handdator

Visa fullständig version : kasst grepp


Erik__
2005-02-08, 18:19
Jag har insett att jag har rätt ruskigt dåligt med styrka i händerna, inge kul nät man kan köra marklyft och sånt, så tanken är att detta ska förbättras. Är nog bra till annat också (motorfreak -> meka)

Skulle det vara lämpligt att träna med grippers? känns rätt frestande att kunna fixa med det hemma som, får man den typen av styrka, dvs orka hålla i ngt eller är det bara ren "krosstyrka" (det sista väldigt välkommet det också :))

isf vad ska man ha för typ av gripper, är mer än klen i händerna så vad är det svagaste man kan köpa? och hur fort kan man avancera genom djungeln av grippers, värt att köpa några stycken på samma gång kanske?

Mini_me
2005-02-08, 18:26
köp en rb 100 och en 130 om du känenr dig svag. Tror att de är de lättaste. Fråga Arne Persson, han säljer.

Nemesis
2005-02-08, 18:26
Jag är klen som attan i underarmarna. Får också en sjuk handsvett vid övningar som marklyft, därför glider stången ur händerna redan vid 120kg.

Gick och köpte magnesium förra veckan och testade det igår första gången. Att hålla i 150kg och göra några reps var inga problem. Jag blev verkligen chockad vilken effekt det hade. Handsvetten existerade inte och greppet satt som klistrat runt stången!

Vid högre vikter och mina arbetsset måste jag dock fortfarande använda remmar :em:

Edit: mitt inlägg är nog mer ett tips för markträningen, läste inte igenom hela ditt inlägg först..

Erik__
2005-02-08, 18:28
men grippers ger den styrkan man behöver för att hålla fast i grejjer? så man inte bara blir stark på att trycka ihop saker.

Nalle_Björn
2005-02-08, 18:32
Kan bara tala för mig själv, men grippers har hjälpt mig otroligt mycket med övningar där greppet sätts på sin gräns. Latsdrag, hantelrodd, skivsstångsshrugs m.m.
Dessutom är det väldigt roligt att träna med grippers. För att träna uthålligheten dvs kunna hålla en skivstång länge kan du köra statisk träning med grippern. Hålla den inne grippern så länge som möjligt :)

Tycker du ska tjacka ett gäng RB-grippers av Mr. Arne Persson, som finns här på forumet. Billigt och utmärkt service :D
Svagaste grippern i RB - serien är 100. Sen har du 130, 160, 180, 210, 240 osv.
Om den är för tuff för dig får du väl tjacka ett par på Team Sportia eller någon annan sport butik, och träna upp dig. Fast jag tror nog de flesta kan köra igång med en RB100 :confused:

Grisen
2005-02-08, 18:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37585

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37255&highlight=Pinch

Zakath
2005-02-08, 19:08
Annars har du Ironmind som du kan beställa ifrån, mycket bra grippers. Till ett bra pris!
www.ironmind.com

Dem har dessa styrkor (pund, 1lb=0,454kg):
60 (The Guide)
80 (The Sport)
100 (The Trainer)
140 (#1)
195 (#2)
280 (#3)
365 (#4)

The Sport kan nästan ALLA stänga med lite hjälp, även tjejer!
#2 kan ytterst få stänga första gången

Erik__
2005-02-08, 19:15
Okey, jag tar era svar som att grippers kan lösa mina problem då, ska bara försöka klura ut vilka som kan vara lämpliga.

Baan
2005-02-08, 19:27
första steget är magnesium tycker jag, hjälper _mycket_.

Catar
2005-02-08, 22:37
Vilka grippers är bättre då?
CoC eller RB? RB kan man ju beställa från Arne vilket är ett plus, men vilken är bättre när det gäller kvaliteten?
Och hur stor är risken att man åker på tull, när man beställer från USA?
Läste också att RBs hårdhetsgrad är satt mellan CoC:s så att man kan använda båda, är det sant?

Zakath
2005-02-08, 22:49
Vilka grippers är bättre då?
CoC eller RB? RB kan man ju beställa från Arne vilket är ett plus, men vilken är bättre när det gäller kvaliteten?
Och hur stor är risken att man åker på tull, när man beställer från USA?
Läste också att RBs hårdhetsgrad är satt mellan CoC:s så att man kan använda båda, är det sant?



Den här diskussionen har varit uppe flera gånger tidigare, bara att söka runt lite.

Men jag kan svara på det där om tullen för femtioelfte gången :D
Beställer du en gripper så kommer du nästan garanterat slippa tullen.
Beställer du flera grejer ökar chansen ungefär exponentiellt - typ.

