handdator

Visa fullständig version : Rensa datorn totalt, hur?


FUn-tex SSwinger
2005-02-09, 17:24
Har ett till problem, nån vänlig själ kanske kan leda mig genom detta mörker. SÅhär ligger det till, varje gång jag kör delete av hårdisken och installerar win på nytt så är där tusentals av olika prog som läggs till toolsbars/massa porr sidor som dyker upp cpu går på 96% just nu etc, trots jag inte varit på nån sidan alls förutom win update efter jag deletat hela disken. min fråga är då vart lagras allt detta , och hur rensar man allt från datorn??

Snälla hjälp innan datorn tar fönster vägen ur mitt liv.

Baan
2005-02-09, 17:27
¨du formatterar alltså hårddisken med installtionsprogrammet helt och det finns fortfaradne grejer kvar?

jwzrd
2005-02-09, 17:29
Dra ur nätverkskabeln, formatera och installera windows. Installera även en brandvägg. SEN kopplar du i nätvärkssladden igen.

FUn-tex SSwinger
2005-02-09, 17:35
precis, rensar disken totalt med winxp cdn vid uppstart. Sen så fort allt är färdigt och man går in på winupdate efter allt, så kommer aktiva prog i aktivitetshanteraren upp runt 40 från ingenstans skulle väl vara runt 7 i normala fall för man har ju inget alls installerat. Kan sånt här sätta sig i det där ram minnet eller?

n1tro
2005-02-09, 17:37
Dra ur nätverkskabeln, formatera och installera windows. Installera även en brandvägg. SEN kopplar du i nätvärkssladden igen.

Precis

Du drar ut nätverkssladden... formaterar allting, aktiverar förslagsvis XPs egna brandvägg, installerar ett antivirusprogram, fixar mozilla firefox istället för IE. när du sedan stoppat in nätverkssladden igen, ska du uppdatera antivirusprogrammet direkt. kan rekommendera Symantec Corporate Edition 8.0 eller 9.0... mkt bra program, med SP1 i XP.

FUn-tex SSwinger
2005-02-09, 17:38
Dra ur nätverkskabeln, formatera och installera windows. Installera även en brandvägg. SEN kopplar du i nätvärkssladden igen.

Okej vi testar, brb

Rockhard
2005-02-09, 17:55
Varför är det så viktigt att dra ut nätverkssladden? Alla poängterear ju det..

Baan
2005-02-09, 17:57
eftersom det inte ska vara något skit kvar när du formatterar så måste skitet komma externt, dvs från nätverkssladden. The nätverkssladd of evil typ.

aliquis
2005-02-09, 18:08
Konstiga är ju att jag inte får någon skit, och min dator borde ju vara lika utsatt som någon annans. Är du SÄKER på att du formatterar disken och inte bara installerar över på samma? Du kan ju även installera med en skiva som redan har SP2, om man inte gör det kanske man får mer problem ;D

Griip
2005-02-09, 18:17
lol, skit i nätverkssladden vafan skulle den göra för skillnad? Inte så att en tom dator automatiskt hämtar hem en massa skit :laugh:

Baan
2005-02-09, 18:18
lol, skit i nätverkssladden vafan skulle den göra för skillnad? Inte så att en tom dator automatiskt hämtar hem en massa skit :laugh:

kan göra en del skillnad om man har kontakt med yttervärlden och det finns någon illasinnad person på andra sidan. Visst låter lite "film" men det är inte omöjligt

Prankie
2005-02-09, 18:22
lol, skit i nätverkssladden vafan skulle den göra för skillnad? Inte så att en tom dator automatiskt hämtar hem en massa skit :laugh:

Har man inte SP2 så utsätts datorn för sasser, blaster och liknande skit direkt omm na har en koppling mot internet.

