handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bulk(?)

Patriarch K
2005-02-08, 20:45
Jag har problemet att så fort jag äter något bränner jag bort det efter en timma igen (inte bokstavligt talat). Jag har nu tagit mig i kragen och bestämt mig för att få lite mer vikt, både fett och muskelmassa med tanke på att jag har väldigt lite underhudsfett.

Jag började igår. Ställde mig på vågen, vägde 71kg efter mina behov, utan kläder och på morgonen. Under dagen käkade jag upp mig till 73kg. Efter natten vart jag nere på 71.5 igen, just nu ligger jag på runt 74 efter en hel del mat men jag är rädd att jag snabbt kommer att gå ner till 71kg igen.

Min kost består av väldigt mycket mjölk (saknas det exempelvis 0.3kg innan jag är uppe på jämn vikt dricker jag mjölk tills jag väger i detta fallet 74 i stället för 73.7), vanlig husmanskost och så fort jag blir hungrig tar jag mig en eller två smörgåsar. Innan jag lägger mig slänger jag i mig runt 3 matskedar matolja.

Är det rätt att göra på detta viset? Har ni några bättre knep? Jag har inget emot att bli lite kraftig, men fet vill jag absolut inte bli och det får inte vara tal om någon bilring, varken liten eller stor.

King Grub
2005-02-08, 20:47
Ett energiöverskott på cirka 15%, runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, sedan resten kolhydrat tills du når önskat energiintag. Perfekt uppbyggnadupplägg.

cosmo
2005-02-08, 21:03
låter inte som en god ide att gå upp 0,5kilo/dag släpp det där med att väga dig hela tiden?

Patriarch K
2005-02-08, 21:09
låter inte som en god ide att gå upp 0,5kilo/dag släpp det där med att väga dig hela tiden?

Känns som om jag inte har någon aning om jag ligger under eller över då så att säga. Visst, man ska äta direkt när man är hungrig, men vågen ger dels motivation och dels vet jag hur mycket mer jag ska äta.

cosmo
2005-02-08, 21:12
Vet du hur mycket mer du ska äta för att du ställer dig på vågen? siktar du på att gå upp ett halvt kilo om dagen eller? min kroppsvikt varierar friskt under dagen, olika dagar osv beroende på vad jag käkat, druckit etc?

försök att räkna ut hur mycket du förbrukar, lägg till 300-500 kcal/dag?

Patriarch K
2005-02-08, 21:16
Visserligen vet jag inte det. Det enda jag har är ett mål, gårdagen var 73 och idag är det 74. Sen är det bara att försöka hålla den vikten så gott det går för att sedan öka med tiden. Kan låta lite dumt men det är så jag tänker för tillfället. Jag skulle inte skapat denna tråden om jag inte hade varit osäker :)

Hmm, jag ska försöka räkna ihop hur många kalorier jag bränner per dag. Fast matoljan som jag pumpar i mig ger en del kalorier också.

cosmo
2005-02-08, 21:18
Vad äter du en vanlig dag?

Patriarch K
2005-02-08, 21:22
Morgon - Start (flingor), mjölk och juice
Lunch - Beror på vad som serveras i skolan men äter det mesta
Middag - Brukar vanligtvis bli någon kötträtt där jag äter mig mätt
Mellanmål - Slänger väl i mig några mackor med köttpålägg
Kvällsmat - Ännu fler mackor, ibland pizza/korv/hamburgare
Efter kvällsmat - Någon macka med köttpålägg
Innan natten/natt - En nattmacka eller två, ibland en frukt till eller en burk med makrill i tomatsås + några matskedar matolja.

Så brukar mina dagar se ut nu när jag har börjat käka.

Bucyrus
2005-02-08, 21:24
Fast matoljan som jag pumpar i mig ger en del kalorier också.[/QUOTE]
Hoppas att matoljan hamnar i matsmältningsapparaten *rolleyes*

King Grub
2005-02-08, 21:26
Fortsätter du gå upp ett kilo om dagen kan du räkna med att det är minst 99% fett.

cosmo
2005-02-08, 21:26
När tränar du? snabba kolhydrater + protein efter träning? Start till frukost låter jävligt gott med mycket socker? :)

Patriarch K
2005-02-08, 21:30
Tränar varannan dag vid 18:00-19:30 ungefär.

Blir väl lite protein efter träning, ibland slänger jag i mig snabba kolisar också, då i form av läsk, godis eller annat gott :)

Jag är så dålig på att käka frukost, det är inte alls gott med start, men man får tvinga i sig :(

Grub: Det är mitt mål (behöver lite fett som sagt) :D

cosmo
2005-02-08, 21:31
styr upp det med snabba kolhydrater och protein efter varje träningpass,
start är värdelöst och massa socker i, ät gröt

Patriarch K
2005-02-19, 23:37
Jag har en liten fråga men orkar inte starta en ny tråd.

Hur är det med mat på natten? Kan man käka en relativt stor måltid (såsom en stor portion flingor och några glas juice) utan att kroppen tar skada. Jag har hört att man inte ska käka innan man lägger sig för kroppen ska inte arbeta när den vilar. Ligger det något i detta eller är det bara myt?