handdator

Visa fullständig version : Åttiotals nostalgi!


RobbeliRobban
2005-02-09, 19:27
Ok, för oss lite äldre som faktiskt har minnen från större delen av åttiotalet. Visst var det en jäkla skillnad på hur folk var då, mot hur de är nu?

Feminism:
Symöten: Bara kvinnor, som skvallrade, fikade och utförde handarbeten hur hade denna idé sett ut idag? hehehe

Hobbykvällar: Gubbarnas motsvarighet till ovanstående, bara män, snickrar i hyresgästföreningens lokaler och dricker pilsner, hur hade detta setts idag?

Kvinnligt hushållsarbete vs manligt dito, mannen utförde gräsklippning, ommålning och sommarens grillning, samt mödade sig att lyfta på fötterna när frun dammsög.

Mentalitet
Skolpsykologen: Så fort man hade jävlats i skolan skickades man till psykologen, och fick massa roliga diagnoser på ens mentala tillstånd, idag säger de bara att alla ungar har adhd eller dyslexi, då hade man narcissistiska personlighetstörningar, megalomani, koprolali, damp, hebefreni, autism mm mm.

Fotbollsfarsor: Alla grabbar lirade fotboll, vissa riktigt olyckliga hade en farsa som var en misslyckad bollspelare som ung, och ville leva genom sin son. Pappan skrek sig hes varenda träning, varenda match dessutom tvingades ungen stå varenda vardagskväll och slå bredsidor i timtal. Vart är fotbollsfarsorna idag?

Krigsleksaker: I sviterna efter hippie-eran fick man inte köpa små enfärgade plastsoldater, men av någon anledning fick man köpa figurer föreställande muskulösa män i kalsonger med rena bondageutstyrslar och svärd.




Fyll på gott folk, vad mer var annorlunda eller nämnvärt ifrän det ljuva åttiotalet?

Fatalist
2005-02-09, 20:54
Musiken? :thumbup:

Griip
2005-02-09, 20:57
Fyll gärna på med 70-talet ifall det är nån gobbe här som kan göra det, funderade faktiskt på det här idag, speciellt dem moraliska förändringarna angående synen på porr och allt sånt.

Wayfaerer
2005-02-09, 22:35
RobbeliRobban: Har du den signaturen som ett skämt eller har du inte förstått innebörden? :D

The Somberlain
2005-02-09, 23:39
Mötley Crüe? Slayer? Judas Priest? Morbid Angel?

Tolkia
2005-02-09, 23:52
Symöten: Bara kvinnor, som skvallrade, fikade och utförde handarbeten hur hade denna idé sett ut idag?
Finns fortfarande. Dock har tankerna hunnit bli några år äldre ...

Kvinnligt hushållsarbete vs manligt dito, mannen utförde gräsklippning, ommålning och sommarens grillning, samt mödade sig att lyfta på fötterna när frun dammsög.
Hmm ... vill minnas att pappa var rätt duktig på att baka och leka med barnen i sandlådan, något som sågs med viss, för att inte säga stor, misstänksamhet av grannfruarna (i synnerhet det första).

Skolpsykologen: Så fort man hade jävlats i skolan skickades man till psykologen, och fick massa roliga diagnoser på ens mentala tillstånd ...
Plus att stor "be om förlåtelse-föreställning" iscensattes; helst med halva skolan som åskådare. Särskilt om man hade jävlats med någon i personalen.

Krigsleksaker: I sviterna efter hippie-eran fick man inte köpa små enfärgade plastsoldater, men av någon anledning fick man köpa figurer föreställande muskulösa män i kalsonger med rena bondageutstyrslar och svärd.
Fick man inte? Vill minnas att jag och min bror hade både två och tre armeér som vi lät ockupera sandlådan på sommaren och Märklintåget på vintern ... engelsmännen var rödbruna och ryssarna grå, har jag för mig. Grannkillen hade to.m. en tysk armé med Hitler.

Sverker
2005-02-10, 07:30
På 70-talet var krigsleksaker tillåtet. Jag hade Dinky-Toys stridsvagnar som kunde skjuta iväg små plastskott och lät Ra-ta-ta-ta när de rullades över golvet. Jag byggde också upp arméer av AirFix soldater i skala 1/72.

