handdator

Visa fullständig version : Åka bil utan bälte


JustinCredible
2005-02-09, 18:10
http://www.mejoe.com/images/movies/noseatbelts.mpe

Yankeee
2005-02-09, 18:23
Bra, hemsk reklam. Vissa är och kommer ändå att vara för dumma för att använda bälte oavsett vad de får för information.

evil
2005-02-09, 18:33
Borde väl vara upp till individen själv att bestämma om bilbälte skall användas? Trött på överförmynderi från staten. (Använder dock själv alltid bältet).

Yankeee
2005-02-09, 18:39
Borde väl vara upp till individen själv att bestämma om bilbälte skall användas? Trött på överförmynderi från staten. (Använder dock själv alltid bältet).

Så länge den individen betalar sina sjukvårdkostnader själv är det inget problem för mig iaf. Dock så tar man inte hänsyn till att andra kan komma att må mycket dåligt t.ex att man själv blir skadad pga att man inte har använt bälte.

Loke
2005-02-09, 18:40
Borde väl vara upp till individen själv att bestämma om bilbälte skall användas? Trött på överförmynderi från staten. (Använder dock själv alltid bältet).

Tja, om jag slipper betala för din sjukvård och utbildning så kan väl du slippa bälte.

evil
2005-02-09, 18:44
Jo, men med tanke på att vi i Sverige har världens högsta skatter tycker man ju att skattebetalarna själva borde få bestämma om de skall använda bältet. De flesta i arbetsför ålder betalar in bra mycket mer pengar till systemet än de får ut, så då borde dessa pengar kunna täcka upp eventuella sjukvårdskostnader. För de andra däremto skulle det kunna vara lag med bälte ;)

Grahn
2005-02-09, 19:00
Jo, men med tanke på att vi i Sverige har världens högsta skatter tycker man ju att skattebetalarna själva borde få bestämma om de skall använda bältet. De flesta i arbetsför ålder betalar in bra mycket mer pengar till systemet än de får ut, så då borde dessa pengar kunna täcka upp eventuella sjukvårdskostnader. För de andra däremto skulle det kunna vara lag med bälte ;)

Tycker du verkligen det där var helt logiskt?

JAM
2005-02-09, 19:38
Jo, men med tanke på att vi i Sverige har världens högsta skatter tycker man ju att skattebetalarna själva borde få bestämma om de skall använda bältet. De flesta i arbetsför ålder betalar in bra mycket mer pengar till systemet än de får ut, så då borde dessa pengar kunna täcka upp eventuella sjukvårdskostnader. För de andra däremto skulle det kunna vara lag med bälte ;)
Som sagt, det där var ju inte vidare logiskt. Jag antar att du skämtar eftersom du lade till en smiley. Eller var det för att reservera dig mot påhopp...?

Yxel
2005-02-09, 19:40
Hm, bara jag som tycker man sitter otroligt mycket bättre i bilen när man har bältet på sig?

Jense
2005-02-09, 19:42
Det är inte upp till var och en att ha på sig bälte. vafan tänker du med. du skadar andra när du flyger runt i bilen när du krockar och inte har bälte.

"jamenn om man tjör cheelv såklarttt"
Då flyger du ut ur bilen och in genom framrutan på bilen du frontade med. I bilen satt en treåring och dennes mor, tråringen får växa upp utan mamma, för att ngn jävla hippie inte kunde sätta på sig ett bilbälte enbart för att trosta lagen.

hum
2005-02-09, 19:52
Hm, bara jag som tycker man sitter otroligt mycket bättre i bilen när man har bältet på sig?

Samma här, känner mig obekväm utan. Dessutom flyger man ju omkring i kurvorna :D

Kör alltid med bälte, förutom på parkeringar tex.

evil
2005-02-09, 20:02
Det är inte upp till var och en att ha på sig bälte. vafan tänker du med. du skadar andra när du flyger runt i bilen när du krockar och inte har bälte.

"jamenn om man tjör cheelv såklarttt"
Då flyger du ut ur bilen och in genom framrutan på bilen du frontade med. I bilen satt en treåring och dennes mor, tråringen får växa upp utan mamma, för att ngn jävla hippie inte kunde sätta på sig ett bilbälte enbart för att trosta lagen.


