handdator

Visa fullständig version : Äta "rätt" ses som konstigt?


Jay-Z
2005-02-08, 10:41
Åter från kafferasten på jobbet. Idag vankades det chokladtårta och semla. Och i vanlig ordning tackade jag nej. Istället åt jag en macka med makrill och keso. Polarkraft Extrem, givetvis. Och som vanligt var det mest underhållande på kafferasten är att höra hur folk ojar sig över hur jag äter.

Det vill säga att jag äter nyttigt. Och att jag att jag inte kontinuerligt kör in kakor och dylikt i pajhålet. Att det verkar vara något dåligt. Vanliga kommentarer är hur äcklig min mat måste vara. Enbart för att den inte dryper av fett eller är bombad med kolhydrater. Vad ska man svara på det? Kanske något i stil med: "Jaha, din mat äcklar mig också, just för att den har fått dig att se ut som den överviktiga gris du är. Sedan har du hängpattar också". Givetvis skulle jag inte svara så vid lunch, men kanske på nästa personalfest. ;)

Normen är att äta onyttigt, trots att man kan tro att svensken är väldigt hälsomedveten, och avvikare från den sociala kaffe-och-kaka-normen straffas hårt. Social utfrysning och hela baletten. Nu skojar jag och hårdrar det en aning.

Min tolkning är att den märkliga attityden man får handlar mest om dålig samvetet och svårigheter att bryta dåliga kostvanor hos de individer som uttalar negativt om en nyttig kost. Jag tror de egentligen vill äta sundare och får ångest när jag sitter med mina "nyttigheter" men att de saknar karaktär för att ta tag i det hela. Eller, har jag fel?

Jag är definitivt ingen förespråkare av en strikt asketisk livsstil. Jag gillar junkfood som vem som helst. Men jag ser inget behov av att behöva äta det varje dag. För snart 4 år sedan tippade jag vågen på 100 kilo. Då gick jag fort ned till 85-85 utan träning. Sedan halvår tränar jag och äter seriöst, och nu är vågen nere vid 80-strecket. Ville bara poängtera att jag inte är någon matfascist som varit smal som en sticka hela livet.

Karl_alfred
2005-02-08, 10:49
Gå och kläm dem lite i fläsket och flina det borde räcka :D

Klo
2005-02-08, 10:50
Känner igen det där. Blev ett jäkla liv när man käkade kesomackor istället för pepparkakor i julas :D

Jay-Z
2005-02-08, 10:52
Gå och kläm dem lite i fläsket och flina det borde räcka :D

Självklart. Vill förtydliga att jag inte sitter där och bara tar emot. Utan det är hyfsat intressanta diskussioner, som slutar med att jag och supermatt skriker "Pubmed, pubmed". Det roliga i sammanhanget är att nästan alla är forskare, men vägrar inse att det görs vetenskapliga studier inom näringslära.... *screwy*

mini_Arnold
2005-02-08, 10:52
Du syftar på folket som i mina trakter kallas för "f*ckasses"
Dem är hopplösa. Ingne ide att försöka intala dem ens det lilla att vitt bröd inte är så bra. Dom vägrar lyssna. F*ck'em. Då lyssnar jag inte på dem bara :)

blunder
2005-02-08, 11:09
hehe så kan det gå. Själv hoppar man över semlan idag och kallas "Keso mannen" på jobbet då alla maträtter sedan jag började jobba har involverat keso.. men men.. Det är gott!! :eating:

Grisen
2005-02-08, 11:18
Känner igen mig.. På mitt jobb (och förra jobb) har jag blivit utsedd till hälsominister, trots att jag äter normalt käk det vill säga grovt bröd, frukt, lättmjölk, frosties (!) och husmanskost. De som äger butiken brukar bjuda på fika och mig bjuder de lightdricka och låg-kalori potatissallad (haha!). Så de är väldigt justa och klagar inte, men fortfarande verkar det som om man blir utsedd till "hälsofreak" på väldigt vaga grunder.