Griip
2005-02-09, 18:23
kan göra en del skillnad om man har kontakt med yttervärlden och det finns någon illasinnad person på andra sidan. Visst låter lite "film" men det är inte omöjligt

Jo, men inte direkt så att någon får en röd lysande lampa så fort Jet tex i Malmö kopplar upp sig mot internet ;) Går att klara sig utan virusskydd hur länge som helst, samtidigt kan man få virus som kraschar datorn även om man har alla möjliga skydd. Alltså, först och främst, gå inte in på lustiga hemsidor och ladda inte ner skit du inte vet vad det är.

Dessutom, så har jag aldrig hört talas om ett internet som installeras och kopplas upp automatiskt bara efter vanliga windows installationen ;)

aliquis
2005-02-09, 18:47
err... virusen försöker ju sprida sig hela tiden så det behöver inte tändas någon röd lampa... räcker ju med att hans oskyddade dator kommer upp.
Och nej, rent teoretiskt sett skulle han inte få några virus om han hade alla möjliga skydd.

Jag har då nät direkt så fort windows är installerat, din installation kanske är annolunda? Guiden som körs i början är väl isf för explorer.

Prankie
2005-02-09, 18:56
Jag har då nät direkt så fort windows är installerat, din installation kanske är annolunda? Guiden som körs i början är väl isf för explorer.

XP med SP2 versionen har firewall aktiverad från början, alla xp före den är öppen för intrång. :)

Grahn
2005-02-09, 18:59
Senast jag installerade en w2k burk med nätsladden i var den infekterad med ett knippe virus efter ca 5minuter online.

Lyssna på vad de säger.

Griip
2005-02-09, 19:15
Senast jag installerade en w2k burk med nätsladden i var den infekterad med ett knippe virus efter ca 5minuter online.

Lyssna på vad de säger.

Jo, där har vi det. Efter 5 minuter online.

Grahn
2005-02-09, 19:17
Jo, där har vi det. Efter 5 minuter online.

Du menade altså att kabeln kan vara i bara han inte aktiverar uppkopplingen?

Det är riktigt isf, men jobbigare att förklara. :)

Griip
2005-02-09, 19:19
Du menade altså att kabeln kan vara i bara han inte aktiverar uppkopplingen?

Det är riktigt isf, men jobbigare att förklara. :)

Ja, men menade bara att det inte skulle vara en magisk förklaring till det hela och att upplysa om att det handlar om vad man gör ute på nätet mer än vilket virusskydd man har. Ordmärkeri kan vara nyttsamt ibland :P

Och jo, SP2 äger dem flesta virus men inte alla som kan fixa det(t ex dem tusentals olyckliga/olagliga människor där ute som inte betalat för windows/fått med det på köpet av datorn).

Kreout
2005-02-09, 19:26
Ja, men menade bara att det inte skulle vara en magisk förklaring till det hela och att upplysa om att det handlar om vad man gör ute på nätet mer än vilket virusskydd man har. Ordmärkeri kan vara nyttsamt ibland :P

Och jo, SP2 äger dem flesta virus men inte alla som kan fixa det(t ex dem tusentals olyckliga/olagliga människor där ute som inte betalat för windows/fått med det på köpet av datorn).

Har inga egna erfarenheter :em: :D , men jag har *hört* att det finns små program för att få riktiga nycklar till XP som tillåter nedladdning av updates... från VÄLDIGT säkra källor vet jag att det fungerar... men självklart ska man köpa alla program och spel :D

jwzrd
2005-02-09, 19:48
lol, skit i nätverkssladden vafan skulle den göra för skillnad? Inte så att en tom dator automatiskt hämtar hem en massa skit :laugh:

Er.. jo det gör den. Du får alla virus i världen typ.

jwzrd
2005-02-09, 19:52
Jo, men inte direkt så att någon får en röd lysande lampa så fort Jet tex i Malmö kopplar upp sig mot internet ;) Går att klara sig utan virusskydd hur länge som helst, samtidigt kan man få virus som kraschar datorn även om man har alla möjliga skydd. Alltså, först och främst, gå inte in på lustiga hemsidor och ladda inte ner skit du inte vet vad det är.

