handdator

Visa fullständig version : Styrkelyfts utrustning


tp_88
2005-02-07, 20:45
Hej.

Ska köpa lite utrustning till SM nu i Mars och tävlingar framöver.
Ska bara användas i Böj och det rör sig om knälindor och bälte.

Nu undrar jag:

1) Vilka rekommenderas?
2) Vilka är godkända, alla?

Sen en annan fråga:

Jag har ett par "GASP hardcore wrist wraps", får man ha dem under bänkpressen?

Mart|n
2005-02-07, 20:50
1) Jag själv har bara använt THP lindorna och dom funkar jävligt bra, handledsstöden är brutala :) Bältet jag använder är styrkelyftsbältet från www.wahlanders.se

Alla saker i hela världen är inte godkända! kolla här för vad som är godkänt: http://www.powerlifting-ipf.com/IPF%20Approved%20List.htm

tp_88
2005-02-07, 21:00
Tack Martin!
Så det är alltså bara dessa 4 märken som är tillåtna?
Även på nationella tävlingar? :S

Mart|n
2005-02-07, 21:10
Ingen aning faktiskt, kolla med din SL klubb :)

Lillgrabben
2005-02-07, 21:35
Tack Martin!
Så det är alltså bara dessa 4 märken som är tillåtna?
Även på nationella tävlingar? :S


SVAR JA!

scythe
2005-02-07, 21:36
Godkänd utrustning: http://www.powerlifting-ipf.com/IPF%20Approved%20List.htm

Mart|n
2005-02-07, 21:47
Godkänd utrustning: http://www.powerlifting-ipf.com/IPF%20Approved%20List.htm

Bra att du förtydligade det jag skrev innan :booty:


:D

mr_ping2
2005-02-07, 21:48
Köp nu en feeeeet titan tröja med så det händer nåt i bänken :)
Men ha nån bakom dig så du inte slår ut tänderna som jag gjorde.

scythe
2005-02-07, 21:52
Bra att du förtydligade det jag skrev innan :booty:


:D
Haha! Oops, såg inte det. Trodde att ditt sista inlägg var ditt enda. Läste nog tråden lite för snabbt. :D

Jompi
2005-02-08, 00:36
Hur gäller det med knäböjs dräkter osv?

Är det inte svårt få en bra storlek om man beställer från nätet?

Och är det osmidigt få lindor som passar?

måste man byta dräkt ofta omman går ner/upp mkt i vikt?

Visst äre ok om ja tjyvlånar din tråd lite TP?:D

mr_ping2
2005-02-08, 07:44
Man kan sprätta upp sin utrustning om man svällt lite... gjorde det för 2 veckor sen och nu passar tröjan bättre.

MEGA_MAN
2005-02-08, 10:12
Själv har jag INZERs lindor och är helnöjd.
HAr hört de som tycker de är lite klumpiga men det har jag aldrig haft ont av, och jag har inte provat några andra som jag lyckats linda hårdare med.

KRILLE!
2005-02-08, 10:20
Hur gäller det med knäböjs dräkter osv?

Är det inte svårt få en bra storlek om man beställer från nätet?

Och är det osmidigt få lindor som passar?

måste man byta dräkt ofta omman går ner/upp mkt i vikt?

Visst äre ok om ja tjyvlånar din tråd lite TP?:D


Det som burkar vara problemet med knäböjsdräkten är längden på axelremmarna men de är bara att sy in.

Lindor finns bara i två storleker har jag för mig, 2 meter eller 2,5 meter så där är det inte problem att få något som passar. Beror på hur man lindar.

Beror på hur mycket och var du går upp. Har man en tajt bänktröja så kan armarna bli ett problem ifall de blir för stora, en böjdräkt kan man nästan alltid få på sig däremot. Om du skulle gå enr i vikt för mycket så ger inte dräkten lika mycket.

Jompi
2005-02-08, 10:46
Tack så mkt, fina svar:)

"sprätt aupp därkten " skulle jag inte våga göra själv, ids du förklara de närmare mr_ping?

Mart|n
2005-02-08, 10:55
Det som burkar vara problemet med knäböjsdräkten är längden på axelremmarna men de är bara att sy in.

