, 23:30
Och inte gnäller jag på dig ?? Så respektera alla som vill göra det för att se bra ut.
Tror ingen gnäller på att brudar ser fräsha ut, varför ska killar inte få va det?


Ok, om du inte har förstått det så tycker folk inte det är snyggt med resultatet av diskoträning.

"Jag tränar enbart de muskler som syns", alltså bröst, biceps, mage..kanske axlar gillar inte erfarna personer eftersom de vet att 1. Personer som skriver så slutar oftast efter ett litet tag eller 2. De ser väldigt konstiga ut efter ett tags tränande när de inte har ben eller andra muskler som "inte syns". Det är ju inte heller bra att t.ex. köra bänkpress 2-3 dagar i veckan och ignonera t.ex baksida axlar.

Semiramis
2005-02-23, 09:05
[QUOTE=Trance]Ok, om du inte har förstått det så tycker folk inte det är snyggt med resultatet av diskoträning.
Ack så sant, instruktören på ett spinningpass härom sistens var ett exempel, ganska muskulös och väldefinierad överkropp och "löparben" . Ingen del var fel, men ihop såg det jättekonstigt ut, ungefär som om han gått av på mitten och satts ihop med någon annan, kanske gör det omkring ett par stora ben någon stans med en tunn överkropp?

Arne Persson
2005-02-23, 09:11
I senaste BODY visar Farzad och Jonas ett excellent skolexempel på patetisk discoträning! :bow: :bow: :bow:

jwzrd
2005-02-23, 09:39
Allt är relativt. Man måste komma ihåg vad som var idealet på den tiden. Arnold var inte känd på den tiden för att ha dåliga buggar, det måste man komma ihåg.

allan

Man får inte glömma att hans benstorlek varierade mycket under hans aktiva tid också. Han tränade, iallafall andra halvan av karriären, mest dom berömda 12 veckorna innan tävling. Han gillade att springa. 74, när jag tycker han verkar ha varit som störst, hade han ett par rejäla lår - komplett med hamstring, arsle och korsrygg. Det påstås att låren mätte en bit över 70 cm, och det är tammefan inte små lår även på hans 188cm. Discoflickor här på forumet, och på andra ställen, bör sluta peka på Arnolds "små" ben som ursäkt för sina egna 50centimetersstockar. Arnolds ben var inte små, det som händer är att hans jävla jordglob till bröstkorg gör att allting i närheten ser ut som sugrör :D

z_bumbi
2005-02-23, 09:54
kanske gör det omkring ett par stora ben någonstans med en tunn överkropp?

:em:

Slartibartfast
2005-02-23, 09:58
Man får inte glömma att hans benstorlek varierade mycket under hans aktiva tid också. Han tränade, iallafall andra halvan av karriären, mest dom berömda 12 veckorna innan tävling. Han gillade att springa. 74, när jag tycker han verkar ha varit som störst, hade han ett par rejäla lår - komplett med hamstring, arsle och korsrygg. Det påstås att låren mätte en bit över 70 cm, och det är tammefan inte små lår även på hans 188cm. Discoflickor här på forumet, och på andra ställen, bör sluta peka på Arnolds "små" ben som ursäkt för sina egna 50centimetersstockar. Arnolds ben var inte små, det som händer är att hans jävla jordglob till bröstkorg gör att allting i närheten ser ut som sugrör :D

70 cm är väl inget att hurra över. Finns väl knappt nån som har under 65, givet att det är en del fett också.