Dessutom, så har jag aldrig hört talas om ett internet som installeras och kopplas upp automatiskt bara efter vanliga windows installationen ;)

Du är full av skit. Hur kan du veta om du har fått virus eller inte, om du inte kollar? Din dator är garanterat en av alla drönare som skickar vidare spam, sprider slammer och andra DOS-attackvirus.

Jag har själv gjort misstaget att installera min morsas dator med nätkabeln i. Jag behövde bara koppla upp mig för att börja köra windows update innan dator var smittad. Fick tom ett brev hem från telia en vecka senare om det.

Grattis Griip. Inte nog med att du tipsar folk om hur man tränar innan du börjat själv, nu börjar du dela ut datortips också! :smash: :smash:

Achryl
2005-02-09, 20:15
www.sweclockers.com

Griip
2005-02-09, 20:22
Du är full av skit. Hur kan du veta om du har fått virus eller inte, om du inte kollar? Din dator är garanterat en av alla drönare som skickar vidare spam, sprider slammer och andra DOS-attackvirus.

Jag har själv gjort misstaget att installera min morsas dator med nätkabeln i. Jag behövde bara koppla upp mig för att börja köra windows update innan dator var smittad. Fick tom ett brev hem från telia en vecka senare om det.

Grattis Griip. Inte nog med att du tipsar folk om hur man tränar innan du börjat själv, nu börjar du dela ut datortips också! :smash: :smash:

Tackar, men nej, windows hämtar inga virus automatiskt.. lol

the_PL_man
2005-02-09, 20:26
Windows är ett virus....:)

/the_PL_man

jwzrd
2005-02-09, 20:30
Tackar, men nej, windows hämtar inga virus automatiskt.. lol

Men.. virus på andra datorer scannar nätet efter burkar som är infekterbara. Någon testade förut och konstaterade att en oskyddad winbox blev infekterad efter 8 minuter. När den blivit infekterad med någon trojan så tankar den visst ner virus automatiskt.

Garnax
2005-02-09, 20:34
efter en formatering och ett nyinstallerat windows så trycker man inte i nätverkskabeln förns man har en brandvägg och ett antivirus installerat.

Direkt sen när man startar internet så går man och uppdaterar windows och uppdaterar sina brandväggar och virus program.

själva formateringen kan man göra från windows XP installationen...

Grahn
2005-02-09, 20:36
Griip tro mig jwzrd vet mer om ämnet än du gör :)

Direkt efter du gått online, dvs kopplat upp dig mot nätet, så kommer du med största säkerhet att få burken infekterad av diverse otrevligheter om du inte skyddar dig.

Garnax
2005-02-09, 20:44
Griip tro mig jwzrd vet mer om ämnet än du gör :)

Direkt efter du gått online, dvs kopplat upp dig mot nätet, så kommer du med största säkerhet att få burken infekterad av diverse otrevligheter om du inte skyddar dig.

Jupp, för en 3 formateringar sedan så slarvade jag med skyddet innan jag kopplade in internet...

Tog MINDRE än 3 min innan jag fick virus och datorn började reboota sig hela tiden...

Griip
2005-02-09, 20:55
Griip tro mig jwzrd vet mer om ämnet än du gör :)

Direkt efter du gått online, dvs kopplat upp dig mot nätet, så kommer du med största säkerhet att få burken infekterad av diverse otrevligheter om du inte skyddar dig.

Jasså nu ändrar du dig? :P

Vad har jwzrd för jobb da? Min åsikt om den fruktansvärda virus myten är fortfarande oförändrad. Dem enda jag känner som är drabbade av virus är klantarslen som inte kör med någon brandvägg eller antivirus program alls under en längre tid(Notera att 98% av dem jag då känner har en dator och är uppkopplad dagligen). Själv har jag aldrig haft virus och enbart använt.. hmm.. ja, tror bara jag haft norton och panda sådär hälften av min datortid och det är under den tiden jag haft mest problem.

Och som sagt, internet installeras inte av sig själv och man installerar det heller inte i någon av windows installationens 4(?) faser.