Ofta man flyger igenom två sånna glasrutor.

mini_Arnold
2005-02-09, 20:04
haft körkort i 4år kört bil i ett 1(sammanlagt) och hitills har jag alltid kört nmed bältet på.

Fors
2005-02-09, 20:09
Det skall vara upp till ägaren av respektive väg att bestämma vilka regler som gäller på hans väg.

Jense
2005-02-09, 20:10
Ofta man flyger igenom två sånna glasrutor.




okej, låt folk flyga genom en då bara.. det är inget! har en kompis som flög genom rutan. kul liv i rullstol! och det va bara en ruta! han krockade med ett träd.

Grisen
2005-02-09, 20:13
Alltså man behöver ju inte bilbältet i baksätet, om man sitter på sidorna. Man kanske slår sig lite men det går snabbare att gå ut ur bilen.

:)

RobbeliRobban
2005-02-09, 20:17
Som de sa i Norrland: "vafan är du från fjollträsk? ta av dig fegsnöret!"

Allan
2005-02-09, 20:21
Alltså man behöver ju inte bilbältet i baksätet, om man sitter på sidorna. Man kanske slår sig lite men det går snabbare att gå ut ur bilen.

:)

Huh? Jag har varit med och råddat efter flera biloyckor, och jag kan säga att bältet räddar liv. Det bara är så. Och jag tar hundra gånger hellre hand om nån som haft bältet på sig och överlever än plockar upp nån som åkte genom rutan och hyvlade upp vägbelaggningen med ansiktet. Folk som sitter i baksätet utan bälte är ännu värre - de åker som vantar över förarsäte och förare. Minns ni inte "Inga elefanter i baksätet"-reklamen.
Sen måste man ju vara bra pundig om man tror att lagar finns för att "någon" vill jävlas med just dig. Skulle "någon" vilja jävlas med dig finns det hundra mer effektiva sätt!

allan

JustinCredible
2005-02-09, 20:23
Alltså man behöver ju inte bilbältet i baksätet, om man sitter på sidorna. Man kanske slår sig lite men det går snabbare att gå ut ur bilen.

:)

Du flyger in i sätet framför dig och ökar risken för personen framför dig att dö ganska mkt. finns en sida som hade sånt i %

tror jag länkade till den förra gången det kom på tal men nu hittar jag den inte.

såhär står det i en broschyr från vägverket som jag har

"I bästa fall kan man klara sig oskadd i en krock vid 7 km/tim förutsatt att man är beredd på olyckan. Redan i hastigheter under 50 km/tim riskerar du att kastas fram vid en kolission med kraft nog att döda personen som sitter framför."

edit; här står det nåt liknande
http://www.vv.se/filer/publikationer/bilbalte_88371.pdf

Pellefant
2005-02-09, 20:53
En bekant sa "Jag håller emot mig med armarna om jag krockar" :confused:

Grahn
2005-02-09, 20:59
En bekant sa "Jag håller emot mig med armarna om jag krockar" :confused:

Funkar upp til ca 20-30kmh, efter det kommer hans armar att brytas som kvistar.

Inte helt ovanligt att förare som spänner sig vid en krock gör just detta.

ErikWrestlingFreaket
2005-02-09, 22:29
Måste det inte vara en förjävlig smärta när man krockar och billbältet håller emot en?

Yankeee
2005-02-09, 22:38
Måste det inte vara en förjävlig smärta när man krockar och billbältet håller emot en?

Jämfört med....?

ErikWrestlingFreaket
2005-02-09, 22:42
Jämfört med....?

Jag tänkte bara rent allmänt och jag menade inte att det skulle vara bättre att åka flygandes igenom en fönsterruta

bosse_brutal
2005-02-09, 22:59
Funkar upp til ca 20-30kmh, efter det kommer hans armar att brytas som kvistar.

