handdator

Visa fullständig version : Äta mig tjock?


Catstyle
2005-02-08, 12:46
Vet inte om denna passade bäst här eller i kostforumet..

Iaf.
Jag har under en tid slarvar lite med kosten, ätit lite oregelbundet och slarvigt och så.

Så jag undrar om jag nu fortsätter träna, 6 dagar i veckan, ben varannan dag överkropp varannan, och äter regelbundet och utav bara helvete mycket. :)

Kommer jag bli "tjock" eller blir det mest muskler?

King Grub
2005-02-08, 12:49
Överskottsenergi lagras som kroppsfett. Du kan springa ett marathonlopp om dagen och ändå bli fetare, bara du äter mer än du gör av med. Samtidigt behöver du ligga på ett energiöverskott för att bygga muskelmassa, men det kan vara en idé att hålla det måttligt (ca 15 %) för att inte fettökningarna skall bli... ohejdbara. ;)

Catstyle
2005-02-08, 13:13
Okey får hålla mig i skinnet då. :)

Ska ta och leta upp lite bra mat så man kan börja planera redan nu. :P

turbocalle
2005-02-08, 13:32
Jag vet inte hur du ser ut idag.. Men du blir inte tjock över en natt..

MvH Carl

Fatalist
2005-02-08, 13:58
Okey får hålla mig i skinnet då. :)

Ska ta och leta upp lite bra mat så man kan börja planera redan nu. :P


Och ditt schema låter ganska konstigt, 3 benpass och 3 överkroppspass i veckan. Är du säker på att du hinner återhämta dig mellan dem?

När vi ändå är igång, lixom :)

Catstyle
2005-02-08, 14:55
Jag har inte känt mig sliten eller så.

Jag tränar inte jättemycket, kanske 2set per muskel / pass.

hyppe
2005-02-08, 20:36
jasså nu har lille Catstyle hittat hit :hbang:

kanske bäst att du håller dig i skinnet annars blir du bannad härofrån också ;)

Depzon
2005-02-08, 21:30
Samtidigt behöver du ligga på ett energiöverskott för att bygga muskelmassa

:confused:

King Grub
2005-02-08, 21:31
:confused:

Du måste äta mer än du gör av med, så det finns energi för nybildning av muskelprotein.

"A positive energy balance is required for anabolism"

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

Att deffa och bygga muskler samtidigt är... problematiskt.

Griip
2005-02-08, 21:35
Problematiskt men det går. Givetvis är det inte lika effektivt som om man ligger på ett energiöverskott men att säga att man inte kan bygga någon muskelmassa över huvud taget ifall man ligger på ett energiöverskott är ju inte sant. Och bara för att man har ett energiöverskott betyder det ju inte att man måste gå upp i vikt, man skiter ju ut en del också

Allan
2005-02-08, 21:40
Tonåringar och utränade personer kan omforma sin kropp utan energiöverskott; det kommer av bara farten. Men den sortens muskulära ökningar är ytterligt små, och följer i stort en förutbestämd kurva - dvs tonåringar får av naturen större muskelmassa, otränade personer svarar på träningen.
När man är vuxen - 25 eller mer - upptäcker man rätt snabbt att det är totalt omöjligt att bygga muskler utan att samtidigt lagra in fett (eftersom jag antar att det är det du är ute efter)

Mitt valspråk är: Det är kul att bulka, äta god mat och lyfta tyngre vikter. Deffa kan man göra när man blir gammal!

allan

Depzon
2005-02-08, 21:41
Vad händer med musklerna då man tränar hårt och äter bra mat och har bra näringstiming, men inte ligger över energibehovet?

King Grub
2005-02-08, 21:42
Vad händer med musklerna då man tränar hårt och äter bra mat och har bra näringstiming, men inte ligger över energibehovet?

Inte mycket. Blir det tillväxt över huvud taget så stryper du den markant jämför med om du låg på 10-15% energiöverskott.

Muskeltillväxt kräver energiöverskott, och då får man acceptera ett visst mått av fettinlagring samtidigt. Undantag är absoluta nybörjare, genetiska monster, dopade individer, personer som kommit tillbaka efter träningsuppehåll och som varit större, samt tonåringar i naturlig tillväxtfas med hormoner på topp.

Griip
2005-02-08, 21:51
Och hur vore det om man var ett fetto över 25, kan man då inte gå ner i vikt och samtidigt få normal muskelutveckling?

Depzon
2005-02-08, 21:55
Skip la Cour:

"Är det verkligen nödvändigt att lägga på sig mer vikt än nödvändigt för att öka i muskelmassa? Nej. Med lite extra disciplin och uthållighet, kan du med vetenskapligt baserade tips effektivt bygga muskler, hålla dig smal och vara hälsosam.

Tung träning (Max-OT), tillräckligt med återhämtning och bra proteinprodukter är lösningen till att bygga hårda muskler—inte att lägga på sig extra vikt och illusionsstorlek (består av fett).

När det gäller att äta för att bygga massa, måste du ha en plan. Äta rätt mat före och efter träning, hög prioritet på maten man äter timmarna efter träning (3 timmar), äta små balanserade måltider resten av dagen är vad den senaste forskningen påstår är bästa sättet att hålla sig smal och hälsosam."

