handdator

Visa fullständig version : Kostschema - ser det bra ut?


Ungtuppen
2005-02-09, 21:29
Tjena. Hade tänkt skriva upp mitt kostschema här så kan ni skriva vad ni tycker är bra/dåligt och vad som borde läggas till/tas bort.

Observera att syftet med min träning är att ÖKA väldigt mycket i vikt och muskelmassa, just nu är jag 173cm lång 17år och väger bara dryga 62kilon. (När jag började träna för 9 månader sen vägde jag 54kg).
Om några år så har jag som mål att väga runt 80kilon om det nu är möjligt :D. Iallafall, här kommer schemat:

Frukost: Mjölk blandat med proteinpulver och 100g havregryn. 1 ägg (36gram protein).

Lunch: Skollunchen, häver alltid på några extratallrikar, ofta så slutar jag vid 12 tiden och äter då lunch hemma som brukar bestå av 4-5 mackor, franska eller hårdmackor med ost eller mackrill, 5dl mjölk samt ett ägg. (Ungefär 25gram protte).

Middag: Jaa, det som står framme, såklart så trycker jag i mig mycket och brukar dricka runt 3-4glas mjölk. (Protein: varierar).

Eftertränings-mål: Gainer pro blandat med 4dl mjölk, några fulla händer med jordnötter samt 4-5 hårdmackor. (Protein runt 40gram).

Innansängen-mål: Proteinshake blandat med 2dl mjölk, samt havregryn med mjölk eller några hårdmackor. (Protein dryga 30gram).

TTT
2005-02-09, 21:37
Du äter för sällan. Efter träning är ditt behov som störst och då räcker inte en gainer efter träning särskilt långt. Du bör ha i dig ca 1g kolhydrat/kilo kroppsvikt i timmen de 4 efterföljande timmarna.

Räkna ut ditt kaloribehov med denna formeln:

66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Lägg dig 500 kcal över ditt behov vilket motsvarar en viktuppgång med ungefär 0.5 kg/vecka.

Ca 1g fett/kroppskilo och 2g protein/kroppskilo om dagen. Resten kolhydrater.

// TTT

Ungtuppen
2005-02-09, 21:49
Okok, tack så mycket. Jag har räknat ut att jag behöver c:a 2500kalorier om dagen för att gå upp ett halvt kilo varje vecka.