handdator

Visa fullständig version : Vila mellan seten?


sanoj
2005-02-10, 20:36
Ska man köra t.ex på en vikt man klarar 8 reps och sen vila så lite att man bara klarar 6 reps o sen 4 osv. Eller ska man vila så mkt att man klarar åtta igen och igen?

Ungefär hur länge ska man vila mellan seten?

z_bumbi
2005-02-10, 20:43
Ungefär hur länge ska man vila mellan seten?

Exakt 2 minuter och 14 sekunder. :)

Det beror på vad du är ute efter men de flesta som nyligen har börjat träna brukar vila för kort tid, 2 minuter är ett bra riktvärde och sen kan man, när man tränat ett tag, testa kortare och längre tid och se vad som händer.

RobbeliRobban
2005-02-10, 20:58
Det har lite med åldern att göra med man ser ju en hel del yngre förmågor på gymmen som kör två och två, och bara vilar medan den andre kör, testa det när man har några år på nacken är ingen hit, även om man kan lyfta tyngre vikter.

Griip
2005-02-10, 23:35
Själv brukar jag sitta å glo fram tills att jag känner att för mycket folk tänker "hur j-vla länge ska han vila egentligen!?". Men beror på, kör olika för olika övningar givetvis.. men halverar du antalet repetitioner efter första setet så vilar du ju helt klart för lite!

Achryl
2005-02-11, 18:33
Passar på att klämma in en fråga här: Hur gör de som kör typ 10 set eller fler, vilar minst två minuter mellan seten, och sedan anser att man ska träna max en timme? Jag får aldrig ner passen under en timme och jag kör bara runt 4 set/övning o ett par tre övningar /muskelgrupp

z_bumbi
2005-02-11, 19:37
Passar på att klämma in en fråga här: Hur gör de som kör typ 10 set eller fler, vilar minst två minuter mellan seten, och sedan anser att man ska träna max en timme? Jag får aldrig ner passen under en timme och jag kör bara runt 4 set/övning o ett par tre övningar /muskelgrupp

De tränar inte max en timme utan tränar längre.

sanoj
2005-02-11, 19:40
Jag skulle vilja ha ett tydligt svar på min fråga om man ska vila så att man klarar lika många reps varje set eller om det går lika bra att vila mindre men att repsen sänks något?

Metal_boy_
2005-02-11, 19:54
kör på känsla men sitt inte och dröm.

Baan
2005-02-11, 19:55
Jag skulle vilja ha ett tydligt svar på min fråga om man ska vila så att man klarar lika många reps varje set eller om det går lika bra att vila mindre men att repsen sänks något?

det är klart att om du vilar för kort tid så komer du inte orka tre set åtta reps på en vikt som du kanske klarar exakt åtta reps på, därför brukar man snacka om känsla och lära känna sin förmåga, visst är man ute efter att köra intensivt som fan så kan man heller inte hålla så kort på repskraven, är man däremot ute efter att köra dom planerade repsen så får man tänka på vilan, annars bilr det nästan intervallstyrketräning :)

det går köra <15 set under en timme men det är kärvt :P
brukar sjläv som längst köra 12-15 set och hyffsat tungt (för mig) det går.
Sen självklart kör jag i prnicip aldrig färre än 6 reps, har kört tyngre en gång i tiden och då kan jag håla med om att samma träningspass hade tagit betydligt längre tid än det tar på lite lättare vikter

Sheogorath
2005-02-11, 20:11
Kör fyra minuter efter mark och böj, och tre minuter efter seten i min första övning på bröst/axlar/tricepspasset (för tillfället militärpress, annars bänkpress). Alla andra övningar får två minuter mellan seten. Försöker hålla exakta tider för att statistiken, och därmed kontrollen på styrkeökningarna, ska bli så bra som möjligt.

Jorgen
2005-02-11, 20:25
Jag skulle vilja ha ett tydligt svar på min fråga om man ska vila så att man klarar lika många reps varje set eller om det går lika bra att vila mindre men att repsen sänks något?
Bumbi har lämnat ett bra svar.
Det finns ingen regel som säger att man måste göra samma antal reps i andra setet som i första.

//Jörgen

Baan
2005-02-11, 20:28
Bumbi har lämnat ett bra svar.
Det finns ingen regel som säger att man måste göra samma antal reps i andra setet som i första.

//Jörgen

nä man kör ju fler åd man är ännu mer uppvärmd :)

(blir så för mig av någon anledning hehe)