Visa fullständig version : Ost, hjärtans lust, bra?
bonydrop
2005-02-09, 20:41
Igår när jag öppnade kylskåpet såg jag att min mor köpt en ny ost. Nyfiken som jag är började jag inspektera den. Det stod att de ersatt mjölkfettet i osten med rapsolja. Så här var näringsdeklarationen:
Per 100 g:
280 kcal
Protein 30g
Kolhydrater 1.5 g
Fett 17 g varav mättat 0.7g
Det ser väl bra utt att äta? I vanliga ostar är det väl mycket mättat fett?
Har dock inte tittat på ingredienserna så noga
King Grub
2005-02-09, 20:43
Det låter inte bara bra; det låter alldeles suveränt. Massor av utmärkt protein, mycket kalcium och bra fett - kan det bli bättre? Tja, det beror på om de lyckats med smaken, förstås. :)
Fanns redan på tidigt 90-tal *popcorn*
Näringsmässigt är det kanon :thumbup: Smakmässigt var det då inte riktigt ost men det smakade hyffsat.
Hur denna nya ost smakar vet jag ännu inte.
vad e det för ost då?
heter?
finns?
god? :D
mvh
King Grub
2005-02-09, 20:57
vad e det för ost då?
heter?
Hjärtans Lust, ju. :D Från Skånemejerier.
hittar inte osten på skånemejeriers hemsida? Tänkte kolla hur osten ser ut, så man vet vad man ska kolla efter nästa gång i affären.. :D
King Grub
2005-02-10, 06:17
hittar inte osten på skånemejeriers hemsida?
Under "Functional foods".
mini_Arnold
2005-02-10, 06:52
Den måste vara rätt dyr..
MyungChul
2005-02-10, 07:00
undrar om den är god.. kan väl knappast ersätta smaken av riktig ost eller? :em:
ok...tack!
vet någon priset?
bonydrop
2005-02-10, 13:37
Jo det första jag tänkte när jag såg den här osten var att den både skulle vara dyrare än vanlig ost och inte smaka så gott. Men till min förvåning var det tvärtom. Jag frågade min kära mor om priset och hon sa tom att den va billigare, men att det kan ha berott på att den va ny eller nåt.
Sen tyckte jag att den smaka minst lika gott som vanlig ost.
Då blir det lite mumsande här då ;)
undrar om den är god.. kan väl knappast ersätta smaken av riktig ost eller? :em:
Nej riktigt samma kan det inte bli. Mjölkfettet innehåller andra korta fettsyror som t e x smörsyra. Dessa fettsyror används av mjölksyrabakterierna som bildar nya smakämnen.
Sådana fettsyror finns inte i rapsoljan.
AngelLove
2005-02-10, 15:49
Jag har käkat en ost som heter Kadett om jag inte missminner mig...
Någon som kan säga om det duger eller man skall kika på denna Hjärtans Lust istället ?? Kadett är VANSINNIGT god enligt mig iaf..
Ingredienser: Mjölk, syrningskultur, koksalt 1,3 %, ostlöpe.
Näringsvärde: Per 100 g.
Energi 950 kj/230 kcal
Protein 32 g
Kolhydrat 1,5 g
varav sockerarter
(lactos) <0,1 g
Fett 10 g
Vitamin A 91 µg RE
(12% RDI)*
Riboflavin 0,38 µg
(24% RDI)*
Niacin 7,2 µg
(40% RDI)*
Vitamin B12 1,9 µg
(190% RDI)*
Kalcium 970 mg
(120% av RDI)
Fosfor 660 µg
(82% RDI)*
* RDI = Rekommenderat dagligt intag.
mini_Arnold
2005-03-13, 21:46
Denna ost är alltid slut på malmborgs på ystadsvägen i malmö.. det stör mig.
Säljs den nån annanstans?
Riktigt god ju!
mini_Arnold
2005-03-13, 21:47
ok...tack!
vet någon priset?
43kr 0.4-0.5kg
Har precis kommit hem från ett besök i Finland. Där fanns en produkt som heter Julia som är samma sak som Hjärtans Lust (de kanske har samma tillverkare: http://www.hp-info.nu/prodsp/JuliaHjartansLust.html)
Det säljes hos Sparbutiker och det också finns en 10% variant som är också mjukt och gott. :thumbup:
Jag har skrivit Julias tillverkare och Skånemejerier för att visa upp intressen för 10% varianten här i Sverige.
Spar också säljer en egenmärkes cottage cheese som är ganska gott. Undrar om det säljes här i Sverige också.
mini_Arnold
2005-03-14, 17:28
Denna ost är alltid slut på malmborgs på ystadsvägen i malmö.. det stör mig.
Säljs den nån annanstans?
Riktigt god ju!
Bump!
Nån som vet nu då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.