handdator

Visa fullständig version : Paracetamol totalt förstör proteinsyntesen?


hammer95
2005-02-09, 19:09
Jag käkade en Alvedon (innehåller paraceptamol) imorse ca 7.20 för huvudvärk och jag undrar om det kommer att ge mig en negativ effekt efter min träning, som jag hade vid 17.20?

King Grub
2005-02-09, 19:12
Även om preparatet skulle ge en negativ inverkan på proteinsyntesen i jämförelse med om du inte hade tagit det, kommer träningen inte att vara bortkastad. Och det är ju ett enstaka tillfälle; du har väl inte planerat att äta smärtstillande inför varje träningspass?

Jag har tränat på Citodon när jag hade opererat bort visdomständerna. :hbang: :D

emmzan
2005-02-09, 19:23
Off topic: Vore du en katt skulle det definitivt ge negativa effekter då katter inte har enzymsystemet som krävs för en korrekt metabolisering. Antidoten är då acetylcystein!

On topic: skulle ej tro att du behöver oroa dig!

hammer95
2005-02-09, 19:51
Tack det låter lugnande! Jag har aldrig tagit värktabletter innan träning eller efter, men det skulle kanske vara värre om jag tog tabletten efter träningen?

Lizard
2005-02-09, 21:04
NSAID - Non Stereoidal Anti Inflammatory Drugs och träning.

I åratal har mängder av atleter på en rad olika nivåer ätit just NSAID's för att motverka ledsmärtor och träningsvärk.

Allt har varit frid och fröjd tills den här studien kom upp i The American Journal of Physiology:

T. A. Trappe, F. White, C. P. Lambert, D. Cesar, M. Hellerstein, and W. J. Evans. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Am. J. Physiol. 282; 3 E551-E556, 2002.

Man satte helt enkelt en grupp (24 st) på stenhård träning (negativa leg extentions på 120% av 1rm under 10-14 set!) och mätte sen proteinsyntesen i kroppen. I vanliga fall är den uppskruvad till max och kroppen metaboliserar protein för högvarv inne i musklerna efter träning.
Gissa vad?
Den avstannade helt vid intag av NSAID's.
Det betyder att NSAID's eftersökta blockering av coxygenas, hindrar inte bara bildandet av prostaglandiner (som man redan visste att den gör) utan också bildandet av muskler.
Kontrollgruppen å andra sidan, de som inte tog NSAID's, hade en proteninomvandling på 76%...

Nu är inte paracetamol en NSAID, beroende på att den inte har anti-inflammatoriska egenskaper, det är en simpel värktablett som är något mildare mot magen än den gamla hederliga acitylsalisylsyran (försök säga det efter fyra stora stark om du kan :devil: ), och jag är inte helt införstådd med mode-of-action för p-mol helt enkelt för att jag aldrig använder det. Däremot vet jag att p-mol är kraftigt levertoxiskt och bör aldrig tas mot baksmälla - det blir dubbel effekt då. Btw så är acitylsalisylsyra en NSAID.


Lizard

William
2005-02-09, 21:39
Nu är inte paracetamol en NSAID, beroende på att den inte har anti-inflammatoriska egenskaper, det är en simpel värktablett som är något mildare mot magen än den gamla hederliga acitylsalisylsyran (försök säga det efter fyra stora stark om du kan :devil: ), och jag är inte helt införstådd med mode-of-action för p-mol helt enkelt för att jag aldrig använder det. Däremot vet jag att p-mol är kraftigt levertoxiskt och bör aldrig tas mot baksmälla - det blir dubbel effekt då. Btw så är acitylsalisylsyra en NSAID.


Lizard

Har faktiskt läst att p-mol har en viss antiinflammatorisk verkan genom hämning av COX-3 (!). Trodde själv att det bara fanns två isoformer av COX.

Sen är det så att alkohol faktiskt har en skyddande effekt akut, mot p-mols levertoxiska verkan. Fast den levertoxiska verkan av p-mol är rätt låg och i stort sett obefintlig inom det terapeutiska intervallet, dvs 0,5-4 g/dygn.