Annat var det på mitt förra jobb där fick jag utstå pikar och konstiga frågor, t ex "Du äter aldrig onyttigt va?". Jag blir irriterad på vanföreställningar och att folk fantiserar om hur personer tänker och beter sig, vilket märks på deras frågor. Men det är bara att inte bry sig, tror att de också skulle vilja äta nyttigt och ha "kontroll". Eller så kanske de tycker synd om oss..?

spacedog
2005-02-08, 11:56
"Jaha, din mat äcklar mig också, just för att den har fått dig att se ut som den överviktiga gris du är. Sedan har du hängpattar också". :laugh:

Jo, jag känner igen det där. Ofta är det ju dessutom samma människor som ojar sig över sina extra kilon och skyller på dåliga gener, alternativt gnäller högljutt över att man "måste vara smal nuförtiden". Om en tjock men nöjd människa smäller i sig en semla och retar mig för att jag äter keso bryr jag mig däremot inte om. Det är den illa dolda bitterheten jag inte kan med.

Barrels
2005-02-08, 11:56
..."Du äter aldrig onyttigt va?"...


Hatar den frågan! Jag brukar svara: "Du har ju själv svaret! Onyttigt! varför skulle jag vilja äta något onyttigt?". "För att det är gott svarar dom då". "Skulle du andas in avgaser om det luktade jordgubbe? Gott kan man unna sig om man förtjänar det, annars blir man bara tjock och knubbig, eller hur?" (och så låter man blicken gå ner på deras mage och sen upp igen med ett flin).

Förövrigt så sa ett befäl i lumpen en jävligt bra sak: "Tjocka människor är opålitliga människor. Kan man inte ta ansvar över sin egen kropp så kan man fan inte ta ansvar över något annat heller!" ...har iofs inget med detta att göra...

Niclaaas
2005-02-08, 12:23
Förövrigt så sa ett befäl i lumpen en jävligt bra sak: "Tjocka människor är opålitliga människor. Kan man inte ta ansvar över sin egen kropp så kan man fan inte ta ansvar över något annat heller!" ...har iofs inget med detta att göra...

ditt befäl i lumpen var en idiot.

jag blir också kallad hälsofreak på mitt program, och då pluggar jag ändå näringslära och går med folk som är väldigt intresserade av kost och hälsa ;)

grejen är att jag vet att det inte spelar någon roll om jag tar en kaka, en tårtbit eller lite godis då och då när jag äter så bra i övrigt och tränar. däremot vill jag inte eftersom att jag inte har något sötsug ö.h.t. och jag njuter mer av att äta god mat. det anses konstigt

:MrT: I pity the fool who cannot eat for pleasure and performance at the same time

:thumbup:

Thony
2005-02-08, 12:27
Förövrigt så sa ett befäl i lumpen en jävligt bra sak: "Tjocka människor är opålitliga människor. Kan man inte ta ansvar över sin egen kropp så kan man fan inte ta ansvar över något annat heller!" ...har iofs inget med detta att göra...


hahah...

Känner igen mig så väl i denna frågan va.. haha.. vet inte hur många ggr jag fått höra VAD jag äter m,m.Typ man blir utskrattad för att man har bra matvanor, samt att käkade varje rast (3) på 9 timmar ;) istället för att ta en kaffe, och sen lunchen käka en billys pan pizza eller en pirog.hahaha.. PATETISKT..

Barrels
2005-02-08, 12:40
[QUOTE=Niclaaas]ditt befäl i lumpen var en idiot. QUOTE]

Hahaha! Det har du väldigt rätt i! Iofs så fullkomligt stinker det uttrycket av ironi, och det gällde väl bara de tjocka i min pluton som aldrig var tillräckligt snabba, men det lät jävligt roligt. Taskigt bara mot överviktiga som verkligen kämpar hårt för att gå ner i vikt...hjärnan sitter ju inte i bilringarna...fan, blir mindre och mindre roligt ju mer jag tänker på det...

MrBoris
2005-02-08, 13:30
Jag känner verkligen igen det där. Först på mitt sommarjobb i somras om man avstod kakan/tårtan (pga att ja inte var/har sötsugen) så kunde dem kolla på en som om man hade anorexia. Så även min mormor.. hon bjuder jämt på fika efter maten eller olika söta desserter och nu bara för att hon inte ska tro att jag har en ätstörning brukar jag tvinga i mig kakjävlarna ;).

