handdator

Visa fullständig version : situps med vikt och låsta fötter?


petersson
2005-02-09, 21:20
Är fulla situps med vikt och låsta fötter bra för bålstyrkan? jag tänker mest på att jag ska få stadigare paket till benböjen. Har hört folk gnälla över att jag ska få korta och stela höftböjare av det vilket ska göra böjen svårare. Hur ligger det till? Ska jag fortsätta med mina situps?

Tack på förhand!

Big_Vik
2005-02-09, 21:26
Jag tycker det är en rolig övning att köra, och alltid tränar det väl nåt. <Jag har funderat på samma sak och är nyfiken över svaret på din fråga. Det skulle vara konstigt om övningen skulle sabba böjen.

Allan
2005-02-09, 21:30
Är fulla situps med vikt och låsta fötter bra för bålstyrkan?
Ja.
jag tänker mest på att jag ska få stadigare paket till benböjen. Har hört folk gnälla över att jag ska få korta och stela höftböjare av det vilket ska göra böjen svårare. Hur ligger det till? Ska jag fortsätta med mina situps?

Tack på förhand!

En gammal elak myt från det goda sjuttio- och åttiotalet. Nej, du förkortar inte dina höftböjare med att köra situps med låsta ben - det vi normalt sett kallar RomanChair Situps. Däremot stärker du generell magstyrka. Jag har skrivit en tråd om det i Best of...

Idag är folk så förbannat noga med att vara mjuka i höftböjarna att de knappt har nån elasticitet kvar; det finns gränser för hur välstretchad man behöver vara.


allan

Big_Vik
2005-02-09, 21:34
Allan: misstänker att jag är ganska stel i just den muskeln :em: eftersom det är så vanligt med stretchövningar, men jag aldrig sett någon...kort sagt: Kan du inte rota fram någon bra länk? :angel:

Kan ju vara något annat också men det känns som det ibland i bottenläget under knäböjen, kan vara inbillning eller något annat också. men jag vet att jag jätteofta får senadrag i höften, speciellt då jag ligger i sängen innan jag ska sova. (oj, senor har inget med muskler att göra, eller? :smash: )

petersson
2005-02-09, 21:37
Tack för svaret Allan!

Allan
2005-02-10, 05:17
För säkert trettionde gången på ett halvår rekommenderar jag ett besök på www.ryggochmuskelakuten.se Och är det verkligen ingen som pallar med att söka i Länksamlingen som ligger i Allmänt?

allan

stahlberg
2005-02-10, 08:44
Visserligen tycker också jag att man bra kan köra sit-ups med fötterna låsta.

Däremot har man ju för en gångs skull gjort undersökningar (vilka som det mesta av vetenskaplig forskning kring styrketräning har bara marginell betydelse) hur man ska köra magen för att bäst aktivera magmusklerna, och dit hör att hålla fötterna lösa.

Som sagt har jag inget emot att träna sit-ups med fötterna låsta. Men månne det inte är bra att köra också andra magövningar.

Det svåra för många nybörjare tycks vara att få magövningarna att "ta på" magen.

Shadow Warrior
2005-02-10, 09:44
Det viktiga med magträningen är väl ändå att bygga styrka? Därav borde ju lutande crunches och hängande benlyft samt maskin crunches (för att få optimal peak kontraktion av magmusklerna) vara optimalt?

Själv har jag i alllafall inget intresse av att bygga massa på magen, desutom borde magmusklerna anpassa sej rätt i bra efter resten av kroppen.