handdator

Visa fullständig version : Med anledning av "äta rätt"-tråden

wintersnowdrift
2005-02-10, 10:02
Självklart är det inte hälsosamt att äta chips, godis, kaffebröd osv. i den utsträckning som görs idag (läste i DN i morse att var femte unge idag är överviktig eller fet! :( ). Men, som jag upplever det, blir extremerna åt andra hållet också allt fler, dvs. människor som planerar sin kost in i minsta detalj, som bara äter "nyttigt" och vars liv verkar kretsa kring utseende, mat, vikt, och träning...

Nu är ju jag tjej, och fixeringen hos mitt kön när det gäller att vara smal, snygg och vältränad kanske är större än bland killar? Sjukdomar som anorexia och bulimia är ju i alla fall betydligt vanligare.

Så, jag undrar helt enkelt var ni tycker att gränsen går mellan en "hälsosam" inställning till mat och träning och en "sjuklig", besatt sådan? Kan man över huvud taget (enligt er) bli "för nyttig/hälsosam"? Anser ni själva att ni har en (psykiskt) sund syn på utseende, mat och träning?

//Kristin - funderar

z_bumbi
2005-02-10, 10:10
Att få ånget för att man äter kakor hos farmor/mormor en gång i månaden är inte sunt, att bara äta kakor varje fikarast på jobbet är det inte heller.

Mellan dessa två tillstånd tycker jag det är lämpligt att befinna sig, äter jag 3500 kcal från "bra" mat varje dag så kommer min kropp inte att bry sig om att reagera på att jag äter kakor på 250 kcal heller iofs.

Det är inget fel att alltid tänka på vad man äter om man trivs med det men när man av någon anledning får för sig att livet går under om man någon gång äter något annat så är det något fel.

AngelLove
2005-02-10, 10:38
Z_Bumbi, kloka ord :thumbup:

Till trådskaparen, jag vet inte riktigt var jag befinner mig i skalan gällande om man har en sund inställning till nyttig mat eller om det gått över gränsen till fixering.. Mycket beror ju på vad din omgivning gör !!

I mitt fall är jag den ende som aktivt tränar och äter hälsosamt på jobbet. I deras ögon är jag värsta näringsslaven som aldrig unnar mig något gott, endast tack vare att lika gott som de anser en kaka på kvällen vara lika gott tycker jag mina val är.

Släkten äter väl relativt bra men tycker jag är tramsig & fixerad som väger den mesta maten eller äter 6-7ggr per dag..

Men hade jag varit på ett jobb och haft släkt som varit insatta i ämnena och dessutom intresserade så hade jag kanske uppfattats som att inte bry mig vidare mycket om mat eller träning..?!

Niclaaas
2005-02-10, 11:46
Att få ånget för att man äter kakor hos farmor/mormor en gång i månaden är inte sunt, att bara äta kakor varje fikarast på jobbet är det inte heller.

Mellan dessa två tillstånd tycker jag det är lämpligt att befinna sig, äter jag 3500 kcal från "bra" mat varje dag så kommer min kropp inte att bry sig om att reagera på att jag äter kakor på 250 kcal heller iofs.

Det är inget fel att alltid tänka på vad man äter om man trivs med det men när man av någon anledning får för sig att livet går under om man någon gång äter något annat så är det något fel.

:thumbup:
ungefär det jag ville få fram i den förra tråden. det spelar ingen roll om man äter något onyttigt lite då och då när man äter bra och tränar i övrigt. tycker också att många som försöker vara nyttiga äter fel fast på ett helt annat sätt än de som vräker i sig. jag går som sagt en kostutbildning och i början av förra terminen fick vi i klassen göra en kostregistrering, detta är alltså människor som är intresserade av kost & näringslära, hälsa och att äta rätt. några ganska utmärkande saker var:

*väldigt stor del av klassen åt för lite
*väldigt stor del av klassen åt för lite fett
*många av tjejerna åt faktiskt för mycket fibrer

enligt våra lärare var detta också ungefär de resultat de fick varje år av kostregistreringarna. folk vill vara nyttiga, läser på men det blir fel åt andra hållet istället. det resultaten visar är faktiskt ett av de vanligare problemen med unga tjejers matvanor som kommit på sista tiden, alldeles för lite fett och för mycket fibrer. detta för att många vräker i sig frukt och vatten och tycker det räcker som en måltid för att de inte vill få i sig fett.

nu blev det lite långt men jag tyckte det var värt att nämna. för att svara på tråden så är det svårt att säga nån gräns för vart det blir ohälsosamt men jag tror det är vanligt att det går över åt andra hållet tyvärr

Fultjack
2005-02-10, 12:00
vissa tycker ju att man har osunda vanor för att man försöker äta var 3dje timme. Sen förstår inte vissa heller att man måste äta om man ska ha resultat också

självklart ska man kunna äta det man vill oxo utan att gå ångest, jag är lite striktare bara nu när man försöker deffa

z_bumbi
2005-02-10, 12:01
*väldigt stor del av klassen åt för lite
*väldigt stor del av klassen åt för lite fett
*många av tjejerna åt faktiskt för mycket fibrer

Kollar man på många gym så skulle jag inte bli förvånad om det ser ut ungefär på samma sätt där.