handdator

Visa fullständig version : Ett ben i taget - mer effektivt?


Doctor Snuggles
2005-02-10, 00:05
Kollade lite i en pdf om träningslära från bosön (länk finns i tråden om bromsman), och såg någonting intressant:

-----
Danska stolen
Mäter isometrisk styrka(statisk). Se upp för mätfel och vinklarna i höft, knä och fot. Man är starkare i 120 grader än i 90, då man har effektivare hävarmar och muskellängd. De flesta studier tyder på bilateral deficit, d.v.s att det blir en kraftförlust när man använder båda benen. Det uppmätta benet har en lägre EMG-aktivitet när andra benet också är aktivt.
-----

Hmm... om det nu verkligen förhåller sig så (vilket vore rätt intressant), så innebär det att t.ex step-up eller utfall skulle vara mer effektivt, när det gäller att aktivera benmuskulatur? Läst någonstans om att antingen bulgarerna eller ryssarna tränade just mycket step-up, bl a för att spara korsryggen, men om detta verkligen stämmer så kanske det är ett bättre sätt att öka benstyrkan än knäböj? Eller iaf ett effektivt komplement?

Ska googla vidare...

tristan
2005-02-10, 19:17
intressant! någon som vet hur det ligger till?

dtran1
2013-04-06, 21:12
Lägger en härlig 8-årsbump på denna. Någon som vet något mer?

newb123
2013-04-06, 22:04
Nej. Spontant nej. Hur många framgångsrika styrkelyftare eller byggare känner du till som kör ett ben i taget? Behöver inte analyseras vidare.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 00:11
dtran1

Det finns fördelar med ett-ben-i-taget-övningar.

Vad är du ute efter?

Doctor Snuggles
2013-04-07, 00:27
Holy thread revival, batman! Märkligt med en tråd man startat som man inte har något minne av alls.

dtran1
2013-04-07, 07:32
pezrulez

Vid bencurl/benspark till exempel så föredrar jag att träna 1 ben i taget, då det känns bättre. Dock är jag inte så påläst om detta. Vilka är fördelarna?

Wormzie
2013-04-07, 08:07
Man kan se om man är jämnstark i benen och i enbensmark och enbensböj blir det ytterligare balanskomponent och bål/bäckenstabilisering..utfall är också en bra övning för bäckenstabilisering!

ANDREAS1
2013-08-07, 19:30
Uppar igen, men för diverse andra sporter borde det väl vara mer effektivt att träna ett ben i taget? Tänker på hockey,fotboll osv. Eller är jag helt fel ute?

Simonfrisk
2013-08-07, 20:06
Det jag vet ang att ta ett ben i taget, är dom flesta som kör typ rehab träning.

Tex i lår curl, benspark etc, så kör dem flesta ett ben i taget pågrund av att dom har drabbats av skada och kör rehab.

Skallfraktur
2013-08-07, 20:37
Som någon nämnde är det mycket enklare att se ojämnheter i sin fysik när man kör enbens- och enarmsövningar. Kan vara smart att göra detta med jämna mellanrum så att man har lite koll på hur det ligger till. Själv är jag extremt ojämn i min fysik, grundar sig antagligen i konstig simteknik + inklämningssyndrom i höger axel.

Har märkbart mindre höger axel + arm, och väldigt mycket större infraspinatus/teres minor/teres major på höger sida (har antagligen överkompenserat väldigt mycket med den under mina 2 år med axelskada). Samma sak gäller sätesmusklerna där väldigt nyligen har märkt att min höft drar sig åt vänster när jag blir väldigt trött i t.ex. knäböj.

pezrulezhaakon
2013-08-07, 22:07
Jag har även stött på en del tester med tennisspelare, sprinters, friidrottare, mfl. som ofta befinner sig på ett ben, som visat förbättringar genom att använda sig av enbensövningar.

Bryggan
2013-08-07, 22:20
När jag börjar bli trött så lättar jag lite på vikterna och kör med bägge "upp" och släpper sedan det ena benet och håller emot negativt med ett ben och byter till nästa ben i efterföljande repetition. Om detta har ngn effekt vet jag inte men det känns bra iaf. Oftast är man ju starkare negativt i många muskler och jag vill suga ut det sista...

Arne Persson
2013-08-07, 22:40
Jag ser vissa skaderisker (de du pez.......);):) med vissa enbensövningar. Ett exempel är enbens benpressar. Där misstänker jag risker att kunna skada bl.a SI-leden (Art. sacroiliaca samt ländryggen.

svenbanan
2013-08-07, 23:43
Jag ser vissa skaderisker (de du pez.......);):) med vissa enbensövningar. Ett exempel är enbens benpressar. Där misstänker jag risker att kunna skada bl.a SI-leden (Art. sacroiliaca samt ländryggen.

Svär inte i kyrkan! ;)

pezrulezhaakon
2013-08-08, 00:04
Arne Persson

Du glömmer fortfarande en avgörande sak. Alla övningar kan man skada sig i pga dåligt utförande. Vissa övningar har högre risker även vid korrekt utförande. Inget man kan göra något åt förutom att förändra övningen så pass att det blir en annan övning. Anledningen är att övningen från början är anatomiskt ofördelaktig.

Annars är jag djupt impad att du nämner risk :)

bertbert
2013-08-08, 07:09
Att Arne aldrig skulle prata skaderisk är nonsens. Det har han gjort många gånger, jag vill till och med hävda att Arne är mån om att folk inte skadar sig.