Under 1980-talet var det olämpligt och leksakshandlarna gjorde en överenskommelse för att förhindra en kraftigare lagstiftning.
Alla vapen från 1850 ( cowboyspistoler ) fram till moderna stridsvagnar försvann från hyllorna.

Med tiden smög sig vapnen in bakvägen till barnen i form av fantasigubbar med laserpistoler från en framtid ;)

raZmus
2005-02-10, 08:17
RobbeliRobban: Har du den signaturen som ett skämt eller har du inte förstått innebörden? :D
Hade inte http://susning.nu/S%E4r%20skrivning varit det stora skämtet?

Metal_boy_
2005-02-10, 08:43
farsan min både jobbade och skötte hushållet, samt lekte med oss när morsan sjöng och pluggade, hon tog också hand om oss men pappa va jäkligt delaktig, ingen soffgubbe där inte.

RobbeliRobban
2005-02-10, 08:47
RobbeliRobban: Har du den signaturen som ett skämt eller har du inte förstått innebörden? :D

Det vet bara jag, och är något du får ligga sömnlös över.

Kurash
2006-11-25, 10:39
Såg delar av videon på TV igår. Den tål att visas igen, om inte annat som inspiration för folk som hänger i "dagens outfit".

4pMgKbVx7FY

Kwon
2006-11-25, 10:52
THE BOOTS! KURASH! THE BOOTS!

Nästan lika fula som de Gyllene Bootsen som Herreys hade :)

christian
2006-11-25, 11:29
Såg delar av videon på TV igår. Den tål att visas igen, om inte annat som inspiration för folk som hänger i "dagens outfit".

[YT]4pMgKbVx7FY[/YT.]

But the Finlandsfärja remains the same. *cupid*

dynamo
2006-11-25, 11:29
Såg delar av videon på TV igår. Den tål att visas igen, om inte annat som inspiration för folk som hänger i "dagens outfit".

Var låten verkligen inte bättre? Var de verkligen så fula?

Jag måste ha gått på droger i lågstadiet.

Kwon
2006-11-25, 11:34
Tänkte inte på det då (när låten var aktuell), men vad kasst att dom filmar på en finlandsfärja på vintern (is i bakgrunden etc), varför inte filma på sommaren, ser mkt gladare och mysigare ut då.

Hades
2006-11-25, 11:34
Såg delar av videon på TV igår. Den tål att visas igen, om inte annat som inspiration för folk som hänger i "dagens outfit".
HAHAHAHHAHAHAHA. Det var tamejfan det roligaste jag sett sedan Nilecity.

PowPow
2006-11-25, 11:47
Såg delar av videon på TV igår. Den tål att visas igen, om inte annat som inspiration för folk som hänger i "dagens outfit".

4pMgKbVx7FY

haha. hur fanken går killen längst till höger (kommer inte ihåg vem som var vem) i första scenen? ser ut som m han inte kan böjja på knäna.

christian
2006-11-25, 12:15
haha. hur fanken går killen längst till höger (kommer inte ihåg vem som var vem) i första scenen? ser ut som m han inte kan böjja på knäna.


Du har på tok för mycket fritid. Åk till gymet! *gah!* :D

PowPow
2006-11-25, 12:31
Du har på tok för mycket fritid. Åk till gymet! *gah!* :D

:D

Såg videon i hundra höjdare för nåt år sedan (eller mer nyligen, kommer inte ihåg) och kommer ihåg att de skrattade åt att en av dem halkade till lite. Försökte hitta det, och det var därför jag studerade det så noga *whistle*

prime^
2006-11-25, 13:05
Fotbollsfarsor: Alla grabbar lirade fotboll, vissa riktigt olyckliga hade en farsa som var en misslyckad bollspelare som ung, och ville leva genom sin son. Pappan skrek sig hes varenda träning, varenda match dessutom tvingades ungen stå varenda vardagskväll och slå bredsidor i timtal. Vart är fotbollsfarsorna idag?
dom finns fortfarande, o jag tror nästan dom e lika jävliga om inte jävligare idag!