handdator

Visa fullständig version : Ostkaka?


sanoj
2005-02-08, 15:11
Funkar det med en Frödinge ostkaka som mellanmål nån gån ibland efter skolan?

King Grub
2005-02-08, 15:13
Standardostkaka:

Mjölk, ägg, grädde, vetemjöl, socker, mjölksocker, sötmandel, vetestärkelse, konserveringsmedel: sorbinsyra, bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.

Lättostkaka:

Mjölk, ägg, mjölksocker, fruktsocker, vetestärkelse (max 0,3 g protein/100 g), skummjölkspulver, mandel, konserveringsmedel (sorbinsyra), bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.

Lättostkakan är mycket bättre, och passar bra som mellanmål. Standardvarianten är en onyttig dessert.

sanoj
2005-02-08, 15:20
Standardostkaka:

Mjölk, ägg, grädde, vetemjöl, socker, mjölksocker, sötmandel, vetestärkelse, konserveringsmedel: sorbinsyra, bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.

Lättostkaka:

Mjölk, ägg, mjölksocker, fruktsocker, vetestärkelse (max 0,3 g protein/100 g), skummjölkspulver, mandel, konserveringsmedel (sorbinsyra), bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.

Lättostkakan är mycket bättre, och passar bra som mellanmål. Standardvarianten är en onyttig dessert.

OK. Då måste ja köpa en sån efter skolan imorrn :D.. MUMS!

Lizard
2005-02-08, 17:55
Lättostkaka med sockerfri sylt eller Ekströms lågkalorikräm... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bigbulka
2005-02-08, 18:24
Ät och väx :eating:

Nalle_Björn
2005-02-08, 18:37
Ibland blir man bara så jäkla less på att laga ordentlig mat så man tjackar en ostkaka istället (lättvarianten såklart). Det är gott, och enligt föregående postare också nyttigt :eating:

KIRE
2005-02-08, 20:03
Lättostkaka med sockerfri sylt eller Ekströms lågkalorikräm... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Låter gott :eating:
Var köper man sockerfri sylt?

Sverker
2005-02-08, 20:18
Låter gott :eating:
Var köper man sockerfri sylt?

Vad heter de ? Björnekulla tror jag. Finns i glasburkar tillsamman med andra sylterna.

Äppelmos, hallonsylt, jordgubbssylt har jag provat. De är :thumbup:

Sötade med aspartam. Kolhydrathalten ligger någonstans kring 10 - 12 % och är från bären eller äpplena

Rataxes
2005-02-08, 20:25
Önos har ju också en komplett uppsättning lågkalorivarianter. Ligger på 40kcal/100 g och ca 90% av sockret kommer från bär om jag inte minns fel.

kal_erixon
2005-02-08, 20:34
lättvarianten är dubbelt så dyr *grr27*
och frödinges ostkaka suger. hemköps egna märke däremot :thumbup: krämig och go

Lizard
2005-02-09, 00:46
lättvarianten är dubbelt så dyr *grr27*
och frödinges ostkaka suger. hemköps egna märke däremot :thumbup: krämig och go

Innhåller dubbelt så mycket bär i stället för socker som utfyllnad.
Tack för tipset om hemsköps ostkaka. Näringshalt?

Lizard

kal_erixon
2005-02-09, 11:29
har inte fått tag i näringsinnehållet men tror inte det är särskilt mycket nyttigare än frödinges vanliga. men god är den.
kan återkomma med en näringsdeklaration när jag köper en nästa gång om nån vill

Thony
2005-02-09, 11:30
sitter och snaskar lite nu, kall givetvis. :eating:

Lizard
2005-02-09, 21:21
sitter och snaskar lite nu, kall givetvis. :eating:

Kall...?!
Jaha..?!..svenskar serverar rödvin vid 20-22 grader och kallar det "rumstemperatur" så inget förvånar mig snart... *screwy*