Lindor finns bara i två storleker har jag för mig, 2 meter eller 2,5 meter så där är det inte problem att få något som passar. Beror på hur man lindar.

Beror på hur mycket och var du går upp. Har man en tajt bänktröja så kan armarna bli ett problem ifall de blir för stora, en böjdräkt kan man nästan alltid få på sig däremot. Om du skulle gå enr i vikt för mycket så ger inte dräkten lika mycket.


Men i IPF är väl maxlängden på böjlindorna satt till två meter?

the_PL_man
2005-02-08, 11:28
Japp, 2m är det som gäller!

Kom ihåg att ex vis Titans böjdräkter töjer sig lite, så man kan behöva ta in dem lite i sidorna efter några pass. Kom ihåg att sy så att alla insydda delar kommer på insidan av dräkten. Sy inte fast dem i övriga dräkten, utan låt dem vara, annars kommer domarna att klaga på dubbel lager & inte godkänna dräkten.

/the_PL_man

Men i IPF är väl maxlängden på böjlindorna satt till två meter?

KRILLE!
2005-02-08, 12:03
Okej, det visste jag inte :)

Nu ska det tydligen vara en regel med knälånga strupor, vore lite trist att bli utdömd på något sådant så tänk på det!

the_PL_man
2005-02-08, 12:36
Jag har under alla mina år som jag följt SL på lokal nivå aldrig sett någon bloda ner stången, så regeln om knästrumpor känns rejält fånig.l

/the_PL_man

FinnPower
2005-02-08, 13:09
Jag har under alla mina år som jag följt SL på lokal nivå aldrig sett någon bloda ner stången, så regeln om knästrumpor känns rejält fånig.l

/the_PL_man
Om tävlingsarrangören har en ny stång med superbra grepp (som t.ex. Leoko) så är risken större att man skrapar bort lite hud på vägen upp. Det har hänt mig ett flertal gånger, dock utan att det börjat blöda. Jag tycker mig se på de flesta tävlingar att nån börjar blöda och måste tejpa smalbenen samt att stängen måste rengöras.

Några av mina kompisar som redan hunnit tävla med långa strumpor tyckte att det kändes helt ok. Inget att gnälla på enligt dem.

mr_ping2
2005-02-08, 14:06
Jag hade sytt in min titan förut.. och då var den bra. Men nu har armarna växt 1cm och det räckte för att jag skulle behöva sprätta upp den.

Man sprättar alltså bara upp stygnen man själv gjort.

the_PL_man
2005-02-08, 14:13
Förutom att man ser ännu fånigare ut.....;)

/the_PL_man

Om tävlingsarrangören har en ny stång med superbra grepp (som t.ex. Leoko) så är risken större att man skrapar bort lite hud på vägen upp. Det har hänt mig ett flertal gånger, dock utan att det börjat blöda. Jag tycker mig se på de flesta tävlingar att nån börjar blöda och måste tejpa smalbenen samt att stängen måste rengöras.

Några av mina kompisar som redan hunnit tävla med långa strumpor tyckte att det kändes helt ok. Inget att gnälla på enligt dem.

tp_88
2005-02-13, 22:45
Nu har jag skaffat Handleds- och knälindor. Titan Titanium blev det.
Nu måste jag bara fixa ett bälte också.

"Only costumes, support shirts and wraps from commercial manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in Powerlifting Competitions. This applies to all championships and records, from Local to World."

Alltså kan man ha vilket bälte som helst?
Några tips? Helst ganska billigt 500 eller nåt.

mr_ping2
2005-02-13, 22:48
Tp_88: Gjorde 152.5 @ 82.20kg i fredags på tävling förresten... Men men, jag använder ett better bodies bälte modell stort. Tycker det är OK.. men www.wahlanders.se eller www.wahlander.se har ett eget som är väldigt bra. Men dyrt.

tp_88
2005-02-13, 22:52
Tp_88: Gjorde 152.5 @ 82.20kg i fredags på tävling förresten... Men men, jag använder ett better bodies bälte modell stort. Tycker det är OK.. men www.wahlanders.se eller www.wahlander.se har ett eget som är väldigt bra. Men dyrt.

Har kollat, men som sagt lite dyrt :(.
Jo såg filmen, GRATTIS!