Grahn
2005-02-09, 20:57
Jasså nu ändrar du dig? :P

Vad har jwzrd för jobb da? Min åsikt om den fruktansvärda virus myten är fortfarande oförändrad. Dem enda jag känner som är drabbade av virus är klantarslen som inte kör med någon brandvägg eller antivirus program alls under en längre tid(Notera att 98% av dem jag då känner har en dator och är uppkopplad dagligen). Själv har jag aldrig haft virus och enbart använt.. hmm.. ja, tror bara jag haft norton och panda sådär hälften av min datortid och det är under den tiden jag haft mest problem.

Och som sagt, internet installeras inte av sig själv och man installerar det heller inte i någon av windows installationens 4(?) faser.

Nej jag ändrar mig inte, aktiverar du nätet kommer du troligen att bli smittad om du inte har skydd. Har jag sagt något annat? Det enda jag gick med på var att man inte fysiskt måste plugga ur UTP kabeln.

Jwzrd är programmerare såvitt jag vet, jag med för den delen.

Griip
2005-02-09, 22:04
Nej jag ändrar mig inte, aktiverar du nätet kommer du troligen att bli smittad om du inte har skydd. Har jag sagt något annat? Det enda jag gick med på var att man inte fysiskt måste plugga ur UTP kabeln.
Jwzrd är programmerare såvitt jag vet, jag med för den delen.

Ja, men alltså har jag ju fortfarande inte fel(Att koppla ur behövs inte eftersom internetinstallationen inte sker automatiskt). Vi har bara olika syn på hur lätt man blir drabbad av virus, jag kan erkänna att jag underdriver det hela lite men det är för att skapa ett korrekt medel jämtemot alla överdrifter det finns om virus.

FUn-tex SSwinger
2005-02-09, 22:36
Körde grejen som ni reka, nu är allt perfekt aldrig känt mig såhär ren på länge. tusen tack "kram"

Jet
2005-02-09, 22:51
Jo, men inte direkt så att någon får en röd lysande lampa så fort Jet tex i Malmö kopplar upp sig mot internet ;) Går att klara sig utan virusskydd hur länge som helst, samtidigt kan man få virus som kraschar datorn även om man har alla möjliga skydd. Alltså, först och främst, gå inte in på lustiga hemsidor och ladda inte ner skit du inte vet vad det är.

Dessutom, så har jag aldrig hört talas om ett internet som installeras och kopplas upp automatiskt bara efter vanliga windows installationen ;)

Tack för komplimangen

arreeeen
2005-02-09, 23:05
Öhh.

Griip. Varför inte testa? Formatera hdd:n. Koppla upp dig utan något skydd alls. Då får du se hur många sekunder det tar innan blaster/lsass-viruset infekterat din dator.
Det de säger stämmer helt klart. Det tar inte långt tid innan din dator är virusinfekterad ifall du kör utan skydd.

jwzrd
2005-02-09, 23:16
Jasså nu ändrar du dig? :P

Vad har jwzrd för jobb da? Min åsikt om den fruktansvärda virus myten är fortfarande oförändrad. Dem enda jag känner som är drabbade av virus är klantarslen som inte kör med någon brandvägg eller antivirus program alls under en längre tid(Notera att 98% av dem jag då känner har en dator och är uppkopplad dagligen). Själv har jag aldrig haft virus och enbart använt.. hmm.. ja, tror bara jag haft norton och panda sådär hälften av min datortid och det är under den tiden jag haft mest problem.

Och som sagt, internet installeras inte av sig själv och man installerar det heller inte i någon av windows installationens 4(?) faser.

Som Grahn sa, jag jobbar som programmerare.


Jo, men inte direkt så att någon får en röd lysande lampa så fort Jet tex i Malmö kopplar upp sig mot internet Går att klara sig utan virusskydd hur länge som helst, samtidigt kan man få virus som kraschar datorn även om man har alla möjliga skydd. Alltså, först och främst, gå inte in på lustiga hemsidor och ladda inte ner skit du inte vet vad det är.

