handdator

Visa fullständig version : Grammis Galan


johnnytex
2005-02-07, 21:07
Börjar nu :)

Just nu njuter vi av Kents nya låt *popcorn* Sedan får vi se vilka som drar hem priserna iår. Vad säger ni, några inside någon?

Bara inte GylleneTiderna får några priser! *grr27*

edit: too late *grr*

Slayerized
2005-02-07, 21:24
Bara inte GylleneTiderna får några priser! *grr27*

edit: too late *grr*

Fick Gyllene tider pris för någonting?!
Var Gyllene Tider ens nominerade till någonting?!
Erkänns ens Gyllene Tider som musik?!

Då är det klubbat. Jag återvänder inte till Sverige igen.

Solros
2005-02-07, 21:36
Fick Winnerbäck något? Var han där?

johnnytex
2005-02-07, 21:44
Fick Gyllene tider pris för någonting?!
Var Gyllene Tider ens nominerade till någonting?!
Erkänns ens Gyllene Tider som musik?!

Då är det klubbat. Jag återvänder inte till Sverige igen.

Ja visst är dem kassa. Förstår inte all "hype" kring dem. Dem suger ju.

s_himself
2005-02-07, 21:56
Fick Winnerbäck något? Var han där?


Han va där, men jag vet inte om han va nominerad till nåt. dock såg jag bara de två sista nomineringarna :D

scythe
2005-02-07, 22:06
Jag tycker att Gyllene Tider är bra och att Per Gessle är en grym låtskrivare. Har lite svårt att tro att deras framgång beror på ren slump och hype.

Jag är lite allergisk mot när någon säger "de är ju dåliga" och sådan skit, precis som om det var ett faktum som folk inte insett.

Slayerized
2005-02-07, 22:24
Jag är lite allergisk mot när någon säger "de är ju dåliga" och sådan skit, precis som om det var ett faktum som folk inte insett.

Det ÄR ett faktum att de är dåliga. Eller i alla fall min åsikt.
Extremt lama texter. Mediokert (om ens det) spelade instrument. Gessle som sångare är på tok för monoton och verkar inte ha något register överhuvudtaget.
Rent ut sagt tråkiga låtar, som i mina öron låter nästan likadana allihopa, i princip.

Men vafan det är ju bara min åsikt. Att du tycker GT är bra är ju bara kul för dig.

Hades
2005-02-07, 22:26
Det ÄR ett faktum att de är dåliga. Eller i alla fall min åsikt.
Extremt lama texter. Mediokert (om ens det) spelade instrument. Gessle som sångare är på tok för monoton och verkar inte ha något register överhuvudtaget.
Rent ut sagt tråkiga låtar, som i mina öron låter nästan likadana allihopa, i princip.

Men vafan det är ju bara min åsikt. Att du tycker GT är bra är ju bara kul för dig.
Instämmer där. Det är bara att inse att majoriteten av befolkningen har kass musiksmak. Det låter kanske konstigt, men jag är helt allvarlig.

scythe
2005-02-07, 22:35
Det ÄR ett faktum att de är dåliga. Eller i alla fall min åsikt.

Whatever floats your boat. Men varken DIN eller MIN åsikt kan upphöjas till faktum.

"Mediokert (om ens det) spelade instrument." Intressant. Utveckla, tack! Är du musiker?

scythe
2005-02-07, 22:37
Instämmer där. Det är bara att inse att majoriteten av befolkningen har kass musiksmak. Det låter kanske konstigt, men jag är helt allvarlig.
Då kan jag inte låta bli att fråga vad du lyssnar på. Säg några band du gillar.

Slayerized
2005-02-07, 22:48
Whatever floats your boat. Men varken DIN eller MIN åsikt kan upphöjas till faktum.

"Mediokert (om ens det) spelade instrument." Intressant. Utveckla, tack! Är du musiker?

Nä det har du förstås rätt i att det inte är ett faktum.

Jag är musiker, på hobbynivå. Dvs inte på elitnivå. Jag vet att du är musiker. På vilken nivå har jag ingen aning om.
Det är mest "fegeheten" som jag hör i GTs instrumentbehandling. Ingenting sticker ut överhuvudtaget. Basisten hörs inte, trummorna fyller takten men fan inte mer, gitarrerna (dom är väl två?) används mestadels som taktinstument verkar det som, inte en enda gång har jag hört stämmor (om man nu gillar det). Synthen eller vad de nu använder kan jag inte kommentera för jag tycker bara den låter tramsig (löjligt skrivet jag vet).