Flera i min klass på universitet tror att jag är värsta superhälsofreaket bara för att jag har "koll" på vad som är "onyttigt". Sen en dag var jag ut med syrran och polare (som förövrigt själv gymmar och vill få ner sin uppblåsta kulmage som han beklagar sig över, dock vet han ingenting om kost) och självklart i vanlig ordning tog han sig en cola (han brukar köpa 2l cola då och då o dra i sig) och en stor chokladkaka. Likaså tog min syrra sig en chokladbit som påstår sig inte ha något sötsug, trots att hon varje dag smäller i sig något "gott". Och i vanlig ordning kom frågan varför jag inte ville ha en kaka tillsammans med mitt kaffe??!!!!! Då förklarade jag för dem att jag avvänjt mig sötsaker och därför inte har något sötsug och därav aldrig är sugen, dessutom känns det värdelöst att smälla i sig onyttigheter varje gång man är ut. Jag försökte förklara för dem att det finns folk som är sockerberoende och det bästa sättet är att äta mer långsamma kolhydrater och äta mindre sockerbaserade produkter. Då kom suckarna och "hälsofreak" tankarna fram hos dem i vanlig ordning. Det som retar mig mest är att polaren vill bli av med kulmagen men aldrig tar åt sig av vad jag säger angående hans kostvanor (såsom att han alltid måste ha feta såser till maten, smäller i sig läsk o godsaker varje dag, osv). Det känns som om dem tar en som en idiot som inte kan någonting om kost trots att jag tydligen kan mycket mer än vad dem kan. Vet inte om det beror på som ni säger att de vill sluta men inte har karaktär att sluta med sötsakerna.. jag vet inte *uppgiven*

MVH

Hoffa
2005-02-08, 14:53
Kan bara instämma, så fort man inte tar av äppelkakan,semlorna,godis,chips osv så säger nästan alla. Men åh! Sluta! Hur kan du inte tycka om det här!?!
Du är larvig, bli normal! Sluta! Eller när folk äter pizza eller kebab och man själv äter äter mycket godare kycklingsallad så blir folk också irreterade.

Jag tycker inte det är fel att äta pizza men att tro att alla måste göra det och alla måste tycka om det är fel, om jag tyckte pizza var godare så skulle jag äta det oftare kanske, men det är inte det tycker jag. När kompisarna äter chips så äter jag messmör med kolasmak eller lättostkaka eller potatissallad o kyckling. Så mycket större smakupplevelse enligt mig.

Det handlar om disciplin och självkännedom, jag känner mig aldrig nöjd eller mer lycklig efter att ha hetsätit en kartong med Alladin/Paradis eller tagit om grädden 4-5 ggr till äppelkakan. Inte heller är mår jag bättre av att ha valt max/burgerking istället för currystekt torsk med wokgrönsaker och vitkålssallad. Så därför har jag lärt mig att äta sötsaker/annat onyttigt inte fyller någon annan funktion än en väldigt väldigt kortvarig njutning

Jag tycker är så otroligt kul med vårt samhälle eftersom vi har "Hälsokost" affärer. Jamen, om det finns 20 mataffärer i en stad så är 1-2 kanske hälsokost affärer, dom vanliga affärerna innehåller inte dålig mat, men det verkar vara "normalt" beteende att äta dåligt och ha vissa kortare intensiva perioder med nyttig mat. Att äta nyttig året om och ha någon helg då och då med dålig mat är ett sjukt beteende som det ser ut nu.

Samma med styrketräning, går man på gym så är man också konstig. Vill man äta för att bygga muskler/förlora fett och tajma matintag och väga mat och komponera rätt så är man definitvit sjuk i huvet och måste tas in på hispan direkt. Jag kan inte säga någon direkt anledning till varför det är så här, kunskap är en grej och avundsjuka en annan kanske, men jag vet alla vi här i Sverige iallafall har det fria valet att äta precis vad vi vill och hur mycket vi vill så det är en fråga om vilja. Kost-hälsomedvetna människor är en minioritetsgrupp uppenbarligen, utsatta för diskriminering såsom homosexuella! :D Så det är bara att köra på och va lycklig och låta resultaten tala för sig självt fysiskt och inte minst psykiskt! :thumbup:

spacedog
2005-02-08, 15:13
Verkar vara flera som blivit av med sitt sötsug efter att ha börjat äta bra, samma för mig. Jag tycker helt enkelt inte att det är gott med godis längre. En bit riktigt mörk choklad kan jag njuta av, men inte mycket annat. Det verkar "vanliga" människor ha svårt att förstå. De verkar tro att man går runt och tvingar sig att avstå från chips och cola eller vad det nu kan vara.

raZmus
2005-02-08, 15:29
Kan inte ens börja säga hur mycket jag känner igen det där. Skönt att jag inte bryr mig för fem öre.