Därifrån, till att övergeneralisera så att alla övningar blir skadliga, är ett ganska stort avstånd.

Hur vågar du skriva på tangentbordet Pez, du kan ju skada dina små dutte-snutte-fingertoppar? ;)

Jona
2013-08-08, 08:38
Knäböj i utfallsposition är en fantastisk enbensövning som ger massor av stabilitet i höften - gluteus medius ffa. Betalar sig bra i vanliga knäböjen.

DJJOHANSSON
2013-08-08, 08:42
Det jag vet ang att ta ett ben i taget, är dom flesta som kör typ rehab träning.

Tex i lår curl, benspark etc, så kör dem flesta ett ben i taget pågrund av att dom har drabbats av skada och kör rehab.

Eller för att vikterna inte räcker till.

StorEric
2013-08-08, 08:46
Liknande denna (Benpress, step-up liknande) har de på sats Tulegatan. Riktigt skön och man kan pressa på bra med ett ben i taget.
Känns som det är enklare att koncentrera sig på hur man pressar och aktivera mera muskler.. (känsla)
Är man riktigt stark räcker inte fullmagg i den dock.

http://blog.stack.com/wp-content/uploads/Alternate-Leg-Press-Dwyane-Wade.png

pezrulezhaakon
2013-08-08, 11:41
bertbert

Övergeneralisera? Du tror alltså inte att man kan skada sig i alla övningar med kasst utförande, och underförstått felaktig belastning? Intressant...

Jag använder fingerskydd i form av fingerborgar till mina pluuttiduttfingrar, men de är gränsfall för tunga..

Hemi
2013-08-08, 15:41
Liknande denna (Benpress, step-up liknande) har de på sats Tulegatan. Riktigt skön och man kan pressa på bra med ett ben i taget.
Känns som det är enklare att koncentrera sig på hur man pressar och aktivera mera muskler.. (känsla)
Är man riktigt stark räcker inte fullmagg i den dock.

http://blog.stack.com/wp-content/uploads/Alternate-Leg-Press-Dwyane-Wade.png

Där pendlar man med benen, Arne menade antaglegen enbent vanlig benpress. jag tror att det kommer att komma fler liknande maskiner. Man tränar redan enbent i friidrott, beror på tränare och coacher men det är vanligt i USA samt man gör det i Sverige verkar det som om man kollar här:
http://riggberger.dinstudio.se/
Om det är mer skadligt vet jaginte men med tunga vikter är det väl mindre risk att man kommer fel med 2 ben kanske.

Arne Persson
2013-08-08, 17:05
Där pendlar man med benen, Arne menade antaglegen enbent vanlig benpress. jag tror att det kommer att komma fler liknande maskiner. Man tränar redan enbent i friidrott, beror på tränare och coacher men det är vanligt i USA samt man gör det i Sverige verkar det som om man kollar här:
http://riggberger.dinstudio.se/
Om det är mer skadligt vet jaginte men med tunga vikter är det väl mindre risk att man kommer fel med 2 ben kanske.

Precis, Arne menade benpressar av konventionella typer...:)

StorEric
2013-08-08, 18:21
Precis, Arne menade benpressar av konventionella typer...:)

Okej.
Men man måste inte pendla i den maskin de här på Tulegatan. Man kan köra slut ett ben i taget där. Och jag ville poängtera att det känns som man kan pressa slut sig ganska bra då. *flex*

bertbert
2013-08-08, 20:59
Övergeneralisera? Du tror alltså inte att man kan skada sig i alla övningar med kasst utförande, och underförstått felaktig belastning? Intressant...


Nej, jag tror absolut att man kan skada sig i alla övningar med kasst utförande och/eller taskig programmering. Det gör inte övningen "skadlig".

pezrulezhaakon
2013-08-08, 22:30
bertbert, som jag skrev till Arne så finns det övningar som har högre onödiga risker eftersom kroppens anatomi är sämre lämpad för dem pga mindre fördelaktigt förhållande mellan styrkekurva och belastningskurva.

filmjölk
2013-08-08, 22:33
Är det bara jag som får väldans ont i ryggen av enbens benpressar? Blir lätt att jag ormar med kroppen och vrider ryggen när det blir tungt, vilket är nästan omöjligt med båda benen.

Hemi
2013-08-08, 22:40
Verkar som om det är normalt att det kan hända och jag kan förstå det om det blir ett stort snedtryck i höften. Men, det finns 2 enbenta BBs på youtube och andra ställen som börjat med BB efter deras olyckor, samt en ung enbent styrkelyfterska som tävlar på ett ben i knäböj, sen finns det en del mindre stora enbenta byggare minns inte deras namn men lätta att hitta. Jag har sett dem göra enbens böj med hantel och handstöd lätt mot vägg, ser effektivt ut. De kan ju inte ens göra split squats då, allt måste göras med ett ben enbart. Det här med "inga ursäkter" får en ny mening. Sånt inspirerar alltid mig och då tränar jag själv spartanskt.

pezrulezhaakon
2013-08-08, 22:47
filmölk, du är sannolikt starkare i benen än vad stabiliseringsmusklerna orkar att stabilisera. Ska du bli starkare i dem måste du backa bandet till du klarar stabiliseringen och köra progression därifrån.