Skrev ett seminariearbete om interaktioner mellan alkohol och paracetamol för ngn månad sen och fick helt ny syn på sambandet mellan alkohol och p-mol och levertoxiciteten :)

Vänligen

William

Edit: Har själv käkat NSAID konstant i över 10 år och fick hyfsade resultat när jag tränade men eftersom jag inte läst artikeln så vet jag inte om det endastgäller NSID efter träning. Äter alltid min piller innan läggdags och 12 timmar senare.

Lizard
2005-02-09, 21:59
Har faktiskt läst att p-mol har en viss antiinflammatorisk verkan genom hämning av COX-3 (!). Trodde själv att det bara fanns två isoformer av COX.

Sen är det så att alkohol faktiskt har en skyddande effekt akut, mot p-mols levertoxiska verkan. Fast den levertoxiska verkan av p-mol är rätt låg och i stort sett obefintlig inom det terapeutiska intervallet, dvs 0,5-4 g/dygn.

Skrev ett seminariearbete om interaktioner mellan alkohol och paracetamol för ngn månad sen och fick helt ny syn på sambandet mellan alkohol och p-mol och levertoxiciteten :)

Vänligen

William

Edit: Har själv käkat NSAID konstant i över 10 år och fick hyfsade resultat när jag tränade men eftersom jag inte läst artikeln så vet jag inte om det endastgäller NSID efter träning. Äter alltid min piller innan läggdags och 12 timmar senare.


Intressant!

Jag fick dragningen om paracetamol av någon överläkarkuku (KOL) för flera år sedan.
Slutsatsen han hade var att det borde sitta varningstrianglar på p-mo, i alla fall för alkoholister.

Åt, precis som du, själv NSAID's regelbundet förut, men har avbrutit det sedan studien för typ två år sedan. Fick sedemera en genomgång om wünderdrogen Enbrel av forskningchefen på Amgen för halvtannat år sedan och han ansåg att NSAID's och COX2 hämmare var "pure, evil shit".

COX3 kände jag över huvud taget inte till. Hur jädra många COXar ska man tvingas hålla reda på...? :naughty:


Lizard

z_bumbi
2005-02-09, 22:03
Jag fick dragningen om paracetamol av någon överläkarkuku (KOL) för flera år sedan.
Slutsatsen han hade var att det borde sitta varningstrianglar på p-mo, i alla fall för alkoholister.

För att alkolister ofta redan har nedsatt funktion oavsett om de just nu dricker eller inte kanske?

Tolkia
2005-02-09, 23:17
För att alkoholister har supit sönder sin lever, kanske ...? Jag skulle nog inte rekommendera alkohol som antidot mot paracetamolens skadeverkningar; det känns lite som att bota en bruten fot genom att hugga av den (med reservation för att jag inte är medicinare och mycket väl kan ha missat något). Leverskador är ju f.ö. inte heller den enda negativa inverkan alkohol har på kroppen ... För egen del tycker jag att man kan använda receptfritt smärtstillande utan att oroa sig alltför mycket så länge man gör det med förstånd (smärtstillande inför varje pass för att inte känna att det gör ont när man tränar tycker jag t.ex´. INTE skulle vara med förstånd ...).

Vad gäller NSAID skulle jag på basis av egen erfarenheter råda till viss försiktighet. Obs: Jag tänker inte driva någon skräckpropaganda; jag har goda erfarenheter av både ibuprofen och naproxen, f.a. vid smärta i samband med muskelinflammationer och småskador, men jag har hört flera som känt sig på olika sätt "konstiga" i kroppen när de tagit höga doser under längre tid alt. använt starka NSAID-preparat (t.ex. det numera indragna Vioxx). Vilket jag i och för sig tyckte kändes "lugnande" eftersom det gjorde att jag slapp känna mig som en ängslig hypokondriker för att jag hade upplevt något liknande ... COX-2-hämmare är väl f.ö. inte så bra för hjärtat/cirkulationen, som jag har förstått det. Eftersom vi nyss sköt på acetylsalicylsyra vill jag även passa på att påpeka att ibuprofen - verksam substans i "Ipreeen den intelligenta värktabletteeeen ..." också är en NSAID (något jag f.ö. aldrig sett någon om i reklamen ...).