Själv gjorde jag 127,5 @92,20 i lördags, dock hur jävla cp lätt som helst, 132,5 hade minst suttit kändes det som, men nu valde jag fel vikter och det e ju mitt egna fel. Gick in för lågt och ökade för lite.

jakke
2005-02-13, 23:04
Har kollat, men som sagt lite dyrt :(.
Jo såg filmen, GRATTIS!

Själv gjorde jag 127,5 @92,20 i lördags, dock hur jävla cp lätt som helst, 132,5 hade minst suttit kändes det som, men nu valde jag fel vikter och det e ju mitt egna fel. Gick in för lågt och ökade för lite.
Lyfter du utan tröja?

Jag har ett Twinlab SL bälte som är helt OK. Tror det ligger i din prisklass

tp_88
2005-02-13, 23:25
Lyfter du utan tröja?

Jag har ett Twinlab SL bälte som är helt OK. Tror det ligger i din prisklass

Japp, är 88a så får inte ha BP tröja än...

Jompi
2005-02-13, 23:32
Tp: du får säga till hur titans knälindor funkar:)

tp_88
2005-02-13, 23:32
Nån som har erfarenhet av detta?
Ser ju hyfsat ut iaf, och priset e "perfekt"!

http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=37
eller ev.
http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=79

Men främst det första...

Skulle nån kunna svara på om det är godkänt med "vilket som helst" t.ex. detta?
Som jag kunde utläsa infon t.ex. Martin länkade till fanns det inga bestämmelse på vilka bälten man fick ha...

tp_88
2005-02-13, 23:35
Tp: du får säga till hur titans knälindor funkar:)

GIVET! Rapport om lindorna + vikter kommer finnas i träningsjournalen imorgon!
Räkna dock inte med några imponerande siffror - mina ben är inte vad de borde vara *grr*

Jompi
2005-02-14, 13:12
Undrar också precis som TP om http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=37 det där bältet är något att skaffa?
Och om det är godkänt?

Weird
2005-02-14, 13:54
Nån som har erfarenhet av detta?
Ser ju hyfsat ut iaf, och priset e "perfekt"!

http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=37
eller ev.
http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=79

Men främst det första...

Skulle nån kunna svara på om det är godkänt med "vilket som helst" t.ex. detta?
Som jag kunde utläsa infon t.ex. Martin länkade till fanns det inga bestämmelse på vilka bälten man fick ha...
jag skulle nog köpt det andra bältet då det ser yt att ha ett smidigare spänne ...
har dock inge större erfarenhet av bälten

tp_88
2005-02-14, 13:58
jag skulle nog köpt det andra bältet då det ser yt att ha ett smidigare spänne ...
har dock inge större erfarenhet av bälten

Det ser dock klenare ut, det står ju att det e ganska mjukt också...
Hmmm, detta e svprt :D
Det första ser faktiskt bättre ut tycker jag, men men...

z_bumbi
2005-02-14, 14:13
Det ser dock klenare ut, det står ju att det e ganska mjukt också...
Hmmm, detta e svprt :D
Det första ser faktiskt bättre ut tycker jag, men men...

Första bältet ser rejält ut i alla fall.
Vad som är godkänt avgörs ju i reglerna, det kan alltså vara läge att kolla där så slipper man lite helt på nätuppgifter (Även om vissa här har full koll på reglerna.)

Nitrometan
2005-02-14, 14:27
De verkar godkända bägge två.

Saxat från regelboken:
BÄLTET
Får användas utanpå lyftardräkten.
Material och konstruktion :
a Det skall vara av läder, vinyl eller annat likvärdigt oelastiskt materiel
och tillverkat i ett stycke eller bestå av flera skikt som kan vara hopklistrade
och / eller sydda tillsammans.
b Bältet får inte ha några polstringar, förstärkningar eller stöd vare sig
på ytan eller mellan skikten.
c Spännet skall vara fäst vid bältets ena ände och vara nitat och / eller fastsytt.
d Spännet får vara försett med en eller två nålar med eller utan
"Quick-release" funktion.
e Skall ha en (1) länk som sitter fast på bältet nära spännet medelst
nitar och / eller söm.
f På utsidan bältet får namnet på lyftaren, nation eller klubb förekomma
Bältet skall passa på lyftaren och får inte vara så långt att det kan ge
extra stöd p.g.a. att det då kan bli upp till 26 mm tjockt.

stahlberg
2005-02-14, 14:28
Det första bältet är i full tjocklek (enligt reglerna) och dessutom i mocca-material. Det andra bätet är lite tunnare och ett "traditionellt" läderbälte.

