handdator

Visa fullständig version : Power Rack för hemtränande!


jimcg
2005-02-10, 00:26
Jag har i dagarna blivit klar med mitt Power Rack och tänkte dela med mig lite, för det känns som en både viktig och lyxig pryl att ha, men som man kanske inte anser sig ha råd med. Fast min variant är BILLIG och fungerar väldigt bra!

Det är som synes byggt av komponenter till ett pallställ. Jag har klurat länge på olika tänkbara lösningar, såsom byggnadsställning (som Allan tipsade om i en annan tråd) eller att bygga ett helt eget från grunden, men den här lösningen kändes som den klart enklaste och bästa för både mig och min plånbok. Mer info om det finns på min websida (länk under min signatur).

Så här ser det ut:

http://www.jimgahnfelt.se/bilder/powerrack.jpg

//Jim

spacedog
2005-02-10, 00:45
Varför känns alltid hemmagym så hardcore?

Snyggt bygge! :thumbup:

Fatalist
2005-02-10, 00:46
Najs! Wouldn't mind squatting in there :thumbup:

Doctor Snuggles
2005-02-10, 00:51
*yourock*
Powerrack är trevliga. :D
Själv använder jag ett till att träna ungefär så här: http://strongerman.com/progressive.html
Omväxlande och kul träning.

Har för övrigt ett par ideer om hemmagym, som baseras på hävstångskraft, d.v.s lite grann som din grippermaskin, fast för hela kroppen. Fördelen är att det skulle inte ta så mycket plats, och väldigt lite vikter skulle innebära mycket motstånd. Samt att man skulle kunna göra en variant där man överbelastar vissa delar av rörelsen. Fast jag är inte en bra hemmasnickare tyvärr :(

EDIT: Du lyckades göra din thickbar såg jag. Återigen trevligt. ;)
Vad beslutade du dig för till sist? Rör?

jimcg
2005-02-10, 08:03
*yourock*
Powerrack är trevliga. :D
Själv använder jag ett till att träna ungefär så här: http://strongerman.com/progressive.html
Omväxlande och kul träning.

Har för övrigt ett par ideer om hemmagym, som baseras på hävstångskraft, d.v.s lite grann som din grippermaskin, fast för hela kroppen. Fördelen är att det skulle inte ta så mycket plats, och väldigt lite vikter skulle innebära mycket motstånd. Samt att man skulle kunna göra en variant där man överbelastar vissa delar av rörelsen. Fast jag är inte en bra hemmasnickare tyvärr :(

EDIT: Du lyckades göra din thickbar såg jag. Återigen trevligt. ;)
Vad beslutade du dig för till sist? Rör?

Tack, det blev en solid 50 mm stång. Den är två meter lång och väger 31 kg och lär nog bjuda på bra motstånd.

Såvida man inte har tummen helt mitt i handen, tycker jag inte man ska låta sig avskräckas av att inte vara van hemmafixare. Jag hade inte svetsat innan jag började i somras med mina byggen men man lär sig vartefter. Nu har jag svetsat tre grepprelaterade maskiner och ett antal mindre prylar. Det blir inte alltid så vackert, men det gör inte mig någonting. Funkar det som man hade tänkt, är det ju jättekul att ha fixat det själv.

Vad gäller dina idéer - om du inte tänker/kan förverkliga dom men ändå tror på dom, kan du ju alltid göra skisser eller ritningar så kanske någon annan kan testa det i praktiken. Dock inte jag, för nu är det fullt i mitt gym!

//Jim

Honn
2005-02-10, 08:59
Riktigt snyggt. Skulle trivas i ditt gym.

JJ
2005-02-10, 09:02
Mycket snygg och smart lösning. Finns risk att jag stjäl din ide, ska bara köpa ett hus först.

jimcg
2005-02-10, 09:17
Mycket snygg och smart lösning. Finns risk att jag stjäl din ide, ska bara köpa ett hus först.

Husköp kan jag nog inte hjälpa till med, men möjligheten till att kopiera min Power Rack-lösning var anledningen till varför jag la ut det här. :thumbup:

Jag kom på att jag kanske ska nämna (fast det kanske är uppenbart) att jag köpte begagnade delar och att priset därför kunde hållas nere. För de fyra stolparna med alla tvärstag och sedan sju stycken balkar, fästen för att kunna bulta stolparna i golvet och alla nödvändiga bultar och muttrar betalade jag 1194 kr. Det tror jag är svårslaget med andra lösningar, såvida man inte redan har materialet liggande hemma.

//Jim

JJ
2005-02-10, 09:18
Vad använde du för svets? Har du en egen eller hyrde du?

jimcg
2005-02-10, 09:25
Vad använde du för svets? Har du en egen eller hyrde du?

MIG som jag fått låna av en granne.

//Jim

z_bumbi
2005-02-10, 09:38
Vacker skapelse! :thumbup:

Jag har sett pallställ dagligen i 1,5 års tid men jag har inte haft en tanke på att de går att bygga om till ett powerrack. *screwy*

RobbeliRobban
2005-02-10, 09:56
Ditt gym är så jäkla coolt :thumbup: Man saknar ord!