Jag menar naturligtvis inte att GT måste piska dubbla baskaggar, köra basgångar a la John Myung, och tappa loss på gurorna. Men håll med om att det enda som egentligen hörs i musiken är Gessles röst och den där synthen. Det är de sakerna som sticker ut. Och just de två grejerna tycker jag låter kass.

Jag måste kanske erkänna att jag inte lyssnat tillräckligt på GT (av tydliga skäl) för att ge dem en rättvis analys. Men detta är mitt intryck av bandets musicerande.

scythe
2005-02-07, 23:10
Nä det har du förstås rätt i att det inte är ett faktum.

Jag är musiker, på hobbynivå. Dvs inte på elitnivå. Jag vet att du är musiker. På vilken nivå har jag ingen aning om.
Det är mest "fegeheten" som jag hör i GTs instrumentbehandling. Ingenting sticker ut överhuvudtaget. Basisten hörs inte, trummorna fyller takten men fan inte mer, gitarrerna (dom är väl två?) används mestadels som taktinstument verkar det som, inte en enda gång har jag hört stämmor (om man nu gillar det). Synthen eller vad de nu använder kan jag inte kommentera för jag tycker bara den låter tramsig (löjligt skrivet jag vet).

Jag menar naturligtvis inte att GT måste piska dubbla baskaggar, köra basgångar a la John Myung, och tappa loss på gurorna. Men håll med om att det enda som egentligen hörs i musiken är Gessles röst och den där synthen. Det är de sakerna som sticker ut. Och just de två grejerna tycker jag låter kass.

Jag måste kanske erkänna att jag inte lyssnat tillräckligt på GT (av tydliga skäl) för att ge dem en rättvis analys. Men detta är mitt intryck av bandets musicerande.
Okej. Jag är nöjd. Jag är inget überfan, men jag gillar dem, de har på något sätt blivit en metafor för sommaren. Det är inget jag lyssnar på för att trippa musikaliskt.

Vad gäller basen så har de riktigt sköna basgångar i många av låtarna. Många av dem imponerar mig faktiskt. Hur bra de kommer fram live vågar jag inte uttala mig om.

Stämsång finns också, även om den kanske inte är femstämmigt a la Beach Boys.

Att Gessle inte är någon större sångbegåvning är inte svårt att höra, men han lyckas uppenbarligen ändå.

Anledningen att jag skrev från början var inte att jag blev irriterad för att du inte gillar ett band jag gillar, utan för att jag tyckte det var ett tanklöst uttalande. Är trött på folk som fastslår att band de inte gillar är dåliga. Fast iofs, du kunde åtminstone motivera varför du tycker det. :)

Om du står ut så borde du ta och lyssna på några låtar, så får du höra att det inte är så mediokert trots allt. De vågar sig på mer med instrumenten än många andra. Å andra sidan ska man ju spela för sin musik, och inte för att visa upp sig.
Att man över huvud taget spelar instrument i dagens musik anser jag som en merit. Lite tragiskt, när man tänker på det.

Hades
2005-02-07, 23:14
Då kan jag inte låta bli att fråga vad du lyssnar på. Säg några band du gillar.
Dream Theater, Dave Matthews Band, Symphony X.

scythe
2005-02-07, 23:24
Dream Theater, Dave Matthews Band, Symphony X.
Okej. Och nej, jag tänker inte ifrågasätta din musiksmak. Bara försöka klargöra hur befängt det är att säga att någon har "dålig musiksmak".

Hades
2005-02-07, 23:32
Okej. Och nej, jag tänker inte ifrågasätta din musiksmak. Bara försöka klargöra hur befängt det är att säga att någon har "dålig musiksmak".
Jag förstår helt och fullt hur befängt det är. Men bara för att jag påstår någonting behöver det inte vara en sanning. Jag tycker däremot att väldigt många har urdålig musiksmak. Jag kan acceptera det mesta, men när någon tycker att musiken som går på de vanliga radiokanalerna är bra så kan jag inte låta bli att tycka att den personen är helt körd i huvet.

Slayerized
2005-02-07, 23:33
Okej. Jag är nöjd. Jag är inget überfan, men jag gillar dem, de har på något sätt blivit en metafor för sommaren. Det är inget jag lyssnar på för att trippa musikaliskt.

Vad gäller basen så har de riktigt sköna basgångar i många av låtarna. Många av dem imponerar mig faktiskt. Hur bra de kommer fram live vågar jag inte uttala mig om.

Stämsång finns också, även om den kanske inte är femstämmigt a la Beach Boys.

Att Gessle inte är någon större sångbegåvning är inte svårt att höra, men han lyckas uppenbarligen ändå.