William
2005-02-09, 23:29
Intressant!

Jag fick dragningen om paracetamol av någon överläkarkuku (KOL) för flera år sedan.
Slutsatsen han hade var att det borde sitta varningstrianglar på p-mo, i alla fall för alkoholister.

Åt, precis som du, själv NSAID's regelbundet förut, men har avbrutit det sedan studien för typ två år sedan. Fick sedemera en genomgång om wünderdrogen Enbrel av forskningchefen på Amgen för halvtannat år sedan och han ansåg att NSAID's och COX2 hämmare var "pure, evil shit".

COX3 kände jag över huvud taget inte till. Hur jädra många COXar ska man tvingas hålla reda på...? :naughty:


Lizard

Det jag kom fram till i mitt arbete var att den "gamla" synen på p-mol:ETOH-interaktioner baserades på en jäkla massa fallrapporter som i de flesta fall var undermåligt dokumenterade. Ex som jag hittade var bla "studier" på 3 (!) pers där läkarna drog slutsatser utifrån alkoholisternas återgivning av sitt alkohol- och p-molintag, de tog inte ens blodprov för att kolla metaboliter och dyl.

Det finns studier på alkoholister på behandlingshem som givits terapeutiska doser av p-mol utan några som helst negativa effekter.

I England gjordes en stor genomgång av p-mol relaterade självmord och slutsatsen var att alkoholister löpte större risk för toxicitet, men det berodde på att deras förmåga att bedömma doserna var nedsatt pga av bersusningen vilket medförde att kraftiga överdoser intogs. Det var alltså inte alkoholen i sig som ledde till ökad toxicitet.

Dock är det viktigt att påpeka att det är dagens info. Risken finns att det längre fram visar sig att kombinationen verkligen är kraftigt levertoxisk så jag skulle inte rekommendera ngn att blanda friskt ;)

Långvarigt alkoholbruk leder dock till en uppreglering av läkemedelsmetaboliserande enzymer. Det kan medföra att läkemedlena inte verkar som det ska i kroppen och kan få oönskade verkningar!

Angående Enbrel så är det en TNF-alfa hämmare om jag inte minns fel som är värd (kostar) 10 ggr sin vikt i guld :D När det först kom ut frågade jag min läkare om det var ngt för mig och svaret jag fick var att Enbrel hade en jäkla massa allvarliga biverkningar som endast övervägdes av den smärtlindrande effekten hos långt gågna RA-patienter. Så jag hoppade över Enbrel :)

Så vitt jag vet så är det än så länge bara 3 COXar du behöver hålla reda på så du kan nog pusta ut för stunden :D

Mvh

William

emmzan
2005-02-10, 07:02
Massa coxar finns det...
För ungefär exakt ett år sen blev vi lärda att det finns:
Cox1: basala fysiologiska funktioner
Cox2: involverat vid inflammationer
Cox3: förekommer ffa i C, hämmar excitatoriska signaler från dorsalhornen och påverkar hämmande banor från CNS

Sen vet man självklart inte vad man ska hämma för att få bra effekt (antiinflammatorisk och analgetisk) utan en rad mindre trevliga bieffekter.

Lizard
2005-02-10, 09:48
Tack för klargörandet Emmzan.

Enbrel som smärtstillande är inte det jag fått mig till livs William. Snarare så är det en Desease Modifiying Agent (DMA) och hämmar själva sjukdomen. Enbrel har socialstyrelsens och läkemedelsverkets godkännande för RA, Ankylosing Spondylitis och Psoriasis, vilka alla är släkt och har sitt ursprung eller i alla fall ett samband i TNF-alfa. Snart får vi nog pula med -beta med, med tanke på hur diskussionen redan har tett sig... :D
Läste lite ur studierna och matrialet innan det blev godkänt i USA och det var häpnadsväckande läsning. Rullstolsbundna som reser sig, folk som glömmer kryckorna i bilen och först senare inser hur friska de blivit etc...
Priset är högt som sagt, billigare då att låta patienten betala det med sängliggande i stället, krasst uttryckt.