Låt resultaten tysta alla tvivlare ;)

AFanatic
2005-02-08, 15:35
Visst har man fått några blickar när man tar fram en Kesella eller en burk med makrill varje rast...Efter någon minut så öppnar första personen munnen och frågar: Varför äter du det där? Passande förklaring följer....Då är det helt plötsligt fem personer som har åsikter om hur man "skall" äta...Sedan kommer ytterliggare förklaringar om diet/deff....och ta me fan nu brakar helvetet lös! Tio personer sitter och ojjar sig över, och ska lägga sin åsikt om hur fel det är...Samtidigt som de tycker det är jätteintressant, oj va duktig du är...skulle jag aldrig klara av, och sedan tar de fram kakburken och fortsätter fika o prata om annat...

Rataxes
2005-02-08, 15:54
Kan hålla med om att efter att man har börjat äta nyttigt så har insikten att onyttig mat i slutändan ger mindre välmående än nyttig mat kommit ganska snabbt, men jag blir samtidigt också alltid skeptisk mot folk som säger att de tycker onyttig mat har blivit äcklig (som i mindre njutningsbar för smaklökarna) och att det är den huvudsakliga anledningen till att de äter som de gör. Tror vissa, inte alla, men vissa har svårt att erkänna att med en nyttig livsstil kommer uppoffringar.

Diana
2005-02-08, 16:38
haha ja blir äcklad! :D de där kommentarerna e som tagna ur käften på vissa av mina förra medarbetare, kan de va så eller e de bara min uppfattning att de mest e damer på 40+ som beblandar/engagerar sej i andras nyttiga matvanor? ena sekunden klagandes på de extra kilona, andra sekunden klagandes på någons nyttiga matintag, tradje på generna..

Ja kan inte förstå hur människor som tex har viktiga positioner inom tex ett företag eller som e tex läkare, eller vemsomhelst som inte e helt körd i huvvet, hur de kan va så ignoranta mot sin egen hälsa de går inte ihop, varje gång de sätter sej i bilen e de supernoga me säkerhetsbältet, när de blir sjuka e de supernoga me att få rätt medicin men när de kommer till övervikten då spelar de me sina liv precis som de inte bryr sej alls om att de kan bli just övervikten som tar död på dem!

När nån hävde ur sej tex: "varför äter inte du av tårtan"(på kafferasten tex)
förklarade jag:
"mat mättar mycke längre, äter ja tårta blir ja ju hungrig igen om en kvart"
o de accepterades, de va de bästa ja kom på iaf men nog ville man ta till mer drastiska åtgärder ibland, klämma på deras fläsk tex som nämndes här i början av tråden hahaha :)

Mental
2005-02-08, 17:01
Hmm, antingen har ni bara intolleranta mäniskor omkring er, eller så är det bara folk som har skräckhistorier att dela med sig av som postar.

Själv tycker jag inte det är några problem, folk respekterar mina val och omgivningen ser inte ut att reagera på att jag gått från pizza till sallad och från massor av fikabröd till något litet och inte så ofta.

Jag tycker att medvetenheten och acceptansen har ökat mycket på bara några år.

Mental
2005-02-08, 17:04
Kan hålla med om att efter att man har börjat äta nyttigt så har insikten att onyttig mat i slutändan ger mindre välmående än nyttig mat kommit ganska snabbt, men jag blir samtidigt också alltid skeptisk mot folk som säger att de tycker onyttig mat har blivit äcklig (som i mindre njutningsbar för smaklökarna) och att det är den huvudsakliga anledningen till att de äter som de gör. Tror vissa, inte alla, men vissa har svårt att erkänna att med en nyttig livsstil kommer uppoffringar.

Njae, jag konverterade från vanlig cola till cola light, det tog ett tag innan man vant sig vid den nya smaken, men jag kan inte påstå att den vanliga colan är ens i närheten av lika god, jag tycker jag får en kletig känsla i munhåla och svalg samt någon jobbig beläggning på tänderna.
Nej, jag måste säga att efter bytet har vanlig cola blivit äcklig för mig.

