handdator

Visa fullständig version : Frivändning


PowPow
2005-02-11, 00:24
Tjo.

Hur är frivändning som muskelbyggande övning? Om man vill bygga massa alltså?

Körde väldigt mycket frivändningar då jag spelade hockey, och det är ju en himla kul övning. Men hur är den ur muskelbyggarsynpunkt? (dagens längsta ord!)

Och den borde väl passa bäst i ryggpass? Möljigen som uppvärmning till ben också, kanske..

The Draf
2005-02-11, 12:10
Nja, är väl kanske inte optimal för att bygga muskler, den involverar många muskelgrupper, men dom flesta blir inte nog överbelastade för att man ska bygga muskler av dom.
Älskar övningen, körde den mkt förrut, fick dock dåligt i armbågarna av den. Tyckte man kände sig jävulskt stark i hela kroppen av den.

Griip
2005-02-11, 12:19
Inte en aning hur bra den är ur byggarsynvinkel, men definitivt någonting man ska träna om man vill bli stark.

Shadow Warrior
2005-02-11, 12:52
Inte en aning hur bra den är ur byggarsynvinkel, men definitivt någonting man ska träna om man vill bli stark.

Frivändningar tar hårt på erector spinae och traps (samt resten av ryggen och axlar samt brachialis), visst är det mest en styrkeövning men jag tror defenetivt den bygger bra med.

EDIT: Nu syftade jag på power cleans och inte cleans.

jwzrd
2005-02-11, 13:11
Man får skumma ökningar av den. Lägger man till den så händer något som gör att man plötsligt börjar öka på andra saker. (Förutom att erektorer, traps, hamstring och arsle växer som gräs).

Metal_boy_
2005-02-11, 13:14
Man får skumma ökningar av den. Lägger man till den så händer något som gör att man plötsligt börjar öka på andra saker. (Förutom att erektorer, traps, hamstring och arsle växer som gräs).

Bättre det än när det växer gräs på arslet :D

PowPow
2005-02-11, 13:15
Allright
Tack för alla svaren.

Ni var inte riktigt överrens, men ändå ;)

Ska nog börja köra den lite. Även om det kanske inte är den bästa byggarävningen, så är det ju en väldigt rolig övning. Och roliga övningar gör ju att man är mer motiverad att gå till gymmet! :thumbup:

jwzrd
2005-02-11, 13:25
Allright
Tack för alla svaren.

Ni var inte riktigt överrens, men ändå ;)

Ska nog börja köra den lite. Även om det kanske inte är den bästa byggarävningen, så är det ju en väldigt rolig övning. Och roliga övningar gör ju att man är mer motiverad att gå till gymmet! :thumbup:

Värdet av det ska man inte underskatta. Ser man fram emot sina träningspass så ökar motivationen att sköta allting utanför gymmet. Kroppen fungerar också generellt bättre när man är glad.

Griip
2005-02-11, 13:49
Ni var inte riktigt överrens, men ändå ;)


Du kommer nästan aldrig få ett enat svar här, och det är ju faktiskt bra för då ser man hur många synvinklar det finns på allt ;)

PowPow
2005-02-11, 14:08
Du kommer nästan aldrig få ett enat svar här, och det är ju faktiskt bra för då ser man hur många synvinklar det finns på allt ;)

Ja, det är klart.
Sen är det ju roligare med lite diskussion än bara massa konstaterande också.

Droog
2005-02-11, 16:18
Kör du sittvändning så lär den bygga ben bättre än böj iaf.

jwzrd
2005-02-11, 16:35
Eftersom sittvänd innebär den positiva fasen i frontböj, och frontböj inte är lika bra för totalutvecklingen av låren som bakböj.. så menar du alltså att själva draget i vändningen räddar hela kalaset till att netto vara bättre?

Bite
2005-02-11, 22:40
Den bygger hur som helst styrka och kommer därigenom att bidra till att du kan köra tyngre på andra övningar och resultatet kommer med all säkerhet att bli nåt kilo här och där. Du sa ju det själv förresten, den är rolig, roligt är bra :thumbup:

PowPow
2005-02-12, 00:38
Ja, jag ska fanken börja köra det. Lite tråkigt bara att vi inte har sånna studsvikter på mitt gym, utan sådanna med typ hårdplastskal. Man måste vara väldigt försiktig när man släpper ner dem.. Men lite motstånd i den negativa fasen kan väl inte skada?