Lizard

kal_erixon
2005-02-09, 21:57
Kall...?!
Jaha..?!..svenskar serverar rödvin vid 20-22 grader och kallar det "rumstemperatur" så inget förvånar mig snart... *screwy*

Lizard
hahaha, visst funkar den varm och med sylt och grädde men den är nästan bäst när den är kall
:eating:

King Grub
2005-02-10, 06:15
Klart ostkakan skall ätas kall! Så fort dess temperatur stiger till rumstemperatur eller högre förlorar den all kulinarisk charm. :eating:

Thony
2005-02-10, 07:42
Kall...?!
Jaha..?!..svenskar serverar rödvin vid 20-22 grader och kallar det "rumstemperatur" så inget förvånar mig snart... *screwy*

Lizard


jupp. KALL var ordet.. Varm smakar den blöja ;)

Lizard
2005-02-10, 08:20
Grub...tills nu har jag hållit ditt kunnande för högt, men nu har du totalt raserat allt förtroende. Från och med nu tror jag du bågar ihop allt du skriver..Kall ostkaka?! *grr27*

Lizard

King Grub
2005-02-10, 08:25
Direkt ur kylskåpet! *slap* :D

Lizard
2005-02-10, 08:40
Direkt ur kylskåpet! *slap* :D

Fel!

Journal of Sport Perfomance 12:345

Measuring taste-bud effect and anabolic performance in smaelendsk cheeskcake. A dubbel blind randomized studie.

"..we hereby conclude that smaelendsk cheescake should be served luke warm for best effect.."

Sydney Endocrinology University
Meta analysis of endocrine response in athletes eating smaelendsk cheescake and serving temperature.

"..no matter how you look at it, smaelendsk cheescake should be consumed above room temperature, preferably above body temperature (+37C) to maximize IGF1, GH and Testosterone production and anyone stating otherwise is a fool..."


Lizard :D

King Grub
2005-02-10, 08:55
Som vanligt verkar åsikterna gå isär... Förlita dig inte på gammal forskning. :nono:

The role of cheesecake temperature in optimizing protein synthesis and anabolic hormone responses, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Feb;2653(4):E842-75.

"We have evaluated the evidence underlying certain misconceptions regarding the temperature of cheesecake... It is concluded that consumption of cheesecake at or above the temperature of 10 degrees centigrade will compromise the anabolic hormonal environment over a training program, and might lead to impaired protein synthesis. On the other hand, when the cheesecake is consumed at that temperature, there is a change from net muscle protein degradation to net muscle protein synthesis. An even lower temperature seems to extend the anabolic effect."

Lizard
2005-02-10, 09:20
Som vanligt verkar åsikterna gå isär... Förlita dig inte på gammal forskning. :nono:

The role of cheesecake temperature in optimizing protein synthesis and anabolic hormone responses, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Feb;2653(4):E842-75.

"We have evaluated the evidence underlying certain misconceptions regarding the temperature of cheesecake... It is concluded that consumption of cheesecake at or above the temperature of 10 degrees centigrade will compromise the anabolic hormonal environment over a training program, and might lead to impaired protein synthesis. On the other hand, when the cheesecake is consumed at that temperature, there is a change from net muscle protein degradation to net muscle protein synthesis. An even lower temperature seems to extend the anabolic effect."

Jamen Grub, det där är en amerikansk studie på amerikansk ostkaka som i likhet med kusinen carrotcake ska ätas kall såklart.

Du får läsa på, det ska vara smaelendsk cheesecake.

Smaelands Cheesecake Institute of Sport Metabolism, Froedinge Smaeland. Today at 09.17. :naughty:

"..we have evaluated all the scientific data regarding motoric skills improvement, culinary theory, glucagon surpression, anabolic responses and protein and glycogen synthesis in 75 well trained athletes in comparision to serving temperature and these data suggests that smaelendsk cheesecake served above room temperature has significant higher values in all the metrix than its colder (bellow room temperature) counterpart.
Furthermore we hereby conclude that if smaelendsk cheesecake is consumed
at above +37C and within one week before major burst of activity, it should be regarded as an illegal substance due to its extreme profile and will be recomended to the International Sports Federation as doping...."


