Visa fullständig version : Frukt-Förkylning..
stora_starka_jätten
2005-02-10, 20:10
Jag har sökt men inte riktigt hittat det jag söker..
Nu är det så att jag är förkyld ordentligt ont i halsen , hosta med mera.
Frukt sägs ju vara bra för emunförsvaret, Kan mängder med exempelvis apelsiner och annan frukt hjälpa denna förkylning att bli rehabiliterad eller i alla fall bygga upp emun-försvaret så att jag blir förkyld svårare nästa gång??
Om inte har ni några goda tips till en som vill bli av med en förkylning snabbt samt få ett starkare imun-försvar?
MVH / Jätten
Denna förkylningen lär du inte bli kvitt av att äta apelsiner, men nästa kanske, innan den brytit ut. Men inte bara apelsiner, satsa på ett par olika frukter om dan och ett antal olika grönsaker så lär du få ett bättre imunförsvar än om du inte ätit dem.
t.ex. apelsin, päron/äpple, banan, 1 paprika, broccoli och tomat
kal_erixon
2005-02-11, 15:43
tryck i dig en hel vitlök så fort du börjar känna dig krasslig.
käka ett äpple till så neutraliseras löksmaken en del.
stora_starka_jätten
2005-02-11, 16:47
Kan fruktsallad vara vettigt i detta syfte?
Kan fruktsallad vara vettigt i detta syfte?Definitivt, ju fler olika frukter desto bättre immunförsvar p.g.a. de olika antioxidanterna. Men den skall inmundigas innan du blivit förkyld (vilket förhoppningsvis leder till att du inte blir sjuk). Om du orkar kan du ju göra en sats och ta några portioner om dan eller så.
Kan fruktsallad vara vettigt i detta syfte?
Ja plus massor av grönsaker varje dag.
Rekommenderad mängd är minst 0,5 kg per dag sammanlagt men upp till 1 kg är inga större problem att stoppa i sig.
Slartibartfast
2005-02-12, 10:30
Emunförsvar? Försvar mot emuer?
Ja, jag är trött.
TheBeanSeed
2005-02-12, 14:15
Jag skulle nog föreslå just frukt, sett i förebyggande syfte.
Har själv kört i vinter med att hamstra apelsiner när de varit billiga, vilket varit ganska ofta, sedan har jag startat varje dag med att dricka
saften från tre apelsiner.
Fungerat bra för mig då det gjort mig piggare och har ännu iaf inte varit sjuk *screwy*
sedan så är ju en varm mössa bra, vilket inte alla tänker på :smash:
Slöseri på frukt att dricka bara juicen =P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.