Sen är det ett 27/7-gym, och det står överallt att man inte ska dunsa för mycket med vikterna. Men va fanken.. jag ska dunsa.. mouhaha :hbang:

z_bumbi
2005-02-12, 06:16
Ja, jag ska fanken börja köra det. Lite tråkigt bara att vi inte har sånna studsvikter på mitt gym, utan sådanna med typ hårdplastskal. Man måste vara väldigt försiktig när man släpper ner dem.. Men lite motstånd i den negativa fasen kan väl inte skada?

Sen är det ett 27/7-gym, och det står överallt att man inte ska dunsa för mycket med vikterna. Men va fanken.. jag ska dunsa.. mouhaha :hbang:


Grattis! Du har just hittat ett mycket bra sätt att få byta gym!

Det är inte gummvikter och du tänker dunsa med dem i alla fall? Ni har garanterat inget podie heller..

King Grub
2005-02-12, 06:37
Utmärkt hormonstimulator!

"The exercise protocol was directed toward the training associated with the snatch lift weightlifting exercise.

Blood samples were obtained from a superficial arm vein at 7 a.m. (for baseline measurements), and again at pre-exercise, 5 min post-, and 15 min post-exercise time points for determination of serum testosterone, cortisol, growth hormone, plasma beta-endorphin, and whole blood lactate. The exercise protocol elicited significant (p less than or equal to 0.05) increases in each of the hormones and whole blood lactate compared to pre-exercise measures."

Int J Sports Med. 1992 Feb;13(2):103-9. Acute hormonal responses in elite junior weightlifters.

z_bumbi
2005-02-12, 07:14
Utmärkt hormonstimulator!

"The exercise protocol was directed toward the training associated with the snatch lift weightlifting exercise.

Blood samples were obtained from a superficial arm vein at 7 a.m. (for baseline measurements), and again at pre-exercise, 5 min post-, and 15 min post-exercise time points for determination of serum testosterone, cortisol, growth hormone, plasma beta-endorphin, and whole blood lactate. The exercise protocol elicited significant (p less than or equal to 0.05) increases in each of the hormones and whole blood lactate compared to pre-exercise measures."

Int J Sports Med. 1992 Feb;13(2):103-9. Acute hormonal responses in elite junior weightlifters.

Har du hittat någon bra jämförelse mellan olika stora övningar?
Jag lever nämligen i den tron att så fort man aktiverar en större del av kroppen så får man liknande utslag, oavsett vilken övning det är alltså.

King Grub
2005-02-12, 07:23
Har du hittat någon bra jämförelse mellan olika stora övningar?
Jag lever nämligen i den tron att så fort man aktiverar en större del av kroppen så får man liknande utslag, oavsett vilken övning det är alltså.

Jo, precis, och hur många övningar aktiverar större del av kroppen? :)

z_bumbi
2005-02-12, 07:29
Jo, precis, och hur många övningar aktiverar större del av kroppen? :)

Det har du rätt i iofs. :D

Stöt och ryck möjligtvis, böj och mark är högre belastning i ren vikt hos de flesta.

Mehdi
2005-02-12, 13:31
Frivändning använder sig många idrottare utav och det är inte av någon slump heller. Användningsområdet är ett mycket brett spektra och lägger därför inte någon större betoning på just muskeluppbyggning.

Ett frivänd tar ungefär en sisådär 0.7 sekunder att utföra och under tiden ska man hinna med _stora_ mobiliseringar av kroppen. Det går inte "tänka" sig igenom ett frivänd som man kan med exempelvis bicepscurl (-tänka sig till bättre kontakt med muskeln). Med andra ord så bygger övningen till största del till på automatiserade rörelser och inbaningar.

Långsiktligt är frivänd bra för alla utövare då man lär sig känna sin kropp mycket bättre. Den bygger muskler på sikt tror jag :)

spacedog
2005-02-12, 13:53
Är det inte väldigt lätt att göra fel om man aldrig lärt sig frivändningar av någon som verkligen kan? Jag är sugen på att testa, men kan tänka mig att felaktigt utförda frivändningar kan göra mer skada än nytta.

PowPow
2005-02-12, 13:55
Grattis! Du har just hittat ett mycket bra sätt att få byta gym!

Det är inte gummvikter och du tänker dunsa med dem i alla fall? Ni har garanterat inget podie heller..


Nej, fanken. Inte ska jag byta gym heller. Trivs jättebra. Och sen är det ju öppet dygnet runt, vilket är nice för en student med märklig dygnsrytm.

Podie? Förklara!

Hade inte tänkt släppa dem från toppläget precis.. Men vikterna tåler ju en del. Och där är ju gummimatta på vissa fristångsplatser, så där kan man ju släppa ganska bra utan att braka igenom golvet.