Inte helt ovanligt att förare som spänner sig vid en krock gör just detta.


skulle vilja säga emot dig på den punkten, av vad jag har förstått så klarar vi över lag inte att ta emot oss vid hastigheter på över ca 7km/h, ungefär den hastigheten man kommer upp i om man stuper framlänges.

Själv kör jag alltid med bälte, dels så sitter jag mycket stabilare, och den skillnaden märks i en 740 men orginal säten... för det andra så är det en jävla lampa på instrument panelen som blinkar, och blinkrelät tickar som om nån hade tvångsmatat det med anabola i 17år om man inte tar på bältet

mini_Arnold
2005-02-09, 23:05
Själv kör jag alltid med bälte, dels så sitter jag mycket stabilare, och den skillnaden märks i en 740 men orginal säten... för det andra så är det en jävla lampa på instrument panelen som blinkar, och blinkrelät tickar som om nån hade tvångsmatat det med anabola i 17år om man inte tar på bältet

Volvo :thumbup:
Den är störig som fan, därför är det första jag gör, tar på mig bältet

Spiffy
2005-02-09, 23:34
skulle vilja säga emot dig på den punkten, av vad jag har förstått så klarar vi över lag inte att ta emot oss vid hastigheter på över ca 7km/h, ungefär den hastigheten man kommer upp i om man stuper framlänges.

Själv kör jag alltid med bälte, dels så sitter jag mycket stabilare, och den skillnaden märks i en 740 men orginal säten... för det andra så är det en jävla lampa på instrument panelen som blinkar, och blinkrelät tickar som om nån hade tvångsmatat det med anabola i 17år om man inte tar på bältet

Ställ dig på en stol och testa samma sak, så kan du se om du klarar det.
Bryt inte handlederna bara.

Tolkia
2005-02-09, 23:40
Jag har hört någonstans att en krock i 30 km/tim utan bilbälte är jämförbar med att låta sig falla (handlöst) framstupa stående på en stol; en krock i 50 km/tim jämförbar med att låta sig falla från balkongen på 3:e våningen. Vad man kan jämföra en krock i 70, 90 eller 120 med fanns inte angivet, men personligen tycker jag att det känns alldeles tillräckligt avskräckande med ett fall från 3:e våningen ... (obs att ett handlöst fall inte är samma sak som ett hopp från balkongen på 3:e våningen)

JAM
2005-02-09, 23:49
Jag har hört någonstans att en krock i 30 km/tim utan bilbälte är jämförbar med att låta sig falla (handlöst) framstupa stående på en stol; en krock i 50 km/tim jämförbar med att låta sig falla från balkongen på 3:e våningen. Vad man kan jämföra en krock i 70, 90 eller 120 med fanns inte angivet, men personligen tycker jag att det känns alldeles tillräckligt avskräckande med ett fall från 3:e våningen ... (obs att ett handlöst fall inte är samma sak som ett hopp från balkongen på 3:e våningen)
Jag tycker att det känns tillräckligt avskräckande att bara falla frammåt... :em: :D

JustinCredible
2005-02-10, 00:00
OT

Min målgest när jag spelade fotboll var ett tag att falla framlänges med ansiktet bara rakt i marken... en gång blev jag däckad så jag låg bara kvar så dom fick lyfta ut mig =P har det på videoband. skrattar lika mkt varje gång jag ser det.

Förövrigt har jag alltid bälte på mig :thumbup:

Grisen
2005-02-10, 00:04
Huh? Jag har varit med och råddat efter flera biloyckor, och jag kan säga att bältet räddar liv. Det bara är så. Och jag tar hundra gånger hellre hand om nån som haft bältet på sig och överlever än plockar upp nån som åkte genom rutan och hyvlade upp vägbelaggningen med ansiktet. Folk som sitter i baksätet utan bälte är ännu värre - de åker som vantar över förarsäte och förare. Minns ni inte "Inga elefanter i baksätet"-reklamen.
Sen måste man ju vara bra pundig om man tror att lagar finns för att "någon" vill jävlas med just dig. Skulle "någon" vilja jävlas med dig finns det hundra mer effektiva sätt!

allan

Jag skoja bara lite med er, därav denna :) Det sägs att man måste använda dem för att märka ironi, måste man ha två?