Anledningen att jag skrev från början var inte att jag blev irriterad för att du inte gillar ett band jag gillar, utan för att jag tyckte det var ett tanklöst uttalande. Är trött på folk som fastslår att band de inte gillar är dåliga. Fast iofs, du kunde åtminstone motivera varför du tycker det. :)

Om du står ut så borde du ta och lyssna på några låtar, så får du höra att det inte är så mediokert trots allt. De vågar sig på mer med instrumenten än många andra. Å andra sidan ska man ju spela för sin musik, och inte för att visa upp sig.
Att man över huvud taget spelar instrument i dagens musik anser jag som en merit. Lite tragiskt, när man tänker på det.


Jo många förknippar GT med sommaren, precis som du. Själv förknippar jag dem med skoskav.

Med tanke på att jag är gitarrist så lyssnar jag aldrig aktivt efter basen på samma sätt som du troligen gör (du är väl bassist?). Men om någonting sticker ut som bra och imponerande så lyssnar jag extra. I GT's fall har det inte gjort det. Men det kanske finns där i någon obskyr låt från 50-talet eller nåt.

När jag skrev stämmor så menade jag på gitarrerna, inte sången. Antingen som "kontring" till sången, eller till den andra gitarren. Jag upplever GTs musik som alldeles för "rifflös", men så är jag ju hårdrockare också. ;)

Självfallet ska man spela för musiken och inte för att "visa upp sig". Men om man är ett etablerat band så bör man väl kunna åtminstone försöka töja på gränserna? Så tycker i alla fall jag. AC/DC klarar av att göra samma skiva om och om igen, men de är också hyfsat ensamma om "den skivan" och den är intressant på sitt eget vis. Inte för att jag kan säga något annat band som påminner om GT, men den musiken står inte ut på samma sätt som AC/DC's, i min mening.

Håller med dig om att man bör kunna peka ut VAD som är dåligt med ett band, om man nu tycker så. Fast i vissa fall går det bara inte ihop med en själv, och man står utan förklaring til detta. Men i såna fall bör man kanske inte göra uttalanden som jag gjorde/gör.


Att man över huvud taget spelar instrument i dagens musik anser jag som en merit. Lite tragiskt, när man tänker på det.

Håller med dig till fullo.

scythe
2005-02-07, 23:38
Jag förstår helt och fullt hur befängt det är. Men bara för att jag påstår någonting behöver det inte vara en sanning. Jag tycker däremot att väldigt många har urdålig musiksmak. Jag kan acceptera det mesta, men när någon tycker att musiken som går på de vanliga radiokanalerna är bra så kan jag inte låta bli att tycka att den personen är helt körd i huvet.
Visst.
Ja, det är lite tragiskt när folk ser musik som mode och bara lyssnar på "det senaste".

Slayerized
2005-02-07, 23:43
Jag tycker däremot att väldigt många har urdålig musiksmak. Jag kan acceptera det mesta, men när någon tycker att musiken som går på de vanliga radiokanalerna är bra så kan jag inte låta bli att tycka att den personen är helt körd i huvet.

Jag håller med dig Hades.
Men för min del handlar det inte så mycket om dålig musiksmak som det handlar om nån sorts musikalisk lathet.
Det känns som många inte tar sig tid att hitta något de tycker är bra, utan bara sväljer det de får på tallriken, så att säga. De tittar sig inte om efter vad som finns och som kan tänkas vara bra. De nöjer sig med något "halvdant", känns det som.
Själv tycker jag det är skithärligt att leta efter musik och sedan hitta något storslaget!

Olsson
2005-02-07, 23:59
Ohh ballt så kents nya släpptes idag. Lyssna på den nyss. men den var iofs inte så jätte bra.

Eller hum ja såg på hemsidan nu att den släpps på onsdag tillsammans med 2 bonusspår.

MacLeod
2005-02-08, 00:28
Va hände med den gamla hederliga grammisgalan när branschfolket söp sig redlösa och gjorde bort sig i direktsändning?
Var det bara jag som tyckte det var genant när brat-Wille Crafoord försökte leka myspappa?
Lägereldssången var ju riktigt jävla traumatiskt att behöva uppleva.
Och varför finnns det folk som tycker att dom där jävla reklamarna från Raymond o Maria är så satans bra?

jakke
2005-02-08, 00:31
Hur kunde Hej Monica vara nominerad till bästa låt?

Yghulb
2005-02-08, 00:37
Hur mång galor har det varit i år egentligen, jag har tappat räkningen
(Förövrigt anser jag att nästan all svensk musik är värdelös. Förutom
In Flames då förstås)