Lizard

z_bumbi
2005-02-10, 09:49
*screwy* :laugh:

Wooch
2005-02-10, 10:04
Intressanta rapporter :laugh:

Metal_boy_
2005-02-10, 11:04
en lätt ostkaka väger väl 500g? hur mycket kolisar och protein får man i sig av en sån?

Självklart finns det inget annat alternativ än kall ostkaka. Då har den en homogen och fast härlig konsistens.

Lizard
2005-02-10, 12:00
Hade hr Metal_boy_ inte haft sådana smaklösa(!) uppfattningar hade jag kunnat upplysa honom om att Frödinge Lättostkaka innehåller 420kcal, 33g protein, 48g kolhydrater och 10,5g fett. Men det gör jag inte. :MrT:

Lizard

King Grub
2005-02-10, 13:08
Eftersom herr Metal_Boy har så god smak kan jag dessutom upplysa, att en Lättostkaka väger blott 300 gram, inte 500.

Metal_boy_
2005-02-10, 14:45
Eftersom herr Metal_Boy har så god smak kan jag dessutom upplysa, att en Lättostkaka väger blott 300 gram, inte 500.

hehe, va bra då vet jag det iaf :)

Bönne
2006-07-20, 23:38
Hade hr Metal_boy_ inte haft sådana smaklösa(!) uppfattningar hade jag kunnat upplysa honom om att Frödinge Lättostkaka innehåller 420kcal, 33g protein, 48g kolhydrater och 10,5g fett. Men det gör jag inte. :MrT:

Lizard
Ursäkte för att jag bumpar tråden, men det där plusen stort glas mjölk känns ju som ett utmärkt mellanmål, har två hemma, men inte kollat så noga på innehållsförteckningen annat än mängden protein.


Kvarg eller ostkaka som mellanmål i fortsättningen då =)

Yes
2006-07-21, 00:00
Jaha..?!..svenskar serverar rödvin vid 20-22 grader och kallar det "rumstemperatur" så inget förvånar mig snart... *screwy*

Lizard
Världens bästa vin skall serveras vid lämplig sovrumstemperatur, 18 grader, så det är vad jag betraktar som optimalt. :)

King Grub
2006-07-21, 05:23
Ursäkte för att jag bumpar tråden, men det där plusen stort glas mjölk känns ju som ett utmärkt mellanmål, har två hemma, men inte kollat så noga på innehållsförteckningen annat än mängden protein.


Kvarg eller ostkaka som mellanmål i fortsättningen då =)

Kom ihåg att den här tråden är från tiden innan det uppdagades hur fruktansvärt fruktos verkligen var. :D

mmmmm
2006-07-21, 10:39
Kom ihåg att den här tråden är från tiden innan det uppdagades hur fruktansvärt fruktos verkligen var. :D
Lust att utveckla detta lite?

King Grub
2006-07-21, 10:50
Lust att utveckla detta lite?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3

Bönne
2006-07-21, 11:49
Kom ihåg att den här tråden är från tiden innan det uppdagades hur fruktansvärt fruktos verkligen var. :DÄr det dåligt med ostkaka då? Frågan är ju hur stor andel av kolhydraterna som består av fruktos, men det är ju trotts allt bara 50g kolhydrater det handlar om, om 20g då är i form av fruktos, så borde det väl inte vara så dåligt?

bear.flowertwig
2006-07-21, 11:50
Eftersom herr Metal_Boy har så god smak kan jag dessutom upplysa, att en Lättostkaka väger blott 300 gram, inte 500.

Om man inte köper en tung lätt ostkaka. Då väger den 600g.

Griip
2009-11-18, 16:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3

Ät den frukt du vill. Att du skulle överkonsumera fruktos från naturell frukt är osannolikt.

Borde inte detta gälla då?