Markus H
2005-02-10, 12:52
Ditt gym = så jag vill ha det..!!! :bow: *yourock*

pellepedal
2005-02-10, 13:03
Riktigt coolt hemmagym du byggt upp.

zirak
2005-02-10, 14:26
Hur gör du med upplägget, är det fast eller flyttar du det vid behov?

Klart coola byggen :bow:

jimcg
2005-02-10, 15:13
Vacker skapelse!

Jag har sett pallställ dagligen i 1,5 års tid men jag har inte haft en tanke på att de går att bygga om till ett powerrack.
Visst, man kollar ju inte så ofta på prylar man passerar och ställer sig frågan om de går att använda till något helt annat. I mitt fall har jag gått och grunnat på Power Rack en lång tid och var sedan i en tom lagerbyggnad full av pallställ. När jag då stod och lutade mig mot en stolpe, noterade jag att den var full av hål och att balkarna gick att flytta - då trillade poletten ner! Just de var dock inte till salu, men hos Roger Montage & Svets i E-tuna fanns det bra grejor och schysst service!

Ditt gym är så jäkla coolt Man saknar ord!
Ditt gym = så jag vill ha det..!!!
Riktigt coolt hemmagym du byggt upp.
Tack, jag trivs väldigt bra där! :D

Hur gör du med upplägget, är det fast eller flyttar du det vid behov?

Klart coola byggen
Upplägget är ganska fast, eftersom det är bultat. Men det är ju bara att lossa på bulten och flytta om man behöver. Nu har jag på min gamla bänk eget upplägg för bänkpress och eftersom jag har ungefär samma kroppslängd varje dag, behöver det inte kunna justeras för knäböjen. Den dagen jag skaffar en ny bänk (står på önskelistan), kommer det att bli en enkel, men justerbar bänk utan eget upplägg, men då skaffar jag nog ett par extra upplägg och monterar dem i lagom höjd för bänkpress.

//Jim

henke_76
2005-02-10, 15:27
Staget som går där nere ser ju perfekt ut för att snubbla på när man kliver ut efter att kört tung benträning :D

Annars kanon :hbang:

jimcg
2005-02-10, 15:48
Staget som går där nere ser ju perfekt ut för att snubbla på när man kliver ut efter att kört tung benträning :D

Annars kanon :hbang:

Det är inga problem, för det gör man bara en gång - då dunkar man pannan i en skivstång eller bänken, så sen gör man inte om det. ;)

Nej, sedan jag bultade det i golvet tror jag inte det behövs, jag ska testa att ta bort det.

//Jim

LarsF
2005-02-10, 22:27
fattar inte varför du inte bygger själv. stål är billigt, måtten kan man sno från en riktig maskin eller rack. pelarborrmaskin och migsvets, sedan är det klart.

Sve
2005-02-10, 23:05
fattar inte varför du inte bygger själv. stål är billigt, måtten kan man sno från en riktig maskin eller rack. pelarborrmaskin och migsvets, sedan är det klart.

Måtten har han nog snott av mig tror jag ;)

jimcg
2005-02-11, 08:09
fattar inte varför du inte bygger själv. stål är billigt, måtten kan man sno från en riktig maskin eller rack. pelarborrmaskin och migsvets, sedan är det klart.

Det var ju bland annat därför jag postade info om mitt Power Rack, för att belysa att jag tycker det var ett bättre alternativ för hemtränande, om man vill hålla nere kostnaden och göra det med så lite krav på eget mekar-kunnande som möjligt. Många kanske skulle vilja ha ett hemma, men inte har råd att köpa färdigt eller tror sig kunna bygga eget. Men kan man bygga LEGO eller Meccano kan man fixa min variant.

Sen kanske somliga tycker det är fulare än ett "riktigt", men det besvärar inte mig. Är det tillräckligt stadigt (och det är det) och fyller sin funktion (och det gör det) så är jag nöjd.

Om man skulle bygga helt eget från grunden, tänk tiden det skulle ta att borra alla hålen i de fyra stolparna och sedan svetsa ihop stolparna med balkar uppe och nere. Bara att mäta ut var hålen ska sitta tar säkert längre tid än att skruva ihop min variant till helt färdigt skick. Monteringen av mitt tog en dryg halvtimme. Hur många har sen tillgång till pelarborrmaskin?

Upplägg för skivstången måste ju fixas i båda fallen. Dessutom var det t o m billigare än om man skulle köpa fyrkantsrör och rundstål och svetsa helt eget. Stålpriserna gick ju upp 30-40 procent förra året.

Vad är då fördelen med att bygga helt eget? :confused:

//Jim

jimcg
2005-02-11, 08:14
Måtten har han nog snott av mig tror jag ;)

Nja, det gav sig självt, faktiskt. Höjden anpassade jag efter taket, men "ingångens" vidd styrdes av att tvärstagen finns i standardlängder, antingen kring en halvmeter eller 110 cm. Samma sak med balkarnas längd - de fanns i 95, 180, 270 osv och då är det bara att välja hur mycket man behöver och har plats för hemma.

Med andra ord var det bara ren tur att dessa standardmått råkade passa för ett sånt här bygge - det var bl a därför jag valde att bygga på den typen av komponenter - så billigt och så enkelt som möjligt!

//Jim