Jätteintressant det där med p-mol. Där ser man hur lite som behövs för att spika in en uppfattning och hur svårt det är att dra ut den.


Lizard

Trollet11
2005-02-10, 10:11
NSAID - Non Stereoidal Anti Inflammatory Drugs och träning.

I åratal har mängder av atleter på en rad olika nivåer ätit just NSAID's för att motverka ledsmärtor och träningsvärk.

Allt har varit frid och fröjd tills den här studien kom upp i The American Journal of Physiology:

T. A. Trappe, F. White, C. P. Lambert, D. Cesar, M. Hellerstein, and W. J. Evans. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Am. J. Physiol. 282; 3 E551-E556, 2002.

Man satte helt enkelt en grupp (24 st) på stenhård träning (negativa leg extentions på 120% av 1rm under 10-14 set!) och mätte sen proteinsyntesen i kroppen. I vanliga fall är den uppskruvad till max och kroppen metaboliserar protein för högvarv inne i musklerna efter träning.
Gissa vad?
Den avstannade helt vid intag av NSAID's.
Det betyder att NSAID's eftersökta blockering av coxygenas, hindrar inte bara bildandet av prostaglandiner (som man redan visste att den gör) utan också bildandet av muskler.
Kontrollgruppen å andra sidan, de som inte tog NSAID's, hade en proteninomvandling på 76%...

Nu är inte paracetamol en NSAID, beroende på att den inte har anti-inflammatoriska egenskaper, det är en simpel värktablett som är något mildare mot magen än den gamla hederliga acitylsalisylsyran (försök säga det efter fyra stora stark om du kan :devil: ), och jag är inte helt införstådd med mode-of-action för p-mol helt enkelt för att jag aldrig använder det. Däremot vet jag att p-mol är kraftigt levertoxiskt och bör aldrig tas mot baksmälla - det blir dubbel effekt då. Btw så är acitylsalisylsyra en NSAID.


Lizard


Jag kanske är trög såhär på morgonen, men gäller detta även för Voltaren (Diklofenak) (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051449&DocTypeID=7&UserTypeID=2)

Lizard
2005-02-10, 11:46
Jag kanske är trög såhär på morgonen, men gäller detta även för Voltaren (Diklofenak) (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051449&DocTypeID=7&UserTypeID=2)

Jepp. Voltaren är en starkare form av NSAID än de du vanligtvis köper OTC (over the counter).


Lizard

MrBoris
2005-02-10, 14:54
en fråga, är ni kunniga inom medicin eller?:P

hammer95
2005-02-10, 15:05
OM man t ex skulle ta en Alvedon ca 10-13 timmar efter träning blir effekten sämre av det?

jwzrd
2005-02-10, 15:36
OM man t ex skulle ta en Alvedon ca 10-13 timmar efter träning blir effekten sämre av det?

Det spelar väl inte så stor roll, ingen tar väl alvedon i onödan?

hammer95
2005-02-10, 16:01
Jag tog det 13 timmar efter träning för huvudvärk.

Gudfadern
2005-02-10, 16:57
Men orka bry sig så mycket ?

William
2005-02-10, 17:37
Enbrel som smärtstillande är inte det jag fått mig till livs William. Snarare så är det en Desease Modifiying Agent (DMA) och hämmar själva sjukdomen. Enbrel har socialstyrelsens och läkemedelsverkets godkännande för RA, Ankylosing Spondylitis och Psoriasis, vilka alla är släkt och har sitt ursprung eller i alla fall ett samband i TNF-alfa. Snart får vi nog pula med -beta med, med tanke på hur diskussionen redan har tett sig... :D
Läste lite ur studierna och matrialet innan det blev godkänt i USA och det var häpnadsväckande läsning. Rullstolsbundna som reser sig, folk som glömmer kryckorna i bilen och först senare inser hur friska de blivit etc...
Priset är högt som sagt, billigare då att låta patienten betala det med sängliggande i stället, krasst uttryckt.