Dessutom, så har jag aldrig hört talas om ett internet som installeras och kopplas upp automatiskt bara efter vanliga windows installationen


Du är så jävla duktig Griipen, du säger emot dig själv. Det är uppenbart för alla att du än en gång gjort bort dig helt. Du borde inte öppnat käften om saker du inte har en aning om. Vi är många som gjort den dumma tavlan att sitta på en dator med internetanslutning på en windowsinstallation utan varesig brandvägg eller virusskydd. Det tar, som ett gäng redan berättat för dig, inte många minuter innan den installationen är körd. Gör oss alla en tjänst och dra för fan igen limpsaxen en gång för alla!

Metal_boy_
2005-02-09, 23:22
Tackar, men nej, windows hämtar inga virus automatiskt.. lol


Virusen behöver du inte leta efter om du tror, dom kommer till dig och dom tar den enklaste vägen. Vet du hur många som använder sig av dina adresser och lösenord för att bara sprida skit på nätet tex för att skydda sig själva?

hade nått virus och brandväggsprog förut som det plingade till så fort nått/nån ville åt min ip-adress och jag kan säga att det va jobbigt att ha den scanfuktionen påsatt så pass ofta som det lät, därefter kunde man spåra upp med programmet exakt på världskatan vart det kom ifrån. Man kunde zoma och se precis vart, och där stod gatu adress samt internetleverantör. Kommer dock inte ihåg vad programet hette då det va ett tag sen men jag skulle vilja ha det igen.

reaper
2005-02-09, 23:35
Får väl som nätverksteknikern här på forumet komma in och styra upp diskussionen. Man bör absolut inte ha någon anslutning mot Internet innan man har installerat en brandvägg, förslagsvis installerar man windows XP med SP2 integrerat om det finns möjlighet.

Anledningen till att inte ha anslutning är att det finns väldigt många datorer som är smittade av maskar, dessa är en form av virus men har en annan angreppsmetod. Här behövs det inte öppnas mail eller klickas, det räcker att du har fel portar öppet så är du körd. Den största anledningen till att det här har fungerat är att det har funnits luckor i RPC i Windows. Dessa har nu till viss del blivit tilltäppt i SP2. Hur går det då till när en infekterad dator försöker smitta andra? I korta drag så försöker en infekterad dator ansluta till en viss port, t ex 135 i fallet blaster på alla möjliga IP:n som den kan få kontakt med, är din port uppe så voila, du är nu infekterad och kommer bidra till den ökade spridningen.

När en installation av Windows görs kan man välja nätverksinställningar eller som de flesta gör klickar på nästa tills installationen är klar. Windows väljer som default att köra med DHCP på nätverksinställningarna. DHCP innebär att ett IP erhålls från Internetleverantören. Eftersom de flesta leverantörer av t ex ADSL kör med DHCP brukar därför anslutningen komma igång så fort Windows har installerats.

När spridningen av Blaster var som värst gjordes det tester där oskyddade maskiner kopplades upp mot nätet, det tog mindre än 30s att bli smittad. Skulle du klara att uppdatera Windows och antivirus på 30s Griip?

Är det något annat får ni gärna fråga.

MVH reaper

aliquis
2005-02-09, 23:59
Ja, men menade bara att det inte skulle vara en magisk förklaring till det hela och att upplysa om att det handlar om vad man gör ute på nätet mer än vilket virusskydd man har. Ordmärkeri kan vara nyttsamt ibland :P
Nej, han behöver inte göra ett skit på nätet.

Och jo, SP2 äger dem flesta virus men inte alla som kan fixa det(t ex dem tusentals olyckliga/olagliga människor där ute som inte betalat för windows/fått med det på köpet av datorn).
nej

aliquis
2005-02-10, 00:00
Tackar, men nej, windows hämtar inga virus automatiskt.. lol
Hela vitsen med ett virus är väl att DU inte skall lägga in det, om du lägger in skit är det väl knappast ett virus. Ett virus sprider sig självt, du behöver inte göra ett skit. Varför skriver du om saker du inte vet något om?

aliquis
2005-02-10, 00:02
Och som sagt, internet installeras inte av sig själv och man installerar det heller inte i någon av windows installationens 4(?) faser.
som sagt, jag har nät så fort windows är igång, har aldrig behövt aktivera det... du kanske har någon inloggningssida eller något, det har inte jag, jag har dhcp o så är det klart.

och vad fan är "internetinstallationen"...