Dock inte semlorna, de är fortfarande lika goda, tyvär :D

Hoffa
2005-02-08, 17:06
You`ve got a point Rataxes. ;)

Jag tror många föredrar ett hälsosamt liv pga av dom har förstått sambandet mellan orsak och verkan. Mycket mat och dålig mat och lite motion gör att chanserna ökar dramatiskt att man ska bli fet och sjuk. Nyttig mat och mycket motion gör däremot att chanserna ökar enormt att man blir normalviktig och frisk. Det har tillochmed funnits ett samband mellan att äcklig mat är nyttig och onyttig mat är god. Det stämmer dock inte, ibland kanske, men oftast inte, det är en subjektiv fråga dock.

Men att äta hälsosamt betyder att en del uppoffringar måste göras, när jag inte går in för att hålla vikten utan antingen äter för muskelökning eller fettförlust så måste jag avstå en del nyttiga saker till och med. Vin tex i rimliga mängder som jag tycker är gott och är mycket nyttig, men alkoholen stänger av fettförbränningen några timmar vilket inte är speciellt positivt när man vill förlora fett.

Visst hade jag ätit chockladbollar till lunch om det hade varit nyttig och bra vid muskelökning eller fettförlust. Jag tror mer att man lär sig att associera dålig mat (enligt dom normer som kost-hälsomedvetna har) med känslor av att det är skadligt för kroppen eller dåligt för muskelbygge/fettförlust.

Jag njuter fortfarande av chocklad, den korta korta stund njutningen varar, men jag tar större hänsyn till verkan av chockladen om jag skulle äta för mycket och avstår då hellre för att ta en frukt eller nötter kanske.

Så människor som säger att dom inte tycker om onyttig mat längre som dom åt med nöje utan att fundera tidigare har nog satt större värde/vikt vid verkan av denna mat än att njuta av den, den korta stunden njutningen varar.

Nyttig mat är en njutning för hela kroppen i flera år, medans onyttig mat är en njutning för smaklökarna i några sekunder. :thumbup:

^Bateau^
2005-02-08, 18:20
På jobbet försöker jag smyga med keson så gott det går för jag orkar inte med deras kommentarer....

Sedan så brukar jag undvika de mest onyttiga som bjuds på fikarasterna...Kommentarerna kommer i 8/10 fall.

Sedan de första som sägs när man dricker t ex cola light:
"Bantar du?"

Depzon
2005-02-08, 19:49
Jag har inte riktigt upplevt samma saker...jag tycker att de som klagar över skippning av godbitar mest är jättegamla tanter, och såna umgås i alla fall inte jag med så jätteofta.
Däremot är det jävligt förbjudet att säga nej till nåt man kan bli beroende av! Kompisar säger ju jämt "amen ta en öl nu fö fan!"...."kom igen, en snus nu!"..."ska du smaka cigg?" eller "jo nog fan ska du ha kaffe nog!" men man hör dem aldrig säga "jooo kom igen nu, en till frukt!" eller "ska du ha ett glas mjölk?"
Folk vill väl att alla andra ska sätta sig i samma sjunkande båt.

Jag har väl iofs inga problem med det eftersom jag själv gillar nikotin, en supning då och då, och kaffe. Som tur är så är det ju inget fel med kaffe, och det kan man gladeligen ställa upp på att dricka.

Vastrix
2005-02-08, 20:20
Jag går visserligen bara sista året i gymnasiet men på skolluncherna fick man lite konstiga blickar och kommentarer innan. Jag äter VÄLDIGT mycket mer än de flesta andra och tar ofta extra sallad. På rasterna när de andra snaskar i sig godis och dricker läsk tar jag upp en frukt och äter.
Varför? För att jag tycker mycket bättre om frukt än godis. Mina kompisar respekterar dock mina val så nu är det inga problem!

/V.

MrBoris
2005-02-08, 20:22
Kan hålla med om att efter att man har börjat äta nyttigt så har insikten att onyttig mat i slutändan ger mindre välmående än nyttig mat kommit ganska snabbt, men jag blir samtidigt också alltid skeptisk mot folk som säger att de tycker onyttig mat har blivit äcklig (som i mindre njutningsbar för smaklökarna) och att det är den huvudsakliga anledningen till att de äter som de gör. Tror vissa, inte alla, men vissa har svårt att erkänna att med en nyttig livsstil kommer uppoffringar.