Jätteintressant det där med p-mol. Där ser man hur lite som behövs för att spika in en uppfattning och hur svårt det är att dra ut den.


Lizard

Jovisst du har rätt! Enbrel är inget primärt analgetikum, tänkte mer att förbättrad sjukdomsbild -> smärtlindring. Hoppade över för många steg i processen från TNF-alfa till smärtlindring :em:

Jag känner igen det där, Enbrel är helt revolutionerande när det gäller behandlingen av RA & Co. Härligt att det kan förbättra livskvaliteten hos å många människor.

Än så länge räcker dock NSAID & sulfasalazin för mig :)

Mvh

William

hasse36
2005-02-10, 18:05
Jag har en polare som springer mycket och han har haft problem med benhinnorna. Enligt honom så är standardlösningen att springa bort problemen och för att palla med det så tar man smärtstillande.

Skall mitt krassa råd till honom då bli att Alvedon är bättre än Magnecyl och Ipren?

Lillgrabben
2005-02-11, 01:03
Jag käkade en Alvedon (innehåller paraceptamol) imorse ca 7.20 för huvudvärk och jag undrar om det kommer att ge mig en negativ effekt efter min träning, som jag hade vid 17.20?


Den risken torde nog vara försvinnande liten.

Om du är orolig att det lilla alvedonintaget ska vara kontraproduktivt så är det väl bara att ge f-n i tabletten nästa gång!

Det finns säkerligen andra faktorer i din livsföring som är viktigare för återhämtningen än intag av enstaka huvudvärkstabletter.


MVH

z_bumbi
2005-02-11, 06:58
Jag har en polare som springer mycket och han har haft problem med benhinnorna. Enligt honom så är standardlösningen att springa bort problemen och för att palla med det så tar man smärtstillande.

Skall mitt krassa råd till honom då bli att Alvedon är bättre än Magnecyl och Ipren?

Nej snarare att han ska lära sig ta hand om sina benhinnor.

Lizard
2005-02-11, 08:00
William

Det där med att det "räcker med svagare" anses av många som old school. Idag pratar allt fler om att banga på direkt med den medicin som är bäst - dvs den de förr eller senare slutar med om de (staten i Sverige) har råd. Enligt Amgen så borde Enbrel vara first line treatment för all form av RA, stick i stäv mot traditionell terapi som förespråkar svaga, dåliga mediciner med många biverkningar i början och starkare och effektivare mot slutet.
Nåt att tänka på kanske?
Får du Enbrel utskrivet idag så är du nog rejält handikappad, nästan förlamad skulle jag tro och snurrat i vårdapparaten i flera år för lika många miljoner...


Hasse36

Jag tror emmzan och William kan svara bättre än jag men jag ger min syn på saken; förmodligen springer inte din kompis bort inflammationen och dämpar smärtan med sina värktabletter. Gissningsvis är det värktabletternas anti-inflammatoriska egenskaper som dämpar inflammationen trots hans/hennes löpande. Som z_bumbi antyder så finns det vägar att kringå problemet i grunden och teknik vid stegisättning, sjukgymnastik och diverse exogena terapier (cold pack, värme etc) kan vara lika bra, eller ännu bättre, än den föreslagna metoden.
Visst kan man träna bort en skada genom att träna "på" den i extremfall ("idioten"), något som många som sysslar med idrott och skador känner igen, men inte vet orsaken till. Men det är vanligare att förvärra den genom nämda aktivitet.
Nu är rekommendationen att switcha bort från Magnecyl och Ipren inte den bästa, efter som just deras anti-inflammatoriska egenskaper är det som gör dem till goda val i sammanhanget. Sen förhåller det sig tydligen så att det finns en liknande, men mindre känd, koppling med Alvedon om jag tolkar William rätt, men det kan jag inte uttala mig om, där är mitt kunnande för grunt.

Lizard

William
2005-02-11, 10:18
Lizard:

Du kanske har rätt. Har faktiskt ingen koll på hur det där ligger till. Låter rätt vettigt iaf!
För min del så är Enbrel inget alternativ idag iaf eftersom min diagnos inte är RA och jag har inre de typiska ledförändringarna som följer med RA.

