handdator

Visa fullständig version : Gymleco Hacksquat/knäböj


fletchta
2005-02-10, 21:04
På vårt gym finns det en gymleco-maskin, kallas hacksquat men man kan köra två övningar i den. Den ena liknar en vanlig hacksquat där man ställer ryggen mot brädan och böjer ner, men man kan också vända sig och köra något som liknar en vanlig knäböj. Jag har fastnat för den senare, då utförandet och rörelsebanan kändes riktigt bra redan första gången jag provade. Jag har uteslutit vanliga böj när jag har kört den senaste tiden.

Undrar nu om det är någon som har koll på den här övningen, kan den ersätta böjen bättre än övriga benövningar (man får ju med ryggrörelsen/viss stabilisering, och ett ordentligt djup)?. Har ni fått några problem med övningen efter att ha kört den en tid? Hur står sig vikterna jämfört med knäböj?

Allan
2005-02-10, 21:13
Vi har en sån på Fairings. Den är sämre än en vanlig hack eftersom i varje fall jag inte har stöd för hela ryggen mot brädan, utan arslet kommer under kanten. Om du kör den åt andra hållet får du tänka på att eftersom det är en lutande fotplatta kommer du att stå mycket högre med hälen än i normala fall, vilket sliter mer på knät. Du får också en snedlutande lyftväg, vilket gör att den belastningsmässigt ska jämföras med benpress. Jag har reppat på över 400 i vår maskin och DET är jag inte i närheten av i knäböj. Fast jag gör nog kring 200 i böj när benet inte trasslar.

allan