I mitt personliga avseende så tycker jag inte det, skräpmaten och godiset smakar för mig iaf verkligen ILLA nu för tiden sen jag skaffat ett sundare liv, ingen njutning alls. Den dagen jag tar en kebab eller liknande är det för att det inte finns någon annat o tillgå...

MVH

HenrY
2005-02-08, 20:23
Känner igen mig mycket i det som skrivits i denna tråd.
mina kompisar tycker jag är dum i huvet som t.ex. inte tycker Mc Donalds är gott längre...Dom åker upp nästan varenda dag och äter, medans jag jämt avstår. Samma sak när man drar fram ägg mackan eller något annat mål man har haft med sig till skolan, då kommer suckarna och frågorna.
men jag har faktiskt äntligen slutat bry mig, dom får väl göra som dom vill.
jag vill bygga muskler, och tänker banne mej göra det med!:D

MrBoris
2005-02-08, 20:42
You`ve got a point Rataxes. ;)

Jag tror många föredrar ett hälsosamt liv pga av dom har förstått sambandet mellan orsak och verkan. Mycket mat och dålig mat och lite motion gör att chanserna ökar dramatiskt att man ska bli fet och sjuk. Nyttig mat och mycket motion gör däremot att chanserna ökar enormt att man blir normalviktig och frisk. Det har tillochmed funnits ett samband mellan att äcklig mat är nyttig och onyttig mat är god. Det stämmer dock inte, ibland kanske, men oftast inte, det är en subjektiv fråga dock.

Men att äta hälsosamt betyder att en del uppoffringar måste göras, när jag inte går in för att hålla vikten utan antingen äter för muskelökning eller fettförlust så måste jag avstå en del nyttiga saker till och med. Vin tex i rimliga mängder som jag tycker är gott och är mycket nyttig, men alkoholen stänger av fettförbränningen några timmar vilket inte är speciellt positivt när man vill förlora fett.

Visst hade jag ätit chockladbollar till lunch om det hade varit nyttig och bra vid muskelökning eller fettförlust. Jag tror mer att man lär sig att associera dålig mat (enligt dom normer som kost-hälsomedvetna har) med känslor av att det är skadligt för kroppen eller dåligt för muskelbygge/fettförlust.

Jag njuter fortfarande av chocklad, den korta korta stund njutningen varar, men jag tar större hänsyn till verkan av chockladen om jag skulle äta för mycket och avstår då hellre för att ta en frukt eller nötter kanske.

Så människor som säger att dom inte tycker om onyttig mat längre som dom åt med nöje utan att fundera tidigare har nog satt större värde/vikt vid verkan av denna mat än att njuta av den, den korta stunden njutningen varar.

Nyttig mat är en njutning för hela kroppen i flera år, medans onyttig mat är en njutning för smaklökarna i några sekunder. :thumbup:


Det enda jag personligen tycker är jobbigt är mängden mat man måste slänga i sig.. och att man måste se till att konstant få näring i sig (var 3e timme åtminstone) men maten i sig är alltid en njutning för mig :)

Hoffa
2005-02-08, 21:31
Det enda jag personligen tycker är jobbigt är mängden mat man måste slänga i sig.. och att man måste se till att konstant få näring i sig (var 3e timme åtminstone) men maten i sig är alltid en njutning för mig :)

Precis, när man äter nyttig får man ju äta mycket mycket mer! Det är en jäkla skillnad på att äta ett wienerbröd som ger 400 kcal och att äta 800 g potatis som också är 400 kcal. Jag blir mycket mycket mer mätt på 800 g potatis, inte så konstigt.

3-timmars regeln är lite jobbig ibland, men man blir mer aktiv eftersom man måste fixa mat och jobba lite för att få fram allt var 3:dje timma. Så har man tid så är det bra, men har man vänner hos sig och man går och äter 2 gånger under tiden dom är där så är det lite kul, men äter man 7-8 gånger under en dag så kan man hålla måltiderna runt 300-350 kcal så då kan man ta nötter,frukt,köttbit och det tar inte så lång tid att fixa.

Man får ju njuta längre av måltiderna eftersom man får äta mer mat också!:thumbup:

King Grub
2005-02-08, 21:47
800 gram potatis innehåller i och för sig över 550 kcal, men det hör ju inte hit.

