handdator

Visa fullständig version : illamående / yrsel


enzodiac
2005-02-10, 23:26
Helloj
Jag har sökt igenom andra trådar här om yrsel osv när man tränar, men inte funnit precis det jag utsätts för.
Såhär ligger det till. Så länge jag kan minnas har jag blivit illamående och fått yrsel om jag idrottat i för varma förhållanden osv. Ibland blir jag yr om jag reser mig fort osv.(kanske lågt blodtryck?)
Nu senaste tiden har jag varit sjuk en del till o från och inte kunnat träna regelbundet på dryga 2-3 månader. Nu när jag försökt börja igen har jag blivit yr och illamående nästan varje pass (förrut hände det bara på benpass). Förrut har jag kunnat köra hårt om jag käkat precis men nu efter frukost på gymmet känner jag mig ändå energilös efter ett tag och yrseln kommer.
Jag har läst på lite om lågt blodtryck osv men det borde inte vara problemet om jag precis höjt insulinnivåerna med mat och gainer ? Jag dricker också mycket under pass och på dagarna.

Vad tror ni kan vara problemet ?

Baan
2005-02-10, 23:37
är väl ingen större expert och har inte upplevt liknande själv men tycker alt faktiskt kommer tillbaka till blodtrycket... hur tränar du annars då ? kan ju prova köra med lite längre vila och lite sånt.

sunkan
2005-02-10, 23:39
andas du som du ska under själva lyften då?

enzodiac
2005-02-10, 23:45
Jag håller inte andan och jag andas inte djupa andetag in och ut kan man säga... Om jag vilar ganska länge mellan seten brukar jag klara mig ganska bra men då känns det som att jag är på gymmet halva dagen istället.
Jag har testat att andas riktigt strikt och då tycker jag fan att jag blir yr av bara det :D

edit: Nu när jag ska komma igång igen kör jag 3 övningar 3-4 set på varje ungefär. Tror väl att jag vilar 1-2 minuter mellan seten. 2 muskelgrupper per pass och försöker vara klar på nån timme.

PowPow
2005-02-11, 00:21
Helloj
Jag har sökt igenom andra trådar här om yrsel osv när man tränar, men inte funnit precis det jag utsätts för.
Såhär ligger det till. Så länge jag kan minnas har jag blivit illamående och fått yrsel om jag idrottat i för varma förhållanden osv. Ibland blir jag yr om jag reser mig fort osv.(kanske lågt blodtryck?)
Nu senaste tiden har jag varit sjuk en del till o från och inte kunnat träna regelbundet på dryga 2-3 månader. Nu när jag försökt börja igen har jag blivit yr och illamående nästan varje pass (förrut hände det bara på benpass). Förrut har jag kunnat köra hårt om jag käkat precis men nu efter frukost på gymmet känner jag mig ändå energilös efter ett tag och yrseln kommer.
Jag har läst på lite om lågt blodtryck osv men det borde inte vara problemet om jag precis höjt insulinnivåerna med mat och gainer ? Jag dricker också mycket under pass och på dagarna.

Vad tror ni kan vara problemet ?

Lågt blodtryck var något jag led av för något år sedan. Det spelade inte någon roll hur jag anpassade min diet, det försvan ändå inte. Då jag sökte läkarhjälp så sa han att man ofta gå igenom olika perioder i livet, då blodtrycket är lägre. Hur länge det skulle håll ai sig kunde han inte säga, men jag tropr det höll i sig i typ 1 år. Men man vande sig ju vid det, så till slut tänkte man inte på det. Vet faktiskt inte om jag har problemet längre - jag kanske bara har vant mig vid det. Du kan ju alltid gå till läkaren och kolla ditt blodtryck, så att du kan konfirmera eller dementera den möjligheten.

Är du lång? Det brukar ju vara större risk för lågt blodtryck om man är lång.
Ananrs är det väl bara till att tänka på att inte resa sig för snabbt. Jag brukar alltid försöka hålla huvudet lågt då jag reser mig.. speciellt efter benpress och andra halvliggande övningar.

Mac
2005-02-11, 09:17
För några månader sen så led jah väldigt mycket av yrsel och kände mig allmänt hängig och jag gick och tog blodprover osv....de kom fram till att jag hade för lågt blodtryck....och jag fick börja äta järntabletter! Efter att ha ätit upp 1 burk nu...så känner jag mig mycket bättre.. :thumbup:

så gå iväg å testa dig..

enzodiac
2005-02-11, 12:04
oh ok det låter ju som blodtrycket då. Jag är för övrigt 183 cm.

qwioutd
2005-02-11, 12:18
Helloj
Jag har sökt igenom andra trådar här om yrsel osv när man tränar, men inte funnit precis det jag utsätts för.
Såhär ligger det till. Så länge jag kan minnas har jag blivit illamående och fått yrsel om jag idrottat i för varma förhållanden osv. Ibland blir jag yr om jag reser mig fort osv.(kanske lågt blodtryck?)
Nu senaste tiden har jag varit sjuk en del till o från och inte kunnat träna regelbundet på dryga 2-3 månader. Nu när jag försökt börja igen har jag blivit yr och illamående nästan varje pass (förrut hände det bara på benpass). Förrut har jag kunnat köra hårt om jag käkat precis men nu efter frukost på gymmet känner jag mig ändå energilös efter ett tag och yrseln kommer.
Jag har läst på lite om lågt blodtryck osv men det borde inte vara problemet om jag precis höjt insulinnivåerna med mat och gainer ? Jag dricker också mycket under pass och på dagarna.

Vad tror ni kan vara problemet ?

drick mycket vatten under passet, och ÄT... tänk på att kolhydraterna du äter dagen innan ger energi till dagen efter

enzodiac
2005-02-11, 12:41
hehe ja jag äter vlä rätt bra tycker jag. Dricker också. Brukar väl dricka en 2 liter utöver det jag dricker till maten varje dag. Och käka gör jag iaf 4-5 ggr.

PowPow
2005-02-11, 13:19
oh ok det låter ju som blodtrycket då. Jag är för övrigt 183 cm.

183 är lika långt som jag. Inte extremt långt, men uppenbarligen tillräckligt för höjd risk för lågt blodtryck.

Det är bara att gå och testa dig. Det går ju snabbt!

jwzrd
2005-02-11, 13:38
Gå till doktorn för tusan. Inte sitta här och be Plucke och Berra lösa dina medicinska problem. Kan ju vara något som går lätt att styra upp.

grisbil3n
2005-02-14, 04:38
Känner igen mig, brukar också vara energilös mellan varven trots att man käkat ordentligt, brukar även känna mig redigt jäva yr när ja reser mig för hastigt. Är över 1.90 med så det där med längden kanske stämmer väl...