handdator

Visa fullständig version : mer vikt med EZ


Markus H
2005-02-08, 13:31
När jag kör Biceps curl med EZ-stång så kan jag köra på ca 15% högre vikt jämfört med rak stång. Vilket tror ni är bättre, att köra med rak på den lägre vikten elelr med EZ på den högre vikten ? (jag kör hammercurl separat).

TTT
2005-02-08, 13:35
Du skall köra med det du tycker känns bäst! Jag trivs bättre med EZ-stången men kör även med rak stång som omväxling.

AnimalGen
2005-02-08, 13:49
Är den raka stången en olympisk eller en där viktern redan sitter där?

Nalle_Björn
2005-02-08, 14:08
Eftersom man vinklar händerna inåt på en ez-stång tar det väl lite olika än en vanlig skivstång. Vad vet jag ? :)
jag tycker det är viktigt och inte snöa in sig på samma övningar och köra dom år ut och år in. Jag baserar mina bicepspass på båda dessa övningar. När jag är less på en, eller har stannat i vikt brukar jag börja på den andra. Då brukar det sätta fart igen :)

Karl_alfred
2005-02-08, 14:12
För maximal bicepsutveckling rak stång!GEnom att du supinerar händerna mycket mer där.

Lodiz2
2005-02-08, 14:21
för mig är det tvärtom tar mer när jag kör rak än vad jag gör när jag kör ez

skaparn
2005-02-08, 14:28
Är den raka stången en olympisk eller en där viktern redan sitter där?

Vilken skillnad gör det? Jag har alltid trott att "rak som rak" gällde.

adde
2005-02-08, 14:45
När jag kör Biceps curl med EZ-stång så kan jag köra på ca 15% högre vikt jämfört med rak stång. Vilket tror ni är bättre, att köra med rak på den lägre vikten elelr med EZ på den högre vikten ? (jag kör hammercurl separat).

Du vet att EZ-stången är lättare än en rak stång va :D.

Allvarligt så är det skillnad på balansen i olika raka stänger (längre stång ger bättre balans, jmf gå på lina). Vidare påverkar lagringen av stången, i en fast stång så roterar vikterna medans vikterna inte rör sig alls i en väl-lagrad stång (precis som väl-lagrade viner är bättre haha). Små-små skillnader kan tyckas... och 15% låter mycket.

/adde

Baan
2005-02-08, 15:20
tjockare också om jag inte är helt nerknarkad nu, jämfört med skolstänger (eller det är jag rätt säker på).

tror dom flesta kan efter några pass med EZ lyfta lite tyngre, det är klart att om man lägger sjukt många pass på rak stång så blir man säkert starkare men EZ får man ngo ändå högre upp vikter med. drar slutsatsen av egen erfarenhet samt av att kolla på andra, och observera bekanta som provat båda

Markus H
2005-02-08, 17:33
De raka jag kör med är de med fasta vikter (kör på den största mitt gym har att erbjuda så det blir till att gå upp till en tjugokilos stång nu(olympisk)). (jag vägde "våran" EZ och den vägde 7.5kg)

Jag ska nog köra med ez ett tag nu sen får man väll börja köra varannat pass eller ngt liknande.

Mikeman
2005-02-08, 18:42
Z-stången är ju snällare mot handlederna, men enligt mig tycker jag att rak stång "tar" bättre.

Baan
2005-02-08, 19:30
Z-stången är ju snällare mot handlederna, men enligt mig tycker jag att rak stång "tar" bättre.

dom säger det, jag tycker båda kan ställa till med skit. Vilken som är "värre" ur det perspektivet vet jag dock inte, jag har bara fått strul av EZ-stång aldrig av rak stång, ändå har jag kört tyngre med rak stång

Jorgen
2005-02-08, 19:48
Har man inte problem med handlederna så är den raka stången att föredra.

//Jörgen

tp_88
2005-02-08, 19:59
Just nu kör jag Ez..
Brukar som de flesta andra variera.
Tycker att man iaf ska bygga bicepspasset på hantel-/skivstångscurl som första övning...

aliquis
2005-02-09, 01:02
Chins! handflatorna mot kroppen ;)

qwioutd
2005-02-09, 10:29
jag tror det beror på att din raka stång är 15% tyngre än din ez...

Markus H
2005-02-09, 12:35
jag tror det beror på att din raka stång är 15% tyngre än din ez...


hmm.. eller INTE... *rolleyes*

Styrkebyggare
2005-02-09, 13:27
Det blir ju mer brachialis, beroende på hur "hårt" veckad stången är. Ju mer pronerat grepp - desto mer år hammercurlhållet, och hammercurl kör man ju oftast som egen övning.

Markus H
2005-02-09, 13:50
Det blir ju mer brachialis, beroende på hur "hårt" veckad stången är. Ju mer pronerat grepp - desto mer år hammercurlhållet, och hammercurl kör man ju oftast som egen övning.


Det vet jag väll... men jag undrade bara vilket som bygger biceps mer, EZ med 15% tyngre vikt eller rak med lättare vikt..

Karl_alfred
2005-02-09, 14:19
Det vet jag väll... men jag undrade bara vilket som bygger biceps mer, EZ med 15% tyngre vikt eller rak med lättare vikt..
Troligtvis rak med mindre vikt. Eftersom biceps aktiveras rätt kasst med ez.

Styrkebyggare
2005-02-09, 14:21
Det vet jag väll... men jag undrade bara vilket som bygger biceps mer, EZ med 15% tyngre vikt eller rak med lättare vikt..

Har svårt att tänka mig att 15% mer vikt skulle kompensera för den del som brachialis avlastar biceps. Hur upplever du kontakten? Jag menar förlorad kontakt kan ju definitivt inte uppvägas med större vikter...

Markus H
2005-02-09, 14:58
TACK för dessa två sista svar "styrkebyggare" och Karl Alfred" .. :hbang:

Jag tappar kontakt med ez i den possitiva fasen men får bra kontakt när jag "släpper ner" vikten (gillar att köra hålla emot så mycket det bara går).

men jag tror att jag har bestämt mig för att köra helt på rak (20-kilos+vikter) stång i fortsättningen.

Baan
2005-02-09, 15:13
TACK för dessa två sista svar "styrkebyggare" och Karl Alfred" .. :hbang:

Jag tappar kontakt med ez i den possitiva fasen men får bra kontakt när jag "släpper ner" vikten (gillar att köra hålla emot så mycket det bara går).

men jag tror att jag har bestämt mig för att köra helt på rak (20-kilos+vikter) stång i fortsättningen.

eller varöfr itne variera... går ju faktiskt köra båda i samma pass, inte för att dte är något jag praktiserar själv men gillar du EZ så