King Grub
2005-02-08, 22:01
Då får vi hoppas att du hittar energin till nybildande av muskelprotein någonstans utan energi. :)

Naturligtvis behöver man inte äta sig fet. Det går att ha kontroll över fettinlagringen och inte trycka i sig ohejdat.

Depzon
2005-02-08, 22:02
Paul Delia:

"En stor missuppfattning för att lägga på sig muskelmassa är att du måste konsumera fler kalorier under din upprätthållande nivå för att få muskeltillväxt. Det är fel och jag tror det härstammar från ett “ofullständigt” tänkande.

Människokroppen är ett mycket fint maskineri. Du kan bara inte kasta in kalorier och hoppas att något fastnar som ny muskelmassa. Det är ett blint tillvägagångssätt som sannolikt leder till mer underhudsfett än verklig muskelmassa.

Din individuella kalorinivå för upprätthållande är EXAKT den mängd kalorier som kroppen behöver för att upprätthålla alla kroppsfunktioner, även tillväxt. Alla kalorier över din upprätthållande nivå KOMMER att lagras som fett. Det är så enkelt.

Jag kan höra några av er säga. “Nej, nej nej. Du måste ha extra kalorier för att få muskeltillväxt” Ja och nej. Minns vad jag sa nu, “Din individuella upprätthållande kalorinivå är EXAKT den mängd kalorier som kroppen behöver för att upprätthålla kroppens funktioner, även tillväxt.”

För den som bygger muskler eller den som vill lägga på sig ren massa krävs det energi för den här muskeltillväxten varje dag som en del av din upprätthållande kalorinivå. Du förstår i bodybuilding, försöker du alltid lägga på dig ren massa. När kroppen kräver kalorier för muskelreparation och tillväxt, är dessa kalorier underhållande kalorier. Du ger kroppen det den behöver för att anpassa sig och växa efter den träning du utför. Självklart innebär det fler kalorier än om du inte försökte bygga muskler, men det är en exakt mängd kalorier inte en överdriven mängd kalorier.

Kroppen behöver inte på något sätt en överdriven mängd kalorier för tillväxt och reparation. Ett överdrivet kaloriintag, antag att näringsämnena i de kalorierna är konstruktiva, bidrar till muskeltillväxt, men varenda en av kalorierna utöver vad kroppen behöver lagras som fett.

Så vad göra? Det enkla svaret, ge kroppen exakt den mängd kalorier den behöver för att få maximal muskeltillväxt, utan att överstiga ditt totala kaloribehov."

Depzon
2005-02-08, 22:03
Jag klistrar inte in det för att försöka jäklas, utan tänkte bara höra vad du har att säga om det :)

King Grub
2005-02-08, 22:08
Jag har redan sagt min åsikt.

King Grub
2005-02-08, 22:14
Om du kan bygga muskler på ett underskott, så blir du kraftigt begränsad i jämförelse med ett överskott. Det går, om du sköter allting perfekt, men det blir varken hackat eller malet i jämförelse med om du koncentrerar dig på det ena eller det andra.

Och hur vet du att du ligger i perfekt energibalans? Även om du väger upp allt du stoppar i munnen till 100% är siffrorna i näringstabellerna bara genomsnittsvärden.

"Efficacy of a Positive Energy Balance

Protein synthesis is an ATP-dependent process.
Because of this, muscle protein synthesis might be
augmented during periods of positive energy balance, and diminished during negative energy balance. A significant gain in fat-free mass with overfeeding is also supported in the literature. Thus,
providing extra energy intake without any other anabolic stimuli results in
accumulation of fat-free mass in addition to fat
mass. There are data available suggesting that by
increasing energy intake above that needed for
weight maintenance during resistance training,
muscle mass gains may be augmented."

Lambert CP, Frank LL, Evans WJ. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Depzon
2005-02-08, 22:16
Jag kör efter Max OT så gott jag kan, och eftersom jag inte har några empiriska erfarenheter av effekterna av vissa "träningsval", så måste jag efterapa det jag tycker verkar vettigast, och då verkade Max OT vara ett bra helhetsalternativ. Så jag ska försöka tro på det dom säger tills jag själv eventuellt kan motbevisa något. Lätt att bli förvirrad.
Men jag har stor respekt för din kunskap, King Grub.

aliquis
2005-02-09, 01:04
Att deffa och bygga muskler samtidigt är... problematiskt.
Killen på forma kroppen lyckas ju? Visserligen kanske nybörjare och fetare än genomsnittsmedlemmen osv, men ändå.

Shadow Warrior
2005-02-09, 09:10
Jag kör efter Max OT så gott jag kan, och eftersom jag inte har några empiriska erfarenheter av effekterna av vissa "träningsval", så måste jag efterapa det jag tycker verkar vettigast, och då verkade Max OT vara ett bra helhetsalternativ. Så jag ska försöka tro på det dom säger tills jag själv eventuellt kan motbevisa något. Lätt att bli förvirrad.
Men jag har stor respekt för din kunskap, King Grub.

Det är svårare att ligga på + - 0 än att ligga på +, med tanke på felmarignalen som du troligtvis kommer att få på kostintaget så kommer du bygga sämre än om du försökte ligga några tex 300kcal över. Men även ett så litet extra intag kan förbrännas rätt snabbt om beroende på vad du gör från dag till dag, du kan ju
inte sitta hemma och dega i soffan bara för att får exakt samma förbränning varje dag....

Så det är inte lättare att följa kostillskottsbolaget ASTs rekomendationer.