Fatalist
2005-02-10, 01:24
Tackar, men nej, windows hämtar inga virus automatiskt.. lol


Faktum kvarstår, kom hit, se mig formatera min dator och sedan starta den med nätverkssladden inkopplad (jag har BBB), efter MAX 1 minut ploppar sasser/blaster RPC-Error-grejen upp och vill stänga av datorn *slap*

aliquis
2005-02-10, 01:44
Faktum kvarstår, kom hit, se mig formatera min dator och sedan starta den med nätverkssladden inkopplad (jag har BBB), efter MAX 1 minut ploppar sasser/blaster RPC-Error-grejen upp och vill stänga av datorn *slap*
knappast, inte om du nyss har formaterat den o bara slår på den med kabeln i ;)

Yankeee
2005-02-10, 01:59
Ja, men alltså har jag ju fortfarande inte fel(Att koppla ur behövs inte eftersom internetinstallationen inte sker automatiskt).

Jo, det gör den. Jag och många andra som får bredband via LAN blir uppkopplade direkt.

Griip
2005-02-10, 08:36
Jo, det gör den. Jag och många andra som får bredband via LAN blir uppkopplade direkt.

Det är iofs sant, men om man inte har det så har man inget internet heller innan man installerat(ok, ställt in inställingarna).

Jet: Trodde han som startade tråden het Jet Tex men han hette tydligen Fun Tex Sswinger, var alltså Jet Tex och inte Jet tillexempel :D

jwzrd: Du säger ju själv "Vi är många som gjort den dumma tavlan att sitta på en dator med internetanslutning på en windowsinstallation utan varesig brandvägg eller virusskydd". Alltså hade du internet under installationen eller installerade det direkt efter(??).

Griip
2005-02-10, 09:30
Kom på, att, dem flesta(eller nästan iaf) får internet direkt. Bor i villaområde så ingen jag känner har det, är det en giltig ursäkt? :D

jwzrd
2005-02-10, 09:32
Det är iofs sant, men om man inte har det så har man inget internet heller innan man installerat(ok, ställt in inställingarna).

Jet: Trodde han som startade tråden het Jet Tex men han hette tydligen Fun Tex Sswinger, var alltså Jet Tex och inte Jet tillexempel :D

jwzrd: Du säger ju själv "Vi är många som gjort den dumma tavlan att sitta på en dator med internetanslutning på en windowsinstallation utan varesig brandvägg eller virusskydd". Alltså hade du internet under installationen eller installerade det direkt efter(??).

Alltså.. internet är ingenting du har på din dator.. det är något du ansluter datorn till. Bara för att du inte ställt in internetanslutningsinformation i internet explorer (Direct Connection to the Internet, Proxy och sånt) betyder inte att din dator inte är anslutbar utifrån.

z_bumbi
2005-02-10, 09:46
Alltså.. internet är ingenting du har på din dator..

Va? Jag har blivit lurad! :cryout:

(Alla som kommer ihåg annonskampanjen som var för några år sedan där man kunde få ett eget internet förstår, alla andra kan strunta i att försöka förstå.)

Griip
2005-02-10, 09:51
Va? Jag har blivit lurad! :cryout:

(Alla som kommer ihåg annonskampanjen som var för några år sedan där man kunde få ett eget internet förstår, alla andra kan strunta i att försöka förstå.)