On topic: jag har alltid struntat fullständigt i vad folk tycker om mina kostvanor, och det har alltid resulterat i att dessa har accepterats. Att sitta och gömma sina matlådor bakom en tidning väcker bara uppmärksamhet och verkar löjeväckande.

Mall
2005-02-08, 22:03
Det värsta är ändå när föräldrarna inte förstår matvanorna. Tyvärr bor jag fortfarande hemma och får i viss mån rätta mig efter mina föräldrars inköp. Många gånger får jag höra om min "kottemat" och om att "skita kottar" när det egentligen bara handlar om linser i havregrynen eller fiberrikt bröd. Pappa tycker att det är skoj men han säger mest att det är en av alla konstiga religioner som utövas och att det kommer gå över inom kort. Följerna av alla dagliga påhopp är att jag gör mina matlådor när andra inte är hemma och fryser in de eller ställer dem i kylen. Tänk om mamma skulle få veta hur många äggulor jag slängt eller vart hela påsen av kycklingfileer tagit vägen... :)

MrBoris
2005-02-08, 22:11
varför slänga äggulorna? Dom e nyttiga goda och en bra fettkälla :)

MVH

raZmus
2005-02-08, 22:15
Det är som Tor Lundgren sa, varje gång jag äter något så väger jag "godheten" mot hur bra det är för min kropp och de mål jag har. Vet jag att det inte är bra för mig så förtar det nöjet att äta det.

Så är det verkligen för mig. Jag skulle aldrig kunna äta en kebabpizza nu för tiden tex. Tror inte ens jag skulle tycka det var gott för den delen heller.

davidh
2005-02-08, 22:19
Det mesta som sagts i denna tråd stämmer klockrent!

Att ta fram shakern o fixa en proteindrink på rasterna skulle verka konstigt, men att hälla i sig läsk/godis etc är helt normalt och accepterat.

skaparn
2005-02-08, 23:13
Tystnad är ett kraftfullt försvar.
Sitt bara tyst och stirra på den som säger något. Det kan vara anledning att le en smula, beroende på vem som frågar, ibland kan man istället behöva stirra intensivt och se arg ut.

Yankeee
2005-02-08, 23:18
Tystnad är ett kraftfullt försvar.
Sitt bara tyst och stirra på den som säger något. Det kan vara anledning att le en smula, beroende på vem som frågar, ibland kan man istället behöva stirra intensivt och se arg ut.

Det är inte bara på gymmet det fungerar ;)

AFanatic
2005-02-08, 23:23
Tystnad är ett kraftfullt försvar.
Sitt bara tyst och stirra på den som säger något. Det kan vara anledning att le en smula, beroende på vem som frågar, ibland kan man istället behöva stirra intensivt och se arg ut.

:laugh: :laugh:


Då skulle man ju få frågan: Kan du inte prata? Du spyr väl inte nu? :D

skaparn
2005-02-08, 23:49
:laugh: :laugh:


Då skulle man ju få frågan: Kan du inte prata? Du spyr väl inte nu? :D

Blicken är allt.
Skulle du fråga något sådant till ett sånt här ansikte? (Ja, jag vet, något osmaklig bild)

AFanatic
2005-02-08, 23:51
Ja sen skulle jag springa av bara faan :D (Om han levde idag....och inte jag då)

Wooch
2005-02-09, 16:51
sånt där har jag också upplevt ett antal gånger. Men jag bryr mig inte, och skulle folk stirra så stirrar jag tillbaka. En positiv sak som jag nyligen har upptäckt är att det finns ganska många som faktisky bryr sig om vad dom äter och till exempel tar med sig mat till skolan. Jag blir lika förvånad varje gång jag ser någon med frukt eller matlåda. Finns det fler än jag som håller på så?

William
2005-02-09, 16:57
Jag går i en nutritionistklass och där är det precis tvärtom, iaf i min klass - det blir ramaskri varje gång jag stoppar i mig ngt onyttigt som en hamburgare med pommes!

Smått jobbigt med fanatiska människor...börjar inse hur folk såg på en själv när man var i tonåren och följde alla "regler" till punkt och pricka ;)

Mvh

William

z_bumbi
2005-02-09, 17:06
Jag går i en nutritionistklass och där är det precis tvärtom, iaf i min klass - det blir ramaskri varje gång jag stoppar i mig ngt onyttigt som en hamburgare med pommes!