Hasse36

Jag vet faktiskt inte om den bästa lösningen för värkande benhinnor är att springa bort dom. Som det har nämnts redan så bör det finnas andra sätt att behandla problemet dock är jag inte kvalificerad för att ge några råd om det.

Sen så undrar jag om det är vettigt att överhuvudtaget träna med värktabletter. Så som jag ser det så bör risken för att förvärra skadan/tillståndet öka drastiskt eftersom kroppens egna varningssignaler hämmas och man kör på lika hårt eller hårdare.

Om din vän absolut vill käka värktabletter så är nog ibuprofen och magnesyl bättre än alvedon då dessa verkar ger en kraftigare antiinflammatorisk effekt.

Vänligen

William

Tolkia
2005-02-11, 10:26
Om du är orolig att det lilla alvedonintaget ska vara kontraproduktivt så är det väl bara att ge f-n i tabletten nästa gång!

Det är möjligt att jag är ute och cyklar, men jag tycker inte det verkar alltför orimligt att det skulle kunna vara mer kontraproduktivt att bojkotta t.e.x huvudvärkstabletter när behov finns. Det torde ju inte spela någon roll om proteinsyntesen är på topp om man störs så av huvudvärken att man inte orkar/ids ta i (inte avsett som propaganda för att man skall ta smärtlindrande för att orka träna när man egentligen är för sjuk eller så).

mr_ping2
2005-02-11, 11:09
Vet många styrkelyftare som går på treo och voltaren dagligen... och dom gör väldigt bra resultat.

mangs
2005-02-11, 14:17
Intressant diskussion. Skulel vara intresannt om någon av er kunniga skulle kunna skriva en liten lättbegriplig guide ang. hur olika "vanliga" värk-tabletter påverkar en styrketränande individ.

vad är skillnaderna? Som jag ser det så innehåller både Magnecyl och Ipren anti-inflammatoriska egenskaper, något som Alvedon saknar?

Ur muskelbyggande syfte och jag har ont i huvudet, vilken tablett är bäst (eller minst dålig att ta om man en dag har ont i huvudet)?


Lite OT: var nyligen på semester i Thailand och drog på mig Influensa av något slag och fick någon inhemska antibiotika för detta. vet av förklarliga själ inte riktigt innehållet på dessa men de skulle motsvara vanlig penecilin med den skillnaden att dosen var dubbelt så hög och att man bara skulle köa den i fem dagar. Kände mig märkbart klenare och svagare i musklerna samt det kändes som att man krympte ihop enormt under dessa dagar, kan det bero på tabletterna eller pga av sjukdomen? I ärlighetens namn åt jag ju inte sådär jättebra under denna tiden men jag hade slarvat även några dagar tidigare. Vet inte var jag vill komma men jag tyckte att musklerna blev påverkade negativt av denna medicin, kan detta stämma?

Tolkia
2005-02-11, 14:50
Ur muskelbyggande syfte och jag har ont i huvudet, vilken tablett är bäst (eller minst dålig att ta om man en dag har ont i huvudet)?

Borde i slutänden vara den tablett som är mest effektiv mot den huvudvärk man tar den för; det skiljer ju mellan olika sorters huvudvärk/huvudvärk med olika orsaker (huvudvärken är ju ett symptom på något, och inte et "sjukdomstillstånd" i sig, egentligen).

hasse36
2005-02-11, 17:31
[Om din vän absolut vill käka värktabletter så är nog ibuprofen och magnesyl bättre än alvedon då dessa verkar ger en kraftigare antiinflammatorisk effekt.Jo, men tanken var att inte stoppa proteinsyntesen som de antiinflammatoriska gör. Effekten sitter ju i längre än den timme som han springer. Ja, förutsatt att man verkligen kan träna bort problemet.

Men är det inte så att det inte är särskilt PK att träna på smärtstillande?