Blev hur som sjukt sugen på ostkaka.. tur att man bor mitt i stan å inte har mer än 400m till hemköp :)

King Grub
2009-11-18, 17:09
Gälla vad?

Griip
2009-11-18, 22:50
Vet inte, faktiskt. Tänkte att det var fruktos i ostkakan först, men tror jag tappa bort mig totalt för det är det givetvis inte.. :D Gick förresten å köpte en men fick inte ner mer än 250g, den var TUNG :D

mikaelj
2009-11-18, 23:06
Strösocker är hälften fruktos. Läs innehållsförteckningen.

Scratch89
2009-11-18, 23:12
Ostkaka är, trots eventuell fruktos, bra mat, tycker jag. En halv stor är perfekt som ett större mellanmål eller en lite mindre måltid. Är man rädd för fettet kan man ta den magra, och då kan man kompensera genom att äta upp hela formen. :D

Fordon
2009-11-18, 23:14
Skriv mer rapporter för ostkaka :D

Eddie Vedder
2009-11-19, 07:06
Borde inte detta gälla då?

Att fruktkonsumtion och ostkakekonsumtion är samma sak? Nej.

Socker (sackaros) är som sagt fruktos till 50%. Lättostkakan är meig veterligt sötad med just ren fruktos. Det gör man ofta när man vill behålla sötma men minska mängden socker. Fruktos är nämligen sötare än strösocker.

Asdf
2010-10-14, 09:57
BUMP!

Blev det rätsida kring den optimala temperaturen för att äta en frödinge ostkaka eller hur blev det. Inga nya rapporter om smaelaendsk cheesecake?

Den diskussionen förgyller min dag!

Nykropp
2010-10-14, 10:29
Eller så gör du din egna ostkaka och tar med dig. :)

http://nyakroppen.files.wordpress.com/2010/10/ostkaka101012.jpg

wessmen
2010-10-14, 14:15
BUMP!

Blev det rätsida kring den optimala temperaturen för att äta en frödinge ostkaka eller hur blev det. Inga nya rapporter om smaelaendsk cheesecake?

Den diskussionen förgyller min dag!

Med tanke på att smaelaendsk cheesecake är dopingklassat så spekuleras det om att det var dessa Arnold syftar på här
IeSyKwep2j0

NoPainNoGain
2010-10-14, 18:11
Äter typ alltid en frödinge ostkaka + kesella vanilj efter träningen. Kan vara den mest optimala måltiden någonsin? Och den äts självklart kall.

Cerberus
2010-10-14, 19:30
åt nyss en 600g frödinge ostkaka + 300g av lättvarianten och lättglass till det. Nu återstår massa äckliga kaseindrinkar.

Ristretto
2010-10-14, 19:32
åt nyss en 600g frödinge ostkaka + 300g av lättvarianten och lättglass till det. Nu återstår massa äckliga kaseindrinkar.

Nya superdieten? Eller, vill du bara skita knäck?:naughty:

Luca Brasi
2010-10-14, 19:33
Ostkaka är väldigt gott då och då.
Kalvdans är trevligt också.

Cerberus
2010-10-14, 19:35
Nya superdieten? Eller, vill du bara skita knäck?:naughty:

ska ligga på kcal-balans 1-2 veckor framöver för att höja leptin-produktion bl.a. Men mest pga att jag vill äta mer! Kör periodisk fasta och den där måltiden va sjukt god, älskar ostkaka!


har ingen ugn annars hade jag gjort bestialiska ostkakor i stil med Martin Berkhans/Grandmasters.

benacii
2010-10-14, 20:50
Klart ostkakan skall ätas kall! Så fort dess temperatur stiger till rumstemperatur eller högre förlorar den all kulinarisk charm. :eating:

FAN VA NAJS! och i lättvariant oxå. stått och kikat på ostkaka senaste 2 dagarna men valde keso istället för trodde det inte gick o äta kall.. men magen pallar inte keso och känner mig lite taskig som fiser gymmet tomt på folk :D