Smått jobbigt med fanatiska människor...börjar inse hur folk såg på en själv när man var i tonåren och följde alla "regler" till punkt och pricka ;)

Mvh

William

Om jag någon gång får ändan ur vagnen och börjar plugga så kommer min c- eller d-uppsats att handla om hur många på dietistlinjen, eller var jag nu hamnar, som har eller har haft ätstörningar.
Jag gissar på en mycket högre siffra än vad som är genomsnittet i övriga samhället.

William
2005-02-09, 17:18
Om jag någon gång får ändan ur vagnen och börjar plugga så kommer min c- eller d-uppsats att handla om hur många på dietistlinjen, eller var jag nu hamnar, som har eller har haft ätstörningar.
Jag gissar på en mycket högre siffra än vad som är genomsnittet i övriga samhället.

Definitivt! Högst troligt att många är borderlinefall och att en stor del har en histora med ätstörningar av olika slag. Finns klart sådana inslag!

aliquis
2005-02-09, 17:36
klart du skulle tagit semlan, semlor äger.

Jay-Z
2005-02-09, 18:38
klart du skulle tagit semlan, semlor äger.

Ja, på lördagar. ;)

Hoffa
2005-02-09, 19:33
Definitivt! Högst troligt att många är borderlinefall och att en stor del har en histora med ätstörningar av olika slag. Finns klart sådana inslag!

En annan mycket intressant aspekt när det gäller hälsa och matvanor, en mycket farlig aspek också. Min far är psykolog, han har haft många patienter med ätstörningar har han sagt. 90% flickor/kvinnor, en del pojkar/män också men inte alls lika mycket. Det är vanligt att samma flickor som har ätstörningar också skärs sig, alltså att dom skadar sig själva allvarligt. Detta kan man diskutera hur mycket som helst.

Men en sak är säker, ingeting är bra i för stora doser! En hälsosam inställning till livet, i form av mat och träning är jättebra. Men man måste förstå vad det är man gör och inte bli för insnöad så att psyket inte kan skilja på sund beteende och besatthet osv.

William
2005-02-09, 19:40
Men en sak är säker, ingeting är bra i för stora doser! En hälsosam inställning till livet, i form av mat och träning är jättebra. Men man måste förstå vad det är man gör och inte bli för insnöad så att psyket inte kan skilja på sund beteende och besatthet osv.


Håller med fullständigt! :thumbup:

raZmus
2005-02-09, 21:36
OT: William var läser du och vad? Är det bra? Är lite sugen på att läsa lite näringslära av något slag men vet inte var bara :)

Papi
2005-02-11, 16:52
En annan mycket intressant aspekt när det gäller hälsa och matvanor, en mycket farlig aspek också. Min far är psykolog, han har haft många patienter med ätstörningar har han sagt. 90% flickor/kvinnor, en del pojkar/män också men inte alls lika mycket. Det är vanligt att samma flickor som har ätstörningar också skärs sig, alltså att dom skadar sig själva allvarligt. Detta kan man diskutera hur mycket som helst.

Angående att de skär sig t ex:
Folk med ätstörningar är ofta kontrollfreaks. Det är enklare att hantera fysisk smärta än att hantera den ångest som tankar på mat innebär för dem. Det tar bort fokus från maten och de känner att de har kontroll över situationen.
Det kan också vara för att de vill få uppmärksamhet.

MyungChul
2005-02-13, 11:41
Förövrigt så sa ett befäl i lumpen en jävligt bra sak: "Tjocka människor är opålitliga människor. Kan man inte ta ansvar över sin egen kropp så kan man fan inte ta ansvar över något annat heller!" ...har iofs inget med detta att göra...

Det finns folk (som är tjocka, hör och häpna) som faktiskt inte riktigt bryr sig om hur dom själva ser ut, men ändå är väldigt ansvarsfulla.

skaparn
2005-02-13, 15:45
Kom på en sak som jag nästan blir mer förbannad på.
Det är när man sitter med något som kanske inte är så nyttigt och får kommentarer som "Hur är GI på det där då?" eller "Äter DU en pizza!?".
Att placeras in i ett fundamentalistiskt fack gör mig alltid förbannad.