Men hursomhelst.. ingen som svarade på huruvida det kunde vara kasst att hålla emot i den "negativa" fasen, för att inte dunsa för mycket, alltså.

Allan
2005-02-12, 13:57
Du kan gott hålla emot i den negativa fasen. Men det gör övningen mycket svårare. Hoppas du har nån som kan visa dig ett korrekt utförande.

allan

PowPow
2005-02-12, 13:57
Är det inte väldigt lätt att göra fel om man aldrig lärt sig frivändningar av någon som verkligen kan? Jag är sugen på att testa, men kan tänka mig att felaktigt utförda frivändningar kan göra mer skada än nytta.

Jo, det är klart.
KOmmer ihåg när vi fick lära oss. Fick köra med bara stången i typ 2 månader, bara för att nöta in tekniken. Men ja.. det finns kanske nån bra intruktör på ditt gym? Eller nån styrkelyftare som har koll?

PowPow
2005-02-12, 13:59
Du kan gott hålla emot i den negativa fasen. Men det gör övningen mycket svårare. Hoppas du har nån som kan visa dig ett korrekt utförande.

allan

Korrekta utförandet i den negativa fasen?
Eller menar du i övningen som helhet? För övningen i helhet (positiva fasen) har jag koll på. Har kört väldigt mycket frivändningar förr.

Gäller väl bara att vara försiktig och svanka lite i det negativa, så att man inte får ett ryck i ryggen.

Tack för svaret!

Allan
2005-02-12, 14:00
Jag har kört frivändningar sen 1975 och vill knappt påstå att jag kan det. Man kan inte förklara utförandet via ett forum. Är du det minsta osäker ska du ta kontakt med nån som kan kolla dig utifrån dina vinklar.
Negativa fasen är alltid den nedåtgående fasen.

allan

spacedog
2005-02-12, 14:06
För min del får nog frivändningarna vänta tills jag hittar någon erkänt duktig tyngdlyftningsinstruktör. Med tanke på hur fulla gymmen är av människor som tror sig kunna både det ena och det andra så tror jag det är bäst att ta det säkra före det osäkra.

PowPow
2005-02-12, 14:12
Jag har kört frivändningar sen 1975 och vill knappt påstå att jag kan det. Man kan inte förklara utförandet via ett forum. Är du det minsta osäker ska du ta kontakt med nån som kan kolla dig utifrån dina vinklar.
Negativa fasen är alltid den nedåtgående fasen.

allan

Nej, man kan väl aldrig något 100%-igt.
men ja.. vad jag menade var såklart att jag har fått rörelsen inlärd. Hade väldigt mycket teknikträning innan vi fick gå på vikter i just frivändning. Så jag kan väl den iaf så pass bra att det inte är skadligt ;)

Mehdi
2005-02-12, 15:41
Är det inte väldigt lätt att göra fel om man aldrig lärt sig frivändningar av någon som verkligen kan? Jag är sugen på att testa, men kan tänka mig att felaktigt utförda frivändningar kan göra mer skada än nytta.

Det är inte lätt när det är svårt :) Frivändning är en mycket svår rörelse om man letar efter optimal teknik.

Se bara till att starta lugnt från golvet och inte rycka i vikten för då tappar man rygghållning. Håll ryggen/svanken igenom hela lyftet så är det nog lugnt.


Jag har en teori som säger att halvbra teknik i frivänd är bättre än en bra frivänd ur byggarsynpunkt. Har man bra teknik kan man bolla med relativt tunga vikter utan större problem medans man med sämre teknik får tvinga kroppen att utföra rörelsen explosivare och råare med mindre vikter = mindre skaderisk.

bubbe
2005-02-12, 16:41
Fasiken att man bor på vischan, skulle vilja lära mig mer OL, helt klart. På mitt gamla gym fanns en gubbe som hade tävlat med eliko, (iofs vet jag inte hur sugen han var att stå och instruera mig).

Mccartney
2005-02-12, 20:09
Jag har kört mycket frivändning...jag använder mest övningen för att den är en övning som ger explosivitet.

Har egentligen aldrig funderat på hur mycket muskler den verkligen bygger.

Tillsammans med knäböj,utfallsteg,bencurl och Ryck så ger den utmärkt benstyrka.

Jag kör både från marken och höften. Höften är egentligen den övning som passar mig bäst då blir övningen som kortast.

Frivändning tycker jag mest är en fråga om teknik...mer än styrka....