handdator

Visa fullständig version : Solarium


Callister
2005-02-08, 20:52
Nåt spec. man ska tänka på? Tänkte att jag skulle testa, men kommer låta det gå minst en vecka imellan ifall jag skall gå några fler gånger.

Hur bra tar det? Ser man skillnad på de första 30 minuterna?
Tar det bäst där det är som minst brunt? Alltså ifall jag har halvbruna ben men en helvit rygg/mage/whatever kommer det ta lika mycket på alla ställen eller blir det mer på rygg/mage? ;)

Kan tilläggas att jag inte är känslig för sol, jag blir brun snabbt

Garnax
2005-02-08, 20:58
Ligg korta stunder i början...

Mycket lätt att bränna sig i solarium

Lite problem när man är ogämn över kroppen.

Som t.ex kan dina armar vara bruna och kanske klara 30 min medans dina ben är vita och bränner sig efter 15 min...

s_himself
2005-02-08, 21:01
jag har legat nu två gånger, alltså varje lördag tänker jag sola nu ett tag, och sedan köra lite intensivare.

Men jag blir riktigt jäkla torr, så smörj in dig efter du duschat!
Jag vet itne. jag blir inte brun på benen, antagligen för mina ben är så håriga :P

Callister
2005-02-08, 21:05
Allright, men en vanlig solbränna ifrån vanlig sol sitter ju i VÄLDIGT länge. Hur är det med solarium, hur länge håller de?

internethjälten
2005-02-08, 21:12
finns val lika manga myter om salarie som det finns utovare... men sola lite kortare i borjan sa du vanjer dig vid det...

sen finns det tydligen ngn studie som visar att fargen sitter langre om man inte duschar / kyler ner sig direkt efter solningen for att "brannskadan" fortsatter aven en liten stund efter att man kliver ur solariet... men fragan ar om det ar bevisat... sjalv solar jag INNAN jag tranar for jag upplever att fargen sitter battre...

kan handa att man bli ljusare under armarna men det ar bara att halla upp dem lite... det marker de...

bara att sola pa - bleka tanderna - farga haret - skaffa midjevaska och baggypants... hahaha !!!

raZmus
2005-02-08, 21:15
www.solasakta.nu

Garnax
2005-02-08, 21:36
Solariets bränna sitter inte lika länge nej och den skyddar inte emot solen som en traditionell bränna gör...

Tolkia
2005-02-08, 23:46
sen finns det tydligen ngn studie som visar att fargen sitter langre om man inte duschar / kyler ner sig direkt efter solningen for att "brannskadan" fortsatter aven en liten stund efter att man kliver ur solariet... men fragan ar om det ar bevisat...
Nä, det lär knappast vara möjligt att bevisa - jag är tämligen tveksam till att det skulle vara så överhuvudtaget. Det är ju UV-strålningen som skapar "solskadan" inte IR-strålningen (värmen) och de celler som påverkas att bilda brunt pigment ligger väldigt långt ned i huden. För att få en regelrätt "brännskada" skulle det behövabetydligt högre temperaturer. Däremot kan man ju få en "solbrännskada" med brännblåsor om UV-dosen är för hög, men där lär det knappast hjälpa med aldrig så kallt vatten (annat än att det förmodligen lindrar för stunden). Det verkar troligare att en ljusar färg hos folk som duschar efter solning beror på att de helt enkelt spolar/skrubbar bort något extra lager döda hudceller i samband med duschen.

Baan
2005-02-08, 23:53
för dom som solar, hur effektivt är en gång per vecka o så? har aldrig praktiserat solarium själv så har faktiskt ingen aning (å har aldrig frågat någon heller). Dvs, blir man betydligt mörkare/bajsbrunare om man solar en gång per vecka ? (angående bajsbrun så verkar det vara den färgen man får om man överdriver)

Herkulez
2005-02-09, 09:39
bara att sola pa - bleka tanderna - farga haret - skaffa midjevaska och baggypants... hahaha !!!
:D

pellepedal
2005-02-09, 12:42
Sola i Malmö så kan du få andra behandlingar under tiden. :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37802