handdator

Visa fullständig version : Dålig korsrygg


patH
2005-02-08, 22:13
ok min första tråd så jag säger väl hej till att börja med.
har börjat träna igen efter ett par års uppehåll (drog på mig en långtidsskada och kom aldrig igång igen) det e så att min korsrygg är och alltid har varit jävligt kass och får fruktansvärt ont i ryggen utav minsta lilla, så min fråga är egentligen om det finns nån bra "mild" övning för korsryggen? hyperextensions (stavning?) funkar men det gör grymt ont och dagen efter ska vi inte prata om. räcker till och med att jag vanliga crunches för magen så får jag ont i rygggen :( så om någon har nåt tips eller hur jag ska gå tillväga för att slippa skiten så är jag tacksam.

Tolkia
2005-02-08, 23:13
Hur fungerar det att göra små rygglyft/hypersextensions, alltså där du ligger raklång på golvet och lyfter överkroppen ungefär 10-15 cm från golvet (inte som på filmerna i länksamlingen m.a.o.)? Det är en övning som många med svårartade ryggbesvär får av sina sjukgymnaster. Den brukar också förekomma på alla "kärringgympapass" (tillåtet uttryck om man själv "kärringgympar ... ;) ) och de allra flesta deltagare brukar klara den, trots att många ju har diverse småskavanker, i synnerhet i ryggregionen.

Griip
2005-02-08, 23:33
Klarar du inte äns av ryggresningar så ska du nog gå till en kiropraktor eller liknande.

patH
2005-02-09, 19:45
Klarar du inte äns av ryggresningar så ska du nog gå till en kiropraktor eller liknande.
har sprungit till sånna hela livet och dom lyckas ungefär konstatera samma sak: "du har dålig rygg" noshit... gör ju inget åt det.. dragit lite i mig och skit men det hjälper inte så jag har itne så stort förtroende för dom längre..

ska testa kärringgympan så får vi se..tack =)

Fatalist
2005-02-09, 19:50
Testat vanliga rygglyft? Jag skulle kört sånna några gånger i veckan och sedan börjat med hyperextensions

z_bumbi
2005-02-09, 20:43
har sprungit till sånna hela livet och dom lyckas ungefär konstatera samma sak: "du har dålig rygg" noshit... gör ju inget åt det.. dragit lite i mig och skit men det hjälper inte så jag har itne så stort förtroende för dom längre..

ska testa kärringgympan så får vi se..tack =)

Har du inte fått några rehabövningar att köra?

Exakt vad har de sagt är fel på ryggen?

patH
2005-02-09, 21:32
Har du inte fått några rehabövningar att köra?

Exakt vad har de sagt är fel på ryggen?

har inte fått nåt, var en jävla massa årsen jag va där senast så jag kommer inte ihåg vad dom sagt.. kanske ska göra ett besök igen då :/

henke_76
2005-02-10, 15:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18560&highlight=transversus


Kan ju vara magen istället som det är för min del, men problemet visar sig i ryggen.......lurigt sånt där.

jwzrd
2005-02-10, 16:04
"Ont i ryggen" kan massor av olika anledningar. Allt från korta hamstring som gör att man går med ryggraden konstigt, lite kutryggig hållning. Andra muskler som kompenserar. Överdriven svank av svaga bukmuskler och/eller korta/stela höftböjare som drar på "framsidan" av kotpelaren. Knäproblem antingen på grund av ryggen, eller ryggen på grund av knäna. Olika varianter av "sned" kotpelare. Skoleos eller någon form av bråck.

Men har läkaren inte sagt något så skulle iallafall jag prova att helt enkelt träna mage, höftböjare, hamstring och hela buken med snällaste möjliga övningar till att börja med. Och se till att först lära sig vilka dom övningarna är, och sen vilka stretch-övningar man kan komplettera med. Här på forumet finns ett gäng bra trådar om träning av alla muskler jag räknat upp, även länkar till sidor om stretching.

daniel_lidstrom
2005-02-10, 16:21
Jag hade samma symptom och valde efter flera år att gå till en sjukgymnast. Det berodde på att högra benets höftböjare var för kort. Efter mycket stretching så har problemet istort sett försvunnit.
Man tror man är själv om såna här saker...