handdator

Visa fullständig version : Poliskultur och "kårandan"


Kimo
2005-02-09, 13:49
Alla som har en anhörig eller som själv har blivit utsatt för polisvåld vet att det är i stort sett omöjligt att få upprättelse. DN har just nu en intressant artikelserie om den svenska poliskulturen, skrämmande men tyvärr välbekant läsning på: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=376603&previousRenderType=2

marst060
2005-02-09, 14:01
Visst stämmer mycket av det där. Polis, väktare, dörrvakt och andra yrken där du hamnar i auktoritetsställning är tyvärr en lockelse för svaga själar.

Tomten
2005-02-09, 14:10
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=376147&previousRenderType=1

det här låter också helt sjukt.

Pellefant
2005-02-09, 14:13
I Sverige???? :confused: :confused: :confused:

Yankeee
2005-02-09, 14:21
Det ska vara svårt att få rätt mot polisen. Dessutom, en överdramatiserad historia i en tidning. Lite mer kan de väl komma med?

RobbeliRobban
2005-02-09, 14:30
Det värsta är att det finns säkert fem falska dylika historier för varje sann, så det är lite pojken som skrek varg över det hela.

Så med lagen om alltings jävlighet åker säkert en och annan oskyldig snut dit för någon uppförstorad petitess, medan de som egentligen är ruttna är kvar.

clash
2005-02-09, 14:39
Men allvarligt nu, i en perfekt värld så skulle aldrig sånt här inträffa. I en perfekt värld så skulle inte poliser behövas heller.

Ja tycker det är värre att asen går fria hela tiden, jag har kalr förståelse över att snuten slår på en del as, det måste vara förjävligt att jobba arslet av sig i en riskabel miljlö och aldrig se någon förbättring.

Mago
2005-02-09, 14:41
Generellt sett tycker jag det klagas för mycket på polisen.
Relativt dåligt betalt och utsatt yrke och sen får de mest skit av folk.

Go Swedish police force!
(Förutom de jävla trafikpoliserna som tog mina körkort ;))

victor_n
2005-02-09, 14:58
Generellt sett tycker jag det klagas för mycket på polisen.
Relativt dåligt betalt och utsatt yrke och sen får de mest skit av folk.

Go Swedish police force!
(Förutom de jävla trafikpoliserna som tog mina körkort ;))

håller med dig. dom går i tjänst varje dag med kanske livet som insats!
vad gör dom flesta andra medans dom brottas med kriminella? jo vi tar en fika paus ;)

som sagt ge polisen mer creds.. klaga inte på att dom finns.. vore fan så mkt värre om dom inte fanns :thumbup:

Tomten
2005-02-09, 15:03
håller med dig. dom går i tjänst varje dag med kanske livet som insats!
vad gör dom flesta andra medans dom brottas med kriminella? jo vi tar en fika paus ;)

som sagt ge polisen mer creds.. klaga inte på att dom finns.. vore fan så mkt värre om dom inte fanns :thumbup:

Är ju inte riktigt som de blivit tvingade att bli poliser. Det är bra många fler som söker än antas, så man tycker ju att de borde kunna sålla bort slöddren som inte har något där att göra.

Nu respekterar jag visserligen jobbet som polisen gör, däremot säger inte det att jag respekterar poliser som uppför sig illa i tjänsten.

Baan
2005-02-09, 15:06
det är inget nytt att vissa indivier gillar uniformyrken, visserligen kan dom människorna vara bra men dom kan vara ruttna också, självklart att det finns några kassa poliser.

Egna erfarenheter är dock bara positiva, dom är i princip förnya passet heheh.
Jo en gång var dte lite strul när jag var liten och en kompis till mig slängde en snöboll på en bil så det blev polisanmälning, tror han skyllde bort det på mig också men det löste sig med ett samtal.

De bekanta man har smo har taskiga erfarenheter har väl mest förtjänat behandlingen tyvärr

En liten rolig berättelse dock av en bekant

Fredagskväll, personen i fråga går ut från krogen, går bakom hörnet och lättar på trycket lite. Han var väl inte alltför full o så, kanske lite påverkad bara. Just när han är nästan klar får två gående poliser syn på honom och kollar lite vad han gör, sjlävklart får han panik och tror att han ska få böter för urinering eller något liknande å så börjar han kuta. Poliserna kutar efter, tror dom sprang någon km fram till järnvägsstationen i borås, där personen i fråga försökte klättra över ett stängsel (taggtråd funkar bra enligt honom om man vill hålla folk borta), men blev nerplockad av den ena polisen och nerbrottad. Sen uppstod det en tämlige komisk situation... (tyckte vi iaf)
-Varför sprang du?! polis
-Jag har hört att ni slår invandrare.... - personen
- Va fan? Vem har sagt det? - polis
- Mina polare... - personen
- Aha varför blir dom slagna då? - polis
- Dom är lite kriminella - personen

sen så drog dom ner han till lasarettet i borås för att drogtesta honom :D
tror det blev lite blodprov och lite annat, sen när dom kom fram till att han bara var full/dum (dum har han alltid varit) så lämnade dom honom där och vill inte ens skjuta honom till stan, dom var vlä rätt sura för han slösade deras tid :D

aja kul historia iaf, kanske inte lika kul återberättat så här, kanske låter lite otrolgit men jag kan intyga att personen i fråga skulle kunna få till något sånt *screwy*

Pellefant
2005-02-09, 15:12
lämnade dom honom där och vill inte ens skjuta honom till stan

Tur det! ;)

Baan
2005-02-09, 15:17
Tur det! ;)

hehe, bra att något blev kul iaf :)

Froddan
2005-02-09, 15:24
Jag tror trots allt att de flesta poliser är rättvisa poliser som inte ingriper med mer våld än vad som är försvarligt.

"Sedan bytte hon jobb. Hon blev närpolis i Vasastan, började arbeta med förebyggande brottsbekämpning bland ungdomar och kände hundraprocentigt stöd av chefen och kollegerna."

Alltså kanske hennes tidigare station bara var ett negativt undantag? Jag tror att "kårandans huvudregel: Håll ihop och håll tyst" är en överdrift från Gert Svensson sida.

Och om artikeln är sanningsenlig tycker jag Eva Kallai gjort väldigt fel i att inte anmäla missförhållanden direkt. Hon började arbeta hösten 1993, först fem år senare valde hon att agera. Den stora faran är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad.

För övrigt, polisens påhoppare nummer 1 - Aftonbladets Belinda Olsson erkände för ett tag sedan att polishögskolan kanske inte är så ond som hon tidigare trott. Ett litet ljus i mörkret i alla fall. :)

Läs! http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/utskrift/0,3258,574544,00.html