Eller CD-skivorna som medföljde olika PC tidningar, där man fick "en del" av internet varje gång :D

aliquis
2005-02-10, 10:28
Det är iofs sant, men om man inte har det så har man inget internet heller innan man installerat(ok, ställt in inställingarna).
om man inte sitter på ett nätverk som talar ip så har man inte internet o kan inte få virus via det? no shit?! :D

aliquis
2005-02-10, 10:29
Va? Jag har blivit lurad! :cryout:

(Alla som kommer ihåg annonskampanjen som var för några år sedan där man kunde få ett eget internet förstår, alla andra kan strunta i att försöka förstå.)
Microsofts reklam med Windows98-tuberna var ju fina också... Ett snabbare, säkrare, ... operativsystem.

AngelLove
2005-02-10, 11:30
*fniss* detta var en underhållande tråd...

Griip, gör du detta bara för att jävlas eller det är din fulla övertygelse att inga virus sprids utan användarens delaktighet ??

Grahn
2005-02-10, 11:32
*fniss* detta var en underhållande tråd...

Griip, gör du detta bara för att jävlas eller det är din fulla övertygelse att inga virus sprids utan användarens delaktighet ??

Nåja i sanningens namn för inte så många år sedan så spreds virus enbart(mest) genom att man tankade hem och körde olika exe filer.
Numera är det dock inte så och det finns dessutom massor av andra programtyper som ställer till oreda.

Antivirusprogram är inte 100% nödvändiga, en fungerande firewall("router" eller mjukvaru) är dock vitalt i dagsläget.

AngelLove
2005-02-10, 14:39
Nåja i sanningens namn för inte så många år sedan så spreds virus enbart(mest) genom att man tankade hem och körde olika exe filer.
Numera är det dock inte så och det finns dessutom massor av andra programtyper som ställer till oreda.

Antivirusprogram är inte 100% nödvändiga, en fungerande firewall("router" eller mjukvaru) är dock vitalt i dagsläget.

Jo och någon sade att behovet av datorer inte skulle överstiga 5 i hela världen och en annan sade att mer än 640Kb minne var onödigt... *screwy*
Poängen är att det förändras lite för fort för att man skall kunna säga att "för 3år sedan var det si och så"... I dagsläget så behöver ingen user activity finnas för att sprida eller infektera en dator.

Antivirusprogram som är up-to-date i sina defenitionsfiler ÄR användbart och nästan behövligt med tanke på att samma virus ändrar karaktär eller sättet att ta sig in (vilket kan göra fw/router ej useful) men kan fortfarande hittas som en generic-verison av ett AV-program.

Skulle vilja dra det så långt som att ett up-to-date AVprogram OCH en fw/router är av i behov i dagsläget. Däremot är du inte garanterat 100% säker eftersom allt fortfarande har en gemensam nämnare i dig som användare.

Dock tror jag Griip ändå bara jävlas lite för att få ha skoj på egen hand...

JJ
2005-02-10, 16:00
Jo och någon sade att behovet av datorer inte skulle överstiga 5 i hela världen och en annan sade att mer än 640Kb minne var onödigt... *screwy*
Poängen är att det förändras lite för fort för att man skall kunna säga att "för 3år sedan var det si och så"... I dagsläget så behöver ingen user activity finnas för att sprida eller infektera en dator.

Antivirusprogram som är up-to-date i sina defenitionsfiler ÄR användbart och nästan behövligt med tanke på att samma virus ändrar karaktär eller sättet att ta sig in (vilket kan göra fw/router ej useful) men kan fortfarande hittas som en generic-verison av ett AV-program.

Skulle vilja dra det så långt som att ett up-to-date AVprogram OCH en fw/router är av i behov i dagsläget. Däremot är du inte garanterat 100% säker eftersom allt fortfarande har en gemensam nämnare i dig som användare.

Dock tror jag Griip ändå bara jävlas lite för att få ha skoj på egen hand...

Doktorsgrad i svengelska, imponerande :thumbup:

AngelLove
2005-02-10, 18:57
JJ, när den mesta texten man läser på jobb är på engelska så får man infall lite då och då :laugh:

Får man doktorsgrad för att ha bytat 3 ord (up.to-date, user activity & useful) så är inte doktorsgrad mycket värt i dagsläget mao..!!

Generic, firewall och router är helt OK att använda.