Arne Persson
2005-02-08, 22:54
Vilka grippers är bättre då?
CoC eller RB? RB kan man ju beställa från Arne vilket är ett plus, men vilken är bättre när det gäller kvaliteten?
Och hur stor är risken att man åker på tull, när man beställer från USA?
Läste också att RBs hårdhetsgrad är satt mellan CoC:s så att man kan använda båda, är det sant?


CoC och RB är båda grippers som ligger i den absoluta toppen! För träningsbruk så är Grippers lättare än CoC#trainer och RB 100 knappast nödvändiga. Beställer du mer än 1 grippers från USA så riskerar du Tull (både på varan och frakten). Har själv åkt på det ett antal ggr. CoC har följande jämförbara styrkor med med RB: CoC#T och RB100, Coc#1 och RB 130 sedan ligger RB160, CoC#2 och RB180 sedan kommer RB210, RB240N (Narrow grip), RB240 och RB 260N däefter kan man jämföra CoC#3 med RB 260. Vissa tyngre CoC#3 med RB300N därefter kommer RB300 och slutligen CoC#4 och RB330.
Jag har den fördelen att jag kan välja ut lämplig grippers om det finns önskemål om viss styrka. Samt att det går att ringa och tex klaga till mig.
:D

Catar
2005-02-08, 23:03
Skickade PM till dig för 2 dagar sen Arne, int för att vara tjatig men har du nåt nummer man kan ringa för att beställla eller för att diskutera om vilka grippers jag behöver?
Bor som sagt lit otillgängligt till för att komma o prova men man kanske kan få telefonsupport i det här fallet som du säger.

Zakath
2005-02-08, 23:04
CoC och RB är båda grippers som ligger i den absoluta toppen! För träningsbruk så är Grippers lättare än CoC#trainer och RB 100 knappast nödvändiga. Beställer du mer än 1 grippers från USA så riskerar du Tull (både på varan och frakten). Har själv åkt på det ett antal ggr. CoC har följande jämförbara styrkor med med RB: CoC#T och RB100, Coc#1 och RB 130 sedan ligger RB160, CoC#2 och RB180 sedan kommer RB210, RB240N (Narrow grip), RB240 och RB 260N däefter kan man jämföra CoC#3 med RB 260. Vissa tyngre CoC#3 med RB300N därefter kommer RB300 och slutligen CoC#4 och RB330.
Jag har den fördelen att jag kan välja ut lämplig grippers om det finns önskemål om viss styrka. Samt att det går att ringa och tex klaga till mig.
:D



Är RB330 tyngre än CoC 4? CoC 4 ligger väl på 365 pund? (ja jag vet att det inte är exakta siffror).

Fast Ironmind har ju en fantastisk support måste jag säga!
Arne, ledsen att jag alltid gör "reklam" för Ironmind, men jag känner att det inte är mer än rätt och jag är säker på att du klarar av lite konkurrens :thumbup:

Arne Persson
2005-02-09, 00:15
Är RB330 tyngre än CoC 4? CoC 4 ligger väl på 365 pund? (ja jag vet att det inte är exakta siffror).

Fast Ironmind har ju en fantastisk support måste jag säga!
Arne, ledsen att jag alltid gör "reklam" för Ironmind, men jag känner att det inte är mer än rätt och jag är säker på att du klarar av lite konkurrens :thumbup:


RB 330 och CoC#4 överlappar varandra. Jag har väl inte haft några invändningar mot CoC mer än att man kan råka på tull och att det ibland är svårt att få "rätt styrka" då man inte vet hur tunga dom är. Jag har ju själv ett antal CoC.

Man and Machine
2005-02-09, 00:30
Ursäkta om jag lånar tråden lite. Men hur betalar man en RB-gripper? Får ingen respons på mina PM.

Tycker inte om att ha skulder till folk som väger 3siffrigt ;)

Arne Persson
2005-02-09, 00:31
Skickade PM till dig för 2 dagar sen Arne, int för att vara tjatig men har du nåt nummer man kan ringa för att beställla eller för att diskutera om vilka grippers jag behöver?
Bor som sagt lit otillgängligt till för att komma o prova men man kanske kan få telefonsupport i det här fallet som du säger.


Jag har svarat dig precis med ett PM. Jar har varit iväg och hållit utbildning denna helg i Stenungsund och i går och idag var jag hemma sent från jobbet och tämligen trött. Därför har mitt svar dröjt lite.

Man and Machine
2005-02-09, 00:32
***Råkade bli dubbelt***

Arne Persson
2005-02-09, 00:33
Ursäkta om jag lånar tråden lite. Men hur betalar man en RB-gripper? Får ingen respons på mina PM.

Tycker inte om att ha skulder till folk som väger 3siffrigt ;)


Har jag inte skickat till dig mina kontonummer? I såfall skall du få dom direkt.