Då man är ovan med bälte kan det andra iof vara lättare att använda. Men om man inte ganska snart vill investera i ett nytt bälte så är det lika bra att skaffa det första direkt.

Låsmekanismen ser förvisso en aning konstig ut på bilden. Jag undrar om det är ett vanligt "lås". Ett s.k snabblås är det troligen inte (vad jag kan se på bilden). Ett snabblås lönar sig inte att skaffa, det sitter bra, men det är besvärligt att ändra hål (behövs skruvmejsel). Möjligen är det ett sådant lås som det finns på bänkpress-bältena? Det ser besvärligt ut, men är det inte, åtminstone är det lätt för mig som medhjälpare att sätta fast ett sådant lås (om man inte är ovan förstås).

Låsmekanismen ska väl inte behöva hindra en från att köpa bälte.

tp_88
2005-02-14, 14:29
Tack så mycket för hjälpen alla! :bow:
Blir det bältet!

EDIT: Det första alltså, ej Eleiko

stahlberg
2005-02-14, 14:30
När jag ser Nitrometans inlägg märker jag att min Alzheimer fungerar bra. Jag kom ihåg att maxtjockleken på bältet var 12mm, men det tycks vara 13.

z_bumbi
2005-02-14, 14:46
När jag ser Nitrometans inlägg märker jag att min Alzheimer fungerar bra.

Alltid bra när något funkar. :D

stahlberg
2005-02-14, 14:50
Min Alzheimer funkar nästan alltid bra. Konstigt då jag är 90 år från knäna till midjan, 50 från midjan till halsen och 16 på insidan av huvudet.

stahlberg
2005-02-14, 14:51
Från knäna neråt vet jag inte hur gammal jag är, har inte sett mina fötter på flera år (magen är i vägen).

tp_88
2005-02-15, 00:27
Nu en sista fråga från min sida iaf ( tror jag :) ):

Sist på tävlingen var det dåligt med trikåer. Fick låna en i sista stund av klubben, så jag beställde en egen nu tillsammans med bältet och tofflorna. Men den står inte med på IPFs lista över godkända grejer, men är alla trikåer godkända kanske? Det är ju en Titan... "Titan Power Singlet" http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=10

the_PL_man
2005-02-15, 08:07
Alla trikåer är godkända.

/the_PL_man

Nitrometan
2005-02-15, 08:40
Så länge trikån uppfyller vissa regler (vilket Titan gör) bl.a. benlängd (mellan 3-15cm) så är alla OK.

FinnPower
2005-02-15, 18:50
Du får till och med sy din egen trikå om du vill, så fram med morsans symaskin nu ;)

Tänk att glida in med en rosa trikå, eller varför inte en med leopardmönster. Jag har sett att vissa har...

Edit: Jag har själv funderat på att greja en guldfärgad trikå, men det kanske är lite för kaxigt? ;)

z_bumbi
2005-02-15, 19:08
Edit: Jag har själv funderat på att greja en guldfärgad trikå, men det kanske är lite för kaxigt? ;)


Rosa låter roligare. :D

tp_88
2005-02-15, 20:16
Du får till och med sy din egen trikå om du vill, så fram med morsans symaskin nu ;)

Tänk att glida in med en rosa trikå, eller varför inte en med leopardmönster. Jag har sett att vissa har...

Edit: Jag har själv funderat på att greja en guldfärgad trikå, men det kanske är lite för kaxigt? ;)

Okok.

I DITT fall är det inte kaxigt! :bow:

Lillgrabben
2005-02-15, 20:29
Köp ett sånt här bälte, jag har ett själv & är mkt nöjd!


http://www.wahlanders.se/bilder/styrkelyftsbalte.jpg


Finns hos Wahlanders skomakeri (www.wahlanders.se) & har livstids garanti!



MVH

Nitrometan
2005-02-16, 12:38
Ed Coan hade en guldgul trikå. Innan du kan jämföra dig med honom tycker jag att du ska hålla dig till andra färger. :booty: