handdator

Visa fullständig version : Hmb


F-$
2005-02-10, 20:13
HEJ!

jag har nyligen köppt ett kosttilskott som heter HMB. på bruksanvsiningen står de att man ska: ½ tesked 1 timme före träning samt direkt efter. vilodag ½ tesked morgon samt ½ tesked kvällen. tas med varmt vatten.

Grejjen är den att de är SUPER EKLIGT rent av vidrig smak på de! så jag undrar om man kan ta de med något annat? typ med protoin drinken eller nått annat för att få bort smaken eller måste de va varmt vatten?

AnimalGen
2005-02-10, 20:21
Ja, du kan blanda det i andra drycker.

F-$
2005-02-11, 07:14
Hur kan du vara så säker på de?

AnimalGen
2005-02-11, 07:55
Andra gör det, och dom tycker det funkar.

F-$
2005-02-11, 10:18
Men finns de några studier eller nått på att de inte är sämre att ta de med tex. juice ellr nått? något mer ventenskaplig fakta?

Arwen
2005-02-11, 13:06
Vad beträffar HMB så är det väl inga seriösa studier som stödjer tillskottets effekt, oavsett om man äter det rent eller blandar det i proteindrink, juice eller liknande?

King Grub
2005-02-11, 13:09
Vad beträffar HMB så är det väl inga seriösa studier som stödjer tillskottets effekt, oavsett om man äter det rent eller blandar det i proteindrink, juice eller liknande?

Jo, HMB räknas som det enda tillskottet förutom kreatin som har en bevisad effekt på muskeltillväxt. Hur signifikant den effekten är kan dock diskuteras.

"Of the original list of ~250 substances marketed as dietary supplements, creatine and HMB were the only supplements found to be effective in augmenting lean tissue gain with resistance training. Findings from this meta-analysis are consistent with most previous review papers that conclude that creatine is effective in increasing lean mass and strength gains. However, most of the papers on HMB have been published in the last 2 yr, thus making most reviews, to date, limited."

J Appl Physiol 94: 651-659, 2003, Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance exercise: a meta-analysis.

jwzrd
2005-02-11, 13:18
För att få effekt av HMB så behöver man väl äta mångdubbelt större dos än vad som anges på förpackningarna har jag för mig. Jag kan inte doserna i huvudet, men jag har för mig att HMB-tillskott brukar rekommenderas att intas i doser runt ett par hundra mg upp till grammet. Men undersökningarna är gjorda på runt 10 gram om dagen. Kingen har säkert information.

EiseltUK
2005-02-11, 17:22
Forskningen indikerar att HMB funkar bäst på tränande som är ganska nya i gemet. Svårt att sätta en gräns... en som mes-tränat i tio år kan säkert ha glädje av HMB medan någon annan som tränat hårt i 14 månader kanske inte har någon nytta alls av det. Det finns ju alltid en biologiskt variation också.
Jag brukar främst rekommendera HMB till dem som tränar ofta / långa pass och kanske kombinerar styrketräningen med uthållighetsträning.

En lagom dos är på 4-6 gram. Mer är inte alltid bättre. Jag skulle hellre lägga de extra slantarna på att ta mer av protein eller kanske glutamin.

/ Henrik

F-$
2005-02-12, 00:44
En lagom dos är på 4-6 gram. Mer är inte alltid bättre. Jag skulle hellre lägga de extra slantarna på att ta mer av protein eller kanske glutamin.

/ Henrik[/QUOTE]


jo dä är ju inte biligt! "extra slantarna på att ta mer av protein eller kanske glutamin." glutaminet och protoinet går redan alla pengar till prioretet ett de :D.


tackar för alla svar grabbar! kör HMB med protoin drinken i framtiden!