Tolkia
2005-02-11, 23:34
Jag har svårt att förstå hur löpningen i sig skulle bota inflammationen - och ännu svårare att förstå hur man skull kunna avgöra att det verkligen är löpningen som "botar" om man samtidigt som man löper käkar antiinflammatorika (Obs: Jag är ingen medicinare, så jag skall inte låtsas vara expert. Om det finns en bra förklaring till mekanismen bakom vill jag gärna höra den.) Då verkar det troligare att det, som redan skrivits ovan, är de inflammationshämmande preparat kompisen äter som hjälper benhinnorna, samtidigt som de gör det möjligt för honom att fortsätta springa genom sin smärtstillande verkan.

Huruvida det är PK eller inte att träna på smärtstillande kan jag inte uttala mig om, men hur SMART det är kan ju definitivt diskuteras. Smärta är ju kroppens sätt att tala om att något är fel, och därmed en signal man skall lyssna på och anpassa sig efter, inte i första hand ett "störande element" som man skall skita i så långt det bara är möjligt (t.ex. genom att bedöva bort den). Det är ungefär som att kissa i byxan för att bli varmare - först blir det varmt, men sedan blir det bara ännu kallare, och dessutom blött och äckligt.

Lizard
2005-02-12, 21:33
Jag har svårt att förstå hur löpningen i sig skulle bota inflammationen - och ännu svårare att förstå hur man skull kunna avgöra att det verkligen är löpningen som "botar" om man samtidigt som man löper käkar antiinflammatorika (Obs: Jag är ingen medicinare, så jag skall inte låtsas vara expert. Om det finns en bra förklaring till mekanismen bakom vill jag gärna höra den.) Då verkar det troligare att det, som redan skrivits ovan, är de inflammationshämmande preparat kompisen äter som hjälper benhinnorna, samtidigt som de gör det möjligt för honom att fortsätta springa genom sin smärtstillande verkan.

Huruvida det är PK eller inte att träna på smärtstillande kan jag inte uttala mig om, men hur SMART det är kan ju definitivt diskuteras. Smärta är ju kroppens sätt att tala om att något är fel, och därmed en signal man skall lyssna på och anpassa sig efter, inte i första hand ett "störande element" som man skall skita i så långt det bara är möjligt (t.ex. genom att bedöva bort den). Det är ungefär som att kissa i byxan för att bli varmare - först blir det varmt, men sedan blir det bara ännu kallare, och dessutom blött och äckligt.

O´boy, nu blir det så där knepigt igen....

Alltså, det förekommer att man genom att träna den muskel eller den del av kroppen som smärtar och är inflammerad förbättrar symptomen avsevärt. Det kallas för "idioten" och går stick i stäv mot traditionellt kunnande. Utmärkande för när idioten fungerar är vid långvariga symptom eller kroniska inflammationer. Men särskilt vanligt att den fungerar är det inte....
Gissningsvis är det den ökade genomblödningen och tilltagande proteinsyntesen som är orsaken till att idioten faktiskt ger resultat mellan varven. Någon med bättre inblick kanske kan fylla i..?

När det gäller om man kan träna med NSAID's i kroppen så fungerar det så, enligt de läkare jag konsulterat, att minskar inflammationen och den tillhörande smärtan så gör den. Man kan alltså träna en lindrad eller smärtfri led om man tar NSAID's. Det blir inte en accumulerad effekt, där det skulle bli etter värre när väl tabletten släpper, som jag själv trodde under lång tid.
Även om jag låter tvärsäker i skrift rekommenderar jag att du som läser det här testar själv och tilltar smärtan mer än innan du tog tabletten så har jag fel och du rätt. Personligen tror jag att sådant här mer hör hemma i tävlingssammanhang och inte är att rekommendera till Pelle Nybörjareigymmet.

Lägger till annat värdelöst vetande som hör till sammanhanget men inte direkt behandlar ämnet.
Du har kanske läst att "hockeyspelare X har ont i halsen och inte kan spela idag" men är på benen och matchar dagen efter. Det beror på att han får pennicilin direkt och kan därför inte utveckla allvarligare bisjukdomar (hjärtmuskelinflammation t ex) utan endast behöver kämpa med det virus han har. Penicillin är som bekant svårare att komma över än Ipren, så det här är förbehållet de idrottsmän och kvinnor som har tillgång till läkare.

Lizard